Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kärkkäisellä 239e.

Edit. Linkkausyritys Outlettiin https://www.verkkokauppa.com/fi/outlet/ ... oset+eload
Viimeksi muokannut 2.polvi, Pe Huhti 01, 2022 14:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Mawerick kirjoitti:
Pe Huhti 01, 2022 14:01
hei9n kirjoitti:
Pe Huhti 01, 2022 11:24
vk.comilla outletissa 1x16A laturi sukolla 169,- +pk 1,- yht.170eur
Liekö ollut moka kun hinta on nyt 259.
Outletissa 1kpl 169,- ja 2kpl 189,-
Linkki normaalihintaan, ei outletiin.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

hei9n kirjoitti:
Pe Huhti 01, 2022 14:41
Outletissa 1kpl 169,- ja 2kpl 189,-
Linkki normaalihintaan, ei outletiin.
Ah. Tämä siis: https://www.verkkokauppa.com/fi/outlet/ ... eet/875086
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
lauriolio
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Jos latailee 1x16A niin kannattaa jo olla jotain muuta kuin normaali suko, alkaa rasiat lämpenemään kovasti. On sitten karavaanipistoke tai voimavirta, niin kestää. Jostain superschukorasioistakin puhutaan tuolla, mutta ei vissiin ole ihan standardikamaa se (lue: tuolla nimellä saa myydä mitä vain).

Ja heti kun voimavirtaan mennään niin jo 3x6A on aika kiva, varsinkin auton ymmärtäessä kolmen vaiheen magiaa.

Täällä on menty 2+ vuotta ja 50+tkm isoakkuisen Konan kanssa 1x6-16A kotilatauksella (voimavirtapistoke) ja hienosti kyllä pärjää :)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Joo, en tuollaista kyllä laittaisi, normi schukorasia on mitoitettu 16A virralle, mutta ei jatkuvalle sellaiselle, en lähtisi tuota 3.7 kWh:ta tykittelemään normirasiasta tuntikausia.Tämä 2 kWh mitä nyt tulee, ei aiheuta ongelmia, mulla on ihan uusi viime kesänä asennettu pistorasia ja olen sen verran seuraillut, että minkäänlaista lämpenemistä ei ole havaittavissa edes 15 tunnin paukuttelun jälkeen. Ei pitäisikään, kun tuo on puolet mitoituksesta.

Kona ottaa virtaa kolmessa vaiheessa ja mulla on voimavirtapistorasia 5m päässä autosta, eli laitan tohon Verkkiksen laitteen hintaan 500e lisää ja hankin sen Ctek Njordin, niin sitten pukkaa 11 kWh tulemaan, jos on tarvis. Mutta, ellei ajoprofiiliin tule radikaalia muutosta esim. työpaikan vaihdoksen takia, niin en kyllä investoi 700 euroa latauslaitteeseen. Nopealla laskulla tämän hetken sähkön hinnalla saisin 5555 kilowattia virtaa, jaettuna keskikulutuksella tähän saakka 5555/16 = 347 x 100 = 34700 km, eli liki 3v ajot.

Auto on lähes aina vähintään 13 tuntia tallissa ajojen välissä, harvoin vähemmän, useammin enemmän. Eli normipysähdyksen aikana saan 170 km schukosta, siksi en joka päivä edes lataa, kun kulutusta on vain sen 37 km verran. Tänään kun ajelin eestaas hakemaan Helgan eläinlääkäriltä, akkua kului esilämmitys 100->99%, ajo 99->92%, matkan pituus taisi olla juurikin se 37 km.

Odottelin eläinlääkärin pihassa 25 minuuttia "tyhjäkäynnillä", kulutus oli n. 0.2 kWh ja range ei laskenut yhtään. Kukaan ei myöskään tullut huomauttamaan pitkästä joutokäynnistä. Tuo on kyllä näissä sähköautoissa mahtava ominaisuus !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Pe Huhti 01, 2022 17:21
Joo, en tuollaista kyllä laittaisi, normi schukorasia on mitoitettu 16A virralle, mutta ei jatkuvalle sellaiselle, en lähtisi tuota 3.7 kWh:ta tykittelemään normirasiasta tuntikausia.Tämä 2 kWh mitä nyt tulee, ei aiheuta ongelmia, mulla on ihan uusi viime kesänä asennettu pistorasia ja olen sen verran seuraillut, että minkäänlaista lämpenemistä ei ole havaittavissa edes 15 tunnin paukuttelun jälkeen. Ei pitäisikään, kun tuo on puolet mitoituksesta.
Nyt on kyllä ihan pakko...

viewtopic.php?p=1292187#p1292187
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Joo, mä odottelin sun kommenttia, en jaksanut katsoa että miten se menikään :D Täytyy kommentoida vaan kilometreissä ja tunneissa jatkossa, että sä et saa näppyjä !!!
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^ Ei välilyöntiä ennen huutomerkkiä, muutoin komppaan aeroa. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Ei oo kolmivaihetta. Yhdellä joutuu latailemaan.

Pihan keskus (mittari) kaapin sukoon(vm2006) ajattelin tunkea vailla suurempaa huolta.
Talon seinäpistorasiaan en lähtis laittamaan kun siitä on sen verran reilusti jokapuolella varoiteltu ja kaapelia liikkuu väli ja yläpohjassa.
Fiksummat tietää paremmin, kertokoot he lisää
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kommentoin noihin 16A virtoihin pistorasioissa.

Ulkona olevat nk auton lämmitystolpan pistorasiat kestävä jatkuvaa 16A virtaa, koska ne ovat suunniteltu kestämään. Sitä vastoin "tavallinen" IP44 pistorasia ei niin suunniteltu. 2,5 neliön kaapeli kyllä kestää, mutta tuo pistorasia kuumenee ja sulaa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tuk ... on/7399758

Useimmilla kotikäyttäjillä on auton "lämmityspistorasiana" tavallinen pistorasia ulkona seinässä tai autokatoksessa. Joillain voi olla toki ihan tuollainen lämmitystolppa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Ainakin satmatic myy erikseen 8 ja 16A versioita piharasioista. 16A boxissa on ne karavaanaripistorasiat valkoisten tilalla.
Meillä taloyhtiössä vm 2017 fiboxit. Periaatteessa toisenlaisen kellolaite riittäisi latailuun 8A virralla, mutta jos haluaa mittarin siihen kylkeen tullee helpommaksi ostaa sellainen piharasia joka sisältää oikeat sisuskalut.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ladattavien autojen käyttäjien keskuudessa olen törmännyt nyt nettikirjoittelussa useamman kerran mainintaan "sinikantinen rasia". Tällä viitataan super-sukoon eli jatkuvaa 16A kestävään pistorasiaan. Termi on kyllä vähän hämäävä, kun en usko että sininen väri on se mikä tekee pistorasiasta yhtään normirasiaa kestävämmän.

En tunne tarkkaan noiden rasioiden teknisiä eroja, mutta ihan kaupallisesta näkökulmasta katsoen jos Pelkkä super-sukorasia maksaa yli 60 euroa ja mun mökille asennuttama voimavirta+suko-kombirasia maksaa 17 euroa, niin musta tuntuu että mulla ei mökillä ole super-sukoa vaikka kansi sininen onkin :D

Mitä tulee hitaan kotilatauksen riittävyyteen, niin varsinkin kun Kona vie jotain 15 kwh/100 km ja normiautoilijalla auto kuitenkin seisoo yleensä kotona yön yli keskimäärin jotain 9-12 tuntia, niin aika pitkälle pääsee vaikka sillä 8A sukolaturillakin öittäin lataillen, luokkaa 100-150 km. Ja yhden vaiheen 16A laturilla pääsee sitten jo tuplaten. Se on sitten eri asia miten usein tulee just se tilanne että kotiin tullaan pitkän ajopäivän jälkeen tyhjällä akulla ja puolen vuorokauden jälkeen pitäiskin taas lähteä jonnekin vähän kauemmas. Siihen ei tietenkään ole mitään yleistä viisautta olemassa, vaan riippuu jokaisen omista tarpeista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
La Huhti 02, 2022 07:53
Ladattavien autojen käyttäjien keskuudessa olen törmännyt nyt nettikirjoittelussa useamman kerran mainintaan "sinikantinen rasia". Tällä viitataan super-sukoon eli jatkuvaa 16A kestävään pistorasiaan. Termi on kyllä vähän hämäävä, kun en usko että sininen väri on se mikä tekee pistorasiasta yhtään normirasiaa kestävämmän.
Ei se väri sitä teekään vaan se kertoo kyseisen pistorasian kestävän jatkuvaa 16A virtaa :!:
Tällainen on tarkoitettu vaikka siihen sähköauton jatkuvaan 16A lataukseen. Samoin kaikki nk auton lämmitys rasiat ovat tuollaisia "super sukoja". Ne toki sisältävät usein myös oman johdonsuojakatkaisijan ja vikavirtasuojan.

Kaikilla ei ole ulkona tai katoksessa kyseistä pistorasiaa ja silloin piilee vaara ylikuumentumiselle. Tätä varten on latureita, jotka lataavat vain 8A virralla. Tavallinen ulkokäytössä oleva roiskevesisuojattu pistorasia on tarkoitettun vain lyhytaikaiseen 16A käyttöön.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

petrisa kirjoitti:
La Huhti 02, 2022 09:46
Ei se väri sitä teekään vaan se kertoo kyseisen pistorasian kestävän jatkuvaa 16A virtaa :!:
En kyllä usko että sininen väri on pettämätön viesti siitä että pistorasia on super-suko. Esimerkkinä tuo Motonetin kombirasian sininen pistorasia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
La Huhti 02, 2022 09:53
petrisa kirjoitti:
La Huhti 02, 2022 09:46
Ei se väri sitä teekään vaan se kertoo kyseisen pistorasian kestävän jatkuvaa 16A virtaa :!:
En kyllä usko että sininen väri on pettämätön viesti siitä että pistorasia on super-suko. Esimerkkinä tuo Motonetin kombirasian sininen pistorasia.
Kyllä periaatteessa pitäisi olla, koska on yhdistelmä 16A voimavirta pistorasia, jossa voimavirta osa kestää jatkuvaa virtaa. Tarkka tuotenumero tai tuotetieto kertoo asian varmasti. En usko että 1 vaihe pistorasia tuossa olisi mitoitettu eri tavalla kuin 3 vaihe osa.

Eikä nyt muutoinkaan tuollaista asenneta ihan mihin tahansa paikkaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin