Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^^Tuskin, kun tuosta koko ajan saa sen vähintään 6 tonnin alennuksen ynnä hankintatuen, eli maahantuoja on sen ainakin Suomessa hinnoitellut n. 41-42 tonnin autoksi. Kun katsoo mitä maksaa Usassa, Englannissa jne., niin tämä on siellä 3xxxx euron auto. Itselläkin on viivan alla 41 tonnia, josta talvipyörien osuus taisi olla jotain 2500 euron luokkaa.
Perustaltaan tämä on mielestäni n.25+ tonnin auto, jonka sähköinen voimalinja sitten jysäyttää ihan uusiin sfääreihin. Periaatteessa en edelleenkään ymmärrä yli 40 tonnin hintaa tämmöisestä pienestä korealaisesta muovikiposta, mutta, vain parin päivän perusteella on sanottava, että kyllä tuo sähkömoottori tekee tästä aivan eri auton kuin verrokkinsa polttomoottorilla. Onhan tuo kertakaikkisen mainio paketti ajotuntumaltaan. Varusteet ovat myös kieltämättä huippuluokkaa.
En osaa sanoa, miten näitä pitäisi hinnoitella, kai se on niin, että sähkön ollessa käyttövoimana pitää heittää perinteinen kokoluokka yms. ajattelu romukoppaan. Kuka arvostaa mitäkin, tykkään edelleen kutosen ja kasin soundeista, mutta en toisaalta kaipaa perinteisen voimansiirron nykäyksiä, starttaamista jne. Olen aina ollut erittäin allerginen kaikenlaisille nykäyksille ja nytkytyksille, puhutaan sitten tasakaasulla ajamisesta, vaihteiston toiminnasta tai mistä vaan. Nyt on ekan kerran alla auto, jossa niitä ei kertakaikkiaan ole, välitön kaasuvaste, saumaton veto, yleinen ajamisen helppous ja vaivattomuus. Tykkään erittäin paljon. Jos siitä sitten pitää maksaa yli 40 tonnia, niin olkoon. Tai tässä tapauksessa 395e/kk.
En minä Konaa polttomoottorilla hankkisi, tai no, ehkä nelivetoinen N-versio, miksei, mutta sanotaanko etten perusmallia.
Perustaltaan tämä on mielestäni n.25+ tonnin auto, jonka sähköinen voimalinja sitten jysäyttää ihan uusiin sfääreihin. Periaatteessa en edelleenkään ymmärrä yli 40 tonnin hintaa tämmöisestä pienestä korealaisesta muovikiposta, mutta, vain parin päivän perusteella on sanottava, että kyllä tuo sähkömoottori tekee tästä aivan eri auton kuin verrokkinsa polttomoottorilla. Onhan tuo kertakaikkisen mainio paketti ajotuntumaltaan. Varusteet ovat myös kieltämättä huippuluokkaa.
En osaa sanoa, miten näitä pitäisi hinnoitella, kai se on niin, että sähkön ollessa käyttövoimana pitää heittää perinteinen kokoluokka yms. ajattelu romukoppaan. Kuka arvostaa mitäkin, tykkään edelleen kutosen ja kasin soundeista, mutta en toisaalta kaipaa perinteisen voimansiirron nykäyksiä, starttaamista jne. Olen aina ollut erittäin allerginen kaikenlaisille nykäyksille ja nytkytyksille, puhutaan sitten tasakaasulla ajamisesta, vaihteiston toiminnasta tai mistä vaan. Nyt on ekan kerran alla auto, jossa niitä ei kertakaikkiaan ole, välitön kaasuvaste, saumaton veto, yleinen ajamisen helppous ja vaivattomuus. Tykkään erittäin paljon. Jos siitä sitten pitää maksaa yli 40 tonnia, niin olkoon. Tai tässä tapauksessa 395e/kk.
En minä Konaa polttomoottorilla hankkisi, tai no, ehkä nelivetoinen N-versio, miksei, mutta sanotaanko etten perusmallia.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Täälläpäin näkyi olevan tuollainen tarjous. 10000km/v. 36kk. Vakuutus ja talvirenkaat tulee tuon hinnan päälle.
https://katalog.hyundai.se/prislister/k ... ikationer/
https://katalog.hyundai.se/prislister/k ... ikationer/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Käytön harjoittelua. Lähetin kännykällä autolle pyynnön, että olisi huomenna aamulla klo 06.40 sisätiloiltaan +21 asteinen. Ei muita pyyntöjä, kun on tallissa. Tuossahan ajastaa samalle hetkelle lämpimäksi myös takalasin, sivupeilit ja ratin, ynnä voi määrätä huurteenpoiston etulasille.
Eka käsky ei mennyt perille, mutta toistettuna hyväksyi ja nyt näyttää, että käskytys olisi kunnossa. Katsotaan kuin käy.
Saman asian varmaan ajaa, kun vaan käynnistää ilmastoinnin ilman ajastuksia ja pyytelee noi muut tarvittaessa, ymmärsin, että on päällä 15 minuuttia siitä kun kytkee päälle. Sopii mulle hyvin, kun yleensä olen herätyksestä vartissa jo baanalla.
Auton kaukosäätimestä saa myös ilmastoinnin päälle, taisi olla 10 minuutiksi, mutta siinä oli joku 10 metrin sääntö, joten tulee aika harvoin kyseeseen. Itse pidän tätä etälämmitystä, ajastuksella tai ilman, kenties auton parhaimpana varusteena. Ei tarvitse haikailla webaston perään, eikä tarvitse raaputella laseja tai palella, myöskään työpaikan päässä, kun ei tarvitse olla piuhassa. Jos tämä toimii käytännössä kuten paperilla, niin oikein hjuva.
Vetäisin muuten suosiolla kuitenkin takapenkin nurin ja peitin koiramatoilla. Takalasi kaartuu niin voimakkaasti, että kyllä olisi Helgalla tullut ahdasta. Testasin, että penkit saa ylös ja matot on kontissa 12 sekunnissa tarvittaessa. Toisinpäin meni vajaat 30 s, kun pitää vähän asetella mattoja paikoilleen.
Hankkinen kuitenkin jonkun tämmöisen ratkaisun pikapuoliin -> https://www.mustijamirri.fi/autonsuoja- ... mmoc?70704, niin saa pidettyä takapaksin sitten omana osastonaan.
Eka käsky ei mennyt perille, mutta toistettuna hyväksyi ja nyt näyttää, että käskytys olisi kunnossa. Katsotaan kuin käy.
Saman asian varmaan ajaa, kun vaan käynnistää ilmastoinnin ilman ajastuksia ja pyytelee noi muut tarvittaessa, ymmärsin, että on päällä 15 minuuttia siitä kun kytkee päälle. Sopii mulle hyvin, kun yleensä olen herätyksestä vartissa jo baanalla.
Auton kaukosäätimestä saa myös ilmastoinnin päälle, taisi olla 10 minuutiksi, mutta siinä oli joku 10 metrin sääntö, joten tulee aika harvoin kyseeseen. Itse pidän tätä etälämmitystä, ajastuksella tai ilman, kenties auton parhaimpana varusteena. Ei tarvitse haikailla webaston perään, eikä tarvitse raaputella laseja tai palella, myöskään työpaikan päässä, kun ei tarvitse olla piuhassa. Jos tämä toimii käytännössä kuten paperilla, niin oikein hjuva.
Vetäisin muuten suosiolla kuitenkin takapenkin nurin ja peitin koiramatoilla. Takalasi kaartuu niin voimakkaasti, että kyllä olisi Helgalla tullut ahdasta. Testasin, että penkit saa ylös ja matot on kontissa 12 sekunnissa tarvittaessa. Toisinpäin meni vajaat 30 s, kun pitää vähän asetella mattoja paikoilleen.
Hankkinen kuitenkin jonkun tämmöisen ratkaisun pikapuoliin -> https://www.mustijamirri.fi/autonsuoja- ... mmoc?70704, niin saa pidettyä takapaksin sitten omana osastonaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Onnea uudelle pelille! Hyvältähän se vaikuttaa. Yksi hassu asia osui silmään. Sähköautoissa on usein huippunopeus rajoitettu 160-180km/h paikkeille ja Hynkyssä on mittaristo 260km/h asti Sais helpommin luettavan nopeusmittarin kun saavuttamattomat nopeudet jätettäisiin pois mittarista?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Jospas tää kumminkin kulkee sen 260 km/h ? Ainakin silloin kun olin pieni, niin auto kulki justiinsa sen, mitä mittarissa luki isoin lukema. Nih.
Jaa, ei ollut auto aamulla lämmin. En varmaan vaan osannut. Appissa luki että "päällä" ja käsitin teksteistä, että kun laittaa 06:40, niin silloin auto on sen verta lämmin kuin mitä on pyynti. Vaan eipä ollut.
Huomenna kokeillaan sitten ihan vaan näppäistä ilmastointi päälle symbolista ilman ajastuksia, silloin pitäisi heti näkyä näytöllä, että lähtikö. Eiköhän se ole sillä lailla selvempi. Täytyy joskus paremmalla ajalla testata tota ajastusta.
Pari kilsaa normaalia pidempi veto kierrätyspisteen kautta ja heti oli uudet ennätyslukemat taulussa, auto paistatteli auringossa koko päivän ja mittari näytti kaupungissa +9, mutta täällä rannan tuntumassa jääpeite viilensi kuvan lukemiin.
Pääsi kokeilemaan ohituskiihtyvyyttäkin, kun joku Opelisti jarrutti joka mutkaan 60 alueella, hermothan siinä meni. Hyvinhän tuo lähti, en moiti ollenkaan. Kai ajan kanssa oppii annostelemaan, välitön vääntö on vänkä juttu, hiukan märkä tie ja kitkat, aika helposti alkaa etuveto sutia, jos ei ole tarkkana. Tottumista vaatii eniten ehkä se, että auto ei kiljaise/mylvi kun vähän kurittaa, ei myöskään epäröi, lähtee vaan heti ja eleettömästi, rengasäänet ja tuulen suhina lisääntyy vauhdin kasvaessa. Hassuhko fiilis !
Energiaa ei tämmöisellä kelillä juuri muuhun mene kuin ajoon.
Näyttää tällä normi kaupunki/työmatkalla kuluvan vallitsevalla kelillä n. 7-8% akusta per reissu, joten ihan joka reissun jälkeen ei tosiaankaan tarvitse latailla. Joskus loppuviikosta seuraavan kerran piuhaan, kun saan akun varauksen ajeltua 50% korville, testataan, kuinka paljon akkuun menee sukolla normaalissa työvuorojen välisessä ajassa välillä 50-80%.
EDIT: Ilmeisesti tämän pitää olla piuhassa tuohon ajastettuun lämmitykseen. Mä luulin, ettei tän faceliftin tarvinnut. No, sitten mennään vartin puhinoilla vaan ilman ajastuksia.
Jaa, ei ollut auto aamulla lämmin. En varmaan vaan osannut. Appissa luki että "päällä" ja käsitin teksteistä, että kun laittaa 06:40, niin silloin auto on sen verta lämmin kuin mitä on pyynti. Vaan eipä ollut.
Huomenna kokeillaan sitten ihan vaan näppäistä ilmastointi päälle symbolista ilman ajastuksia, silloin pitäisi heti näkyä näytöllä, että lähtikö. Eiköhän se ole sillä lailla selvempi. Täytyy joskus paremmalla ajalla testata tota ajastusta.
Pari kilsaa normaalia pidempi veto kierrätyspisteen kautta ja heti oli uudet ennätyslukemat taulussa, auto paistatteli auringossa koko päivän ja mittari näytti kaupungissa +9, mutta täällä rannan tuntumassa jääpeite viilensi kuvan lukemiin.
Pääsi kokeilemaan ohituskiihtyvyyttäkin, kun joku Opelisti jarrutti joka mutkaan 60 alueella, hermothan siinä meni. Hyvinhän tuo lähti, en moiti ollenkaan. Kai ajan kanssa oppii annostelemaan, välitön vääntö on vänkä juttu, hiukan märkä tie ja kitkat, aika helposti alkaa etuveto sutia, jos ei ole tarkkana. Tottumista vaatii eniten ehkä se, että auto ei kiljaise/mylvi kun vähän kurittaa, ei myöskään epäröi, lähtee vaan heti ja eleettömästi, rengasäänet ja tuulen suhina lisääntyy vauhdin kasvaessa. Hassuhko fiilis !
Energiaa ei tämmöisellä kelillä juuri muuhun mene kuin ajoon.
Näyttää tällä normi kaupunki/työmatkalla kuluvan vallitsevalla kelillä n. 7-8% akusta per reissu, joten ihan joka reissun jälkeen ei tosiaankaan tarvitse latailla. Joskus loppuviikosta seuraavan kerran piuhaan, kun saan akun varauksen ajeltua 50% korville, testataan, kuinka paljon akkuun menee sukolla normaalissa työvuorojen välisessä ajassa välillä 50-80%.
EDIT: Ilmeisesti tämän pitää olla piuhassa tuohon ajastettuun lämmitykseen. Mä luulin, ettei tän faceliftin tarvinnut. No, sitten mennään vartin puhinoilla vaan ilman ajastuksia.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ruotsissa häviää 70000kr bonus sähköautoilta, jotka maksavat enempi kuin 700000kr 1/7-22.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ei voi moittia. Tallissa aamulla -4 astetta, auto oli 9 minuutissa sisältä +21 asteinen, kun painoi kännykän appista ilmastoinnin päälle. Eiköhän tuo vältä !
Saksanpaimenkoira Helga matkusti kaupunkiin ekan kerran Konalla, takapenkit alhaalla oli tilaa loikoilla, hyvin meni. Toinen ratkaisu on tilattu ja saapunee lähipäivinä.
Kokeilin ekan kerran ajotiloista Sportia kunnolla. On kyllä äkäinen, iso ero Normal-asetukseen. Ohituskiihtyvyyttä ei voi moittia, aivan mahtava. Oi jospa tuo olisi nelivetoinen, menee vähän harakoille tuo vääntö etuvetoisessa. Ei mikään Tesla, tietenkään, mutta Sportilla vastaus kaasuun tulee nanosekunnissa ja todella tuntuu.
Mittarissa 200 km ja tässä vaiheessa päällimmäisenä fiiliksenä ajamisen vaivattomuus, helppous ja hiljaisuus. Kahden päivän ajot 75 km, akku 98->82%, väittää, että vielä 387 km mennään latauksella. Lämpötilat olleet välillä -4 / +9 ja yksi esilämmitys. Pienin auton ilmoittama kulutus tältä päivältä ruokakaupasta kotiin.
Kuljettajan penkki ja yleensä kuskin paikan ergonomia sopii mulle yllättävän hyvin, nopeasti kotiutui. Uutuudenviehätystä varmaan vielä ja pitkään, mutta hyvältä vaikuttaa tähän saakka.
Saksanpaimenkoira Helga matkusti kaupunkiin ekan kerran Konalla, takapenkit alhaalla oli tilaa loikoilla, hyvin meni. Toinen ratkaisu on tilattu ja saapunee lähipäivinä.
Kokeilin ekan kerran ajotiloista Sportia kunnolla. On kyllä äkäinen, iso ero Normal-asetukseen. Ohituskiihtyvyyttä ei voi moittia, aivan mahtava. Oi jospa tuo olisi nelivetoinen, menee vähän harakoille tuo vääntö etuvetoisessa. Ei mikään Tesla, tietenkään, mutta Sportilla vastaus kaasuun tulee nanosekunnissa ja todella tuntuu.
Mittarissa 200 km ja tässä vaiheessa päällimmäisenä fiiliksenä ajamisen vaivattomuus, helppous ja hiljaisuus. Kahden päivän ajot 75 km, akku 98->82%, väittää, että vielä 387 km mennään latauksella. Lämpötilat olleet välillä -4 / +9 ja yksi esilämmitys. Pienin auton ilmoittama kulutus tältä päivältä ruokakaupasta kotiin.
Kuljettajan penkki ja yleensä kuskin paikan ergonomia sopii mulle yllättävän hyvin, nopeasti kotiutui. Uutuudenviehätystä varmaan vielä ja pitkään, mutta hyvältä vaikuttaa tähän saakka.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Onnittelut Konan johdosta! Pienellä olet sen saanut kulkemaan. Ioniqissa keskikulutus pyörii tässä nurkkapyörittelyssä 30 kWh/100 km paikkeilla. Käytän kyllä esilämmitystä aika liberaalisti ja olen kyllä huomannut, että kun pääsee vähän pitemmän yhtäjaksoisen siivun ajamaan, niin kulutuskin tulee alaspäin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Joo, vähällä kyllä menee. Kugalla en oo tainnut kesäkeleilläkään päästä kuin johonkin 14-15kWh/100km lukemiin. Mutta se nyt onkin tommonen turhanpäiväistä dinosauruspoltinta mukanaan kuskaava plug-in hyrbiidi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kyllähän tässäkin matkan pituus vaikuttaa radikaalisti, tuo n. 17 km suuntaansa on juuri sen mittainen, että alkaa lukemat laskea. Pari kilsaa töistä kauppaan niin kulutus on 20-25 kWh:n välissä. Energiatehokkaaksi Konaa on aina haukuttu ja kyllä se näyttää pitävän paikkansa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kyllä vaan sähköautoilu polttelisi. Tänään laitoin ostohousut jalkaan ja käytiin koko apinalaumalla katsomassa pösöä.
Vaimon työkuviot muuttuvat ensi syksynä ja kakkosautolle saattaa olla tarvetta. Tässä olisi kyllä tilojen puolesta autoa yllin kyllin ja kaikki muutkin ominaisuudet paikallaan, kun ei tarvitsisi 100 km kauemmas kotoa lähteä, normisti tulisi alle 50km kuitenkin. Värikin olisi ihan hieno oranssinruskea metalliväri, mutta... Nyt autoja myytiin joulukuun tuotantoerästä, kohta ne loppuu kokonaan. Puolet minusta oli valmiina kättelemään diilin 1/23 alkaen, mutta toinen puoli (vaimo) muistutti, että jos sitä autoa tarvitaan, se tarvitaan puoli vuotta aiemmin. Ei auta... Varasin kuitenkin koeajon c5 plugarista, siihen kun saattaisi mahtua koko perhe kerralla kyytiin. Sellaiseenkin saisi 0-korkorahoituksen, mutta takuuhyvitys olisi ranskalaisen kanssa ostopäätöstä helpottavahei9n kirjoitti: ↑To Maalis 24, 2022 12:31Täyssähkö 2008 249,- kk 12kk
tai
27.990,- sis. tk
HALPA!
https://www.peugeot.fi/kampanjat/voimas ... JESFB0XXXX
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
On muuten melkoisia eroja noissa toimitusajoissa ja -vaikeuksissa. Eurooppalaiset on komponentti- ja johtosarjapulan takia pulassa, mutta tuttu Korealaismerkin myyntimies sanoi, että heillä ei ole ongelmia ja suurimman osan malleista toimitusaika on parista kuukaudesta max puoleen vuoteen.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Etelä-Korea taitaa olla maailman toiseksi suurin puolijohdevalmistaja Kiinan jälkeen. Osaavat varmaan siellä pitää omiensa puolta silleen että eurooppalaisille jää murusia siitä mitä Hyundai ja Kia saa.
Ja mitä tulee mekaanisiin komponentteihin niin Aasian tehtaat ei varmaan kauheasti ole hankkineet valuja ja muita osia Venäjältä ja Ukrainasta, mutta enpä ihmettelis jos vähän jokaiselle eurooppalaiselle valmistajalle tulis jotain pientä noista maista. Ei siis helpota tilannetta nuo venäläisten touhutkaan.
Ja mitä tulee mekaanisiin komponentteihin niin Aasian tehtaat ei varmaan kauheasti ole hankkineet valuja ja muita osia Venäjältä ja Ukrainasta, mutta enpä ihmettelis jos vähän jokaiselle eurooppalaiselle valmistajalle tulis jotain pientä noista maista. Ei siis helpota tilannetta nuo venäläisten touhutkaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Nuo Pökötit menivät kuin kuumille kiville, oli käsittääkseni varattu 400 kpl Suomeen ja se on myyty yli jo pahasti, siksipä toimitusaika venähti jo ensi vuoden puolelle. Ensi viikolla menee kuulemma kiinni koko tarjous, niin kova on ollut kysyntä. Varmaan olisin itsekin tarttunut, jos olisi ollut tilanne, että olisi ollut haku päällä.
Eilen laitoin Konan toisen kerran piuhan päähän, 58->80% lataili ja yöllä oli huudellut kännykkään että homma valmis. Aamulla oli 380 km rangea. Nythän kelit kylmeni reilusti taas ainakin pariksi viikoksi, ilmastoinnin osuus kulutuksesta pomppasi -5 kelissä ihan eri lukemiin kuin +9, todella iso ero. Esilämmitystä kun käyttää ja muutenkin nauttii kaikesta mitä tuolla on tarjolla, niin joku vajaat 400 km tuolla ajelisi latingilla. Varmaan tuota 50-80 väliä tässä latailen jatkossakin, eilen meni n. 9 tuntia lataukseen.
Pari työkaveria kävi eilen koeajamassa Konaa ja yllättävän paljon tykkäsivät, suorituskyky Sport-ajotilassa oli vakuuttanut heidätkin, ja muutenkin kriittisiksi kavereiksi olivat yllättävän pliisuja kommenteissaan. Kuulemma oikein asiallinen auto
Eilen laitoin Konan toisen kerran piuhan päähän, 58->80% lataili ja yöllä oli huudellut kännykkään että homma valmis. Aamulla oli 380 km rangea. Nythän kelit kylmeni reilusti taas ainakin pariksi viikoksi, ilmastoinnin osuus kulutuksesta pomppasi -5 kelissä ihan eri lukemiin kuin +9, todella iso ero. Esilämmitystä kun käyttää ja muutenkin nauttii kaikesta mitä tuolla on tarjolla, niin joku vajaat 400 km tuolla ajelisi latingilla. Varmaan tuota 50-80 väliä tässä latailen jatkossakin, eilen meni n. 9 tuntia lataukseen.
Pari työkaveria kävi eilen koeajamassa Konaa ja yllättävän paljon tykkäsivät, suorituskyky Sport-ajotilassa oli vakuuttanut heidätkin, ja muutenkin kriittisiksi kavereiksi olivat yllättävän pliisuja kommenteissaan. Kuulemma oikein asiallinen auto
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Klasista mäjelle kattelles, funtsin et koska on viimeksi tarvinnut olla vielä huhtikuun vaihtees talvigumekset alla (näillä leveysasteilla). Usemmiten on tullut vaihdettua jo helmikuun puolella suvisettiä alle….
Sellasta ilmaston ”lämpenemistä”. Noo, jos olisi sitä tyrkytettävää ”äärisäätä” niin voisin tähän aikaan ottaa sellasen +30 äärilämmön. Voihan tämä toki johtua nyt siitäkin, kun on ne dioksiinit nopsaan vähenneet ilmakehästä kun menovesi on arvokasta?
Sellasta ilmaston ”lämpenemistä”. Noo, jos olisi sitä tyrkytettävää ”äärisäätä” niin voisin tähän aikaan ottaa sellasen +30 äärilämmön. Voihan tämä toki johtua nyt siitäkin, kun on ne dioksiinit nopsaan vähenneet ilmakehästä kun menovesi on arvokasta?