Säästöpossut
Re: Säästöpossut
^Se on kyllä hassua, miten 900 on pienentynyt aikojen saatossa. Isosta sedanista on tullut pienempi kuin pikkukippo Corsasta. Miten tässä näin kävi ? Kulti, kuka kutisti Saabin ? Vai olisiko tässä sittenkin jotain muuta... Itsellä on ikuisesti sellainen fiilis, että og900 on iso lotja, mutta sitten kun katsoo vaikkapa tuota kuvaa tai liikennevaloissa vierekkäin olevaa satkua ja Yarista ja se satku näyttää pienemmältä, joutuu (melkein) menemään päätohtorille.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Säästöpossut
Mun ajo on sellasta joko tässä kotikulmilla (5 km säteellä) pyörimistä tai sitten pidempää reissua; täältähän on naapurikaupunkiin se 140 km kuitenkin. Mitään seka-ajoa ei tule oikeastaan lainkaan, koska tankkaan ennen reissuun lähtöä melkeinpä aina täyteen. Siksi se siis on vain joko kaupunki- tai maantiekulutusta, mitä tännekin raportoin.
Vuotuisesta ajosuoritteesta ei ole nyt oikein käsitystä, kun viimeisen vuodenkin aikana on ollut kai viisi autoa ja niistä en ole pitänyt mitään Exceleitä enkä tule pitämäänkään niin kauan, kuin olen noissa muksuissa kiinni 16h vuorokaudessa . Joskus taannoin ajoin vielä 25-27tkm vuodessa, mutta uskoisin tuon lukeman tulleen lasten myötä todella paljon alaspäin, kun kala- ja bändireissut on karsiutuneet rankalla kädellä. Oiskohan mutulla joku 15-20 tkm nykyiset ajot.
Nyt olen viikon ajellut pelkästään Citikalla tässä kylillä ja 9,9 näyttää ajotieturin kulutus. Ainakin kesärenkailla tuo vielä taisi valehdella ylöspäin kulutusta, että onhan se kyllä Volvoa taloudellisempi.
900 oli ainakin musta ihan tarpeeksi iso auto etumatkustajille ja varsinkin valtavan tuntuinen takakontti jättää uskoakseni jotkut Corsat ihan eri kastiin?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Säästöpossut
Katselin täs viikko sitten 900 aikalaista Mersua, se se vasta pieneltä näytti. Sisätilojen suhde ulkomittoihin on hiukan muuttunut, kun esim. muistelee 850 Volvon oven paksuutta lasin alta verrattuna 70:iin.
Tosin 40v sitten kaikki autot tuntuivat isoilta.
Tosin 40v sitten kaikki autot tuntuivat isoilta.
Re: Säästöpossut
Tämä on kyllä totta. Nykyään on liikenteessä vaikka minkälaista möhköfanttia, jotka sitten kuitenkin ovat sisältä ahtaita.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Säästöpossut
Ite kun jossain vaiheessa rupes laskeen et paljonko tuoho vaihtorumbaan ja jatkuvaan korjaukseen meni rahaa niin päätysin vaihtaan reilusti uudempiin, toki tehoista ja tiloista jouduin tinkaamaan..
Ja ohan se tylsempää
Joo. Combi satkun kontti on aivan eri luokkaa mitä corsan mut siihen se sitten jääkin. Uusin corsa on mielestäni pienempi kuin se E korimalli mikä tuossa verrokkina.900 oli ainakin musta ihan tarpeeksi iso auto etumatkustajille ja varsinkin valtavan tuntuinen takakontti jättää uskoakseni jotkut Corsat ihan eri kastiin?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Säästöpossut
Kuvakulma tuossa Corsa-satku -vertailussa korostaa kokoeroa leveydessä ja korkeudessa. On se satku sentään paljon pidempi kuin Corsa, ja se on melko merkittävä mitta tilojen kannalta. Pituushan se on muutenkin mikä eniten erottaa eri kokoluokkien autoja. Esim Passatissa leveyttä ja korkeutta on aika tarkkaan samat kuin Golfissa, mutta pituudessa ero on reilu. Ja tämä pätee siis nykyisiin malleihin mutta myös vertaillessa vaikka 80-luvun volkkareita. Ne on siis sekä isot että pienet autot yleisesti kasvaneet yhtä jalkaa ja varsinkin leveyttä, mutta kaikki samassa suhteessa.
Mut tokihan Corsaan on tullut mallinimen elinaikana melkein puoli metriä lisää pituutta, parikytsenttiä leveyttä ja kymmenisen senttiä korkeutta (uusin Corsa on tosin matalampi kuin tuo Tetammen kuvan edeltävä malli). Varsinkin leveydestä on iso osa kyllä mennyt kylkitoppauksiin, mikä on tietty hyvä asia turvallisuuden kannalta.
Mitä tulee ketjun aloittajan tarpeisiin, niin nyt on siis käytössä kaksi autoa, toinen lähipyörittelyyn ja toinen pidemmille taipaleille? Onko yleisesti muuten tarve kahdelle tai halu pitää kahta autoa? On meinaan auton omistamisen kustannus sen verran suolainen, että halvimmalla todennäköisesti pääsee omistamalla vain yhden, vaikka se sitten olisikin lähipyörittelyssä janoisampi kuin vaikka se C2. Tietenkin jos muu tarve tekee sitten sen että se ainoa auto on joku Chevy Suburban, niin laskelmat kannattaa vielä kertaalleen tarkistaa
Mut tokihan Corsaan on tullut mallinimen elinaikana melkein puoli metriä lisää pituutta, parikytsenttiä leveyttä ja kymmenisen senttiä korkeutta (uusin Corsa on tosin matalampi kuin tuo Tetammen kuvan edeltävä malli). Varsinkin leveydestä on iso osa kyllä mennyt kylkitoppauksiin, mikä on tietty hyvä asia turvallisuuden kannalta.
Mitä tulee ketjun aloittajan tarpeisiin, niin nyt on siis käytössä kaksi autoa, toinen lähipyörittelyyn ja toinen pidemmille taipaleille? Onko yleisesti muuten tarve kahdelle tai halu pitää kahta autoa? On meinaan auton omistamisen kustannus sen verran suolainen, että halvimmalla todennäköisesti pääsee omistamalla vain yhden, vaikka se sitten olisikin lähipyörittelyssä janoisampi kuin vaikka se C2. Tietenkin jos muu tarve tekee sitten sen että se ainoa auto on joku Chevy Suburban, niin laskelmat kannattaa vielä kertaalleen tarkistaa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Säästöpossut
Mä kyl sanoisin että corsassa on paremmat sisätilat kuin satkussa, myös takapenkillä. Siis tuossa vanhemmassa.
Satkussa pituus on keulaa ja konttii
Ja toki corsan korkeahko istuinkorkeus auttaa asiaa.
Satkussa pituus on keulaa ja konttii
Ja toki corsan korkeahko istuinkorkeus auttaa asiaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Säästöpossut
Nyt varovasti, oot väärällä foorumilla kertomaan että joku moderni pikkuooppeli olis jotenkin parempi kuin jumalsaappi
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Säästöpossut
Tilavampi vain
Tohon suburbani vertaukseen palatakseni niin tuli kanssa välillä mietittyä pieniruokaista kippoa rinnalle kun parhaimmillaan (pahimmillaan) tankkas viikon sisään toista kertaa 140litraa
Niin en mä saanut siitä järkevää yhtälöö, toki tosa oli monta eroo saabatin tapaukseen.
Matka ja kaupunkikulutuksen ero oli aika maltillinen, vei aina sen lähemmäs 15litraa eikä siihen juuri vaikuttanut ajoiko yksin vai meidän koko 8 hengen perhe mökkikamat mukana tai oliko kärry perässä(jarruton).
Suurin säästö tuossa olis tullut jos kilsoja ois pystynyt säästään mutta tuo oli parhaimmillaan nimenomaan maantiellä. Verohan tuollaisessa on aivan mitätön, alle satasen kai.
Joten se kippo ois tarvinnu olla maantiekelpoinen, käytännössä siis og kolkki olisi ollut passeli koska iso osa kilsoista tuli työmatkan lisäksi aika korpimaisemissa ison luonnonsuojelualueen läpi jossa sarvipäiden näkeminen oli enempi sääntö kuin poikkeus. Joten tankkasin kiltisti kunnes se hajos
Tohon suburbani vertaukseen palatakseni niin tuli kanssa välillä mietittyä pieniruokaista kippoa rinnalle kun parhaimmillaan (pahimmillaan) tankkas viikon sisään toista kertaa 140litraa
Niin en mä saanut siitä järkevää yhtälöö, toki tosa oli monta eroo saabatin tapaukseen.
Matka ja kaupunkikulutuksen ero oli aika maltillinen, vei aina sen lähemmäs 15litraa eikä siihen juuri vaikuttanut ajoiko yksin vai meidän koko 8 hengen perhe mökkikamat mukana tai oliko kärry perässä(jarruton).
Suurin säästö tuossa olis tullut jos kilsoja ois pystynyt säästään mutta tuo oli parhaimmillaan nimenomaan maantiellä. Verohan tuollaisessa on aivan mitätön, alle satasen kai.
Joten se kippo ois tarvinnu olla maantiekelpoinen, käytännössä siis og kolkki olisi ollut passeli koska iso osa kilsoista tuli työmatkan lisäksi aika korpimaisemissa ison luonnonsuojelualueen läpi jossa sarvipäiden näkeminen oli enempi sääntö kuin poikkeus. Joten tankkasin kiltisti kunnes se hajos
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Säästöpossut
Pankin appin mukaan olen ostellut tänä vuonna 3624 eurolla polttoainetta, eli n. 329e kuussa on mennyt siihen. Tuntuu isolta rahalta poltella taivaalle. Jos ois vaikka 30% vähemmän kuluttava kiesi, niin oishan se jo tonnin säästö vuodessa.
No joo. Onneksi oon huono matikassa.
Laitoin nyt C2:n seisontaan (Saab olikin jo talvilomalla). Ajellaan siis vähän aikaa pelkällä Volvolla. Jos sais vaikka vanhemman lapsen ja itsensä pakotettua pyöräilemään kouluun/töihin, niin tulishan siitäkin säästöä.
No joo. Onneksi oon huono matikassa.
Laitoin nyt C2:n seisontaan (Saab olikin jo talvilomalla). Ajellaan siis vähän aikaa pelkällä Volvolla. Jos sais vaikka vanhemman lapsen ja itsensä pakotettua pyöräilemään kouluun/töihin, niin tulishan siitäkin säästöä.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Säästöpossut
Ja kun minä luulin että meillä menee paljon rahua polttoaineisiin, mutta eipä menekkään.
Osaakko sanoa kuinka paljon tulee kilsoja ton 330 € polttislaskun taakse?
Ohan se talvelal tuo fillarointi aika tiukkaa hommaa, varsinkin kun on pakkasta ja auraamattomia reittejä
Osaakko sanoa kuinka paljon tulee kilsoja ton 330 € polttislaskun taakse?
Ohan se talvelal tuo fillarointi aika tiukkaa hommaa, varsinkin kun on pakkasta ja auraamattomia reittejä
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Säästöpossut
Minulla menis polttoaineeseen tämän päivän hinnoilla noin 6000€ pintaan vuodessa, jos ois koko päivätöissä. Onneksi nyt käyn töissä, vain muutamana päivänä vuodessa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Säästöpossut
Onneksi konttorilla tarttee pyörähtää aika harvoin, kun yksi reissu kustantaa käytännössä n. 40€
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Säästöpossut
Oma kipuraja sähköön siirtymiseksi oli 300€/kk. Tuolla rahalla pääsi noin 12-13tkm vuodessa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Säästöpossut
Edellisten viestien satku-juttuun.
Jännästi muistikuvat jää ihmisiä hämäämään. Tuttu hommasi toissa kesänä ID4:n ja jutusteli kuinka möhkö ja painava se on. Hänellä on joskus taannoin ollut og900 ja muisteli että sehän se vasta painava oli, täyttä terästä. Ainakin yhtä painava kuin tämä nykyinen sähkövolkkari.
Minä tähän, että se satku painoi jotain 1200-1300 ja toi volkkari noin 2000. Ei tuntunut uskovan.
Ja tämä ei ollut edes ensimmäinen kerta, kun satkun massasta oli puhetta ja jo tuolloin yritin käsitystä oikaista.
Eikä pitäisi olla edes omaksumistahdosta kyse luonnontieteiden tohtorilla
Jännästi muistikuvat jää ihmisiä hämäämään. Tuttu hommasi toissa kesänä ID4:n ja jutusteli kuinka möhkö ja painava se on. Hänellä on joskus taannoin ollut og900 ja muisteli että sehän se vasta painava oli, täyttä terästä. Ainakin yhtä painava kuin tämä nykyinen sähkövolkkari.
Minä tähän, että se satku painoi jotain 1200-1300 ja toi volkkari noin 2000. Ei tuntunut uskovan.
Ja tämä ei ollut edes ensimmäinen kerta, kun satkun massasta oli puhetta ja jo tuolloin yritin käsitystä oikaista.
Eikä pitäisi olla edes omaksumistahdosta kyse luonnontieteiden tohtorilla
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87