Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo iso-transua ja sais sen 2800 ja tais olla Crafteria saatavilla 3000 kg. Lisämassa suhteessa lisäkoon tuomaan hankaluuteen ehkä ok, mut ei vieläkään se optimiratkasu :(
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Itte luulin että nelikko-ransiittilla sai enemmänkin vetää, mutta ne muistelemani puheet taisikin olla kuorma-automallista :( Mutta onhan noi Crafterit ja Ransiitit isoja jo...

PS. Tänään koeponnistettu se Vito... Siinä ois meitillekin tarvittavan kokoinen se takakontti :roll:
Sininen Saab 9-3, '99
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Transporterissa taitaa olla ainakin joissain malleissa 2500 kg jos sillä pärjää.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Jollain versiolla saa joo, mut Volkkarin sivuilta ei saanu selvää koskeeko se nelivetoa vai mitä mallia. Kuulostaa tavallaan oudolta mutta esim tolla Transit Vanilla RWD vetää 3000 mutta 4x4 vain 2800 kg.

4x4 Vitoa en löytäny 2500 kg vetomassalla Mersun sivuilta, mutta Nettiautosta uudehkona käytettynä löytyy eli ehkä on saatavilla. 2500 kg vetomassalla siis vaihtoehtoja on ihan ok, mutta uupuu se viimeinen tonni vetomassasta, jonka sais pickupilla, jossa taas kuormatila vähän nihkeä.

Tää on siis dilemma jossa joka tarpeeseen löytyy kyllä ratkaisu, mutta jos haluais ratkoa yhdellä autolla jokaisen tarpeen ilman kompromisseja niin se näyttää vaikealta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Se on hankalaa, aina pitää tehdä jotain kompromisseja, harvoin löytyy just sellaista, kun tarvitsee. Jostain aina tingittävä. Toki jos olisi loputtomasti pätäkkää, niin ei kai siinä mitään ongelmaa olisi.

Soittelin äsken yhdestä Haisusta, turistiin myyjän kanssa pitkään ja sanoi, että "hänellä on työajossa uudenkarheita Relluja, Opeleita yms., mutta silti toimintavarmin auto on vanha Hiace". Niinpä. Tuon argumentin olen kuullut aika monta kertaa ja tunnen täältäkin muutaman yrittäjän, jotka vaan jyristelevät Hiacella, vaikka selkä ja ukko pääsisi paljon vähemmällä monella muulla vehkeellä. Mutta kun perse ei kestä yhden miehen firman "seisontapäiviä" sen takia, että Transporter on kerran kuussa viikon pajalla...

Eihän noi Hiacet mitään jumalautoja ole todellakaan, mutta yleensä aika kestäviä ja viat ovat järjellä ymmärrettävissä.

Jos tähdet ovat suotuisassa asennossa, aikataulut mätsää jne jne., niin vedän tilin nollille huomenissa ja ajan uuden (vanhan) puuhasteluauton pihaan. Laitoin Konan latautumaan 100%, että pääsee mahdollisimman pitkälle halvalla kotisähköllä. Jos siis tulee lähdettyä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja VKe »

AZP kirjoitti:
La Tammi 07, 2023 17:49
4x4 Vitoa en löytäny 2500 kg vetomassalla Mersun sivuilta, mutta Nettiautosta uudehkona käytettynä löytyy eli ehkä on saatavilla.
Kyllä vaan. Tuo suurempi perävaunupaino on 4x4 Vitoon saatavana lisävarusteena, tulee muka-vahvistetun vetokoukun kanssa.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jopas kuuluu taas kummia porvoosta :lol:

Lavureissa tosiaan harvemmin saa kuskattuu muuta järkevää ku just puita ja polttoaineita mut olis sellane silti kiva :mrgreen:

Jos suosiolla olis käyttis ja neliveto erikseen niin vuostuhannen vaihteen jenkeistä löytyis kaikkee kivaa.
Sais istumapaikkoja, nelivetoo ja isoo lavaa. Kulutus tietty on reiluhko mutta niin se on jossain isos pakussaki. Kevytkuorkissa ois verot niin pienet ettei haittais seisottaa pihalla.
B-kortillisena vois olla sit V6 astro.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Muuan pitkän linjan taksiautoilija/pikkubussiyrittäjä kerran luetteli mitä kaikkia mersun malleja oli ajanu loppuun, pystylampuista lähtien. Kuitenki ko kysyin että mikä on ollu paras niin vastaus oli Hiace :mrgreen: . Itehän en käsitä ollenkaan mikä niissä viehättää. Ja olen kyllä töitäki niilä tehny, molemmilla viimäsillä korimalleilla. Karmeita laitteita imho. Lujia, mutta karmeita.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Erittäin hyvä kiteytys. Lujia, mutta karmeita. Ja se niissä vissiin viehättääkin. Jokaisessa meissä asuu pieni masokisti. Kai mä oon nyt itseäni nykyaikaisella sähköautolla hemmotellut tarpeeksi, niin voin taas muutaman vuoden ajella Hiacella. Siitä kun saa myydessä ainakin sen mitä maksoi, niin sillä lailla hyvä peli. Ehkä se odottamani hintaromahdus tulee nyt just tässä välissä, kun ei viimeseen kolmeen vuoteen vielä tullutkaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Itehän en käsitä ollenkaan mikä niissä viehättää. Ja olen kyllä töitäki niilä tehny, molemmilla viimäsillä korimalleilla. Karmeita laitteita imho. Lujia, mutta karmeita.
samaa mieltä, vaan ehkä ne oli luotu siihen kaupunkijakelun tehtäviin, hyvässä kelissä. Ehkä Ford Transit mk1 oli vertailukilpailussa mukana kun noita kehitettivät :)
Jokaisessa meissä asuu pieni masokisti. Kai mä oon nyt itseäni nykyaikaisella sähköautolla hemmotellut tarpeeksi, niin voin taas muutaman vuoden ajella Hiacella.
Onkohan noissa haisuissa automaattivaihde optio? En kyllä vapaaehtoisesti enää jotain manuaalivispilää halua, vaikka kyllä ihan tuttua muutoin, ne ajat meni jo.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vitoskoppane eli tällä keulal
www.autowiki.fi/images/2/22/750px-Toyot ... Sweden.JPG

Oli mielestäni vielä sitä mihin toitsukuskit on tottunu, varma mutta laiska. Luultavasti siitä johtuen sillä pärjää myös takavetosena talvellaki. Niin etenemisen ja kuin lämmön suhteen.
Seuraava koppa on ainaki omien kokemusten mukaan kauhee peli takavetosena, kaasu todella herkkä ja sutii ihan koko ajan. Nelivetosena en oo ite ajanut mutta kun vaimo ei oo moittinu niin se ei voi olla niin paha :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^ Hiaceen sai automaatin, mutta vain takavetoisiin malleihin. Nelivedossa sitä optiota ei ole. Mä sanoin joskus, että jos nelari-Hiacen olisi saanut automaattina, olisin semmoisen laittanut, eikä olisi tarvinnut ikinä enää vaihtaa. Faceliftissä 2007 eteenpäin en muistaakseni automaatteja ole liiemmin nähnyt, tälläkin hetkellä kaikki myynnissä olevat ovat 2006 tai vanhempia. Automaatissahan on vähän amerikan malliin vaihdekeppi ratin oikealla puolella, semmoinen kunnon stonga. Kuten esim. Honda CR-V:ssä vuoteen 2006 saakka. Outo yhteensattuma sinänsä ?

Täytyy katella millainen combo tuohon pihaan muodostuu, jos Hiace saapuu joukon jatkoksi. Vaikka sanoin, etten enää manuaaleilla ajele, niin Haisun kohdalla voin tehdä poikkeuksen, kun ei vaihtoehtoja ole jos nelivedon haluaa. Jos sattuisi lähiaikoina kaupat syntymään, niin luulisin, että Kona menee asap myyntiin, kun Hiace on todettu/saatettu siihen kuntoon, että sen voi pitää "ainoana" autona. Toukokuussa i20 menee nuoremmalle pojalle ja sen jälkeen musta Accord myyntiin. Minähän voin lainata i20 silloin harvoin jos on sellainen reissu, että ennemmin henkilöautolla. Tai harmaata Accordia.

Jollain aikataululla sitten ehkä itselle Hiacen rinnalle jotain muutakin ajoon. Mutta, sinne on vielä piiitkä matka, ei mennä asioiden edelle.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tulipa ajeltua 279 km talvista maantietä, pääosin moottoritietä. Pakkasta välillä -6 / -10 astetta, kova tuuli, lumisade, pirun liukas tie ja kova liikenne. Konaan jäi akkua 12%, eli n. 40 km olisi vielä menty. Varmaan tuo kova tuuli teki kulutukseen ison lisän, 19.5 kWh näytti auto matkan päätteeksi. Onneksi tuli pakkaslunta, niin pysyi tutkat puhtaana ja adaptiviinen vakkari oli taas loistava väline, Konassa pystyy hienosäätämään asetusta 1 km/h:n välein, aika paljon tuli raplattua välillä 100-110 km/h, koska liikenne aaltoili niin paljon ja toisaalta adaptiivista ei kovan liikenteen takia pystynyt koko ajan hyödyntämään. Konalle täydet pisteet, miellyttävä kulkine vähän haastavammassakin kelissä.

Entäs se Hiace sitten. No, siinä oli monta hyvää juttua, pellit, varusteet jne., mutta teknisesti oli liikaa sanottavaa. Vähän sellaisessa vaiheessa oltiin, että tonni-pari olisi mennyt heti, hetken päästä tai vähän pidemmän hetken päästä. Vartin koeajolla havaitsin seuraavaa:

1. Starttimoottori ns. löi yli startatessa, vaihtolistalle pian
2. Turbo huusi hiukan liikaa kun antoi vähänkin enemmän jenkaa, vaihtolistalle jossain vaiheessa
3. Alusta kitisi kuin useampikin purjelaiva, x määrä osia vaihtoon heti
4. Jarrupoljin painui turhan syvälle ja oli kovin pehmeä, pelkkä ilmaus tai jotain muuta
5. Voimansiirto paukkui kun antoi vähän enemmän jenkaa, tuttu ilmiö edellisen Hiacen etsinnässä, lopullinen deal breaker

Muuten oli asiallinen ajaa, kytkin ok vaikka kitisi kuten näissä on tapana, vaihteisto tuntui hyvältä ja vedot oli tallessa. On kyllä onni, että se mun edellinen oli niin hyvä kuin oli, poikkeuksellisen hyvä, huonompaa ei pihaan tule, ainakaan liki kymppitonnin hinnalla kuten tässä oli pyyntinä.

Tämä oli ollut viimeiset 200 tkm kiinteistöhuollon ajossa joten vähän arvelin jo ennen matkaa, että ajon luonne on ollut sellaista, että saattaa olla kulunut vehje. Oikeassa olin. Mutta oli pakko tsekata. Se mun edellinen oli tosiaan ajettu yli puolet elämästään pitkää matkaa, maantiellä nuo eivät kulu ja 400 tkm ei tunnu missään. Jos taas on ollut pienessä hinkutuksessa, niin 200 tkm ajettunakin voivat olla aivan kauheita.

Onneksi noita on ollut 4 kpl ja monta on lisäksi koeajettu, niin ei tarvitse ostaa sikaa säkissä. Takavedoista löytyisi enemmän noita hellemmin ajettuja, nelivedot ovat usein olleet todella kovassa käytössä. Onneksi ei ole kiirettä, en odottanutkaan, että tästä tulisi helppoa. Polttoainekulut tälle matkalle olivat noin 2.72 euroa, se ei ole ongelma, mutta matkana tämä vajaa 300 km eestaas turhaan oli varmaan ihan maksimi, mitä viitsin tehdä. Mahdollisimman läheltä pitää löytyä mielellään.

Taidan käydä keskiviikkona koeajamassa sen linkkaamani Renault Masterin, samaa hintaluokkaa kuin tämän päivän Hiace :D
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Palataanpa fantasioista arjen pariin. Tänään tuli taas mieleen, että kun taloudessa on valmiiksi neljä autoa, niin eikö siinä olisi jo ihan tarpeeksi :D

Vaimo valitti töissä, että Superbin tuulilasinpyyhkijät eivät toimi kunnolla. Joutui kuulemma oikein pysähtymään matkalla, kun ei meinannut nähdä mitään. Kertapyyhkäisy, sadetunnistin, jatkuva, mikään ei oikein pelannut kunnolla tai satunnaisesti ja pyyhkimet jäivät vähän minne sattuu.

Kelit nyt ovat olleet aika jäiset ja Superbin putsaus "epäpuhtauksista" on minun mittapuullani aina välillä vähän laiskaa, enkä ole itse juurikaan kiinnittänyt autoon huomiota viimeiseen pariin viikkoon. Sitä saa mitä tilaa, koskapa jouduin ulostautumaan asiaa tutkimaan.

Käynnistin auton ja annoin lämmetä, putsailin lumet rauhassa koko autosta, koskapa arvasin mistä on kysymys. Superbin tuulilasinpyyhkimethän ovat puoliksi piilossa syvässä muovilla vuoratussa kaukalossa. Siellähän oli tuhti annos paksua jäätä. Se oli pakkautunut myös pyyhkijöiden akselin juureen ja varsien alle siellä alkumatkalla. Jouduin oikein aukaisemaan konepellin, että sain neliömetrin 5cm paksua jäätä liikahtamaan ja kunnolla putsattua koko kaukalon. Joskus taisin mainita jo ihan alkuvaiheessa, että suunnittelu on talvisiin olosuhteisiin suorastaan hanurista.

Kun jää oli putsattu, pääsivät pyyhkimet oikeaan asentoonsa ja homma pelitti taas kuten pitääkin. Jää esti pyyhkijöiden luonnollisen liikkeen ja eivät päässet lähellekään ala-asentoa, joten jäivät milloin minnekin keskelle tuulilasia hädissään. Homma hoidossa. Poistin myös auton valikosta toistaiseksi automaattisen tihkutoiminnon, palautellaan sitten takaisin, kun loppuu tämä lämpötilan seilaaminen eestaas pakkasen ja plussan välillä, ynnä vuorottelevat rankat lumi ja vesisateet.

Konan valikkoja selailin kotimatkalla, kun olin unohtanut/hukannut kokonaan, missä auton huoltovälin ilmaisin luuraa. Se löytyi sitten pienen ihmettelyn jälkeen epäloogisesta paikasta ja kas, vaikka kilometrejä oli huoltoon vielä reilu 6300, niin päiviä vain 40. Auto otettiin käyttöön 18.3.2022, mutta näköjään huoltoväliä oli alettu laskemaan jostain ekasta starttinapin painalluksesta joskus helmikuun puolivälissä. Torstaina saan ensi viikon jälkeisten kolmen viikon työvuorot, niin pitää tilailla aika Konalle ensihuoltoon. Tuleepa sekin velvoite hoidettua pois alta, eli auto on valmiina pois luovutukseen tai myyntiin kun on sen aika.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Ti Tammi 10, 2023 22:38
Palataanpa fantasioista arjen pariin. Tänään tuli taas mieleen, että kun taloudessa on valmiiksi neljä autoa, niin eikö siinä olisi jo ihan tarpeeksi :D
Ei. Yksistään voi neljällä pärjätä (käyttöauto, vara-auto, talvilelu, kesälelu), mutta kyllä toinen kuski huutaa jo lisäkalustoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin