Montako vuotta harmaa nyt oli ollut ajossa? Peilaan vaan tuota korjaus/huolto/rengaskulua siihen, jos olis ostanu (melkolailla eri segmentin) uuden auton. Siis epäreilu vertailu, mutta kunhan mietin.
Epäreiluista vertailuista, niin Moottori-lehti tais sen mainita kun vertailivat jotain Leafia tms. kuluiltaan vanhaan Mondeoon. En muista tarkalleen, mutta mielikuva jäi rehellisestä toimittajasta tuolta osin
^Tämä on ollut käytössä meillä 37.5 kuukautta. Siihen aikaan olisi saanut pihaan Autoverkkokaupasta esim. uuden Clion about 199e/kk, eli rahaa olisi palanut kk-maksuihin = lyhennyksiin vajaat 7500e. Accord ostettiin käteisellä ja arvo ei juurikaan ole laskenut, ehkä tonnin. Ja kuten itsekin tuohon kirjailit, niin kenties tuolla ovat ajot kuitenkin menneet mukavammin kuin aivan eri segmentin 75-hepan manuaali Cliolla, noin esimerkkinä.
Mullahan on tuossa 3000 eurossa mukana renkaat, korjaukset, huollot ja katsastukset. Siihen nähden että tuolla on ajettu kovin vähän kolmessa vuodessa, niin kilometrikustannus on ollut korkea, mutta toisaalta, vähäiset ajot tekevät omat temppunsa ja voi olla, että vaikka kilsoja olisi tullut paljon enemmän, ei kulu olisi juuri korkeampi. Koitan jaksaa laittaa tänne jonkinlaisen yhteenvedon lähiaikoina. Se on selvää, että tämän auton kohdalle on sattunut nyt näillä kilsoilla jonkinlainen tiettyjen Accordille tyypillisten kulutusosien uusimisjakso. Aika moni vaihdettu osa lienee ollut vielä alkuperäinen. Näistä ei ikinä tiedä, mihin "syklin" vaiheeseen tulee oston jälkeen osuttua...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Eli Harmaa Accord, joka ollut talossa 3v 1kk ja 2 viikkoa. Kilometrejä on kertynyt vain 22000 km, käyttö on ollut koronan, pojan armeijan yms. takia hyvinkin satunnaista ja pisin seisontajakso oli yli 6 viikkoa putkeen. Ei se kululista niin pitkä ole, mutta äkkiä summaa kertyy. Öljynvaihtohuollot, suodattimien vaihdot ja muut pikkuhommat teen itse, joissain isommissa korjauksissa kuten takasatuloiden vaihdossa olen ollut mukana ja työkustannus on ollut pienempi, osan töistä olen teettänyt, renkaanvaihdot teen itse, eli olen varmaan semmoinen 50/50 hybridi sen suhteen, mitä maksan auton ylläpidosta. Aika paljon teen sellaista, minkä moni teettää, toisaalta en myöskään ole 100% rasvanäppi, joka tekee kaiken itse. Jostain sieltä väliltä.
Alla olevasta laskelmasta voi 200e laittaa sulkuihin, koska se oli vakuutuksen omavastuu, kun autosta peili rikottiin heti alkumetreillä. Se ei liene auton vika varsinaisesti. Töiden hintaa en ole eritellyt, summista pystyy päättelemään aika hyvin, koska olen ollut vain maksumiehenä.
Laitan Mustasta saman listan jahka kerkiän, se onkin karua luettavaa, kun 10 tkm matkalla ollaan jo 2000 euron pahemmalla puolella. Yhden vastaavan Accordin ostohinta näihin kahteen sankariin on jo mennyt yhteensä. Ei nää mitään säästöpossuja ole todellakaan enää tässä iässä ja näillä kilometreillä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.3l vm 2007 vector varusteilla. Juusi vaihdettu noin 5000km sitten uus isompi turbo ja suuttimet. Ajettu kanttiin niin että apparin vetari, tukivarsi ja raidetanko poikki. 800€/tarjous
2.0l vm.2007 linear varusteilla. Auto ajettu kanttiin niin että öljypohja on rikki. hp.400€
Ainakin jollain ajotaidot kohenee
Harmi ettei ole mitään farmia jossa noita voisi rassailla pimeät iltansa pääskytysten. Halvalla lähtee monta kiloa laadukasta tekniikkaa.
^Yhden vielä ymmärtäisi, mutta että kaksi. Kokoontumisajot kanttareihin ?
Kelit eivät ole järin talviset vielä, mutta mulla vapaat, aikaa ja Accordit pihassa, niin vaivauduin jatkamaan tämän jokasyksyisen ja keväisen vitsauksen parissa, eli eilen vaihdoin Mustaan alle talvirenkaat, pesin kesäpyörät/vanteet ja laitoin kuivumaan. Tänään sama homma Harmaalle ja Mustan kesikset pinoon kuivuttuaan.
Huomiseksi luvattiin aurinkoista keliä ja ohjelmassa Konan pesu, ynnä roudaan Skodan talvirenkaat talliin valmiiksi oikeille paikoilleen ja paineilla, että voi tehdä formulavaihdon kun on aika. Yksi jäljellä ja keväällä taas sama uudestaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Onhan tossa kausivaihdossa se etu (jos itse vaihtaa), että samalla tulee vähän tarkkailtua jarrujen ja alustan kuntoa, ehkä jousia ja suojakumeja, onko poikki/halkeamia...
Asiasta kolmanteen, viikonloppuna oli pihatalkoot ja tuli juteltua autoista naapurien kanssa taukojuomien ääressä. Naapurilla pari vuotta vanha Mitsu ASX ja jarrut oli alkaneet täristää. Merkkiliike oli kysynyt, että seisooko auto pitkiä aikoja, että ei saisi seisottaa edes paria viikkoa... no levyt oli saanut takuuseen, muttei paloja, koska 60tkm mittarissa...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
^No sehän siinä onkin, kun nämä mun renkaanvaihdot on aina 2-3 tunnin sessioita per auto. Kun tulee katseltua sitä kaikkea muutakin, putsattua hiekkoja ja törkyjä paikoista joihin sitä kerääntyy, täydennettyä ruostesuojausta, tsekkailtua gummit, letkut, liittimet, palat, levyt yms Aina kommentoidaan, että "eihän siinä mene kuin vartti renkaanvaihdossa". Niin no, kellä menee, kellä ei !
Mut joo, kyllähän tuossa säästää jonkun kympin per auto renkaanvaihdosta kun itse tekee, joskus säästää paljonkin kun huomaa orastavan ongelman ennen sen kukkaan puhkeamista ja muutenkin tulee tehtyä pitkävaikutteisia temppuja esim. ruostesuojauksen ja märän moskan suhteen kaksi kertaa vuodessa. Rengaspaineet on aina vaihdon jälkeen kuten kuuluu, samoin on pyörät varmasti kiinni, vanteet ja renkaat tulee pestyä ja säilöttyä asiallisesti. Kun itse tekee, tietää mitä saa. Sen verran olen sivusilmällä katsellut esim. noita rengasliikkeiden kausiapulaisten touhuja, että ei kiitos, niin kauan kuin työkalut pysyy käsissä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Harmaa Accord piipahti suunnitellusti pajalla tänään. Auto on nyt kolmea alustan osaa rikkaampi ja minä 240 euroa köyhempi. Tiukkaakin tiukempi ajotuntuma oli kotiin ajellessa, tottakai. Eteenpäin, sano.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Mustan Accordin taival meillä 3/21 -> 11/22. Kilometrejä on tullut vain 11000, autohan on ollut mm. seisontavakuutuksessa 6kk yhteen menoon tässä matkalla. Kuluja on tullut, muuten normaalia, mutta kesästä saakka vaivannut vikavalojen vilkuttelu ja siitä aiheutunut vaihteiston säätöventtiili-episodi vääristi kulurakennetta. No, sitä on puitu aikaisemmin ja suurimmaksi osaksi oma vika, kun sisäinen Sulo Vilén yritti taas säästää. Auto on taas viime aikoina toiminut, eli ilmeisesti pura, vaihda viallinen uusi osa, pura, vaihda viallinen? vanha osa takaisin, herätteli sen verran, että homma skulaa mitenkuten. Tilanteen mukaan edessä on marmori-osan vaihto, joka tulee kustantamaan n.800 euroa vähintään. Mutta ihmetellään sitä kun on aika.
Kaukosäätimien paristot, 5.98e
Öljynvaihto + suodatin, vaihteistoöljyn vaihto, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, 111.77e
Alustan hienosäätöä, etuparkit ja kilpivalot, 10e
Ruosteenestokäsittely, 48.97e
Katsastus, 70e
Kesärenkaat 4kpl 205/50/17, 438.85e
ABS-anturi oikea taka, 90e
Oikea takapyörän laakeri, takajarrulevyt ja palat, 430e
Öljynvaihto + suodatin, raitisilmasuodatin, 45.79e
Takajarrusatulat, 310.8e
Katsastus, 70e
Vaihteiston säätöventtiili-episodi, 559.43e
= 2191.59e
Kyllähän tommoseen pitää se touhutonni per vuosi varata, kuluvaa osaa menee, renkaita pitää ostaa, auto pitää katsastaa jne.
Sitä alkaa sitten helposti miettimään, mitä kaikkea voi puuhata sillä 4800 eurolla, mitä Konan kuukausimaksuihin menee. Aika paljon, kyllä. Jos hyvä tuuri käy käytetyn kanssa, niin vielä enemmän. Mulla onkin tarkkailussa olleet tässä jo jonkun viikon vuosituhannen vaihteen Toyotat, joilla on ajettu alle 200 tkm tai sinnepäin. Ynnä uudemmatkin alle 3 kiloeuron Yarikset sekä myös nuo seiskakopan Accordit, kaikesta huolimatta.
Alustava suunnitelma on, että keleistä riippuen "Porvoon Automyynti" avaa ovensa maalis-huhtikuussa ensi vuonna ja samalla Konan taival minulla tulee päätökseen, joko myyn sen jos saan loppuvelan kuitattua ja euronkin ylitse, tai sitten vain luovutan sen pois kun vuosi tulee täyteen. Tämä vapauttaa tarkalleen 4739.4 euroa per vuosi autoharrastuksen pyörittämiseen. Tarkoitus olisi operoida yksinkertaisilla ja luotettavilla autoilla ja ehkä hieman laajentaa omaa osaamista remonttien suhteen, sikäli kun on tarvis. Toyotaan ajettelin keskittyä (Yaris, Yaris Verso, Corolla, Avensis), omaksi käyttöautoksi Accord on mahdollinen, Toyotia voi huoltaa/kunnostaa ja tarjota seuraavalle onnelliselle omistajalle.
Itseni tuntien vilkuilen myös aina ja iankaikkisesti og ysisatkuja, jos jotain kiinnostavaa ilmaantuu, kaikki on mahdollista. Kahden auton taktiikalla ajattelin edetä maalis/huhtikuusta aina loka/marraskuulle ja talvella levätään. Paperilla kuulostaa helpolta, todellisuudessa ei ole. Tavoite on pitää harrastuksella huolta omasta psyykkisestä jaksamisesta ja päästä +-0 tulokseen. Porvoon Automyynti ei ole voittoa tavoitteleva yritys, vaan aatteellinen, hyvän mielen yhdistys !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Yllä olevan pohdinnan on etupäässä laukaissut se, että maailmantilanteen ja nousevien hintojen takia on tullut hieman tarkasteltua omaa kulutus ym. käyttäytymistä. Samalla on myös tullut muun säästämisen ohessa karsittua turhia ajoja, niputettua reissuja yhteen jne. Tämä on pudottanut kuukausittaisen ajosuoritteen 600-700 km väliin. Kesällä tulee yleensä pari pidempää reissua, joista tulee se pari tuhatta kilometriä noiden perusajojen päälle, mutta vuosittainen ajomäärä tulee jäämään jonnekin 10-11000 km väliin maksimissaan. Se on niin vähän, että liki 400 euron kuukausimaksu on alkanut tuntua aika isolta suhteessa siihen.
Aika vaatimattomalla autolla pärjäisin omat ajoni, Kona on alkanut tuntua "pröystäilyltä". Pojilla on kortit, heitä ei tarvitse kuskata mihinkään ja jos nätisti pyytää, niin saa varmasti jompaa kumpaa Accordia lainaksi pidemmälle reissulle vakionopeudensäätimineen ja automaatteineen. Tässä kun ikää on ihan varkain tullut lisää, niin on myös alkanut huomata, että kroppa ja mieli pysyy paremmassa kunnossa, kun on joku pikku projekti tai ropellettavaa. Taannoinen Volvo opetti, että suutari pysyköön lestissään, ei kannata hankkia mitään kallista korjattavaa/huollettavaa. Pitää olla autoja, jotka kelpaavat valmistuessaan vähän jokaiselle, jotka ovat halpoja käyttää ja ylläpitää, ynnä joihin löytyy helposti osia, renkaita, lisävarusteita jne., ja jotka voi tarvittaessa viedä kenelle tahansa kyläsepälle hoidettavaksi, kun omat taidot tai viitseliäisyys ei riitä. Haitaksi ei myöskään ole kohtuullinen kulutus, edullinen vakuutettavuus ja kohtuullinen vero, tässä nousevien hintojen ympäristössä.
Pohdiskelin päivänä muutamana autotouhujani taaksepäin ja mietin, mistä on jäänyt parhaimmat muistot ja fiilarit. Ykköseksi helähtää taannoinen og satkun museointi, sen perään tulevat sitten pari huutokauppaostosta, niiden laittaminen ja myyminen eteenpäin. Kolmantena sitten tuttaville, työkavereille, naapureille ja sukulaisille autojen etsiminen ja autokaupan käytännön asioissa auttaminen ja esim. heidän vanhojen autojensa myymisessä auttaminen. Oman tietämyksen kartuttaminen eri automerkeistä ja malleista on asia josta pidän ja sitä tietämystä on mukava jakaa muille, kun sattuvat kysymään/tarvitsemaan. No, palveluammatissa olen urani tehnyt ja kai se heijastuu siviiliinkin, tuntuu luontevalta.
Yleensä kai tämän lyhyen elämän aikana pitäisi tehdä mahdollisuuksien mukaan asioita, jotka tuntuvat omilta ja kiinnostavilta. Tässä on viime aikoinakin tapahtunut ympärillä asioita, jotka saavat arvostamaan jokaista päivää, kun saa elää elämäänsä kuten tahtoo ja ajatus kulkee kirkkaasti. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä selvemmäksi käy, ettei se ole itsestäänselvyys. Jahas, lopetan, ennenkuin alan liian syvälliseksi !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
...
Alustava suunnitelma on, että keleistä riippuen "Porvoon Automyynti" avaa ovensa maalis-huhtikuussa ensi vuonna ja samalla Konan taival minulla tulee päätökseen, joko myyn sen jos saan loppuvelan kuitattua ja euronkin ylitse, tai sitten vain luovutan sen pois kun vuosi tulee täyteen. Tämä vapauttaa tarkalleen 4739.4 euroa per vuosi autoharrastuksen pyörittämiseen. Tarkoitus olisi operoida yksinkertaisilla ja luotettavilla autoilla ja ehkä hieman laajentaa omaa osaamista remonttien suhteen, sikäli kun on tarvis. Toyotaan ajettelin keskittyä (Yaris, Yaris Verso, Corolla, Avensis), omaksi käyttöautoksi Accord on mahdollinen, Toyotia voi huoltaa/kunnostaa ja tarjota seuraavalle onnelliselle omistajalle.
...
Ens kevään korvalla ois tulossa poisantoon/myyntiin farmarikorin 1.8 manuaali -03 Mondeo. Löytyy just vaihdettua lämmitettävää tuulilasia ym. luksusta sekä syyskuuhun voimassaoleva katsastus Ajettukin vasta n. 270tkm.
Laitoin Mustan Accordin akun huoltolataukseen, kun auto on seissyt koko viikon pojan podettua flunssaa, samalla tuli kurkattua Harmaakin. Jännite oli vuorokauden seisomisen jälkeen +3 asteen lämpötilassa just se mitä pitääkin.
Huomasin kuitenkin, että miinusnavan juuressa oli hieman valkoista töhnää ja ihan hitusen myös plusnavassa.
Eipä siinä, raaputtelin tuollaisella pehmeiden harjasten messinkiharjalla navat ja ympäristön puhtaaksi ynnä "pesin" akun sprayvaseliinilla. Puhtaus on puoli ruokaa akkujenkin kanssa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634