Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja Scraab »

2.polvi kirjoitti:
La Helmi 25, 2023 11:58
Automaatti toimii lähes yhtä hyvin kuin NG93:ssa, mikä tarkoittaa että se on toiseksi paras kohtaamani.
Jos Volvon automaatti muistuttaa Saabin vaihteistoa, on syytä huolestua :mrgreen:
Ehkä huuhtelu voisi vielä pelastaa tilanteen.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Scraab kirjoitti:
Ma Helmi 27, 2023 08:14
2.polvi kirjoitti:
La Helmi 25, 2023 11:58
Automaatti toimii lähes yhtä hyvin kuin NG93:ssa, mikä tarkoittaa että se on toiseksi paras kohtaamani.
Jos Volvon automaatti muistuttaa Saabin vaihteistoa, on syytä huolestua :mrgreen:
Ehkä huuhtelu voisi vielä pelastaa tilanteen.
No eikös itseasiassa Saabin ja Volvon automaateissa ole samoja laatikoita? Mutta tässä viittasin automaatti-ilmastointiin. Toi mun Volvo on vaihteistoltaan manuaali, Aero on automaatti, joka toden totta ei edusta omaan makuun sitä mukavinta ja säpäkintä toteutusta. Tosin auton suunnitteluhetkellä (n. 2001-2002 kun NG93 tuli markkinoille 2002 lopussa) ei ne automaatit kovin kummoisempia tainneet olla muillakaan.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja Scraab »

[/quote]
Mutta tässä viittasin automaatti-ilmastointiin.
[/quote]
No siihen ei taida huuhtelu auttaa :D .
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Pärkkeleen pärkkele.

Volvossa konepellin vasemman puoleinen lukitus ei aukea. Pikagooglailulla yleinen vaiva ja ongelmahan on, että en pääse lisäämään pissapojan nestettä.

Ja ens viikolla en kerkee ennen torstaita tota minnekään viemään pajotettavaksi. Jännä nähdä meneekö toi katsastuksesta läpi. Seuraavia vikoja löytynyt:

- konepelti ei aukea
- valojen sähköinen korkeussäätö ei toimi
- vasen takaikkuna menee alas takaovesta ja ylös kuskin ovesta
- käsijarru pitää välillä hyvin ja välillä huonosti
- jotain kolinaa joskus etuoikealta

On se kumma, kun ei yli tonnin (1200e) autokaan ole viaton.

Muuten kyllä lähes 2000km ajaneena oikein mukava peli. Kunhan kelit nyt paranisi, niin voisi viedä avon huoltoon (pakoputken se joku jousto-osa vuotaa) ja katsastukseen ja sitten kokeilla vikalistan hakua Volvoon. Siinä menee leima umpeen vasta heinäkuussa, mutta jos on liian kallis korjata, niin pistän kiertoon. Jos taas saisi pikkurahalla katsastettua, niin voisi hankkia kesärenkaat siihen vanteineen ja ajella vielä ensi talven. Sitten ei ehkä olisikaan kuin vuosi siihen, kun voisi tuolla ajo-opettaa vanhemman neidin. Ja kun saa kortin, niin Volvo kiertoon ja Audi A5 Sportback quattro automaatti neidille ja mulle. Tosin toveri Aeron vuoksi olen innostunut myös Jaguar XE:stä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Jumankauta, että nyt on hyvä fiilis.

Löytyi aivan mahtava vene tuohon Tuusulanmerelle. Todellinen helmi vanhemmalta herrasmieheltä järvikäytöstä. En ole koko vehjettä edes nähnyt, muutaman kuvan vain, mutta todella lupaavalta vaikuttaa. Ja vene on siis Jurmo 465 Lux HT 40-heppaisella Yamahan 2t-moottorilla.

Nimenomaan tuohon käyttöön loistava, koska siinä aukeaa toinen tuulilasi, eli läpikuljettavuus erinomainen plussa kuten myös puoliplaanaava runko.

Avolla sen sijaan on ensimmäiset kilsat ajeltu ja huoltoonhan se tars keretä kelkkomaan. Katsastuskin puskee ihan toukokuun alkupäivinä eteen. On ehkä paskin ajankohta tuollaiselle kesäautolle. Pitänee käydä katsastamassa se syyskuussa heti uudelleen.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

On tää vaan perkeleen pitkän talven jälkeen mukavaa hommaa :heart_eyes: :saab:

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^ZORRO ! Nastamuumio !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Seat Mii Electric Plus -21
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

IC1970 kirjoitti:
Pe Huhti 21, 2023 19:53
^ZORRO ! Nastamuumio !
Tai rantojen mies risuparralla :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Parempi taivasalla avo-Saabissa kuin veneen alla rannalla, risuparta tahi ei. Näyttää niin hienolta, että alan selata avoautojen tarjontaa. Minähän en niiden päälle oikein ole ikinä ymmärtänyt, vaikka kyllä viime keväänä niitä jo tunnustan selanneeni. Avo-Saabia ei ole vielä ollutkaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Seat Mii Electric Plus -21
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Lisävarustelukierre sen kuin jatkuu. Hankin kunnon ns. pussihousu-/tehtaanlinjat osaston vanteet renkaineen käytettynä. Renkaat on oikein asialliset Hankookit 195/65/15 koossa ja vanteet tietenkin Volvon alkuperäistä muotoilua. On vaan niin massiiviset pultin kannat, ettei keskikupit mahdu kiinni :lol:

Kustannus 210e allelaitettuna oli varsin kohtuullinen, koska etäisyys ja siten polttoainekulut Tuusulaan oli hyvin maltilliset.

Eli kuluja tähän mennessä
  • Rammari, johtosarja ja säilytyslokero 60e
  • Tavaratilan verho 40e
  • Pesu 20e
  • Renkaat vanteineen 210e
Eli 330e tonnin pommiin. Mutta toisaalta. Kelpaa törsätä, koska konepellin aukeamattomuusongelma poistunee kotikonstein n. 0.05e panostuksella (yksi pieni pala kalusteiden jalkahuopaa tai vastaava kumityyny).

Ja nyt autossa on kahdet oikeasti aika hyvät renkaat, joten myynti tai itsellä pitäminen helpottuu. Lisäksi kävi ilmi tänään, että jarrurempasta ei voi olla kauaa. Edessä ja takana levyt melkein iskemättömät.

Kuva

Ens viikolla avo lähtee Holmbergille. Ohjelmassa perus öljynvaihtojen lisäksi pakoputken joustinputkiosan vaihto, (oletettavasti) yhden puolan vaihto ja ksenon polttimon vaihto oikealle ellen itse jouda vaihtamaan.

Kunhan tulee tuomio, niin pitänee päivittää kulut per km. Kai toi homma 500-1000e tulee maksamaan, mutta toisaalta 2021 ja 2022 huoltokulut ovat pyöreät 0 euroa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Hyvää tekemistä. Jotain tuon tyylistä olisi tarkoitus ottaa ohjelmaan vuoden päästä, jos liisarit on nähty silloin vähäksi aikaa. Voi aivan hyvin olla, että Musta on silloin(kin) minun autoni vain sillä erotuksella, että ainoa. Pääomakulut mahdollisimman alas ja ylläpitokulut (luultavasti ylös :lol: ) kuriin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Seat Mii Electric Plus -21
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

IC1970 kirjoitti:
Ti Huhti 25, 2023 19:16
^Hyvää tekemistä. Jotain tuon tyylistä olisi tarkoitus ottaa ohjelmaan vuoden päästä, jos liisarit on nähty silloin vähäksi aikaa. Voi aivan hyvin olla, että Musta on silloin(kin) minun autoni vain sillä erotuksella, että ainoa. Pääomakulut mahdollisimman alas ja ylläpitokulut (luultavasti ylös :lol: ) kuriin.
Harmi, että tuossa on maalipinta niin heikossa hapessa konepellin osalta sekä osin peräluukussa ja takapuskurissa. Muutenhan tuo vaikuttaa sen verran siistiltä, että saattaisit jopa kelpuuttaa. Mun on vaikea nähdä, että kolmatta talvea tuolla ajelisin.

Edit. Ton konepellistä on tyyliin lakat lähtenyt tai ainakin se on ihan matta. Ajattelin, että toi vois olla eka nelipyöräinen (jos telitrailerin päällä olevia veneitä ei lasketa), jota yritän myllyttää

Tosin. Sitten kolkutteleekin jo tyttären ajo-opetuksen aloitus (täyttää 17 kesällä 2025) ja tuo manuualina sekä erinomaisesti peltoharjoitteluun soveltuvana (korkeahko maavara, käytännössä ilmainen auto) alkaisi sitten jo puoltamaankin paikkaansa kalustossa ennen sen neliveto-automaatti Audi A5:n hankintaa...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2879
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja Cona »

Onko tuo Volvon peruspunainen edes lakkamaali? Metskuväri tää ei vissiin ainakaan ole? Jos ei ole lakkaa niin myllytyshän toimii siihen asti, kunnes maalipinta menee puhki. Voihan olla, että konepelti on maalattu jälkikäteen ja pinta ei vastaa alkuperäistä. Takaluukkuhan näissä on muistaakseni muovia/kusilaitua eli voi vaikuttaa maalin käyttäytymiseen.

Ja samat fiilikset oli itsellä sunnuntaina, kun tuossa "katto auki"-kuvassa. 15C ei näissä lämmityslaitteellisissa avoissa ole tuulisuojan kanssa mitenkään liian vähän, vedin motarillakin katto auki eikä tullut kylmä tai vedon tunnetta. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Nuo vanhemmat punaiset tuppaavat olemaan ongelmallisia, mattavärinä siis, kun punaisesta se pigmentti katoaa niin sitä ei takaisin saa. Esim. Accordit ovat punaisina aika hurjia ilmestyksiä nykyään, on montaa eri sävyä punaista ja pinkiksi muuttunutta punaista. Myllyttäminenkin on tosiaan niin ja näin, jos pigmentti on mennyt, niin puhkihan se palaa. Toinen ongelma on sitten se lakan irtoaminen, joka tuntuu vaivaavan esim. vanhoja Toyotia mitä olen katsellut, aika laajasti. Taannoista Hiaceani en myllytellyt, vaan vetelin 2 x vuodessa aina uuden vahakerroksen vanhan päälle, niin pysyi suhteellisen hyvin yhdensävyisenä punaisena. Kyllä metalliväri on poikaa noissa vanhoissakin, se kun ei ole moksiskaan vuosien vierimisestä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Seat Mii Electric Plus -21
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Riskienottoa loppuunajetulla NG93 avolla: loppuelämän koeajo alkoi sekä tonnin Volvo

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^^ ja ^

Mä en tosiaan näistä maalipinnoista tajua autoissa mitään, mutta konepelti on ihan matta. Aivan kuin olisi pelkkä konepelti maannut käliförnian auringossa 23 vuotta. Muuten maalipinta on ihan siisti, iän mukaisessa kunnossa.

Täytyy laittaa siitä tänne kuva, mutta mitä vähän googlailin, niin vaikutti siltä, että lakka olisi kuoriutunut. Mikään metalliväri tuo ei tosin varmaan ole.

No. Esteettinen haitta, ei minua juuri häiritse, mutta ajattelinpa nyt, ennen kuin saan esim. täältä vinkkejä, kokeilla ujosti kiillotusta laikalla pienelle alalle. Ja jos ei tee mitään järkevää, niin sitten jotain vahaa varmaan...

Mutta hyvä fiilis kyllä. Konepellin ja käsijarrun herkistelyn tuo vaatii, mutta muuten kova luotto, että voisi mennä katsastuksesta jopa läpi.

Ja tällä hetkellä fiilis on, että en sitä ala nyt myymään. Jos talven lähestyessä tuleekin fiilis, että haluankin talveksi vähän paremman kiesin tai, että ajankin avolla, niin eiköhän tuosta saa saman rahan ennen talvea tuoreehkolla leimalla kuin kesälläkin juuri katsastettuna.

Toisin sanoen, ei tota kannata alkaa katsastamaan ennen heinäkuuta.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin