Mulla oli vajaa 500 tkm ajettu XC90 (Haldex 2) vuoden ilman Haldex-ongelmia.
Isä osti reilu 100 tkm ajetun XC70 Haldex 5:llä reilu vuosi sitte. Katteltiin just huoltamattomuusongelmien vuoksi vähän ajettu ja olihan se Haldex täynnä moskaa. Mut öljynvaihtohuolto ja menty yli vuosi ongelmitta.
Ite ostin nyt Saabin Haldex 4:llä ja se tuli 327 € maksaneella pumpulla kuntoon. Ja tietty öljyt päälle. Ja juu, Saabis on huoltoväli yksi vuosi (kilsoja en muista) kun siinä on joku huohotusvamma ja se kerää vettä.
Sitte olen pari vuotta sitte koeajanu yhden 280 tkm ajetun XC70 Haldex 4:llä tai 3:lla ja siinä oli tehtaan jäljiltä voimalinjan öljyt. Tarjos soratiellä perää sivulle ihan iloisesti.
Sit Volvois menee kulmavaihteita, mut se on halpa vika kun korjaa heti eikä vuoden päästä. Ja silläki kai päästää sen 300 tkm eli kerran auton elinikään saa tehdä.
Saabin ja XC90 otannalla Haldexiakin suurempi ongelma on se, että ei viittitä kattoa öljyjä noista. Saabis "kulmavaihde" oli lähes kuiva, Volvos taas perä. Onhan se nyt iso vaiva avata proppu kerran vuoteen paikasta, jossa ei ole mitään edessä eikä mitään purettavaa. Ainaki viiden minuutin työ, jos työkalut on hukas! Ja se öljyki maksaa jopa vajaa kympin litra täyttötilavuuden olles joitan desejä! (No okei, Saabin perään menevä LS-lisäaineistettu on 20€/l)
Eli minäkin kiersin Haldexit kaukaa kunnes ostin ensimmäisen

Toki kun pökäle nappaa tuulettimen lapaan niin sitte se nappaa, mutta yhtä hyvin se hirviki voi istahtaa kaskottoman auton konepellille tai vaikka Aisinin automaattilaatikko porsia.