Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Aamulla klo 10.30 aikoihin astelin Autoverkkokaupan myymiöön sisään ja bongasin poistumisoven vierestä jo tutuksi tulleella rekkarilla varustetun Konan. Siinä ainoa ulkokuva, puhdas auto vielä, mitä se ei enää ole, joka tuli tänään napattua.
Kuva

Myyjä Nora Winberg oli oikein mukava ja jutusteltiin papereihin tutustumisen ohessa niitä näitä autokaupasta ym. maailmantilanteesta. Kiitteli, että otin itse yhteyttä, kuulemma hieman kiirettä pitelee, eikä aina ehdi päivitellä tilannetta, vaikka haluaisikin. Kysyin, että montako autoa on nyt työn alla, sanoi, että 50. Onhan sitä siinä yhdelle ihmiselle !

Konaan sain asiallisen opastuksen ja liitettiin siinä opastuksen yhteydessä auto Bluelinkiin, niin tuli sekin homma heti kuntoon.

Ajelin auton pihalle ja tutustuin itsekseni autoon puolisen tuntia, liitin puhelimen ja Konan yhteen jne., niin pääsi kotimatkalle Europen Out Of This World-albumin tahtiin. Kevätmusiikkia !

Vantaan Petikko - kotipiha, ihan normaalisti ajellen, testasin ajotiloja ja kokeilin vähän kulkuakin, kulutus oli minusta todella pieni, ulkolämpötila +4/+5 koko matkan. Tuossa tosiaan on matka-ajassa se puolen tunnin paikallaan istuskelu.
Kuva

Tallissa purin kesärenkaat pois autosta, ei tullut katsottua mitkä ovat, toivottavasti Michelinit. Ovat hienoissa kangaspusseissaan edelleen. Katsotaan huomenna. Virittelin suko-laturin paikalleen ja laitoin nopeamman kaapelin pussissaan hyllylle toistaiseksi. Penkit ylös ja näkösuoja huittuun. Kyllähän tuonne nyt yksi saksanpaimenkoira menee ihan heittämällä ! Mahtuu istumaan ja makaamaan, nou problem.
Kuva

Eka työmatka +5 asteen lämmössä vahvisti oman oletuksen oikeaksi, matkan profiili sopii sähköautolle kuin nenä päähän, kun sopi hybrideillekin. Vähällä menee, perkule. Eikä tullut ajeltua hiljaa, tuolla on kyllä todella helppo ajaa 50 alueella 70, menee niin kevyesti. Pitää olla tarkkana.
Kuva

Edellinen lukema vahvistui kotiin ajellessa, marketin pihalta kotipihaan näytti tämmöiseltä, lämpöä enää +3. Ehkä tuolla voi päästä kevväämmällä alle 10 kW:h lukemiin ?
Kuva

Päivän ajosuorite oli 110 km, prosentit näytöllä putosivat 95->72 ja rangea vielä 336 km, ei huono suoritus +3/+5 asteen lämpötiloissa. Ilmastointia käytin Driver Only-asennossa, kun yksin kerran ajelin. Niin jatkossakin. Uusin Scorpions-levy on muuten yhtyeen paras sitten vuoden 1991 Crazy Worldin. Kuinka voikin 74-vuotias Klaus Meine kuulostaa niin hiton hyvältä edelleen, uskomaton käppänä ! Eikä mitään pois muultakaan bändiltä, riffit ja soolot lähtee, komppi on kunnossa ja kyllähän Mikkey Dee rummuissa on tuonut ukkoihin uutta virtaa.
Kuva

Piuha kiinni tallissa ja oma laskelma siitä, että joka 3. päivä piuha kiinni yöksi, niin on aamulla taas 100%, näyttää pitävän paikkansa. Siinä pyöri näytöllä 1.9/2.0 kW ja 110 km korvaaminen ottaa 12 tuntia.
Kuva

Ja mikä fiilis 110 km jälkeen ? Yllättävän hyvä. Tämähän on ihan auto. Alusta on e-Niron tapaan hieman nyökkivä, mutta ei häiritsevästi. Aika pehmeä fiilis on ajaessa, penkki on just sopiva, ei liian sohva, mutta ei myöskään Vag-penkki. Kuskilla on muutenkin hyvät ja väljät tilat, mikään ei ahdista, lokeroa yms. on kivasti.

Autossa on kyllä hiton hyvät varusteet, stereot jytisee kivasti, piuhalla saa Android-auton ja puhelimen näytön ruudulle jos haluaa. Auto ajeli moottoritiellä ihan itse, pikkasen lepuutti käsiä ratilla, ohjata ei tarvinnut, Hyundain peijooni teki sen ihan itse. Outo fiilis, mutta hyvin toimi. Adaptiivinen vakkari pelitti hienosti, tykkäsin jo Corollassa ja tämä oli hyvä myös.

Kitkat on Nokian R3, koko 215/55/17, suoraan meni kaitsematta ja melutaso ihan ok, ei hiljaisin, mutta ei mikään mölytoosakaan. Kulkua on aivan riittävästi jo Eco-ajotilassa, Normal on kuitenkin oma valinta, siinä on potkua sopivasti, Sport on jo ihan mahdoton, kaksin käsin ratista kiinni ja silleen. Nelivetona varmaan olisi ok, mutta ei etuvetona. Tuollehan on mitattu lähes joka testissä 6.8 sekuntia 0-100, kokeilin kerran polkaista vähän enemmän ja se riitti, melkoinen vetelijä enkä ihmettele, että renkaat vinkuu täyskaasulla jatkuvasti. Ei ole tarvetta sellaiseen.

Istuma-asento on hieman korkeampi kuin perinteisessä henkilöautossa, jostain sieltä Saabin ja Qashqain välimaastosta, kelpaa mulle. Paras homma koko autossa on ehkä se, että nyt on ensimmäinen "automaatti", joka ei todellakaan nyi eikä nytky missään tilanteessa. Nykimätön ja nyökkimätön veto on ihan mahtava homma. Ohjaustehostus on paikoitettaessa höyhenenkevyt, sellainen amerikkalainen pikkusormella pyöritettävä, tykkään. Moottoritiellä taas hyvin jämäkän oloinen, mitä noita nyt on ajanut, niin sähköinen tehostus toimivammasta päästä.

Regeneroinnin-läpyskät ovat ratissa, 0-1-2-3. Nollalla rullaa loputtomiin, kolmosella kun nostaa kaasun ylös, pysähtyy miltei kuin seinään. Voisi ajaa yhdellä pedaalilla tuolla, mutta en tykkää yhtään, kaupungissa varauksin. Itselle valikoitui aika nopeasti asetukseksi 1, jarruttaa sillä vähän, kuten perinteinen auto, loppuvaiheessa sitten lisää jarrulla. Tykkään ajaa kahdella polkimella, ei sovi tuo ärhäkkä "moottorijarrutus" mulle, ei. Onneksi voi valita.

En keksi nyt väkisin mitään nillitettävää, olen aika tyytyväinen. Vaikuttaa minun käyttööni juuri niin sopivalta, kuin ajattelinkin. Hyvä Hynkky !
Viimeksi muokannut IC1970, Pe Maalis 18, 2022 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
lauriolio
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Päättyihän se odotus vihdoin, hienoa! Havainnot näyttää ja tuntuu aika tutuilta, vaikka facelift onkin tuonut mukanaan komeemmat mittaristot ja isomman navin. Kulutuksessa voi tosiaan hyvillä keleillä ja pienillä nopeuksilla päästä kympin suuntaan ainakin tieturin mukaan, ja tuntus olevan aika herkkä rengaspaineiden suhteen tuo kulutus. Optimaalista etsiessä on aika mennyt :mrgreen:

Toivottavasti tuo itseohjaus on parantunut faceliftissä, vanhemmassa se on aika jyrkkä ja en ole juuri käyttänyt. Samoin automaaginen kaistavahti on sellainen, jonka tiputan aina lähdössä pois päältä äänigeneraattorin ohessa. Lämppäri on kans sellainen, että käytän mieluummin manuaalisesti: puhallus jaloille ja lasille, HEAT melkein aina pois ja AC päällä, 19 astetta (ei helleaikaan) ja puhallusta alkuun kovemmalle. Driveronlya aina joskus, mutta varsinkin kylmällä se jättäö kylmäksi. Kesällä sitten taitaa pyynti olla joku 20-23, olettaen että ulkona on enemmän.

Toi neliportainen ”moottorijarru” on kyl ihan parasta. Kaupunkiajossa oon itse oppinut käyttämään kolmostasoa, kun rullailu ei ole niinkään toimiva tapa, maanteillä nollataso. Ykköstaso vastaa aikalailla perus-dinoa manuaalivaihtein. Pikkuhiljaa oma ajotapa on varsinkin kaupungissa mennyt yhden pedaalin ajoon, vasemmalla lätkällä kun voi sitten pitkään painamalla pysäyttää kokonaan :)

EDIT: valoista vielä. Tässä on Kiva, kun voi jättää valot parkkiasentoon ja ne eivät pala. Valoisana aikana muut näkevät sekä edestä että takaa, eikä tartte miettiä onko automatiikka sammuttanut takavalot. Toki aika hyvä tapa on laittaa valot täysille ja mitään vinkuja ei auto siitäkään ilmaise sammutellessa. Automaatti on käytössä vain pimeällä, kun pitkien automatiikka on se takana.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Mulla oli Auto päällä viiksessä ja siinä taitaa pysyäkin. En tiedä mitä tekee, mutta päiväajovalot näytti olevan ja kun ajoi pimeään talliin, syttyivät valot. Joku saattotoimintokin oli, palavat jonkun aikaa, vaikka laittaa auton napista unille.

Ilmastoinnin salat eivät oikein auenneet, vähän outo systeemi. Heatilla oli miellyttävän lämmin, kun sen laittoi pois, alkoi tulla vilu. A/C mulla ei ollut päällä ollenkaan, mutta DriverOnly kyllä. Ilmeisesti se ohjaa vaan ne muut valinnat pelkästään kuskille. Se nappi missä on ne perinteiset symbolit, niin tuntui, että alkoi tuuletella, vaikka sitä painoi, en nähnyt mitään muutoksia missään näytöllä tms., emmä tiiä, mikä on oikea kombinaatio. Pitää opiskella. Ohjekirja jäi autoon, jätetään senkin selailu huomiselle.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

Onnea uudelle autolle!
Hyvän värinen.
Mazda 6 2.2TD HB 2011
lauriolio
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

IC1970 kirjoitti:
Pe Maalis 18, 2022 20:27
Heatilla oli miellyttävän lämmin, kun sen laittoi pois, alkoi tulla vilu. A/C mulla ei ollut päällä ollenkaan,
Toi on kyl vähän erikoinen, mutta empiiriset havainnot tulee sitä, että Heat ohjaa (ainakin vanhemmassa) lämmitysvastusta ja A/C ilmalämpöpumppua. ILP eli pelkkä A/C päällä saa lämmintä tulemaan ja tarkemmin tutkaillen kuluttaa silloin n. 500-1000W sähköä, Heatin kanssa sähköä kuluu enemmän. Lämmön saanti pelkällä ILP:lla vaatii kyllä jostain syystä vähän puhallustakin lisää (pre-faceliftissä se oikean käden säätöpyörä). Ja jos pyynti on alle 18, tuntuma on se ettei lämpöä tule.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Onnittelut!

Ja hitto vieköön muuten toi väri vaikuttaa hyvältä. En ole mielestäni tuota nähnyt liikenteessä, aivan loistava.

Tällä viikolla ollutkin lähityötä koko vuodeksi, tiistaina kolme tuntia ja eilen ja tänään yhteensä 13 tuntia, siis nähnyt ihmisiä. Uskomatonta, mutta olihan se mukava livenä fiilistellä auto-orientoituneiden työkavereiden kanssa kaikenlaista. Erityisesti sähköautoista.

Toivottavasti itse määrittelemäsi kustannusrakenteesi mahdollistaa Hondien kadottua horisonttiin myös edukkaiden autojen puuhastelun. Olisi herkullista jälleen kerran seurata sekä uuden karhean, että enemmän karhean autoilun kanssa tasapainoiluasi.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kiitosta vaan, itsekin tyytyväinen tuohon väriin, on juuri sellainen, kuin halusinkin. Eipä ole montaa kertaa vielä tullut väriä vartavasten valittuakaan.

Sain tuolla toisaalla neuvon käyttää AUTOa lämmityksessä, kuulemma pelaa hyvin ainakin yksin ajaessa suurimman osan aikaa. Testataan sillä, en ole koskaan ollut kiinnostunut lämmitysnappuloiden kanssa jumppaamisesta.

Tulevaisuus on avoin autojen suhteen, toistaiseksi on varmaan hyvinkin seesteinen jakso luvassa, mieluusti ajelen sähköllä näillä polttonesteen hinnoilla, kyllä. Accordit järjestävät puuhastelua kotitarpeiksi, ei tarvitse harrastetta tuohon enempää.

Sitten tosiaan kun pihaan tulee tilaa niiden suhteen, niin on aika ehkä jotain hankkia käyttöauton rinnalle, riippuen siitä miten maailma makaa vai makaako mitenkään. Pick-up haavetta ei haudata, mutta jos ei diesel halpene, niin iso on kynnys varmasti kun sähköön tottuu.

AI NIIN, unohtuiko sanoa, puuhastelusta puheenollen. Nyt kun isolle tielle mentiin Mustalla niin korvissa orastanut epäily sai vahvistuksen. Nimittäin, kun sain 110 km/h mittariin ja vakkarin päälle, ei voinut olla huomaamatta, että joka kerta kun tie kaartoi oikealle ja sitä mukaan rattia piti siihen suuntaan kääntää, alkoi jostain takaa kuulua selkeä UJELLUS. Vasemmalle kaartaen ei mitään, eikä suoraan, mutta välittömästi kun käänsi vähäkin oikealle, niin jopas alkoi ULINA. Sataset taas vaan vilahtelee silmissä, nohevimmat muistavat, että viime vuonna vaihdettiin Harmaaseen kumpikin takalaakeri. Nyt taitaa sitten olla Mustan vuoro.

Ensi viikolla joku päivä tiputan Mustan korjaamolle ja se saa olla siellä niin kauan, että ehtivät tsekata, missä vika ja kun paikallistettu, niin korjaus. Samalla voisi pyytää pesua ja sisäputsausta ulkoistettuna palveluna, koska alueella kuulemma vaikuttaa hyvin pätevä puhdistusmies. Aika tasalaatuisia nuo Accordit näyttävät olevan. Toki jotain muutakin voi olla vialla, mutta ääni tässä vaiheessa laakerille, vai onko jollain parempia ehdotuksia ?
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Laakerille ääni. Helppo myös testata tunkkaamalla nurkka ylös ja pitämällä sormea jousella kun pyörittää rengasta :)

Onnea myös uudesta autosta! Astra L plugarina on mulla kiikaris nyt, mutta en tiä tohtiiko...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Onko jo ostokrapula kun ei uusi pulkka ole siguun päässyt? :D . Ei vaiskaan, tämä ketju muuttu (jos mahdollista) vieläkin seurattavammaksi.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Oli sen verran pitkä päivä eilen, ettei voi kaikkea muistaa ! Korjataan.

Tähän pisteeseen,
Kuva,
kesti aika tasan 16 tuntia ! Eli 72% - 100%. Arvio oli alunperin 12 tuntia. Mitä seurasin, niin viimeisen 5% tiristäminen kesti tuntikausia. Ei siis näytä olevan järkeä tuolla hidaslatauksella operoida noin, jatkan testaamista, seuraavaksi kokeilen ajella akun n. 50% ja asetan lataukselle rajan 80%, sitten näkee onko kuinka paljon nopeampi tuo väli sukolla. Luultavasti on, eikös se niin ole, että mitä täydempi, sitä hitaampi lataus. Mutta testataan.

Ladataan täyteen sitten kun sille on tarvetta, eli kerran-pari vuodessa, jos sitäkään.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Akun suojelemiseksi viimeiset prossat tosiaan ladataan hitaasti, eli nopeammin saat prosentteja siellä alle 80 % varaustasolla. Se ettei lataa täyteen on myös akun käyttöiän kannalta fiksua. Litiumakku kuluu eniten kun operoidaan melkein tyhjänä tai melkein täytenä. Kun varaus pidetään jossain noin välillä 40-80 %, kestää litiumakku joidenkin testien mukaan "melkein ikuisesti".

Moni muukin asia tuohon vaikuttaa, mutta täyteen ei kannata tiristää joka päivä, jos sille ei ole välttämätöntä tarvetta.

Niin ja onnea nyt hankinnan kotiutumisesta, varmasti hieno fiilis!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ei ole tarvetta, ei.

Rengaspusseista löytyi identtiset vanteet ja renkaina Michelin Primacy 4:t. Paistoleima näytti olevan Nokian kitkoissa 5121 ja Misukoissa 0122.
Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onnee :mrgreen:

Vähän kyl kateeks käy kun corsaa joutuu viel oottelee vaiks tilasin vähä aiemmin :facepalm_man:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Hyvännäköinen range näköjään ihan käytännössäkin. Eikä huonolta kuulosta 204hv:kaan, mutta onko tämä ihan oikeasti 49.319,40 euron auto, jos unohdetaan vuoden sopparit ym?
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

hei9n kirjoitti:
Su Maalis 20, 2022 11:15
Hyvännäköinen range näköjään ihan käytännössäkin. Eikä huonolta kuulosta 204hv:kaan, mutta onko tämä ihan oikeasti 49.319,40 euron auto, jos unohdetaan vuoden sopparit ym?
Eihän se toki ole. Noilla rahoilla saa jo Ioniq5:n, joka on monella tapaa ihan eri auto, kokoluokkaa isompi ja sähköautona seuraavaa sukupolvea.

Kona64:n hinta tilattuna on tällä hetkellä (ja jo pitkään ollut) tämänsuuntaista: ”KONA Electric 64 kWh 204 hv Style 46 786 € – 6 000 € = nyt 40 786 €” (https://www.hyundai.fi/mallisto/kona-electric/)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Vastaa Viestiin