Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Misä kohtaa tuo kierron mittari on?
Tuossa on sentään vähän isompi vesitila kuin monissa öljykattiloissa mutta kunnollinen puulämmitys vaatisi kyllä oikean varaajan kylkeen.
Puulämmityksestä saanee parhaimman tehon jos suihkussa käydään silloin kuin valkea päällä ja öljyn lämpötilapyyntiä laskettava. Toki saattaa tulla mutinaa kun patteritermarit ei välttämättä pysy ihan tahdissa tai jos jonku tarviikin päästä suihkuun just ennen tulien laittoo
Käyttöveden sähkölämminvesivaraaja tietenki auttais tuohon ja sallisi öljyn sammuttamisen lämmityskauden ulkopuolella.
Tuossa on sentään vähän isompi vesitila kuin monissa öljykattiloissa mutta kunnollinen puulämmitys vaatisi kyllä oikean varaajan kylkeen.
Puulämmityksestä saanee parhaimman tehon jos suihkussa käydään silloin kuin valkea päällä ja öljyn lämpötilapyyntiä laskettava. Toki saattaa tulla mutinaa kun patteritermarit ei välttämättä pysy ihan tahdissa tai jos jonku tarviikin päästä suihkuun just ennen tulien laittoo
Käyttöveden sähkölämminvesivaraaja tietenki auttais tuohon ja sallisi öljyn sammuttamisen lämmityskauden ulkopuolella.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
...ja kun pistää suihkulle pienen mutta tehokkaan lämminvesivarsan vaihtokytkimellä kylppärin valoja vastaan, niin suihkutkin oppii pysymään lyhyenä (tai pimeänä)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kyllä kuution varaaja olisi poikaa puulämmityksen kanssa...
Nyt alkaa polttoaineenkin hinta olla sellasella tasolla, että pitää harkita tosissaan etätöitä tai bussikorttia
En oo itse käyny toteamassa mutta kai se on uskottava työkaveria joka tuon kuvan lähetti...
Nyt alkaa polttoaineenkin hinta olla sellasella tasolla, että pitää harkita tosissaan etätöitä tai bussikorttia
En oo itse käyny toteamassa mutta kai se on uskottava työkaveria joka tuon kuvan lähetti...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kyllä tässä oikeasti on alkanut pinna vähitellen kiristymään.
Kaikki energian hinta on noussut huimasti ja tuntuu vain kiihtyvän. Vanha 70-luvun vaihteessa rakennettu talo lämpiää sähköllä. On nk hybridivaraaja jossa sähkövastukset käytössä. Ei ole ilmavesi- tai maalämpöä. Apuna on yksi eteisessä oleva ilmalämpöpumppu. Varaava takka on, mutta ei ole puuta omasta takaa, joten ostopuun varassa ollaan.
Hybridivaraaja on niin pieni (700 litraa), ettei sen varauskyky yösähköllä riitä 165 neliön lämpimän tilan lämmittämiseen. Toimii siis ja on toiminut jo kohta10 vuotta käytännössä suoralla sähköllä. Varaajan vastuksien (3 kpl) toimintaa sekä on/off että lämpötilaa rajaa voi ohjata vastuskohtaisesti. Silti sähköä kuluu kokonaisuudessaan n. 22 000 kWh/vuosi.
Viime marraskuussa piti uusia sähkösopimus. On ollut käytännössä kuitenkin koko ajan 2.tariffi sähkösopimus. Siirtomaksussa yö-sähkö edullisempaa kuin päiväsähkö ja myös päiväsähkökin edullisempaa kuin jos olisi yleissähkö. Aiemmin energia oli huomattavasti edullisempaa ja myös 2-tariffi energiassa kannatti, huolimatta pienestä varaajasta. Nyt uuden sopimuksen myötä yö ja päiväenergiat oli hinnoiteltu uudelleen. Yö energia kyllä selvästi edullisempaa mutta vastavuoroisesti päiväenergia yli tuplat. Tein kuitenkin sopimuksen, jossa hinta yö ja päivänergialla samat eli periatteessa energiassa yleissähkö, mutta siirossa 2-tariffi. Tämä oli edullisin ratkaisu johtuen siirtohinnan hinnoittelusta.
Ei tässä vielä kaikki.
Pitää työn puolesta kulkea viikoksi toiselle paikkakunnalle. Siellä lisäksi työ vaihtelee jaksottain kahden eri yksikön välillä joiden etäisyys on 20 km. Julkinen liikenne kulkee niin huomnosti, että oma auto on käytännössä välttämätön. Kilometrejä tulee viikottain 250 ... 400 km. Työpaikkakunalla on oltava myös vuokra-asunto, jossa viikot majailee.
Näin ollen omakotitalon kustannusten lisäksi tulee vuokra-asunnon kulut (vuokra+vesi+sähkö+autopaikka) ja työmatka kulut omalla autolla. Verottaja huomio verotuksessa vuokra-asunnosta max.450 euroa kuukaudessa (5400 vuodessa) sekä työmatkakulut toiselle paikkakunnalle julkisen kulkuneuvon mukaan, vaikka se ei minulle käytännössä sovi. Tai sopiihan se jos käyttää aikataulujen noudattamiseen runsaasti aikaa viikottain. Kun on jo muutenkin pois viikon kotoa, ei innosta.
Polttoaineet ovat nouseet rajusti ja niin se kyllä nousee julkisenkin kulut. Saa nähdä milloin vuokranantaja nostaa vuokraa, vaikka taloyhtiö on kaukolämmössä. Nousee se sekin.
Saan vähentää vuodessa verotuksessa 5400 vuokraa sekä matkakuluja 1600, eli yhteensä 7000. Millään 450 euron kuukausi vuokralla ei kyseisellä talousalueella saa mitään kovin säädyllsitä vuokra-asuntoa. Toki jostain kaupungin pahamaineisesta (vrt Jakomäki Helsingissä) kerrostaloalueelta saa tuohon hintaan. Pitäisi kuitenkin pystyä asumaan ja jopa yötkin nukkumaan kun käy töissä niin pakko on valita jokin tähän tarkoitukseen sopiva asunto. Ja tuleehan siellä vietettyä aikaakin vuodessa yllätävän paljon. Täten vuokraan saa panna heti vähintään satasen lisää tuohon 450.
Verottaja kun ei suoraan hyvitä tuota 7000 euroa vuodessa vaan vähentää sen vuosiansiosta ja sitten lasketaan uusi veroporosentti. Lopputulos suorana rahana on noin puolet eli omasta pussista menee vuodessa 3000...4000 siihen että voi käydä töissä.
Nyt kun kulut ovat kaiken kaikkiaan joka asiassa nouseet: polttoaineet, auton ylläpito, omakotitalon lämmitys, niin oikeasti minulla alkaa pinna kiristyä tähän "markkinatalouteen" ja maailman tilanteeseen. Ei tarvitse ruokakauppojen odotella että ostaisin kalliita eväitä tai teattereiden että kävisin niissä. Puhumattakaan syömässä ravintoloissa. Vaatteitakin ostetaan ihan vain se mitä on välttämätöntä ja niissäkin ei kallitta merkkituotteita.
Nyt pistetään kaikki "säästöliekille".
ps. jos kävisin kotoa töissä max 15 kilometrin päässä, niin autolla ajot olisi todella vähissä, kun menisin pyörällä. Eikä olisi toisen paikkakunnan asunto, matka ym kuluja.
Kaikki energian hinta on noussut huimasti ja tuntuu vain kiihtyvän. Vanha 70-luvun vaihteessa rakennettu talo lämpiää sähköllä. On nk hybridivaraaja jossa sähkövastukset käytössä. Ei ole ilmavesi- tai maalämpöä. Apuna on yksi eteisessä oleva ilmalämpöpumppu. Varaava takka on, mutta ei ole puuta omasta takaa, joten ostopuun varassa ollaan.
Hybridivaraaja on niin pieni (700 litraa), ettei sen varauskyky yösähköllä riitä 165 neliön lämpimän tilan lämmittämiseen. Toimii siis ja on toiminut jo kohta10 vuotta käytännössä suoralla sähköllä. Varaajan vastuksien (3 kpl) toimintaa sekä on/off että lämpötilaa rajaa voi ohjata vastuskohtaisesti. Silti sähköä kuluu kokonaisuudessaan n. 22 000 kWh/vuosi.
Viime marraskuussa piti uusia sähkösopimus. On ollut käytännössä kuitenkin koko ajan 2.tariffi sähkösopimus. Siirtomaksussa yö-sähkö edullisempaa kuin päiväsähkö ja myös päiväsähkökin edullisempaa kuin jos olisi yleissähkö. Aiemmin energia oli huomattavasti edullisempaa ja myös 2-tariffi energiassa kannatti, huolimatta pienestä varaajasta. Nyt uuden sopimuksen myötä yö ja päiväenergiat oli hinnoiteltu uudelleen. Yö energia kyllä selvästi edullisempaa mutta vastavuoroisesti päiväenergia yli tuplat. Tein kuitenkin sopimuksen, jossa hinta yö ja päivänergialla samat eli periatteessa energiassa yleissähkö, mutta siirossa 2-tariffi. Tämä oli edullisin ratkaisu johtuen siirtohinnan hinnoittelusta.
Ei tässä vielä kaikki.
Pitää työn puolesta kulkea viikoksi toiselle paikkakunnalle. Siellä lisäksi työ vaihtelee jaksottain kahden eri yksikön välillä joiden etäisyys on 20 km. Julkinen liikenne kulkee niin huomnosti, että oma auto on käytännössä välttämätön. Kilometrejä tulee viikottain 250 ... 400 km. Työpaikkakunalla on oltava myös vuokra-asunto, jossa viikot majailee.
Näin ollen omakotitalon kustannusten lisäksi tulee vuokra-asunnon kulut (vuokra+vesi+sähkö+autopaikka) ja työmatka kulut omalla autolla. Verottaja huomio verotuksessa vuokra-asunnosta max.450 euroa kuukaudessa (5400 vuodessa) sekä työmatkakulut toiselle paikkakunnalle julkisen kulkuneuvon mukaan, vaikka se ei minulle käytännössä sovi. Tai sopiihan se jos käyttää aikataulujen noudattamiseen runsaasti aikaa viikottain. Kun on jo muutenkin pois viikon kotoa, ei innosta.
Polttoaineet ovat nouseet rajusti ja niin se kyllä nousee julkisenkin kulut. Saa nähdä milloin vuokranantaja nostaa vuokraa, vaikka taloyhtiö on kaukolämmössä. Nousee se sekin.
Saan vähentää vuodessa verotuksessa 5400 vuokraa sekä matkakuluja 1600, eli yhteensä 7000. Millään 450 euron kuukausi vuokralla ei kyseisellä talousalueella saa mitään kovin säädyllsitä vuokra-asuntoa. Toki jostain kaupungin pahamaineisesta (vrt Jakomäki Helsingissä) kerrostaloalueelta saa tuohon hintaan. Pitäisi kuitenkin pystyä asumaan ja jopa yötkin nukkumaan kun käy töissä niin pakko on valita jokin tähän tarkoitukseen sopiva asunto. Ja tuleehan siellä vietettyä aikaakin vuodessa yllätävän paljon. Täten vuokraan saa panna heti vähintään satasen lisää tuohon 450.
Verottaja kun ei suoraan hyvitä tuota 7000 euroa vuodessa vaan vähentää sen vuosiansiosta ja sitten lasketaan uusi veroporosentti. Lopputulos suorana rahana on noin puolet eli omasta pussista menee vuodessa 3000...4000 siihen että voi käydä töissä.
Nyt kun kulut ovat kaiken kaikkiaan joka asiassa nouseet: polttoaineet, auton ylläpito, omakotitalon lämmitys, niin oikeasti minulla alkaa pinna kiristyä tähän "markkinatalouteen" ja maailman tilanteeseen. Ei tarvitse ruokakauppojen odotella että ostaisin kalliita eväitä tai teattereiden että kävisin niissä. Puhumattakaan syömässä ravintoloissa. Vaatteitakin ostetaan ihan vain se mitä on välttämätöntä ja niissäkin ei kallitta merkkituotteita.
Nyt pistetään kaikki "säästöliekille".
ps. jos kävisin kotoa töissä max 15 kilometrin päässä, niin autolla ajot olisi todella vähissä, kun menisin pyörällä. Eikä olisi toisen paikkakunnan asunto, matka ym kuluja.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Taisin tehdä oikea-aikaisen peliliikkeen kun kolme viikkoa sitten ostin kakkoskoppasen diesel-Yariksen, vielä mennään alle kymmenellä eurolla sata kilometriä polttoainekulujen suhteen taajamaralliakin. Ei kyllä ole tämän ketjun Yaristen sarjassa, oikea tunkioversio, mutta eipä ollut hinnaltaankaan samaa tasoa kuin nettiauton keskipyynnit 2011 mallisille..
Viimeksi muokannut Uteip, To Maalis 10, 2022 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jos ei markkinatalous miellytä, niin tuossa itärajan takanahan ollaan taas kovasti kehittämässä taloutta ihan toiseen suuntaan. Sinnehän ne lähti markkinatalouskriitikot sata vuottakin sitten, ja olivat kai tyytyväisiä kun ei heistä sen jälkeen enää mitään kuulunut
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Joo, tuossa oli jouluna puhetta mummun enosta joka lähti parin vuoden Ameriikan kokemisen jälkeen työläisten paratiisia rakentamaan 20-luvulla. Niin hyvää oli elämä, ettei tullut mieleen kotimaahan kirjeitä lähetellä. Pitkän elämänkin eli kun vasta vuosituhannen vaihteessa päivälleen satavuotiaana julistettiin kuolleeksi...AZP kirjoitti: ↑To Maalis 10, 2022 10:53Jos ei markkinatalous miellytä, niin tuossa itärajan takanahan ollaan taas kovasti kehittämässä taloutta ihan toiseen suuntaan. Sinnehän ne lähti markkinatalouskriitikot sata vuottakin sitten, ja olivat kai tyytyväisiä kun ei heistä sen jälkeen enää mitään kuulunut
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jaahas, kohta ei tule kuin tuttuja vastaan liikenteessä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Äkkiä on tullut alas hinnat! Kipikapi ostoksille vaikka disu nyt on keikahtanut yli 98:n jo…McStadey kirjoitti: ↑To Maalis 10, 2022 10:39Kyllä kuution varaaja olisi poikaa puulämmityksen kanssa...
Nyt alkaa polttoaineenkin hinta olla sellasella tasolla, että pitää harkita tosissaan etätöitä tai bussikorttia
En oo itse käyny toteamassa mutta kai se on uskottava työkaveria joka tuon kuvan lähetti...
Joo, mjut kyllä vaan epätyö houkuttaa näillä menoveten hinnoilla. Skeidan tankkasin juur ekan kerran tänä vuonna, muut talouden pelit ei olekaan sitten lokakuun tallista ulkona käynyt… Kulutus on aika pientä kun nyt kaupassa (5km) käy kerta viikkoon, nin menot aikalail siinä. Koronasta jatkuva ”vähintään 3 hyvää syytä pitää olla tontilta poistumiseen” jatkuu edelleen. Kesällä voinee jo vähän luistaa tuosta, jos villarilla voi kulkea
Koivulapeja tilasin tammikuussa kasettiautollisen. Ihan jännittää paljonko hinta on noussut, vaikka halpaa se vetenkeittäminen puulla on jokatapauksessa sähköön tai fossiilisiin verrattuna.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Samassa maassa näytte asuvan, kuin meikäläinen. Kommenteista päätellen. Lasku tuli öljystä ja ilahduttavasti näyttivät tankanneen minulle "vanhaa varastoa", eli ei mennyt päivän hintaa vaan eränsä mukainen, eikä sitä laskutuslisääkään tullut sen litran takia Loppusumma 1741 euroa, litrahinta siis vain 69 senttiä enemmän kuin joulukuussa. Maksuun laitoin jo odottelemaan eräpäivää 24.3, siinä välissä on tilipäivä viidestoista, siirtelen vähiä varojani tarpeen mukaan. Huomisesta 3pv vapaata, poltellaan pääosin puita.
Vaikka tässä pörssi vähän romahtikin, niin ei ole oikein päässyt ostamaan, no, Teliaa ja Sampoa hiukkasen nappasin, kun mulla on vararahastolla ns.itse määritelty pohja olemassa, jonka alle en saldoa päästä. Kahden auton rengasostot, Superbin huolto + tuulilasinvaihto ja nyt tämä öljyhankinta, rahaa palaa ja paloi n. 3400 euroa, joten joutuu vähän puhaltelemaan ja paikkailemaan. Onneksi nyt on kolmisen kuukautta, kun osinkoja pukkaa Suomi-yhtiöiden ansiosta keskimääräistä enemmän, niin vähän pystyy sijoittamaan, kuitenkin.
Hyviä huomioita siellä edellä, juurikin näin tein silloin aikaisemmin kun tuli puuta enemmän poltettua, saunomisen aikana oli tulet pesässä, sillä lailla sai tuolla varaajattomalla systeemillä eniten irti puusta. Uskoisin, että kun lämmityksen sulkee kevväämmällä ja sekoittajan voi laittaa nollille, kun ei tarvitse kuin käyttöveden, niin puu + sähkö toimii oikein hyvin. Täytyy vaan perheelle sanoa, että kertovat tarpeeksi ajoissa, kun meinaavat suihkutella, niin ehtii laittaa tulet pesään, eihän siinä montaa minuuttia mene, kun alkaa tapahtua.
Tänään on 11 viikkoa Konan tilauksesta, ei kuulu mitään. Huomisesta alkaen mennään alkuperäisen toimitushaarukan väärälle puolelle. Viikon odotan ja sitten kysäisen taas, että mikä kestää ?
Vaikka tässä pörssi vähän romahtikin, niin ei ole oikein päässyt ostamaan, no, Teliaa ja Sampoa hiukkasen nappasin, kun mulla on vararahastolla ns.itse määritelty pohja olemassa, jonka alle en saldoa päästä. Kahden auton rengasostot, Superbin huolto + tuulilasinvaihto ja nyt tämä öljyhankinta, rahaa palaa ja paloi n. 3400 euroa, joten joutuu vähän puhaltelemaan ja paikkailemaan. Onneksi nyt on kolmisen kuukautta, kun osinkoja pukkaa Suomi-yhtiöiden ansiosta keskimääräistä enemmän, niin vähän pystyy sijoittamaan, kuitenkin.
Hyviä huomioita siellä edellä, juurikin näin tein silloin aikaisemmin kun tuli puuta enemmän poltettua, saunomisen aikana oli tulet pesässä, sillä lailla sai tuolla varaajattomalla systeemillä eniten irti puusta. Uskoisin, että kun lämmityksen sulkee kevväämmällä ja sekoittajan voi laittaa nollille, kun ei tarvitse kuin käyttöveden, niin puu + sähkö toimii oikein hyvin. Täytyy vaan perheelle sanoa, että kertovat tarpeeksi ajoissa, kun meinaavat suihkutella, niin ehtii laittaa tulet pesään, eihän siinä montaa minuuttia mene, kun alkaa tapahtua.
Tänään on 11 viikkoa Konan tilauksesta, ei kuulu mitään. Huomisesta alkaen mennään alkuperäisen toimitushaarukan väärälle puolelle. Viikon odotan ja sitten kysäisen taas, että mikä kestää ?
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kyllähän se tässä kohtaa on entistä enemmän mannaa, kun voi tehdä töitä etänä. Vaikka Jaguar aika vähillä meneekin, niin jää sekin vähä polttamatta. Sen sijaan saa töitä tehdessä työntää puuta uuneihin, että sähkölämmitys pysyy hiljaisempana. Noi pönttöuunit (jollainen mulla on mm. tässä työhuoneessa) on tosin vähän turhan kevyitä, kun varauskyky on käytännössä alle vuorokauden. Sitten kun remppaan työhuoneen, vaihdan tilalle kyllä vähän raskaamman takan, että lämmöntuotto tasoittuu ja pitkittyy.
No, onneksi sentään Suomen sekundäärinen veikkaustoimisto eli Foreca näyttää jatkossa plussaa joka päivä, kevenee lämmitystarve kummasti.
No, onneksi sentään Suomen sekundäärinen veikkaustoimisto eli Foreca näyttää jatkossa plussaa joka päivä, kevenee lämmitystarve kummasti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Saman havainnoin, että hyvinkin keväistä menoa luvassa, yöllä pikku pakkasta ja päivällä reilusti plussaa pääosin auringon kera. Kyllä kelpaa. Laitoin jo omasta huoneestani lämmön pois, eli patterin kiinni, mulla on pieni termostaattiohjattu sähkölämppäri huoneen nurkassa joka riittää siihen, että huone pysyy tarpeeksi lämpöisenä, käytän sitä ylimenokauden aina keväällä ja syksyllä, sillä saa yhden huoneen "kylmäksi" talosta 2-3 kk vuodessa ja sähköä ei montaa kilowattia mene. Yllättävän näppäriä ovat, olisko 400wattia jos käy koko ajan, mutta eihän se lämmitä kuin tarvittaessa. Auringon antaa paistella akkunasta sisään niin on kylmänä koko päivän näin keväisin.
Kyllä mä tässä vähän mietin, että alan hiljaksiin päivittää tota systeemiä niin, että öljy jää pääosin oikein kylmien kelien varajärjestelmäksi tai esim. kolmen talvikuukauden pääasialliseksi lämmönlähteeksi. Aurinkokeräimiä ja jonkinlainen varaaja tuohon rinnalle, kenties ilmalämpöpumppu. Onhan tuossa noita vaihtoehtoja.
Kyllä mä tässä vähän mietin, että alan hiljaksiin päivittää tota systeemiä niin, että öljy jää pääosin oikein kylmien kelien varajärjestelmäksi tai esim. kolmen talvikuukauden pääasialliseksi lämmönlähteeksi. Aurinkokeräimiä ja jonkinlainen varaaja tuohon rinnalle, kenties ilmalämpöpumppu. Onhan tuossa noita vaihtoehtoja.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kyllä erillinen käyttövesivaraaja on poikaa. Meillä on vain 60-litrainen jatkuvalla sähköllä muttei ole kahden hengen taloudessa loppunut ikinä kesken, ei vaikka olisi neljä ihmistä käynyt peräjälkeen suihkussa. Eikä sitä pahemmin sähkönkulutuskäyrästä huomaa, ihan samankokoinen piikki kuin auton lämmittämisellä, mutta vähentää yhdessä ilpin kanssa radikaalisti puulämmityksen työmäärää. Varsinaisen lämmitysvaraajan sähkövastukset eivät ole käyneet päällä pariin kuukauteen välillä kylmistä keleistä huolimatta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^^ Eikös tuo vesipatterin termostaatti ajaisi saman asian, mutta suojaisi putkistoa mahdollisilta käyttämättömyyden haitoilta? Voihan se sähkövempain toki olla pakkasvahtina.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mulla EV6:n tilauksesta "vasta" 46 viikkoa
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S