Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90
Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90
Yleisön pyynnöstä, replikoidaan uusimman lelun tarinaa tännekin.
Ensikohtaamiseni 348:n kanssa oli 19.6.2011 Harjattulan Kartanolla, Concours d'Elegance -tapahtumassa, kun alkupään TB lipui ylätasanteen ohi ja saadakseen patsastelevat ihmiset väistämään kuski käytti töötin sijasta kaasupoljinta. Väki väistyi, myös minä, mutta sihtasin kameran mörähtäneeseen autoon ja nappasin siitä pari kuvaa. Samalla tuo kasariuden tiivistymä porautui verkkokalvoille pysyvästi - kyljissä olevat raastinmallin ilmanotot, takavaloja peittävä ritilä, luukkulamput ja kiilamainen muotoilu. Ai että, rakkautta ensi silmäyksellä ja "tommosen mää haluan" -fiilis.
348TB - rakkautta ensi silmäyksellä
Vuodet vierivät ja 348-kuume välillä heilahti hieman taka-alalle, mutta ei koskaan ole kadonnut. Silloin tällöin olen katsellut markkinoita ja haaveillut, että joku päivä mää vielä. Nyt en hetkeen ollut asialle ajatusta siunannut, mutta kaveri alkoi linkkailemaan autoja Alfabbs:lle ja innostuin vahingossa avaamaan Excelin (tai no, Libreoffice Calcin, mutta taulukkolaskennan kuitennii) ja huomasin, että nythän mulla itse asiassa olisi varaa tälläiseen. Joten aloin itsekin katselemaan markkinoita.
Vuosien saatossa olen käynyt itseni kanssa henkistä kamppailua, että mitä korimallia 348:n pitäisi oikeasti olla - TB on kaunein, TS mukailee hyvin muotoja mutta katkoo kattoa, toisaalta antaa avotunnelmaa ja Spider on avoisin ja varsin nätti.
Mutta mutta, nyt kun markkinoita alkoi oikeasti katsomaan tarkemmalla silmällä ja ihan vakavissaan, niin yllätyksekseni rankkasin ensimmäisenä ulos Spiderin, Spider on jotenkin hivenen modernimpi,m se on hivenen liian ysäri ja muodot laimenee tosi paljon katto auki - spideristä häviää hartiat kun katon avaa ja vaikka kangaskatto mukaileekin parhaansa mukaan Berlinettan muotoja ylhäällä ollessaan, ei se kuitenkaan samaan pysty. TS pitää paremmin pintansa, mutta katkokatto katkoo linjat ja alkuperäinen kattopaneeli matkustaa penkkien takana syöden jalkatilaa ja aiheuttaa omat haasteensa - eikä kuitenkaan ole täysin avo. Päädyin tulokseen, että TS tai TB, mutta korimallia tärkeämpää on löytää hyvä ja siisti yksilö.
No entäs sitten väri? Eräs ferraristi joskus totesi, että kun ihminen ostaa ensimmäisen Ferrarinsa, sen pitää olla punainen ja kun ihminen ostaa toisen Ferrarinsa, se ei saa olla punainen. Minä en ole ihan tuolla linjalla - en ole värin suhteen kriittinen, mutta 348 ei saa mielestäni olla valkoinen, musta eikä useimpia harmaan sävyjä, koska auton muodot hukkuu noilla väreillä tehokkaasti. Mutta käytettyjen markkinoilla joutuu katsomaan mitä markkina tarjoaa ja yllättäen Rosso Corsa on vahvasti yliedustettuna myytävissä 348-yksilöissä.
...joten kävin katsomassa ja koeajamassa 45tkm ajetun 348TB:n, vuosimallia 1990. Kuikuilin auton historiaan, tutkin yksilöä ja tämähän on nätti ja hyvä. Toki, 32 vuotta jättää jälkensä ja autossa näkyy ikään sopivaa patinaa, mutta on kokonaisuutena hyvässä kunnossa. Kävin ensimmäisen kerran katsomassa autoa torstaina 7.4., jonka jälkeen ajelin suoraan autokaupalta Hämeeseen alfaharrastajien illallispöytään. Hieman oli haastetta olla hiljaa aatoksista, mutta pidin ilon omanani. Tuolloin ei vielä viitsinyt koeajaa, koska kaupalle päästyäni taivas repesi vuotamaan ja lämpötila tippui ikävän alas. Koeajolle pääsin lopulta perjantaina 29.4. ja totesin tykkääväni autosta myös liikkuessa.
348TB juuri koeajettuna
Eihän sitä sitten voinut olla hieromatta kauppaa ja hupsista, nyt mulla on Ferrari . Kaupanhieronnassa ja muussa touhussa vilahti tosiaan about kuukausi ja lopulta noutopäiväksi sovittiin torstai 5.5.. Kahden auton ajaminen on hivenen haastavaa, joten pirautin kaverille, että joutaisiko hän ajelamaan yhden auton Helsingistä Janakkalaan. Tämä sopi, joten ei muuta kuin Helsinkiin, kaveri kyytiin ja hakemaan Ferrari kotiin. Lopulta heitin vielä kaverin takaisin kotiinsa italiaanolla, joten heti kättelyssä tulikin ajettua uudella lelulla n. 250km.
Ei tämä ihan täydellinen ole, mutta hyvä yksilö. En vielä päässyt sinuiksi ulkopeilien säädön kanssa ja eilen löytyi ihan oikea sähkövikakin, kun toinen rekkarikilven valo paljastui pimentyneeksi.
Ensikohtaamiseni 348:n kanssa oli 19.6.2011 Harjattulan Kartanolla, Concours d'Elegance -tapahtumassa, kun alkupään TB lipui ylätasanteen ohi ja saadakseen patsastelevat ihmiset väistämään kuski käytti töötin sijasta kaasupoljinta. Väki väistyi, myös minä, mutta sihtasin kameran mörähtäneeseen autoon ja nappasin siitä pari kuvaa. Samalla tuo kasariuden tiivistymä porautui verkkokalvoille pysyvästi - kyljissä olevat raastinmallin ilmanotot, takavaloja peittävä ritilä, luukkulamput ja kiilamainen muotoilu. Ai että, rakkautta ensi silmäyksellä ja "tommosen mää haluan" -fiilis.
348TB - rakkautta ensi silmäyksellä
Vuodet vierivät ja 348-kuume välillä heilahti hieman taka-alalle, mutta ei koskaan ole kadonnut. Silloin tällöin olen katsellut markkinoita ja haaveillut, että joku päivä mää vielä. Nyt en hetkeen ollut asialle ajatusta siunannut, mutta kaveri alkoi linkkailemaan autoja Alfabbs:lle ja innostuin vahingossa avaamaan Excelin (tai no, Libreoffice Calcin, mutta taulukkolaskennan kuitennii) ja huomasin, että nythän mulla itse asiassa olisi varaa tälläiseen. Joten aloin itsekin katselemaan markkinoita.
Vuosien saatossa olen käynyt itseni kanssa henkistä kamppailua, että mitä korimallia 348:n pitäisi oikeasti olla - TB on kaunein, TS mukailee hyvin muotoja mutta katkoo kattoa, toisaalta antaa avotunnelmaa ja Spider on avoisin ja varsin nätti.
Mutta mutta, nyt kun markkinoita alkoi oikeasti katsomaan tarkemmalla silmällä ja ihan vakavissaan, niin yllätyksekseni rankkasin ensimmäisenä ulos Spiderin, Spider on jotenkin hivenen modernimpi,m se on hivenen liian ysäri ja muodot laimenee tosi paljon katto auki - spideristä häviää hartiat kun katon avaa ja vaikka kangaskatto mukaileekin parhaansa mukaan Berlinettan muotoja ylhäällä ollessaan, ei se kuitenkaan samaan pysty. TS pitää paremmin pintansa, mutta katkokatto katkoo linjat ja alkuperäinen kattopaneeli matkustaa penkkien takana syöden jalkatilaa ja aiheuttaa omat haasteensa - eikä kuitenkaan ole täysin avo. Päädyin tulokseen, että TS tai TB, mutta korimallia tärkeämpää on löytää hyvä ja siisti yksilö.
No entäs sitten väri? Eräs ferraristi joskus totesi, että kun ihminen ostaa ensimmäisen Ferrarinsa, sen pitää olla punainen ja kun ihminen ostaa toisen Ferrarinsa, se ei saa olla punainen. Minä en ole ihan tuolla linjalla - en ole värin suhteen kriittinen, mutta 348 ei saa mielestäni olla valkoinen, musta eikä useimpia harmaan sävyjä, koska auton muodot hukkuu noilla väreillä tehokkaasti. Mutta käytettyjen markkinoilla joutuu katsomaan mitä markkina tarjoaa ja yllättäen Rosso Corsa on vahvasti yliedustettuna myytävissä 348-yksilöissä.
...joten kävin katsomassa ja koeajamassa 45tkm ajetun 348TB:n, vuosimallia 1990. Kuikuilin auton historiaan, tutkin yksilöä ja tämähän on nätti ja hyvä. Toki, 32 vuotta jättää jälkensä ja autossa näkyy ikään sopivaa patinaa, mutta on kokonaisuutena hyvässä kunnossa. Kävin ensimmäisen kerran katsomassa autoa torstaina 7.4., jonka jälkeen ajelin suoraan autokaupalta Hämeeseen alfaharrastajien illallispöytään. Hieman oli haastetta olla hiljaa aatoksista, mutta pidin ilon omanani. Tuolloin ei vielä viitsinyt koeajaa, koska kaupalle päästyäni taivas repesi vuotamaan ja lämpötila tippui ikävän alas. Koeajolle pääsin lopulta perjantaina 29.4. ja totesin tykkääväni autosta myös liikkuessa.
348TB juuri koeajettuna
Eihän sitä sitten voinut olla hieromatta kauppaa ja hupsista, nyt mulla on Ferrari . Kaupanhieronnassa ja muussa touhussa vilahti tosiaan about kuukausi ja lopulta noutopäiväksi sovittiin torstai 5.5.. Kahden auton ajaminen on hivenen haastavaa, joten pirautin kaverille, että joutaisiko hän ajelamaan yhden auton Helsingistä Janakkalaan. Tämä sopi, joten ei muuta kuin Helsinkiin, kaveri kyytiin ja hakemaan Ferrari kotiin. Lopulta heitin vielä kaverin takaisin kotiinsa italiaanolla, joten heti kättelyssä tulikin ajettua uudella lelulla n. 250km.
Ei tämä ihan täydellinen ole, mutta hyvä yksilö. En vielä päässyt sinuiksi ulkopeilien säädön kanssa ja eilen löytyi ihan oikea sähkövikakin, kun toinen rekkarikilven valo paljastui pimentyneeksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90
Takana on nyt reilut 650km ferrarismia hymy naamalla, niin alkaa vähitellen löytyä autosta jekut ja juonet. Vanha sanonta sanoo, ettei etenkään vanhoja unelma-autoja pitäisi koskaan koeajaa, koska ne harvoin ovat ihan niin huikeita kuin mitä on mielessään kuvitellut. En komppaa, Ferrari ei jätä minua kylmäksi. 348 on aito, täysiverinen urheiluauto - epäkäytännöllinen, tietyllä tapaa hankala, meluisa, sekä autoon käynti, autosta nousu ja ajaminen itsessään on jossain määrin urheilua. Sekä ihan törkeen hauska ja upea ajaa, äärimmäisen kaunis ja laulaa herkkää aariaa. Eli juuri sitä, mitä odotin, mutta kaikessaan ehkä jopa piirun verran enemmän, kuin uskalsin odottaa. Toki, jos odottaisi sivistynyttä, helppoa perheautoa autopilotilla, niin sitä tälläisestä ei saa, mutta silloin on kyllä odotus vahvasti metsässä.
CARF:n kevätkokouksesta lähtiessä oli taivaalta löytynyt iloksemme ylimääräinen sadepilvi, joten pääsimme kokeilemaan Ferrarin sadekelin ominaisuuksia. Takarengastus on leveä eikä uusi, joten märällä kelillä tekee mieli pitää ajamisessa yllä tiettyä tarkkuutta. Karmittomat ovet eivät ole ihan täydellisen tiiviit, mutta kohtalaisen - sisään pääsee kuitenkin sen verran kosteutta, että kylmältä koneelta lähtiessä kestää kotvan että huurut poistuu lasilta puhaltamalla. Tähän toki vaikuttanee myös aiemman pesijän lasiin jättämä möhmäättikerros.
Concoursiin voisi kyllä pitkästä aikaa poiketa. Sivuilla mainitaan jotain lippujen ennakkomyynnistä, pitääpi tarkistaa että ppitääkö nykyään varautua rahalla eikä vain ajaa paikan päälle.
Kulutus:
Tämähän on sinänsä sivuseikka, mutta jollain tasolla pitää aiheesta olla hereillä. Tähän mennessä olen tankannut yhteensä n. 75l ja bensamittari on suht. samalla kohtaa kuin ostessa, mikä tukisi odotettua karvan yli kympin kulutusta. Tarttee joku päivä tankata täyteen asti (ekalla kertaa loppui bensamittarin pumpusta virta ja tokalla kertaa 120e katevaraus) ja ottaa vähän lukemia ylös, niin pääsee paremmin kartalle. Kulutus itsessään on kuriositeetti, mutta se kertoo myös asioita moottorin kunnosta ja säädöistä, jos muuttuu merkittävästi.
Luulen, että ratapäivien yhteydessä täytetään tankki ennen ja jälkeen, mutta ei katsota tankkimittarin lukemia...
Tuningit:
Tämähän ei tosiaan ole ihan vakio, vaan tätä on - onneksi maltillisesti - tuunattu. Helmat on maalattu korin väriin, alle on kieräytetty (ja muutoskatsastettu!) F355:n 18" rengastus (edessä 235/40R18 ja takana 295/35R18) sekä ilmeisesti samalla F355:n vähän leveämpi takapuskuri (ei tartte roiskeläppiä, vaikka rengastus on leveämpi) sekä alustaa ruuvattu alkuperäistä alemmas (näissä on tehtaalta korkeussäädettävä alusta). Onpahan vähän tekemistä ja parantelua vuosien varrelle, kun metsästää 348:n omat vanteet ja takapuskurin, vaikka nämä kohtuullisen hyvin autoon sinänsä istuvatkin.
Viat:
Suureksi harmiksi 32-vuotias italialainen urheiluauto ei ole täydellisen vikavapaa! Etupuskurin alta puuttuu vasemmalta puolen suojamuovi (tuli kuitenkin auton mukana), korissa on muutama kiveniskemä, toinen rekisterikilven valo on pimeä, peilien sähkösäätö on... no, italialainen, se ei toimi. Lisäksi peilinsäätöä ihmetellessä sain koko paneelin irti kuskin ovesta ja kiinnikkeet ei ole enää ihan terveessä hapessa, joten pitää parannella sekin.
Todo:
-Hae paikkamaalia kiveniskemiä varten
-Asenna etupuskurin alle suojamuovi
-Korjaa rekisterikilven valo
-Korjaa peilien sähkösäätö
-Korjaa kuskin ovesta peili-/ikkunapaneelin kiinnitys
-Tärkeimpänä: aja, hymyile ja nauti - siksi tämä on olemassa
CARF:n kevätkokouksesta lähtiessä oli taivaalta löytynyt iloksemme ylimääräinen sadepilvi, joten pääsimme kokeilemaan Ferrarin sadekelin ominaisuuksia. Takarengastus on leveä eikä uusi, joten märällä kelillä tekee mieli pitää ajamisessa yllä tiettyä tarkkuutta. Karmittomat ovet eivät ole ihan täydellisen tiiviit, mutta kohtalaisen - sisään pääsee kuitenkin sen verran kosteutta, että kylmältä koneelta lähtiessä kestää kotvan että huurut poistuu lasilta puhaltamalla. Tähän toki vaikuttanee myös aiemman pesijän lasiin jättämä möhmäättikerros.
Concoursiin voisi kyllä pitkästä aikaa poiketa. Sivuilla mainitaan jotain lippujen ennakkomyynnistä, pitääpi tarkistaa että ppitääkö nykyään varautua rahalla eikä vain ajaa paikan päälle.
Kulutus:
Tämähän on sinänsä sivuseikka, mutta jollain tasolla pitää aiheesta olla hereillä. Tähän mennessä olen tankannut yhteensä n. 75l ja bensamittari on suht. samalla kohtaa kuin ostessa, mikä tukisi odotettua karvan yli kympin kulutusta. Tarttee joku päivä tankata täyteen asti (ekalla kertaa loppui bensamittarin pumpusta virta ja tokalla kertaa 120e katevaraus) ja ottaa vähän lukemia ylös, niin pääsee paremmin kartalle. Kulutus itsessään on kuriositeetti, mutta se kertoo myös asioita moottorin kunnosta ja säädöistä, jos muuttuu merkittävästi.
Luulen, että ratapäivien yhteydessä täytetään tankki ennen ja jälkeen, mutta ei katsota tankkimittarin lukemia...
Tuningit:
Tämähän ei tosiaan ole ihan vakio, vaan tätä on - onneksi maltillisesti - tuunattu. Helmat on maalattu korin väriin, alle on kieräytetty (ja muutoskatsastettu!) F355:n 18" rengastus (edessä 235/40R18 ja takana 295/35R18) sekä ilmeisesti samalla F355:n vähän leveämpi takapuskuri (ei tartte roiskeläppiä, vaikka rengastus on leveämpi) sekä alustaa ruuvattu alkuperäistä alemmas (näissä on tehtaalta korkeussäädettävä alusta). Onpahan vähän tekemistä ja parantelua vuosien varrelle, kun metsästää 348:n omat vanteet ja takapuskurin, vaikka nämä kohtuullisen hyvin autoon sinänsä istuvatkin.
Viat:
Suureksi harmiksi 32-vuotias italialainen urheiluauto ei ole täydellisen vikavapaa! Etupuskurin alta puuttuu vasemmalta puolen suojamuovi (tuli kuitenkin auton mukana), korissa on muutama kiveniskemä, toinen rekisterikilven valo on pimeä, peilien sähkösäätö on... no, italialainen, se ei toimi. Lisäksi peilinsäätöä ihmetellessä sain koko paneelin irti kuskin ovesta ja kiinnikkeet ei ole enää ihan terveessä hapessa, joten pitää parannella sekin.
Todo:
-Hae paikkamaalia kiveniskemiä varten
-Asenna etupuskurin alle suojamuovi
-Korjaa rekisterikilven valo
-Korjaa peilien sähkösäätö
-Korjaa kuskin ovesta peili-/ikkunapaneelin kiinnitys
-Tärkeimpänä: aja, hymyile ja nauti - siksi tämä on olemassa
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90
Hienoa tarinaa! Lähden muuten tiistaina Palma de Mallorcalle. Varmaan tulee normaaliakin tarkemmalla silmällä bongailtua siellä Ferrareita, voisin kuvitella tarjontaa olevan samaan tyyliin kuin esim. Marbellassa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90
Hyvältähän tuo alku tilanne vaikuttaa Ite kattelin pitkään 456:sta mutta tarjonta ja hinnat karkas joten unohin hankinta asian vuosiksi. Kaverilla on 456 ja 348 ja niitä katsellessa iski uudelleen mutta piti tyytyä "halvempaan" italiaanoon. Laitoin suosiolla 10mm kapeemmat renkaat vakio koosta kun mielestäni oli aika levoton ajettava vesikelillä ja uraisilla teillä. Mielenkiintoista seurata miten homma jatkuu.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90
Hieno homma, mielenkiintoista tarinointia ja arvaten jatkossakin. On se vaan kaunis. Ai että
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90
Jotenkin tää tiivistää sen että Ferrarikin on lopulta vain auto
Hauska lukea oikeita käyttökokemuksia lapsuuden, nuoruuden ja totta puhuen vielä aikuisuudenkin unelma-autosta.
Ehkä mullekin sitten joskus viidenkympin villityksessä. Tai jos lompakkoon katsoo, niin voi venähtää kuudenkympin villitykseen asti (tai pidemmälle)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90
Mulla on sellainen käsitys, että näistä kannattaa ehdottomasti uusia bensalinjat ja niiden liittimet, jos ovat vielä alkuperäiset.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90
Mulla kun on tosiaan F355 rengastus, niin etutassut on 20mm ja takaset 40mm alkuperäisiä leveämmät . Ihan nätisti tuo kyllä vesikelilläkin tosiaan kulki, mutta se vesiliirron raja menee todennäköisesti pirusti alempana kuin orggiskokoisilla, uusilla renkailla. Kuivalla ja tasaisella onkin todella namu ajettava, ei kallistele, kääntyy ja tehostamattoman ohjauksen palaute ja tuntuma on huikeeta.
Tämä on yksi niitä elämän realiteetteja, jotka auttaa hankintapäätöksissä - ei tämä ole avaruuslaiva eikä ydinvoimala, vaan auto. B-kortilla saa ajaa ja pääosin ihan tavallisilla työkaluilla huoltaakin. Joku voi pelotella että sitä tätä ja tuota osaa ei saa ja yhyy nyyh, mutta ei nuo TVR:nkään osat puissa kasva ja senkin kanssa on pärjätty jo 11 vuotta. Päinvastoin, tälle sentään löytyy ihan Suomesta merkkitiski ja osaavia korjaamoita.
Mulle tää realisoitui unelmaksi aikuisiällä, kuten ekassa viestissä totesin, mutta juontaa kuitenkin juurensa nuoruuteen. Muksuna en juuri tälläistä tiedä missään nähneeni, mutta paloja sieltä täältä on jäänyt mieleen - joko 348:n tai Testarossan kylkiraastimet ja takavaloritilä, tietty luukkulamput jne. Sitten kun näin 348:n ensimmäisen kerran Harjattulassa niin oli sellanen "no mutta, tuossahan on kaikki, tommosen mä haluun" -tyyppinen fiilis.
Tuu kattomaan niin villitys kovenee . Nythän nää on vähän semmosessa vaiheessa, että jos kattelet lompakkoon niin se odotus tuskin auttaa kamalasti, kun hinnoissa on jo nousupainetta. Tuo on yksi syy, miksi päädyin itse lähestymään tätä sillai "nyt tai ei ehkä koskaan" -henkisesti, vaikka vähän tulikin budjettia venyteltyä ja monta iltaa meni exceliäkin pyöritellen (...samalla, kun katselin youtuben tyhjäksi 348-videoista). 308, 328 ja F355 ovat jo ampuneet hintansa aika reippaasti kovemmalle tasolle.
Linjoja katsellessa huomaa kyllä, että sama käsitys on ollut jollakulla muullakin, sen verran alle 32-vuotiailta näyttävät.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90
Onnea uudesta autosta! Kyllähän Ferrari on aina Ferrari, vaikken koskaan ole edes kyydissä istunut.
Tuo hintojen nousupaine on kyllä varmaan just semmonen, että ei tuo varmaan kovin kallis harrastus ole pidemmän päälle, ellei jokin porsimus maximus iske. Ja mielikuva sun touhousta on se, että ei autot ainakaan huonompaan kuntoon tule sun omistamisen aikana, niin mikäs siinä kesäautoillessa
Tuo hintojen nousupaine on kyllä varmaan just semmonen, että ei tuo varmaan kovin kallis harrastus ole pidemmän päälle, ellei jokin porsimus maximus iske. Ja mielikuva sun touhousta on se, että ei autot ainakaan huonompaan kuntoon tule sun omistamisen aikana, niin mikäs siinä kesäautoillessa
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90
Meillä kävi Lambossa vastaavilla renkailla, että moottoritien rampissa meni takarengas laakista riekaleiksi. Osta uudet renkaat viimeistään ennen radalle menoa. Onko jakohihna vaihdettu? Vaihtoväli on jonkin lähteen mukaan kaksi vuotta alkupään autoissa ja uudemmissa peräti kolme vuotta.
Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90
Ai että Saako olla jo vähä kateellinen vaikka ihan tyytyväinen olen omaan kalustoon. Mukavaa että joku muukin suhtautuu autoiluun enemmän tunteella kuin järjellä
Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90
Onneksi olkoon vielä Ferrarim johdosta! Muutaman kerran on päässyt kuulemaan Italian orhin koneen laulua ja en ihmettele, miksi näissä ei soittimilla ole niin merkitystä. Pistähän myös sisäkuvia.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90
Jakohihna on vaihdettu 2020. Virallinen data tosiaan sanoo 3v/30tkm, mutta laajat kokemukset maailmalta puhuu 5-6v vaihtovälin puolesta, ajattelin rohkeasti luottaa siihen.
Mun puolesta saa toki olla kateellinen . Ei näitä asioita kuulu järjellä touhuta, ellei ole pakko.
Sisäkuvista hyvä huomio! Pitää vallan napsia moisia. Ja merkele, onnistuin sitten nirhaisemaan oikeata sivuhelmaa kiveen. En niin pahasti, etteikö helma olisi korjattavissa, mutta löysin paremman helmapalan edullisesti niin pistin tilaten. Helpompi hieroa kuntoon asti ja vaihtaa vain paikalleen.
Mun puolesta saa toki olla kateellinen . Ei näitä asioita kuulu järjellä touhuta, ellei ole pakko.
Sisäkuvista hyvä huomio! Pitää vallan napsia moisia. Ja merkele, onnistuin sitten nirhaisemaan oikeata sivuhelmaa kiveen. En niin pahasti, etteikö helma olisi korjattavissa, mutta löysin paremman helmapalan edullisesti niin pistin tilaten. Helpompi hieroa kuntoon asti ja vaihtaa vain paikalleen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90
Googlailin muuten Ferrareiden huoltohintoja, ihan yleissivistääkseni itseäni. Otanta jäi vähäiseksi, mutta peruskausihuollot vaikuttivat olevan aivan normisettiä. Sitten tämä jakopää 10000km välein hintaan 10000e jäi vähän etäiseksi, mutta jos se nyt olisi vaikkapa 30000km ja 5000e, niin mitä se "normaalin" autoilun kokonaiskustannuksissa näyttelee? No juuri niin, ei juuri mitään, koska arvonalenema.
Btw.
Ei oo muuten nyt 1.5 vuorokauden kokemuksella näkynyt ensimmäistäkään Ferraria. Ehkäpä tämä sakki enemmän suosii perusliikkumistarpeissaan helikoptereita ja retkiveneitä
Btw.
Ei oo muuten nyt 1.5 vuorokauden kokemuksella näkynyt ensimmäistäkään Ferraria. Ehkäpä tämä sakki enemmän suosii perusliikkumistarpeissaan helikoptereita ja retkiveneitä
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Intohimoa Italiasta - elämää piristämässä Ferrari 348TB '90
^taitaa moni moisen paatin omistaja joutua liikkumaan nykyisin Ladalla, kun muihin ei saa kotimaassa enää varaosia ja ulkomaille ei meinaa päästä
Itse asiaan liittyen, miksi fefen etuspoikassa on epäsymmetrisesti aukko vain toisessa reunassa?
Itse asiaan liittyen, miksi fefen etuspoikassa on epäsymmetrisesti aukko vain toisessa reunassa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K