Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3091
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Oon tsekannut, on talvirenkailla sama 3 km/h niin 40 kuin 100 nopeudessa. Mä en nyt ihan varma ole, mutta jos en väärin muista, niin taisi kesärenkailla heitto olla 5 km/h, eli tarkemmin menee kitkoilla. Tai sitten oli toi sama kolme, en tosiaan muista varmasti. Ei mahdottomia kuitenkaan. Kaikki kahdeksan vannetta ovat samanlaisia ja rengaskoko/profiili on sama kesät talvet, mutta ainahan siinä on talvikumin ja kesäkumin ero sen muutaman prosentin, kun pinta on erilainen ja kuvion korkeus. Tai jotain semmosta, kunhan mutuilen.
Hyundai Kona Electric Style 64 kWh -22, Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A (Harmaa), Honda Accord 2.4-08 Executive X A (Musta), Honda Civic 1.8-08 Executive A (Beige)
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8024
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Ti Tammi 24, 2023 21:05
^^Oon tsekannut, on talvirenkailla sama 3 km/h niin 40 kuin 100 nopeudessa.
Tämä meinaa sitä, että siellä on 3km/h varmuuslisä varmistamaan, ettei mittariheitto mene negatiiviseksi ja varsinainen mittaus on talvirenkailla todella tarkka.

Tosiaan, renkaista tuleva ero on suhteellista, eli se kasvaa vauhdin mukana. Tätä voi hahmottaa sillä, että "oikaisee" renkaan pinnan suoraksi. Jos renkaan ympärysmitta olisi tasan 1m ja sekunnissa rengas pyörähtäisi 10 kertaa, niin se tekisi 10*1 metriä per sekunti eli lyhyemmin 10m/s. Laitetaan mittari näyttämään 10m/s ja kiihdytetään vauhti tuplaksi, eli 20 kierrosta sekunnissa, niin mittari näyttää 20m/s.

Pudotetaan renkaan kehämitta puoleen, eli otetaan kehäksi 50cm (ihan vaan, koska se on helppo laskea). Ensin mennään yhä 10 kierrosta per sekunti, mutta matka kierroksella onkin vain puoli metriä, eli edetään 10*0,5m/s = 5m/s, mittariheiton ollessa siis 5m/s. Nostetaan jälleen vauhti kaksinkertaiseksi eli 20 kierrosta sekunnissa, niin päästään eteenpäin 20*0,5m/s=10m/s, nyt mittariheitto nopeammassa vauhdissa onkin siis 10m/s, eli rengasmuutoksesta johtuva absoluuttinen mittariheitto kasvaa nopeuden noustessa, koska rengasmuutoksesta johtuva mittariheitto on suhteellinen mittausvirhe.

Jos joku haluaa mieltää nopeudet tutumpaan yksikköön, niin 10m/s = 36lkm/h, 20m/s = 72km/h ja 5m/s = 18km/h.

Kun mennään hienompaan tarkkuuteen, niin samaa suhteellista mittarivirhettä syntyy ja kasvaa sitä mukaa, kun rengas kuluu. Siinä ero vaan jää käytännössä niin pieneksi, ettei sitä noteeraa, esim. 225/45R17 -renkaan kuluessa 5,5mm (jolloin se vastaa kokoa 225/44R17) mittariheitto kasvaa 0,71 prosenttiyksikköä. Myös erot rengasmallien välillä saattaa tosiaan tehdä pientä varianssia, mutta kovin kummoista eroa ei pitäisi näkyä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Scraab
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Scraab »

aero kirjoitti:
Ti Tammi 24, 2023 21:21
edetään 10*0,5m/s = 5m/s, mittariheiton ollessa siis 5m/s. Nostetaan jälleen vauhti kaksinkertaiseksi eli 20 kierrosta sekunnissa, niin päästään eteenpäin 20*0,5m/s=10m/s, nyt mittariheitto nopeammassa vauhdissa onkin siis 10m/s, eli rengasmuutoksesta johtuva absoluuttinen mittariheitto kasvaa nopeuden noustessa, koska rengasmuutoksesta johtuva mittariheitto on suhteellinen mittausvirhe.
:lol:
anv
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

aero kirjoitti:
Ti Tammi 24, 2023 19:28
anv kirjoitti:
Ti Tammi 24, 2023 18:13
Sekä edellisessä Hyundaissa, että nykyisessä Kiassa mittarivirhe on kesärenkailla +4 ja talvirenkailla +7kmh!
Soon sitten muuten suhteellista eikä absoluuttista heittoa, mikä renkaista tulee. Eli jos satasen vauhdissa heittää 7km/h (mittari näyttää 107, todellinen nopeus 100), niin viiessäkympissä on puolet siitä eli 3,5km/h (mittari näyttää 53,5, todellinen nopeus 50).
Se on vain kumma juttu, mutta käytännössä näin ei ole. Gepsin mukaan sekä kesärenkaat, että talvirenkaat mitattu ja nopeudet 40-50-60-80-100, virhe on riittävällä tarkkuudella tuo sama. Olen kyllä moista ihmetellyt itsekin. Uskottavampaa vielä olisi jos näyttäisi vain toisilla renkailla tuon +X virheen ja toisilla olisi eroa pienillä ja isoilla nopeuksilla.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1328
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Yleensä siellä on joku kiinteä virhe ja sitten on suhteellinen virhe. Tuo kiinteä pysyy samana renkaista riippumatta ja suhteellinen tulee sitten renkaan ympärysmitan vaihtelusta. Kertokaas nyt joku trigonomaisteri miten mittarivirhe voi pysyä absoluuttisesti samana jos renkaan ympärysmitassa on heittoa? Voiko talvirenkaan pehmeämmällä rungolla olla tähän vaikutusta, eli hitaassa vauhdissa painuisi enemmän ja nopeuden kasvaessa sitten pysyisi pyöreämpänä ja suhteellinen virhe pienenisi?
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5335
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tturku »

siellä varmaan on joku kompensaatiokerroin nopeuden mittaukseen joka nousee nopeuden kasvaessa?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD M6 Aero Cab MY08, Superb 2.0TDI DSG L&K -16, V60 D6 MY14
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
aero
-
Viestit: 8024
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

anv kirjoitti:
Ke Tammi 25, 2023 12:56
Se on vain kumma juttu, mutta käytännössä näin ei ole. Gepsin mukaan sekä kesärenkaat, että talvirenkaat mitattu ja nopeudet 40-50-60-80-100, virhe on riittävällä tarkkuudella tuo sama. Olen kyllä moista ihmetellyt itsekin. Uskottavampaa vielä olisi jos näyttäisi vain toisilla renkailla tuon +X virheen ja toisilla olisi eroa pienillä ja isoilla nopeuksilla.
Se varmaan tulee mittaustarkkuuden ja varmuusvaran kombinaatiosta. Lisää pikaista hypoteettista laskentaa:
-Nopeusmittarin varmuusvara on +5km/h, eli se näyttää aina 5km/h enemmän kuin mitattu nopeus
-Kesärenkailla mittariheitto on -2%, eli 50km/h nopeudessa mitattu nopeus on 49km/h ja 100km/h nopeudessa mitattu nopeus on 98km/h, jolloin mittari näyttää 50km/h nopeudessa 49+5=54km/h, pyöristyy lukemaan 54 ja 100km/h nopeudessa 98+5km/h eli 103km/h, eli aika lähellä.
-Talvirenkailla mittariheitto on +2%, eli 50km/h nopeudessa mitattu nopeus on 51km/h ja 100km/h nopeudessa mitattu nopeus on 102km/h. Näihin lisää varmuusvara +5km/h niin mittari näyttää 56km/h ja 107km/h.

Tällä skenaariolla jos GPS-verrokkimittauksen mittaustarkkuus on heikompi kuin +-0,5km/h, voi näyttää mittarivirne hyvinkin näyttää staattiselta kuvatulla tavalla. Mutta totta, oikaisin hieman lausunnossani, enkä huomioinut kiinteäksi ohjelmoitua varmuusvaraa.
McStadey kirjoitti:
Ke Tammi 25, 2023 13:57
Kertokaas nyt joku trigonomaisteri miten mittarivirhe voi pysyä absoluuttisesti samana jos renkaan ympärysmitassa on heittoa? Voiko talvirenkaan pehmeämmällä rungolla olla tähän vaikutusta, eli hitaassa vauhdissa painuisi enemmän ja nopeuden kasvaessa sitten pysyisi pyöreämpänä ja suhteellinen virhe pienenisi?
Jos rengas luistaa niin varmaan joo, mutta jos renkaan pinta pyörähtää jokaisella vetoakselin kierroksella täyden kierroksen, niin paljonko teräsvyörenkaan vyön pituus riippuu rungon pehmeydestä? Ei sen kauheasti pitäisi tietääkseni venyä. Todennäköisemmin tuo tulos on tosiaan seurausta kiinteän varmuusvaran, suhteellisen mittariheiton ja verrokkimittauksen mittaustarkkuuden sopivasta osumasta toisiinsa nähden.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1692
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Sittenhän asiaan vaikuttaa se, että se gps-nopeuskaan ei ole tarkka ja esitetään tyypillisesti (esim. Google Maps) 1kmh tarkkuudella. En tunne taustoja tarkemmin, mutta mä olettaisin, että se mapsikin laskee jotain keskiarvoa, jota sitten esittää. Se mistä se laskee sitä keskiarvoa voi varmaan myös vaihdella sen perusteella montako satelliittia se vehje näkee. Se paikannuskaan ei ole tarkka ollenkaan ja tarkkuus vieläpä vaihtelee koko ajan karkeasti ja tyypillisesti 1-100m, niin heittoja tulee.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Mercedes-Benz CLA 180 Coupe Business Progressive -20, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, Tulossa: Mazda CX-60, Segway Snarler AT6 "Seppo" -21, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8024
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Jep.

Gepsihän ei suoranaisesti mittaa nopeutta, vaan sijaintia ja puhelimen gepsi tekee sen tyypillisesti 1Hz taajuudella eli sekunnin välein. Siitä, montako metriä sijainti on muuttunut, voi sitten laskea nopeutta. 1m/s = 3,6km/h, joten jos sijainti heittää metrin, heittää kahden 1s välein otetun mittauspisteen välinen nopeus tuon 3,6km/h, joten niitä kannattaa ottaa useita edellisiä ja keskiarvoistaa ne, niin pääsee parempaan tulokseen. Jo esim. 10 pisteellä nopeusmittaus on jo huomattavasti varmempaa, eikä silti päivitysnopeus ole toivottoman hidasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 6929
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

aero kirjoitti:
Ke Tammi 25, 2023 15:47

Jos rengas luistaa niin varmaan joo, mutta jos renkaan pinta pyörähtää jokaisella vetoakselin kierroksella täyden kierroksen, niin paljonko teräsvyörenkaan vyön pituus riippuu rungon pehmeydestä?
Eikö abseil tehty rengaspainevalvonta perustu just tuohon?
Tyhjempi rengas pyörii nopeemmin...
Se on kai jotenki silleen luntassa et kehä lyhenee.
Muute meni kyl vähä ohi :lol:

Mut olipaha yllätys et civic 8O
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun ex kesäkäyttis 9-3 CV Italian karvalakki Vector Tids MY-06 1/2
Dacia Duster Tce 150 Extreme 2022
Opel ASTRA Sports Tourer Innovation Plus 105 Turbo 2019
Huollettavana 9-3SC Tids 2006, 9-3 2.0T 2001, 900S 1992
aero
-
Viestit: 8024
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

tetammi kirjoitti:
Ke Tammi 25, 2023 17:35
Eikö abseil tehty rengaspainevalvonta perustu just tuohon?
Tyhjempi rengas pyörii nopeemmin...
Nopeemmin vai epätasaisemmin? Runko joustaa enempi niin vauhdissa on varianssia toki ja muutokset seuraa hitaammin perässä, kun runko pääsee ehkä jopa kiertymään. Mutta kai sen koko kehän pitäisi silti lopulta ympyräänsä kiertää, eikä kehän kai vyörenkaassa pitäisi hirveästi venyä? En toki ole rengasinsinööri, joten saatan olla väärässä, mutta näin olen asian ymmärtänyt.

Jos joku tuntee rengasinsinöörin, joka osaa asian valistaa, niin olisihan tuo kiva tietää varmaksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3091
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No nyt oli selvitystä, kiitos vaan ! Arvasin edellisen viestin heitollani avaavani Pandoran lippaan :D Jotain ymmärsin, ehkä.

Kun nyt tuli taas kesä talven keskelle, niin en voinut töiden jälkeen malttaa mieltäni, vaan jätin Konan ulkoruokintaan ja siirsin Civicin talliin. Ai että, kyllä on ollut ikävä ihan näitä perustouhujakin. Tallissa oli suht kostea ilma ja lämpötila nollan tienoilla. Laitoin kahden kilowatin puhaltimen pöhisemään ja aloin imuroitsemaan Civiciä. Siinä kun imuri vielä puhalsi kuumaa puolisen tuntia, niin lämmöt nousivat +4/+5 asteeseen ja ilma lähti kiertämään, karkottaen pahimman kosteuden. Sehän riitti hyvin.

Imuroin lattiat, penkit, lokerot ym. ja sen jälkeen kävin muovinpuhdistusaineella läpi kynnykset, ovenpielet, kojelaudan ja ylipäätään kaikki muovipinnat auton sisältä. Lokeroista poistin vanhat tahmakerrokset ja sen sellaiset. Peruspuhdistus, että kehtaa itse ajella. Rahaa löytyi 20 senttiä, pelkkää plussaa.

Takakontti oli siistissä kunnossa ja auton hyvästä hoidosta löytyi useampikin merkki. Ensiksikin, kaikki työkalut olivat tallella. Harvinaista. Toiseksi, vararenkaassa oli riittävästi ilmanpainetta ! Todella harvinaista. Vararengaskin oli aikalaistensa joukossa poikkeava, eli ihan täysikokoinen 205/55/16 Bridgestone Turanza.
Kuva

Vararenkaan poistamalla alta paljastui näky, jonka perusteella Nurmijärven Ruosteeneston tarran lisäksi autolle on tosiasiallisesti tehty se, mikä huoltokirjaan on merkitty.
Kuva

Sisäputsausta kun tein niin totesin, että kevyt-premiumin merkit ovat selvät, autossa on kaksi valaistua meikkipeiliä. Ja valaistuskin toimii. Kyllä kelpaa !
Kuva

Kun sain yllämainitut tehtyä, tutkailin takalokareita. Ei niistä kyllä projektia saa, Civicissä rakenne on vielä Accordia fiksumpi, eli lokasuojan taite sisäänpäin on kapeampi, eikä siinä ole samanlaista tuplapeltiä, joka kerää skeidaa väliinsä. Aika helppo homma rallatella Dremelillä sanomisen paikat ja suojata. Suht vähän on sanomistakin, tunnin homma yhteensä. Mutta, ettei pillastuisi ennenkuin kevät oikeasti koittaa, tein vähän preventiivistä työtä.

Dinitrol on muutenkin suht juoksevaa vs. Maston, annoin pullolle vähän lämpökäsittelyä puhaltimen edessä, niin että pullo lämpeni kunnolla.
Kuva

Kuivasin ja putsasin kummankin puolen takalokarien reunat ulko-ja sisäpuolelta. Annoin pienille pintakellastumille kyytiä Korrekin Kestovahalla ja puuvillaisella pyyhkeellä. Sen jälkeen vetäisin vapaalla kädellä Dinitrolia lokasuojan taitteeseen koko matkalta ja täytin tuon kuvassa näkyvän sauman samaisella aineella. Dinitrol oli lämmitettynä niin juoksevaa, että pyyhin ylimääriset pois paperipyyhkeellä. Oikean takaoven kynnyksessä on 1 x 3 cm kohta, josta maali on lähtenyt ja pientä pintaruostetta, tein sille saman tempun. Muualla ei ollut mitään tekemisen arvoista tässä vaiheessa.
Kuva

Kun lämpökäsitelty Dinitrol kylmenee, se jumahtaa kivasti pintaan, vaikka keli on vähän kalseampikin. Eiköhän tuolla päästä maalis/huhtikuulle niin, että ei ole enempää hommia kuin mitä nyt oli näkyvissä. Tarkastin ennen saunan lämmityspuuhiin ryhtymistä vielä moottoriöljyt, huoltokirjan mukaan on vaihdettu reilu kk sitten 16.12.2022 ja kilometrejä ajettu sen jälkeen 1800.
Uskon, paperiin pyyhkiytyi ihan kirkasta tavaraa ja pinta oli täsmälleen ylämerkissä. Tässähän on wanhan koulun mukaan käytetty öljynä viimeiset 160 tkm Mobil 1 Rally Formulaa, 5w-50. Se ei periaatteessa ole ihan kuuminta hottia tuolle koneelle, koska perusluokitus on Pohjolan oloihin 0w-30 tai 5w-30. Yhtä kaikki, kone ei ole kovin tarkka, koskapa ACEA-luokitukseksi kelpuutetaan A1/B1,A3/B3 tai A5/B5. Rally Formula on A3/B3 ja sitä suositellaan enemmän ajettuihin koneisiin, joten siinä mielessä kyllä ihan ok ainetta. En ajatellut vaihtaa, kun kone on tuohon tottunut, öljymäärä on 3.7 litraa eli yksi kannu riittää, näytti maksavan esim. Motonetissä 37 e kpl. Eiköhän mulla 5000 km välein tuohon ole varaa. Jatketaan samaan malliin kuin edellinen omistaja.

Tallista poistuessa laitoin vielä Defan älylaturin keskustelemaan ei kovin vanhalta näyttävän Exiden 45 Ah:n akun kanssa. Valotkin tosiaan tarkastin ympäri auton, vasen takarekisterikilven valo ei pala, joten se pitää vaihtaa. Täytyy tavata käyttöohjekirjaa ja tsekata vanhat varastot, että onko mulla semmoista.

Kaksi ja puoli tuntia hurahti kuin siivillä. Kevättä odotellessa.
Hyundai Kona Electric Style 64 kWh -22, Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A (Harmaa), Honda Accord 2.4-08 Executive X A (Musta), Honda Civic 1.8-08 Executive A (Beige)
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 6929
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

aero kirjoitti:
Ke Tammi 25, 2023 21:23

Nopeemmin vai epätasaisemmin? Runko joustaa enempi niin vauhdissa on varianssia toki ja muutokset seuraa hitaammin perässä, kun runko pääsee ehkä jopa kiertymään. Mutta kai sen koko kehän pitäisi silti lopulta ympyräänsä kiertää, eikä kehän kai vyörenkaassa pitäisi hirveästi venyä? En toki ole rengasinsinööri, joten saatan olla väärässä, mutta näin olen asian ymmärtänyt.

Jos joku tuntee rengasinsinöörin, joka osaa asian valistaa, niin olisihan tuo kiva tietää varmaksi.
Ohan tuota mietitty tääl aiemminki :mrgreen:
Säde lyhenee kun tyhjempi rengas matelee pisin maata pidemmältä matkalta kuin täydempi. Näyttää siis vähän telaketjulta..
Vanhaa juttuu viewtopic.php?t=109164&start=6585#p1262000

Heh. Vähän on siskos eri maata jos 7vuotta ajellu samal autol :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun ex kesäkäyttis 9-3 CV Italian karvalakki Vector Tids MY-06 1/2
Dacia Duster Tce 150 Extreme 2022
Opel ASTRA Sports Tourer Innovation Plus 105 Turbo 2019
Huollettavana 9-3SC Tids 2006, 9-3 2.0T 2001, 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3091
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Käytiin appiukon kanssa, kun kerran hänet oikein erikseen kutsuttiin, syömässä kakkua ja tutustumassa uusiin Dacioihin paikallisessa Autosalvassa.
Kysäisin myyjältä, että mitäs tommosesta meidän Superbista mahdettaisiin hyvittää näinä päivinä. Päädyttiin jonnekin 25-28 tonnin tienoille.

Tämmösestä Joggerista olisi tulossa 140 heppainen hybridi, luonnollisesti silloin automaatti.
Kuva

Siinä olisi 5-paikkaisena varmaankin ihan riittävän tilava auto koirien kuskaukseen.
Kuva

Nythän tuota ei voi 110 heppaisena manuaalina edes ajatella. Sama hybridi tulevassa Joggerissa siis kuin Relluissa, Nissanissa ja Mitsubishissa. Siinä uusi Dacian logo kuvassa myös.
Kuva

Kuulemma hybridi kustantaa n. 30 tonnia. Jos nyt tilaa, niin saa n. vuoden päästä. Näillä toimitusajoilla varmaan pitäisi alkaa vähitellen toimia. Ei Jogger varmaan kannatusta saa, mutta siinä olisi paljon autoa rahalla. Viisi tonnia väliin ja uusi kiesi alle. Täytyy keskustella.

Otin samalla kylmätyypit Hyundai i20, samanlaisesta joka on tulossa. Myyjä sanoi, että tällä hetkellä ei voi laittaa edes tilausta tehtaalle, eivät ota vastaan. Kuulemma Hyundain toimitukset ovat ihan jäissä. Esim. hänellä itsellään tilauksessa olevat Ioniq 5:t toimitetaan joskus vuoden 2024 loppupuolella. Epäili, ettei mun Autoverkkokaupan i20 tule kesäkuuhun mennessä.

Täytyy varmaan kysellä vähän tuosta omasta, minä en kyllä i20 ala vuotta tai enemmän odottelemaan. Ajelen sitten ennemmin Konalla edelleen, kunnes keksin jotain muuta pysyvämpää.
Hyundai Kona Electric Style 64 kWh -22, Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A (Harmaa), Honda Accord 2.4-08 Executive X A (Musta), Honda Civic 1.8-08 Executive A (Beige)
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo/Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

^ Kuvia nähtyäni, tuon auton takapää on melkein kun MK3 V70 farkku. :) (ja lisään, tämä kuva ei ole meikän farkusta jos joku ihmettelee)
Kuva
Viimeksi muokannut torque, To Tammi 26, 2023 20:51. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin