Tervehdysreissu tehty, vajaat 800 km tuli eestaas matkaa. Maanantaina lähdin 100% akulla reissuun, alkumatkasta Porvoossa poikkesin Autosalvassa, jossa finalisoitiin appiukon Duster-kaupat. Siellä meni sen verran aikaa, että jouduin Pirkanhovissa poikkeamaan vessatauolla, samalla pesin hyönteisten läiskittämän tuulilasin. Turhan paljon oli virtaa vielä akussa, Virran hallinnoima Kempower antoi vauhtia aluksi 55 kW ja laski siitä 36 kW:n, em. toimenpiteiden aikana akku latautui 62->80% ja matka jatkui.
Melkein määränpäässä päätin kokeilla ABC:n laturia ekan kerran, varausta oli vielä 41% jäljellä. Vähän aikaa ihmettelin, kun aakkos-appi sanoi, että en ole Närpiössä, jossa on lähin latausmahdollisuus. En ole en, ööö, tuossahan on 50 kW:n pömpeli edessä.
Kunnes tajusin, että tuohan on Rechargen pömpeli, Fortumin lätkällä lähti lataus käyntiin ja pömpelin huippunopeutta antoi. Kävin vessassa ja ostin jäätelön, jäätelö/kännykänräpläystauon aikana Kona latautui 41->70%. Lataukset maksoivat yhteensä 5 + 7 euroa.
Siinä olikin sitten matkan ainoat pikalataukset. Vanhempien luona ladattiin akku täyteen voimavirran vierestä sinisestä sukosta 12A:n asetuksella, 68->100% hoitui 10.5 tunnissa, josta suurin osa yöaikaan, kun pörssisähkö maksoi alle 2 senttiä/kWh.
Tänään ajelin yhdeltä istumalta Kristiinankaupungista Porvooseen, Mäkkärin jonossa Porvoossa olin vajaan 4.5 tunnin päästä. Siitä vielä ruokakaupan kautta kotiin ja vielä jäi vähän varaa, eli välilatauksia ei tarvittu.
Tuossa matka-ajassa on parikymmentä minuuttia Mäkkärikäynnistä kun en sammuttanut autoa ja viitisen minuuttia marketin pihassa. Ajelin sen mitä muu liikenne salli, vapaalla tiellä vakkarissa +8 km/h rajoitukseen mikä Konalla on +5 km/h todellista, moottoritiellä ajelin 125 km/h vakkarissa = 122 km/h todellista. Motarilla kulutus nousee niin paljon, että tuo oli järkevä maksimi.
Tampereella motarille päästessäni oli 120 km marginaalia rangen ja määränpään välillä, 110 km myöhemmin Ridasjärven kohdalla motarilta poistuessani, marginaalia oli enää 19 km. Ja kuten kuvasta näkyy, loppumatka 90 km ja risat lisäsi marginaalia 35 kilometriin.
Satasen todelliseen nopeuteen Konan rangenäyttö pitää täysin kutinsa, koska siihen asti kulutus pysyy kurissa. Moottoritiellä leikkaantui tällä reissulla viidennes rangesta.
Olosuhteillakin on merkitystä, mennessä laskin, että akkua kului 79%, nyt tullessa 91%. Mennessä oli tasainen 26-27 astetta lämmintä ja hyvin tyyni keli. Nyt tullessa ajelin ukkossateiden vanavedessä ensimmäiset 150 km, lämpötila oli 21-23 astetta ja tie osittain märkä, Tampereella taivas selkeni ja lämpötila nousi 29-31 asteen väliin, lisäksi vallitsi navakka tuuli, jonka huomasi ajaessakin, kun joutui hieman välillä kaitsemaan.
Joskus aikoinaan sanoin, etten hanki sähköautoa ennenkuin pystyn ajamaan ilman välilatausta moikkaamaan vanhempia. Se on nyt täytetty, no problem. Mukavampihan se on välillä pysähtyä, mutta tänään kokeiltiin nyt teoriaa "kusematta Porvooseen"
Konassa on kyllä hyvä kuskin penkki, pakko antaa arvostusta. Meikän selkä kyllä sanoo työsuhteensa irti huonossa penkissä todella nopeasti, mutta tommonen 4.5 tunnin rykäys ei aiheuttanut mitään ongelmia Konalla. Auto toimi muutenkin kuin ihmisen mieli. Erittäin sopiva kulkine kyllä meikäläiselle. Ohituksia tuli tehtyä kohtuullisen paljon, koska liikkeellä oli yllättävän paljon sunnuntai-ajelijoita sekä maanantaina, että keskiviikkona. Konalla ohittaminen on kyllä suorastaan ilo, kyllä lähtee kun tarvitsee. Normal-ajomoodi oli käytössä koko ajan, kuten aina, sopii erittäin hyvin tilanteeseen kuin tilanteeseen.
Mennessä en nähnyt virkavaltaa yhtään, mutta tänään oli Isojoen keskustassa maijapartio tutkan kanssa, ajelin sopivasti pikku jonossa alinopeutta 40 km/h:n alueella, Mäntsälän nurkilla tuli moottoripyöräpoliisi vastaan satasen alueella kun etenin pitkässä jonossa alta ysikymppiä ja kohta oli toinen asiakasta palvelemassa bussipysäkillä.
Kona on pesty ja putsattu itikoista ja muista matkan jäljistä ja nauttii tallissa taas tutun makuista virtaa 2.4 kW:n nopeudella. Kokonaiskilometrikin menivät nyt oli 5000, varaa on, huomenna tulee 5kk täyteen tällä ajelua, eli reilun tuhat kilsaa olen jäljessä vuosikilometrejä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634