Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Meikälle tulee aina huono olo, kun näkee noi pikku kotterot, tulee mieleen ne hirvikolari autot ja ne muistot ei ole huvittavia. :(
Voinen arvata. Itse jotain 90 luvulla pikku PSA 106 mk I Rallye kävin koeistumassa, ja oli kyllä niin riisuttu kun jokin pikkupannu voi olla, ja olikohan Sport se toinen. Ei tullut kauppaa. Siskolla oli sit upouusi fiesta mk1 1L noin -80 , todella tasapainoinen ajettava, ei ollut liikaa tehoa kevyeeseen autoon.
Hän on kiltti ja sain "parikin" kertaa kokeilla Fiestaa, en oikein muista että koskaan olisi tullut liikaa kiirettä ohjaamossa. Talven pakkasilla käynnistyminen tosin hieman epävarmaa.
Nuo eläinkolarit todella ikäviä, nykyään ravaa kaikenlaisia 4-jalkaisia sorkkaeläimiä pitkin poikin maanteitä.
Silloin 80-lv keskivaiheilla kun suoritin opinnot, en koskaan kuullut että joku koko campuksesta olisi törmännyt niihin, siis autollansa, vaikka opiskelijat oli kotoisin ympäri koko etelä Suomea, sekä oli useimmilla tarve tehdä autolla vl kotireissut ja sekä ne muutamat muut vierailut kun oli hieman etäänmpänä kotoa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tervehdysreissu tehty, vajaat 800 km tuli eestaas matkaa. Maanantaina lähdin 100% akulla reissuun, alkumatkasta Porvoossa poikkesin Autosalvassa, jossa finalisoitiin appiukon Duster-kaupat. Siellä meni sen verran aikaa, että jouduin Pirkanhovissa poikkeamaan vessatauolla, samalla pesin hyönteisten läiskittämän tuulilasin. Turhan paljon oli virtaa vielä akussa, Virran hallinnoima Kempower antoi vauhtia aluksi 55 kW ja laski siitä 36 kW:n, em. toimenpiteiden aikana akku latautui 62->80% ja matka jatkui.

Melkein määränpäässä päätin kokeilla ABC:n laturia ekan kerran, varausta oli vielä 41% jäljellä. Vähän aikaa ihmettelin, kun aakkos-appi sanoi, että en ole Närpiössä, jossa on lähin latausmahdollisuus. En ole en, ööö, tuossahan on 50 kW:n pömpeli edessä.
Kuva
Kunnes tajusin, että tuohan on Rechargen pömpeli, Fortumin lätkällä lähti lataus käyntiin ja pömpelin huippunopeutta antoi. Kävin vessassa ja ostin jäätelön, jäätelö/kännykänräpläystauon aikana Kona latautui 41->70%. Lataukset maksoivat yhteensä 5 + 7 euroa.

Siinä olikin sitten matkan ainoat pikalataukset. Vanhempien luona ladattiin akku täyteen voimavirran vierestä sinisestä sukosta 12A:n asetuksella, 68->100% hoitui 10.5 tunnissa, josta suurin osa yöaikaan, kun pörssisähkö maksoi alle 2 senttiä/kWh.

Tänään ajelin yhdeltä istumalta Kristiinankaupungista Porvooseen, Mäkkärin jonossa Porvoossa olin vajaan 4.5 tunnin päästä. Siitä vielä ruokakaupan kautta kotiin ja vielä jäi vähän varaa, eli välilatauksia ei tarvittu.
Kuva

Tuossa matka-ajassa on parikymmentä minuuttia Mäkkärikäynnistä kun en sammuttanut autoa ja viitisen minuuttia marketin pihassa. Ajelin sen mitä muu liikenne salli, vapaalla tiellä vakkarissa +8 km/h rajoitukseen mikä Konalla on +5 km/h todellista, moottoritiellä ajelin 125 km/h vakkarissa = 122 km/h todellista. Motarilla kulutus nousee niin paljon, että tuo oli järkevä maksimi.

Tampereella motarille päästessäni oli 120 km marginaalia rangen ja määränpään välillä, 110 km myöhemmin Ridasjärven kohdalla motarilta poistuessani, marginaalia oli enää 19 km. Ja kuten kuvasta näkyy, loppumatka 90 km ja risat lisäsi marginaalia 35 kilometriin.

Satasen todelliseen nopeuteen Konan rangenäyttö pitää täysin kutinsa, koska siihen asti kulutus pysyy kurissa. Moottoritiellä leikkaantui tällä reissulla viidennes rangesta.

Olosuhteillakin on merkitystä, mennessä laskin, että akkua kului 79%, nyt tullessa 91%. Mennessä oli tasainen 26-27 astetta lämmintä ja hyvin tyyni keli. Nyt tullessa ajelin ukkossateiden vanavedessä ensimmäiset 150 km, lämpötila oli 21-23 astetta ja tie osittain märkä, Tampereella taivas selkeni ja lämpötila nousi 29-31 asteen väliin, lisäksi vallitsi navakka tuuli, jonka huomasi ajaessakin, kun joutui hieman välillä kaitsemaan.

Joskus aikoinaan sanoin, etten hanki sähköautoa ennenkuin pystyn ajamaan ilman välilatausta moikkaamaan vanhempia. Se on nyt täytetty, no problem. Mukavampihan se on välillä pysähtyä, mutta tänään kokeiltiin nyt teoriaa "kusematta Porvooseen" :D

Konassa on kyllä hyvä kuskin penkki, pakko antaa arvostusta. Meikän selkä kyllä sanoo työsuhteensa irti huonossa penkissä todella nopeasti, mutta tommonen 4.5 tunnin rykäys ei aiheuttanut mitään ongelmia Konalla. Auto toimi muutenkin kuin ihmisen mieli. Erittäin sopiva kulkine kyllä meikäläiselle. Ohituksia tuli tehtyä kohtuullisen paljon, koska liikkeellä oli yllättävän paljon sunnuntai-ajelijoita sekä maanantaina, että keskiviikkona. Konalla ohittaminen on kyllä suorastaan ilo, kyllä lähtee kun tarvitsee. Normal-ajomoodi oli käytössä koko ajan, kuten aina, sopii erittäin hyvin tilanteeseen kuin tilanteeseen.

Mennessä en nähnyt virkavaltaa yhtään, mutta tänään oli Isojoen keskustassa maijapartio tutkan kanssa, ajelin sopivasti pikku jonossa alinopeutta 40 km/h:n alueella, Mäntsälän nurkilla tuli moottoripyöräpoliisi vastaan satasen alueella kun etenin pitkässä jonossa alta ysikymppiä ja kohta oli toinen asiakasta palvelemassa bussipysäkillä.

Kona on pesty ja putsattu itikoista ja muista matkan jäljistä ja nauttii tallissa taas tutun makuista virtaa 2.4 kW:n nopeudella. Kokonaiskilometrikin menivät nyt oli 5000, varaa on, huomenna tulee 5kk täyteen tällä ajelua, eli reilun tuhat kilsaa olen jäljessä vuosikilometrejä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sinne jäi appiukon 10v ja 6pv erinomaisesti palvellut Qashqai vaihtoon. Toivotaan, että uusi tulokas on vaan Romanian Rellu, eikä osoittaudu sellaiseksi. Kassu oli jo vähän kuin perheenjäsen, pientä luopumisen tuskaa oli havaittavissa.
Duster on otettu käyttöön 10/2021 ja kilsoja on mittarissa 2400, siihen asennetaan vielä kiinteä vetokoukku ja samalla tehdään vuosihuolto autoliikkeen piikkiin. Olen tyytyväinen myyjään ja palveluun, Kassun hyvitykseen ja niin vaikutti olevan appiukkokin. Se on aika tärkeää, kun kovin usein ei auto vaihdu. Nähtäväksi jää, oliko tämä viimeinen autokauppa, ainakin itse oli sitä mieltä. No, jos Duster pelaa yhtä hyvin kuin edeltäjänsä, niin saattaa ollakin. Reissu kerrallaan. Ei ihan kuin kaksi marjaa !
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea appiukolle! Pakko kysyä että oliko autovalinnassa Saappifoorumilla oma osuutensa, kun täällä pähkäilit mitä apelle seuraavaksi ja tetammi kuittasi että Dusteri sopis speksiin? Vai oliskos ilman näitä kommenttejakin päädytty samaa valintaan?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kyllä tetammin empiiriset kokemukset vaikuttivat siihen, että uskalsin tuota loppukädessä suositella. Hintapolitiikka asetti omat rajoituksensa, kun Dusterille ei käytännössä jäänyt kuin vähän käytettyjä kaveriksi. Anoppi piti väristä ja appiukko auton "robustista" ulkonäöstä ja olemuksesta, kun on konstailematon kova työmies ollut ikänsä ja bling-blingistä ei välitä. Vaikka onhan tuossakin elokuvamuovia, mutta onhan auto melko karskin oloinen joka tapauksessa. Kokoluokka oli myös oikea, kun on melkein 1:1 Qashqaihin, kenties jopa hieman tilavampi.
Itsellä suurin missio oli saada automaatti kelpaamaan, semmoinen lempeä pukkaus kohti automaattia tarvittiin, vaikka manuaalilla ajo edelleen sujuikin. Perustelin asiaa jotenkin niin, että "ette te vielä vanhoja ole, mutta ette myöskään nuoremmiksi muutu." Nää on herkkiä juttuja nämä autoasiat ja ikääntyminen.
Itse olen edelleen hieman varpaisillani ja varmaan pitkään, kun periaatteena on ollut se, etten kenellekään koskaan suosittele autoa tai ole mukana prosessissa, jos sen suhteen on odotettavissa ylimääräistä jumppaa. Qashqai asetti riman todella korkealle, toimimalla niin hyvin kuin toimi vuosikymmenen. Duster on tavallaan uuden Qashqain "sisarmalli", sama laatikko ja kone, mutta hintaa on kymppitonni vähemmän. Miten se näkyy käytössä/luotettavuudessa, vai näkyykö ? Paljon tuli Dusterista luettua ja opiskeltua, enkä mitään sellaista löytänyt, että olisi tullut hylkimisreaktio.
No, aika näyttää miten elo Dusterin kanssa sujuu.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Julle »

Tuota, tuo pörssisähkö on jo öisinkin hintavaa, niin mites se latauksen hinta vanhempien luona?
9-5 Aero - 00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Jos luit viestini, niin siellä lukee alle 2 senttiä / kWh. Sen verran se yösähkö maksoi. Mitä siinä hänen yösähkökäppyröitään tsekkailtiin, niin lähes ilmaista on sähkö ollut yöaikaan viime aikoina. Alkaa halventua puolilta öin ja putoaa parin sentin pintaan pysyäkseen siellä aamu kasiin, jolloin alkaa taas kallistua. Suurin osa arviolta 23 kilowattitunnista latautui halvalla, pari tuntia vähän kalliimmalla, euron-pari maksoi lataus. Isälle, koska ei huolinut maksua. Ja olikin erittäin hyvälaatuista sähköä, kun riitti koko paluumatkalle.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Komia väri :mrgreen:

Mä en ota mitään vastuuta :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Julle »

Luin kyllä, millainen lie sopimus, kun käppyrät tällaisia. https://sahko.tk/
9-5 Aero - 00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Lieneekö datsian laatu parantunut nykyään, kun ainakin tämän jutun mukaan merkki on katsastustilaston vikapommiosaton ylivoimainen kärkimerkki -> https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 2d93aa84a7

Tosin IC varmasti osaa pitää huolta ettei dusteri vanhene käsiin ja se vaihdetaan uuteen ennen ekaa leimaamista :twisted:

Eski
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Haluaisin ainakin uskoa, että Duster nykyään on jotain muuta, kuin vuosimalli 2014. Ainakin hinnat ovat pompanneet reilusti ylöspäin, ehkä sitten laatutasokin ? Kertooko tuo vanha tilasto myös jotain auton käyttäjistä, mene ja tiedä. Eikä tätä mihinkään vaihdeta, jos toimii, kuten ei edellistäkään, ainakaan seuraavaan 10 vuoteen tai niin kauan kuin käyttäjällä on kortti. Jos alkaa käydä vaivoiksi, niin sitten vaihtuu kyllä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Mites nuo uusien datsojen huoltoväli? Jos asuu hieman kauempana huoltopisteestä jos tarvii hieman säätöä jossakin.
On pari kaveria jotka Daciaan lähtenyt, vaan ei ollut paljon keskustelua kuinka toiminut.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Nyt useamman vuoden dacia juttuja seuranneenna niin osa niillä ajavista on vielä pihempiä kuin saabistit ja tulee heil ihan yllärinä et edukkaan auton huoltaminen ei ole juuri sen halvempaa kuin vähän kalliimmankaan.. :lol:
Teinhän mä toki itekki 125tkm huollon :mrgreen:

Raidetangon pää lienee ihan yleisin hylkyperuste alle satkun ajetuissa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Katsastuksen hylkyperusteista monet kertoo enemmän auton omistajasta kuin itse autosta. Toki on sitten Toyotat ja muutamat muut japsit jotka autoista mitään tietämätön mummeli voi ajaa konttorille asiaa pohtimatta ja ajelee sieltä kotiin leiman kanssa. Toyotassa ei taida kärähtää polttimotkaan :mrgreen:

Sitten taas moni laaduttomana pidetyn auton tyyppivika on sellainen ettå ei katsastuksissa pompauta, tai auto ei viallisena edes pääse katsaatukseen asti. Eipä varmaan kauheasti Vaggineiden TSI- ja DSG-probleemat katsastustilastossa näy, mitä nyt joku voinut erehtyä menemään katsastuksen päästötestiin savupilvi perässään :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

torque kirjoitti:
To Elo 18, 2022 20:13
Mites nuo uusien datsojen huoltoväli? Jos asuu hieman kauempana huoltopisteestä jos tarvii hieman säätöä jossakin.
Kuva
Hieman epäselvähän tuo lista on mutta 30tuhatta taitaa olla huoltoväli, siinä 2016 diisselissa oli 20tkm.
Molemmat ilmoittelee kyllä huoltotarpeesta.

IC:lla on hyvä pointti et on näidenki hinnat noussut rajusti. Tuollaisen 2014 mikä oli sitä ekaa mallii niin sai kahteenkymppiin. Silloin noi kelpas vaan lähinnä oikeesti maavaraa ja nelivetoo kaipaaville.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin