^Käytän kaikki lämmityshärpäkkeitä "täysillä", kun kerran on mukavuutta tarjolla, siitä on nautittava. Siitähän tässä maksetaan. Ensi talvi saattaa mennä sitten i20:llä ilman moottorin-tai sisätilanlämmitintä, joten pitää kerätä lämpöä talteen jo sitäkin varten !
Tässä normipyörityksessä ei tarvitse todellakaan miettiä mitään prosentteja, tuolla ajaa sen enempiä miettimättä 300-350 kilometriä per lataus näin kunnon talvessakin ja miettimällä enemmän, kolmasosa katoaa kesään verrattuna toimintasäteestä, mutta eipä tuo ole ongelma, kun se asia on Konassa hyvällä tolalla.
Tavaksi on tullut nyt talvella ajella se n.120 km ja tökätä töpseli keulaan talliin ajaessa, se latautuu seuraavaan aamuun mennessä kevyesti takaisin 12A hidaslaturilla. Tarkoittaa latausta yleensä n. 57-90% välillä. En halua päästää akkua kovin tyhjäksi, jos sattuisikin niin, että tarvitsee johonkin pidemmälle ajella yllättäen. Tuolla tyylillä on talvellakin aina sen verran varausta, että voi ajaa 200-400 km edestakaisen matkan tarvittaessa kotisähköllä.
Se oli kuulkaa eilisen illan ja yön aikana tupruttanut taas 10cm lisää jo ennestään kohtuulliseen lumimäärään. Työstin pihaa aikavälillä 11-15, appiukko käväisi apuna, joten ulkoilutin koirat siinä myös pari kertaa ja tein vähän polkuja terrierille. Kas kun noitten isompienkin jalat alkavat loppua kesken ja Helgakin menee umpihangessa vatsa lunta viistäen, puhumattakaan Belggareista. Juoksu näyttää sellaiselle delfiinien pomppimiselle pääosin
Itseltä loppui saappaista varret aamun ekalla lenkillä ja jouduin vaihtamaan henkselihousuihin, jotka saa saappaiden päälle sulkemaan varret sisäänsä. Ei ollut kiva, kun oli saappaat täynnä lunta joka suli villasukkien päälle. Nyt on normilenkki polutettu pariin kertaan, joten pääsee huomennakin lenkille.
Mutta kuulkaa se meidän perhepiirin paras talviauto on tässä. Ylivoimaisesti.
Etuvetoisenakin ihan kurko laite. Mahtava maavara ja pyöränkoteloissa tilaa vaikka muille jakaa. Siinä missä joudun vaimon Superbista joka reissun jälkeen putsaamaan pyöränkotelot, että liikkuu seuraavallakin kerralla, niin Dusteriin ei tartu mikään. Mitä enemmän mä oon seuraillut appivanhempien liikennöintiä tuolla, sitä enemmän on alkanut pyöriä mielessä joskus ennenkin pyörinyt ajatus, että tommonen nelarina olisi just sopiva laite mulle.
Hitsin vitsi, kun saisi nelivedon automaattina. Sitä odotellessa. Toki voisin miettiä, jaksaisiko sitä manuaalina tuollaisen ykkösautoksi laittaa nelivetona, voihan sitä sitten ostaa rinnalle jonkun automaatti-harrasteen paremmille keleille. Meinaan, olen yrittänyt ratkoa yhtälöä neliveto, osa-aika metsuri jne., enkä ole oikein keksinyt kustannustehokasta ratkaisua. Aina palaa ajatus Dusteriin, kun miettii hintapolitiikkaa, kulutusta ja kokonaisuutta. Joku vähän käytetty Extreme kaikilla herkuilla. Ei ole ihan lähiaikojen homma, mutta siinä vaiheessa kun mietin i20:n seuraajaa, niin katsotaan. Viime talvena vannoin, että hankin pick-upin, mutta kyllähän tämä polttoaineen hinnannousu ja kaiken kallistuminen romahdutti sen ajatuksen. Ei vaan pysty, liian kallista. Hankinta, käyttö kulutuksineen, kaikki.
Näissä lumitalkoissa taas ajatus on virinnyt, että jossain vaiheessa pidempiaikaiseksi ratkaisuksi olisi pyrittävä se neliveto hankkimaan, poissulkien kalliit dieselit. Ensi viikolla on luvattu maanantain ja tiistain väliseksi yöksi myrsky, joka heittää tähän rantaan hyvin lyhyessä ajassa 15cm lisää lunta tuulen kanssa. Ehkä joutuu maanantaina varoittamaan työnantajaa, että saatan tiistaina ilmestyä vasta, kun naapurin Zetor on saatu tulille... Sitä odotellessa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634