Joku törkeä Tipi-lintu oli työpaikan p-paikalla ripuloinut sivuosuman Konaan, joten jouduin kotona käyttämään sen pesupaikan kautta. Huomenna on sadepäivä, joten pesin vain linnunpaskat ja takaluukun, ei muuta jaksanut.
Sen sijaan sain jonkun ihmeellisen tarmonpuuskan ja varmistuttuani, ettei auto häviä pihasta ihan justiinsa, pesin vaimon Skodan.
Hiton hieno väri se kyllä on, en muistanutkaan, kun on enimmäkseen ollut aika likainen. Viime vuonna pari pesua, tänä vuonna oli jo toinen, saa nähdä jääkö siihen.
Pikapesu harjalla sen enempää säälimättä, ikkunat kuivaksi lastalla ja muu auto nopeasti kuivausliinalla. Karhea on etuovissa pinta, mutta saa olla, saa sitten autoliikkeen fiksari laittaa sen kuntoon kun joskus menee vaihtoon. Siihen saakka pärjätään varmasti näin. Ei siitä saa senttiäkään enempää, vaikka kuinka pesisi, kovaan käyttöön hankittu ja sillä linjalla jatketaan.
Mittarissa nyt 64635 km. Alan jo hiljakseen taipua sille kannalle, että Skodahan on asiallinen peli, mutta ei vielä nuolaista. Lisää virheetöntä ja huoletonta näyttöä tarvitaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vaikea myöntää yhtyvänsä vanhemman tyttären äskeiseen kommenttiin jossa totesi, että "noi uudet skodat on oikeestaan aika hyvännäköisiä, vähän mersun tyylisiä". Mutta onhan niissä sellaista särmikkyyttä muodoissa, vähän kirveellä veistettyjä kuten vaikkapa ihastukseni Ioniq5.
Sen jälkeen alkoikin perussetti, jossa aiheena oli uusimman kopan CLS metallihohtopinkkinä, karvanopilla ja spessuvanteilla.
Totesin hölötykseen, että "susta tulee vielä pahimman lajin neiti-jonne"
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Mittarissa nyt 64635 km. Alan jo hiljakseen taipua sille kannalle, että Skodahan on asiallinen peli, mutta ei vielä nuolaista. Lisää virheetöntä ja huoletonta näyttöä tarvitaan.
Kyllä noi uudet vaggilaiset on, ei ainakaan meidän lafkassa paljoa eroa reklamaatiot Toyotan tasosta, vaikka useammin ovat enemmän ajettuja kuin Tojot. Ja Toyotaa pidän jonkinlaisena mittapuuna luotettavuudelle.
Eipä tolle vaimonkaan 2016 Pasuunalle ole mitään kummempia tehty 2v aikana, yksi adblue letku meni moottoritilasta, mutta senkin vuoto alkoi heti jakopäärempan jälkeen ja on siinä holleilla, muuten se jakopää ja öljynvaihtoa, tosin vasta 173tkm mittarissa.
2010 vuoden paikkeiden dsg:t ja sun muut kammokoneet on sitten ihan oma lukunsa, ne on vieläkin ihan hirveitä laitoksia ja niistä on parempi pysyä kaukana, jos ei ole remppamiehiä.
hieno väri se kyllä on, en muistanutkaan, kun on enimmäkseen ollut aika likainen. Viime vuonna pari pesua, tänä vuonna oli jo toinen, saa nähdä jääkö siihen.
Hieno väri. Pesin eilen toisenmerkkisen jonka värisävy melko neutraali, vaan kun alkaa katsomaan pintaa tarkemmin, siinä jo päivän työ "puunata" pintaa kesäkuntoon.
9-5 2.0t Abp+ ´07 V70 2.5FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Konalla 3kk takana. Mittarissa vajaat 2700 km ja siinä on sentään mukana yli 400 km Tampereen-reissu. Vähäisiksi ovat ajot jääneet. Nousevat hinnat vähän joka asiassa ovat ainakin itseeni vaikuttaneet siten, että vaikka sähköauto on edullinen ajaa, niin ajot ovat vähentyneet entisestään. Yleensä käyn kaupassa ennen vapaita niin, että seuraava startti on vapaiden jälkeen töihin ja pyrin tosiaan noitten työmatkojen yhteydessä hoitamaan muutkin asiat.
Osansa on myös nuorimmaisen ajokortilla, hän hoitaa nyt menonsa itse ja niitäkään ajeluja ei minun auton mittariin enää tule.
Onhan tämä mukavan huoletonta ajelua uudella autolla, mutta pärjäisin varmaan paljon halvemmalla ja vaatimattomammalla pelillä, eikä ole kaukana, että 10 tkm vuodessa riittää. Markkinatilannetta seuraan sivusilmällä koko ajan, jos Konan joku haluaa väkisin hyvällä hinnalla ostaa, niin myytävähän se on. Tilalle se -99 Corolla tai esim. joku edullinen "melkein uusi" liisari perinteisellä voimanlähteellä.
SIlti, kun laskee vaikka tuolle 900 km kk-keskiarvolle bensakulut jollakin vanhan Toyotan optimistisella 7L/100 km kulutuksella, polttoainekulut ovat näillä hinnoilla 170e/kk. Konalla muutaman kympin. Huolettomalle ajolle nykyaikaisella autolla, ennalta-arvattavin kustannuksin tulee hintaa pari sataa euroa kuukaudessa tuolla laskukaavalla. Mielestäni se on sen arvoista.
Mielenkiintoista nähdä, oman psyykeeni tuntien, miten "kauppa se on joka kannattaa"-puoleni minussa kamppailee vanhentuvan ja laiskistuvan, mukavuudenhaluisen minäni kanssa ja miten taistelussa käy. Tokihan voi olla, että komponenttipula yms. hellittää, markkina normalisoituu ja nämä pohdinnat voi unohtaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Onneksi tässä on vielä aikaa pohtia. Vähän itse innostuin kyselemään Konan päivitystä tuoreempaan Konaan samalla kk-erän tipauttaen alaspäin, niin niissäkin on toimitusaika jo vuosi, vaikka kovasti halutaan kampanjoilla myydä uusia autoja (eli tilauksia). Jonojen purkamiseen menee aikaa. Varmasti on uudenkarhealle kova markkina nyt. Tuota vanhempaa ja enemmänajettua ei sentään voitolla saa kiertoon, mutta kilometrille jäisi hyvin pieni hinta - kunnes pitäisi polttaa nestemäisiä aineita ellei sopivaa käytettyä löytyisi pian.
Aika hyvin tappaa ainakin mulla autokuumeen nämä saatavuusasiat, kun luopuessa pitäisi tehdä jonkinlainen kompromissi ja Kona on ihan hyvä. Hyvin varustettu ja sopivan epätäydellinen, ehkä se auto johon tekee mieli jyrätä 150tkm+ mittariin takuuaikana. Käyttökulut ovat ainakin toistaiseksi hämmentävän pienet. Katsoo sitten rahoitusajan lopulla, että mitä tekee.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
^Hyvin huomaa tuon vaimon Superbin kohdalla kauppiaiden epätoivon. Nyt on listalla yhteydenottojen suhteen jo Kamux, Shitikka ja Ford. Tuollaisia parivuotiaita taitaa puuttua valikoimista jonnin verran. Superbin päivittämisen suhteen pitää varmaan olla ajoissa liikkeellä, kun vuodessa tulee niin pirusti mittariin. Toki, jos ja kun pysytään perinteisessä voimanlähteessä tai max. plugari, niin ehkä jotain löytyy. Niin, jos meinaa ennen 100 tkm täyttymistä vaihtaa, niin aletaan jo olemaan myöhässä, ilmeisesti
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vähästä aikaa taas tilanne, ettei tarvitse aamulla lähteä mihinkään, vaan edessä on vaimon työpäivän verran laatuaikaa neljän koiran kanssa. Siispä tankille ja töpseli kiinni. Tästä normisuhailusta kertyi Konan mittariin sitten viime latauksen 230 km ja akussa prosentit 58%. Karkealla laskukaavalla tankillisella olisi ajanut karvan vajaat 550 km. Tähän rupeamaan mahtui käyttöhistorian toistaiseksi pienin etappikulutus, eli 9.3 kWh, kun joutui ajelemaan hitaahkon ässämersun perässä koko kotimatkan. Tuolle 230 kilometrille auto näytti keskikulutukseksi 12.2 kWh.
Saas nähdä tuleeko viikonlopuksi hurjat hellekelit, ennuste muuttuu jatkuvasti. En sitä toivo, ei kiinnosta viime kesän kaltainen hikoilukokemus pätkän vertaa, tähän saakka kesäkuun kelit ovat olleet mitä mainioimmat, välillä vettä, yölämmöt siellä likempänä kymmentä astetta, korkeintaan +14 ja päivällä on päästy kahdenkympin tienoille tai vähän yli lämpimimmillään. Mulle kelpaisi mainiosti syksyyn saakka tämmöiset kelit.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Parempi kaivaa vaan se Citikan mainosposti sieltä paperinkeräyksestä, niitä varmaan saa vielä
Veikkaan että hybridiskodillakilla on sellaiset toimitusajat että voi jo tehdä tiukkaa. Mites se Rav4 ei plugarina, muistelenko väärin että se oli Škodan kanssa peleissä mukana aikanaan?
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
^Tämä tulee olemaan hankala yhtälö. Tilavat, tarkoitukseen sopivat farmarit ovat oikeasti kortilla. Vieläpä sellaiset, jotka eivät kuluta mahdottomia. Insignia näyttää takatiloiltaan riittävältä ja niitä saisi järkevällä hinnalla, mutta olen ymmärtänyt, että se 200-heppainen turbokone on melko janoinen, 5v takuu puolestaan puoltaa sitä vaihtoehtona. Skoda vie vähän ja tilat ovat riittävät, takuu 2v mättää. Tosin, siihen taisi saada vähän kuvetta kaivamalla jotain lisää, en ole ihan varma.
Muuten tuolla ei ole juuri mitään, tietyissä merkeissä lähtöhinnat ovat +50 tonnia, mikä ei tule kyseeseen. Kyllä se kipuraja menee siellä 40 tonnin paikkeilla. RAVistin on vaihtoehto, mutta ne ovat kyllä järjettömissä hinnoissa ja silloin viimeksi RAVistin putosi juuri sen takia, että olisi maksanut 10000e enemmän kuin Superb. Voisihan sitä tiedustella, millaiseen hintaan saisi uuden vastaavan Superbin tai ladattavan sellaisen ja onko siihen lisätakuuta saatavissa. Ynnä kuinka kauan kestää toimitus. Pitäisi myös tsekata tuon uuden Octavian tilat, että kuinka paljon siinä on eroa Superbiin.
Muutamia Superbeja on myynnissä, mutta taitaa olla kaikissa merkintä luovutettavissa silloin ja silloin tai tämä auto koeajettavissa, kysy kuinka paljon maksaa tilattuna uusi vastaava.
Pakettiautojen puolella hinnat ovat myös jäätäviä, käytännössä jos automaattia hakee, niin Toyotan Proace-tuoteperhe on ainoa vaihtoehto, jossa hinnat eivät heti paukahda lähemmäs 50 tonnia. En tiiä, jos joku Hyundai i30 riittäisi tiloiltaan, niin semmoisen voisi käydä hakemassa melkein mistä vaan. Tai Kia Ceed, tai Opel Astra jne. Mutta kun ne ovat juuri sitä yhtä pykälää liian pientä kokoluokkaa, mistä Focuksesta ponkaistiin ylöspäin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Muutamia Superbeja on myynnissä, mutta taitaa olla kaikissa merkintä luovutettavissa silloin ja silloin tai tämä auto koeajettavissa, kysy kuinka paljon maksaa tilattuna uusi vastaava.
^Olihan siinä pari, Stylen hinta menee jo liian kovaksi, mutta tota Ambitionia mikä nykyinenkin on, oli muutama kappale. Varusteissa näytti olevan eroa jonkin verran Ambitionin sisällä, vetokoukku, adaptiivinen vakkari, sähköinen takaluukku ja erilaiset paketit vaihtelivat.
Varmaankin sähköinen takaluukku on se must kun on siihen tottunut. Kaikissa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja digitaalimittaristo, KESSY jne., hyvät varusteet kyllä ilman mitään lisiäkin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Mahtaakohan Tipi-linnut kaupungissa saada huonompaa ravintoa kuin maalla, vai onko elämä kaupungissa vaan niin paljon jännittävämpää, että pitää jatkuvasti ripuloida. Häh ? Ornitoloogit siellä, vastatkaa kun kysytään.
Niin tai näin, työpäivän jälkeen parkkipaikalla odotti ripulipommitettu Kona, ei tosin yhtä paha kuin vieressä ollut kollegan vanha Passat, johon pääkeskitys oli osunut, Konassa vain sirpaleosumia.
Sen verran paljon kuitenkin, että piti pestä koko auto, kun se olisi muuten näyttänyt ihan tilkkutäkiltä. Jotain hyötyä tuosta Korrekin Pro-pinnoitteesta vissiin on, kun suht tuoreet Tipiripulit lähtivät ihan vaan huuhtelemalla suurimmaksi osaksi, minusta ei yleensä noin liukkaasti irtoa kun vesijohtoverkon paineella ruiskuttelee.
En tuosta Konan hymystä tiedä, onko loukattu ilme kakkapesua muistellessa, vai tyytyväinen, kun isäntä puhdisti epäpuhtauden nopeasti. Jos ei mitään emergencyä tule, niin Kona liikahtaa tallista vasta maanantai-aamuna seuraavaan työvuoroon. Kaupan päälle pyyhin pölyt sisältä ja pöläytin kuskin kumimaton, kyllä taas kelpaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
17 ja 18 vm superbit vaihdoin pariin uuteen octaviaan. Oli kyllä virhe. Kyllä se superb omassa keskinkertaisuudessaan on ihan ylivoimainen auto. Ei lopu tilat kesken ja liikkuu sen verran kun tarvitsee. 1.4 mauno meni aikoinaan turusta raumalle 3.9 kulutuksella kun rekan perässä 88kmh jäähdyttelin
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.