![Kuva](https://i.imgur.com/eU1wONV.jpg?1)
Myyjä Nora Winberg oli oikein mukava ja jutusteltiin papereihin tutustumisen ohessa niitä näitä autokaupasta ym. maailmantilanteesta. Kiitteli, että otin itse yhteyttä, kuulemma hieman kiirettä pitelee, eikä aina ehdi päivitellä tilannetta, vaikka haluaisikin. Kysyin, että montako autoa on nyt työn alla, sanoi, että 50. Onhan sitä siinä yhdelle ihmiselle !
Konaan sain asiallisen opastuksen ja liitettiin siinä opastuksen yhteydessä auto Bluelinkiin, niin tuli sekin homma heti kuntoon.
Ajelin auton pihalle ja tutustuin itsekseni autoon puolisen tuntia, liitin puhelimen ja Konan yhteen jne., niin pääsi kotimatkalle Europen Out Of This World-albumin tahtiin. Kevätmusiikkia !
Vantaan Petikko - kotipiha, ihan normaalisti ajellen, testasin ajotiloja ja kokeilin vähän kulkuakin, kulutus oli minusta todella pieni, ulkolämpötila +4/+5 koko matkan. Tuossa tosiaan on matka-ajassa se puolen tunnin paikallaan istuskelu.
![Kuva](https://i.imgur.com/FJoKUTQ.jpg?1)
Tallissa purin kesärenkaat pois autosta, ei tullut katsottua mitkä ovat, toivottavasti Michelinit. Ovat hienoissa kangaspusseissaan edelleen. Katsotaan huomenna. Virittelin suko-laturin paikalleen ja laitoin nopeamman kaapelin pussissaan hyllylle toistaiseksi. Penkit ylös ja näkösuoja huittuun. Kyllähän tuonne nyt yksi saksanpaimenkoira menee ihan heittämällä ! Mahtuu istumaan ja makaamaan, nou problem.
![Kuva](https://i.imgur.com/YLyX26t.jpg?1)
Eka työmatka +5 asteen lämmössä vahvisti oman oletuksen oikeaksi, matkan profiili sopii sähköautolle kuin nenä päähän, kun sopi hybrideillekin. Vähällä menee, perkule. Eikä tullut ajeltua hiljaa, tuolla on kyllä todella helppo ajaa 50 alueella 70, menee niin kevyesti. Pitää olla tarkkana.
![Kuva](https://i.imgur.com/K5q30EW.jpg?1)
Edellinen lukema vahvistui kotiin ajellessa, marketin pihalta kotipihaan näytti tämmöiseltä, lämpöä enää +3. Ehkä tuolla voi päästä kevväämmällä alle 10 kW:h lukemiin ?
![Kuva](https://i.imgur.com/6SjNvD8.jpg?1)
Päivän ajosuorite oli 110 km, prosentit näytöllä putosivat 95->72 ja rangea vielä 336 km, ei huono suoritus +3/+5 asteen lämpötiloissa. Ilmastointia käytin Driver Only-asennossa, kun yksin kerran ajelin. Niin jatkossakin. Uusin Scorpions-levy on muuten yhtyeen paras sitten vuoden 1991 Crazy Worldin. Kuinka voikin 74-vuotias Klaus Meine kuulostaa niin hiton hyvältä edelleen, uskomaton käppänä ! Eikä mitään pois muultakaan bändiltä, riffit ja soolot lähtee, komppi on kunnossa ja kyllähän Mikkey Dee rummuissa on tuonut ukkoihin uutta virtaa.
![Kuva](https://i.imgur.com/o4yTsJo.jpg?1)
Piuha kiinni tallissa ja oma laskelma siitä, että joka 3. päivä piuha kiinni yöksi, niin on aamulla taas 100%, näyttää pitävän paikkansa. Siinä pyöri näytöllä 1.9/2.0 kW ja 110 km korvaaminen ottaa 12 tuntia.
![Kuva](https://i.imgur.com/G0kfqI9.jpg?1)
Ja mikä fiilis 110 km jälkeen ? Yllättävän hyvä. Tämähän on ihan auto. Alusta on e-Niron tapaan hieman nyökkivä, mutta ei häiritsevästi. Aika pehmeä fiilis on ajaessa, penkki on just sopiva, ei liian sohva, mutta ei myöskään Vag-penkki. Kuskilla on muutenkin hyvät ja väljät tilat, mikään ei ahdista, lokeroa yms. on kivasti.
Autossa on kyllä hiton hyvät varusteet, stereot jytisee kivasti, piuhalla saa Android-auton ja puhelimen näytön ruudulle jos haluaa. Auto ajeli moottoritiellä ihan itse, pikkasen lepuutti käsiä ratilla, ohjata ei tarvinnut, Hyundain peijooni teki sen ihan itse. Outo fiilis, mutta hyvin toimi. Adaptiivinen vakkari pelitti hienosti, tykkäsin jo Corollassa ja tämä oli hyvä myös.
Kitkat on Nokian R3, koko 215/55/17, suoraan meni kaitsematta ja melutaso ihan ok, ei hiljaisin, mutta ei mikään mölytoosakaan. Kulkua on aivan riittävästi jo Eco-ajotilassa, Normal on kuitenkin oma valinta, siinä on potkua sopivasti, Sport on jo ihan mahdoton, kaksin käsin ratista kiinni ja silleen. Nelivetona varmaan olisi ok, mutta ei etuvetona. Tuollehan on mitattu lähes joka testissä 6.8 sekuntia 0-100, kokeilin kerran polkaista vähän enemmän ja se riitti, melkoinen vetelijä enkä ihmettele, että renkaat vinkuu täyskaasulla jatkuvasti. Ei ole tarvetta sellaiseen.
Istuma-asento on hieman korkeampi kuin perinteisessä henkilöautossa, jostain sieltä Saabin ja Qashqain välimaastosta, kelpaa mulle. Paras homma koko autossa on ehkä se, että nyt on ensimmäinen "automaatti", joka ei todellakaan nyi eikä nytky missään tilanteessa. Nykimätön ja nyökkimätön veto on ihan mahtava homma. Ohjaustehostus on paikoitettaessa höyhenenkevyt, sellainen amerikkalainen pikkusormella pyöritettävä, tykkään. Moottoritiellä taas hyvin jämäkän oloinen, mitä noita nyt on ajanut, niin sähköinen tehostus toimivammasta päästä.
Regeneroinnin-läpyskät ovat ratissa, 0-1-2-3. Nollalla rullaa loputtomiin, kolmosella kun nostaa kaasun ylös, pysähtyy miltei kuin seinään. Voisi ajaa yhdellä pedaalilla tuolla, mutta en tykkää yhtään, kaupungissa varauksin. Itselle valikoitui aika nopeasti asetukseksi 1, jarruttaa sillä vähän, kuten perinteinen auto, loppuvaiheessa sitten lisää jarrulla. Tykkään ajaa kahdella polkimella, ei sovi tuo ärhäkkä "moottorijarrutus" mulle, ei. Onneksi voi valita.
En keksi nyt väkisin mitään nillitettävää, olen aika tyytyväinen. Vaikuttaa minun käyttööni juuri niin sopivalta, kuin ajattelinkin. Hyvä Hynkky !