Vanha sääntöhän meni niin, että nastarengaskielto ajoittui joko huhtikuun alkuun tai pääsiäiseen, kumpi ompi myöhemmin. Olkoonkin, että pääsiäinen on uskonnollinen juhla ja kuulostaa äkkiseltään hölmöltä lakiperusteelta, niin ajoituksensa seuraa kuunkiertoa ja kyllähän käytännön historia on osoittanut, ettei tuo sääntö täysin tuulesta temmattu ollut. Jos on myöhäinen pääsiäinen, pysyy liukkaatkin pitkään. Tänä vuonna pääsiäinen on huhtikuun puolivälissä, paljoa myöhemmin se ei oikein voi olla.
Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Minä olen kesärenkaille omaksunut sen nyrkkisäännön, että kun pihan ajoväylältä ovat lumet sulaneet pois, niin on aika vaihtaa suvigummit alle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Näyttäisi venyvän tänä vuonna lähemmäs toukokuuta vaihtaminen, jos ennusteisiin on uskominen. Todella talvista keliä on luvassa, hyi olkoon. Olin varannut 4-14.4 välisen ajan autojen kevätsiistimiselle, pesua, vahaa, Accordeihin kotelosuojaa jne., mutta näyttää siltä, että menee aika kattoon syljeskellessä ja jonkun verran puuhommissa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kyllä tuo myöhäinen pääsiäinen ja kylmä kevät tuntuu taas menevän kohdikkain. Mitään tilastotietoa ei kyllä ole tämän tueksi
Offtopikkina, kun en omaa omille autopohdinnoille ole perustanut, nyt on todella lähellä autokaupat ja kuumetta on jo vähän liikaakin. Nimittäin töpselicitikasta on sellaisia tarjouksia nyt tullut postilaatikkoon, että onko mitään järkeä olla tarttumatta? Tililtä lähtevä rahoituserä olisi sama tai pienempi kuin nykyisessä 6½v tsi-dsg klonkswagenissa. Tilalle saisi takuunalaisen hassun näköisen auton jonka jälleenmyyntiarvo pudonnee kuin kivi. Volkkarihan on pitänyt arvonsa yllättävän hyvin. Katsotaan koeajolla miten turvaistuimet mahtuu ja sitten pidetään lompakosta kiinni
Liikuttavan yksimielisiä 19k€ vaihtohyvityksiä tarjoavat Turkasesta. Ehkä pitää kokeilla autovex ennen kuin laittaa nimen paperiin, jos siis lapset mahtuu kyytiin
Offtopikkina, kun en omaa omille autopohdinnoille ole perustanut, nyt on todella lähellä autokaupat ja kuumetta on jo vähän liikaakin. Nimittäin töpselicitikasta on sellaisia tarjouksia nyt tullut postilaatikkoon, että onko mitään järkeä olla tarttumatta? Tililtä lähtevä rahoituserä olisi sama tai pienempi kuin nykyisessä 6½v tsi-dsg klonkswagenissa. Tilalle saisi takuunalaisen hassun näköisen auton jonka jälleenmyyntiarvo pudonnee kuin kivi. Volkkarihan on pitänyt arvonsa yllättävän hyvin. Katsotaan koeajolla miten turvaistuimet mahtuu ja sitten pidetään lompakosta kiinni
Liikuttavan yksimielisiä 19k€ vaihtohyvityksiä tarjoavat Turkasesta. Ehkä pitää kokeilla autovex ennen kuin laittaa nimen paperiin, jos siis lapset mahtuu kyytiin
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^hyvin ne jakkarat sähköberlingoon mahtuu, osta pois
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Sitä sais myös pösönä johon vaimolla on tunnesiteitä tupla-akulla olisin varmaan ostamassa. Jos pehviin päädytään niin tämäb foorumin kokemusten perusteella viimeistään 2v päästä oon kyllästynyt polttomoottorin kuskaamiseen, mutta siinä kohtaa alkaakin jo ekat Buzzit palautua kauppoihin
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Tai ekat Buzzit tulee asiakkaille.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Totesin, että sähköautoonkin joutuu lisäämään pissapojan nestettä ! Auto oli mutkissa jo pariin kertaan vilkutellut ihan suomeksi, että "lisää tuulilasinpesunestettä". Joutui siis avaamaan konepellin. Mitään kaasujousia ei ole, vaan ihan perinteinen stonga, kuinkas muuten Sinne vasemmalle nurkkaan sitä nestettä meni 3L -21 kestävyydellä, eikä tullut edes täyteen. Täytyy laittaa loput vettä, jahka saa jonkun putelin tyhjäksi, tajusin, että heitin roskiin justiin viimeisen tyhjän kanisterin. Nyt muistin, että se oli nimenomaan blandausta varten. Pöh. Kun ostin semmoisia velttoja 3L pusseja, jotka oli tarjouksessa. Konan konehuone näyttää hyvin perinteiseltä, on tuolla muovisuojalla saatu peiteltyä, 12V akku on kerrankin hyvin saatavilla !
Talven paluu kurittaa kulutusta, nyt kun yöllä ja aamuisin on ollut -5/-10 välillä ja päivisinkään ei meinaa mennä plussalle, niin kolmen työmatkan jälkeen, kun 80% lähdetiin, oltiin näissä lukemissa.
Ja toisesta näytöstä havaitaan, että karvan vajaat 110 km vei 30% akusta.
Näillä keleillä, kun aamulla esilämmittää 10-15 minuuttia ja iltapäivällä 5 minuuttia, tuolla ajelisi akulla semmoiset 360-370 km jos tyhjäksi ajaisi, näitä minun pyörityksiä.
Huomenna aamulla ajelen Mustan korjaamolle, tehdään diagnoosi ulinasta, että montako laakeria menee vaihtoon. Luvattiin sen verran kylmää aamua, että laitoin auton piuhan päähän ja 2.5 tuntia moottorilämppäriä + sisälämppäriä.Tuntuu kauhean pitkältä ajalta, kun se 10 minuuttia riittää Konalle oikein mainiosti samalla kelillä. Äkkiä sitä tottuu kännykästä "napsauttamaan" auton lämpimäksi vähän ennen lähtöä.
Laitoin Konan piuhan päähän latautumaan, kun kerran ei huomenna ajoa tule, 90% asetin rajan, arvio oli, että 15.5 tuntia latailee. Eihän se nopeaa ole, ei. Tällä kokemuksella kesäkelillä tulen latailemaan neljän päivän välein ja kylmemmällä kelillä kolmen päivän välein, silloin pitäisi tuon normipysähdyksen aikana, n. 13 tuntia, saada noilla reissuilla kulutettu energia takaisin akkuun.
Talven paluu kurittaa kulutusta, nyt kun yöllä ja aamuisin on ollut -5/-10 välillä ja päivisinkään ei meinaa mennä plussalle, niin kolmen työmatkan jälkeen, kun 80% lähdetiin, oltiin näissä lukemissa.
Ja toisesta näytöstä havaitaan, että karvan vajaat 110 km vei 30% akusta.
Näillä keleillä, kun aamulla esilämmittää 10-15 minuuttia ja iltapäivällä 5 minuuttia, tuolla ajelisi akulla semmoiset 360-370 km jos tyhjäksi ajaisi, näitä minun pyörityksiä.
Huomenna aamulla ajelen Mustan korjaamolle, tehdään diagnoosi ulinasta, että montako laakeria menee vaihtoon. Luvattiin sen verran kylmää aamua, että laitoin auton piuhan päähän ja 2.5 tuntia moottorilämppäriä + sisälämppäriä.Tuntuu kauhean pitkältä ajalta, kun se 10 minuuttia riittää Konalle oikein mainiosti samalla kelillä. Äkkiä sitä tottuu kännykästä "napsauttamaan" auton lämpimäksi vähän ennen lähtöä.
Laitoin Konan piuhan päähän latautumaan, kun kerran ei huomenna ajoa tule, 90% asetin rajan, arvio oli, että 15.5 tuntia latailee. Eihän se nopeaa ole, ei. Tällä kokemuksella kesäkelillä tulen latailemaan neljän päivän välein ja kylmemmällä kelillä kolmen päivän välein, silloin pitäisi tuon normipysähdyksen aikana, n. 13 tuntia, saada noilla reissuilla kulutettu energia takaisin akkuun.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Paljos sulla olikaan latausvirta tällä hetkellä? Eipä tuossa pääse itseään rasittamaan latauspiuhan kanssa säätäessä, jos kahdesti viikkoon saa laittaa töpselin seinään
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Itselläni ajomäärät myös vähäisiä ja lisäksi ajotarpeet eivät ole mitenkään kiinteisiin vuorokauden aikoihin, joten kyllä sähkövehkeissä juurikin kiinnostaa todella nopea etälämmitys- ja jäähdytys sekä tietysti IC1970:n havaitsema nykimätön meno.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^^Mulla lukee laturissa 10A tällä hetkellä, siinä on valintana 8A, 10A ja 12A, auto kertoo, että 2 kWh pukkaa tulemaan normaalista schuko-pistokkeesta. Eilen laitettu lataus kesti sen luvatun 15.5 tuntia ja kilometrejä tuli lisää 204 kpl, eli tunnissa latautui n. 13 km.
Mulla on normaali päivämatka 37 km, jos joka päivä lyö töpselin kiinni kun kotiin saapuu, on päivän ajot kuitattu schukolla kolmessa tunnissa. Testasin tänään "etälatausta", kun olin kaupungissa Mustalla. Muistin ennen töistä lähtöä, että auto on piuhassa kiinni, joten säädin kännykästä latausrajan tappiin 90->100%, kohta tuli ilmoitus että raja muutettu, auto ymmärtää, painoin nappia "Aloita lataus" ja pian tuli viesti, että auto latautuu, tavoitteena 100% ja arvioitu aika kolme tuntia.
Kolmen tunnin päästä tuli ilmoitus latauksen loppumisesta ja akku täynnä. Näpäkästi toimii kaukona, onpa nyt testattu, että auto tottelee piuhan päässä latauskäskyä, vaikka on itse fyysisesti parinkymmen kilometrin päässä. Ihmeellisiä asioita wanhan liiton miehelle.
Musta oli nopeasti diagnosoitu, korva kertoi, että oikea takalaakeri on sökö ja nosturilla tarkastettiin sitten kaikki varmuuden vuoksi, oikea takalaakerihan se. Laakeri tilaukseen, maanantaina vien Mustan korjaamolle ja vaihtavat tiistain-keskiviikon aikana. Samalla sovittiin, että vaihtavat myös takajarrupalat-ja levyt, ne kun olivat jo autoa ostaessa hieman kulahtaneen näköiset. Sinänsä ei ole ollut mitään ongelmia, mutta ehkä ne on nyt hyvä vaihtaa tässä vaiheessa, kun km-suorite arvatenkin kohtapuoliin lisääntyy.
Mulla on normaali päivämatka 37 km, jos joka päivä lyö töpselin kiinni kun kotiin saapuu, on päivän ajot kuitattu schukolla kolmessa tunnissa. Testasin tänään "etälatausta", kun olin kaupungissa Mustalla. Muistin ennen töistä lähtöä, että auto on piuhassa kiinni, joten säädin kännykästä latausrajan tappiin 90->100%, kohta tuli ilmoitus että raja muutettu, auto ymmärtää, painoin nappia "Aloita lataus" ja pian tuli viesti, että auto latautuu, tavoitteena 100% ja arvioitu aika kolme tuntia.
Kolmen tunnin päästä tuli ilmoitus latauksen loppumisesta ja akku täynnä. Näpäkästi toimii kaukona, onpa nyt testattu, että auto tottelee piuhan päässä latauskäskyä, vaikka on itse fyysisesti parinkymmen kilometrin päässä. Ihmeellisiä asioita wanhan liiton miehelle.
Musta oli nopeasti diagnosoitu, korva kertoi, että oikea takalaakeri on sökö ja nosturilla tarkastettiin sitten kaikki varmuuden vuoksi, oikea takalaakerihan se. Laakeri tilaukseen, maanantaina vien Mustan korjaamolle ja vaihtavat tiistain-keskiviikon aikana. Samalla sovittiin, että vaihtavat myös takajarrupalat-ja levyt, ne kun olivat jo autoa ostaessa hieman kulahtaneen näköiset. Sinänsä ei ole ollut mitään ongelmia, mutta ehkä ne on nyt hyvä vaihtaa tässä vaiheessa, kun km-suorite arvatenkin kohtapuoliin lisääntyy.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Hyvin maltillisilla virroilla siis mennään. Oon tuota miettinytkin tässä, että kuinka moni loppujen lopuksi tarvitsee 3x16A latausta kotona? Teslalla ajelevat kaupparatsut ehkä, mutta suurin osa sähköautoilijoista pärjännee ajoissaan 8-16A latausvirralla.
Itse tässä vaiheilen edelleen Citikan kanssa. 20 k€ klonkswagenista ja nollakorkorahoitus uuteen pehviin jonka saisi ajoon kesä-heinäkuussa. Tai sitten vuosi pari kytkinremppaa peläten ja suoraan täyssähköön? Kas siinä kysymys
Itse tässä vaiheilen edelleen Citikan kanssa. 20 k€ klonkswagenista ja nollakorkorahoitus uuteen pehviin jonka saisi ajoon kesä-heinäkuussa. Tai sitten vuosi pari kytkinremppaa peläten ja suoraan täyssähköön? Kas siinä kysymys
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
vk.comilla outletissa 1x16A laturi sukolla 169,- +pk 1,- yht.170eur
Virta suorastaan keulii akkuun kun vertaa 10A:han, ja erittäin sopiva hinta.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... GWzI1lG6Fu
Virta suorastaan keulii akkuun kun vertaa 10A:han, ja erittäin sopiva hinta.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... GWzI1lG6Fu
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Niin ja jos tekosyitä kaipailet lisää, niin onhan sulla 72kk kohdalla jakohihnan vaihto edessä. 600eur?
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Liekö ollut moka kun hinta on nyt 259.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366