Selvästi muutkin ovat tämän huomanneet.Koskahan Eedelmannin Samppa tekee uuden biisin kaikkien kavereista, teiden tukoista
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Olen huomannut näistä kaikkea kolmea edellä mainittua:
5. Puhumattakaan ohituskaistoista, joissa lähes jokaisesta tulee autosta riippumatta oman elämänsä Kimi Räikkösiä. Ennen kaistaa 10-20kmh alle rajoituksen ja sitten kun ohituskaista alkaa, niin joka kopperosta löytyy pedaali niin, että joudut ajamaan +40kmh yli rajoituksen, että pääset ohi. Jos et aja ohi, niin ohituskaistan jälkeen nopeus tippuu takaisin 10-20 alle rajoituksen.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑La Maalis 04, 2023 11:16Olen huomannut näistä kaikkea kolmea edellä mainittua:
1) Sähköauto ajaa alinopeutta motarin vasenta kaistaa.
2) Polttomoottoriauto ajaa alinopeutta nykyisillä polttoaineiden hinnoilla.
3) Porukka ajaa noin 7 kilometrin alinopeutta mittarivirheen vuoksi, kun itse ajaa Saabilla tasan nopeusrajoitusten mukaan.
Bonuksena:
4) Ei tiedetä kyseisen alueen nopeusrajoitusta ja "varmuuden vuoksi" ajetaan kymmenen kilometriä alinopeutta. Esimerkiksi meidän lähettyvillä olevan tien nopeusrajoitus on 50 km/h, mutta moni mieltää sen nopeusrajoituksen olevan taajama-alueen 40 km/h![]()
Viime vuoden pääsiäisenä kävi sellainenkin tapaus, että Teslan kaupunkimaasturimalli (onko se X?) ajeli Lahden moottoritietä pohjoiseen motarin vasenta kaistaa, eikä päästänyt ketään ohitseen, vaan kiihdytteli niin, että ohittaminen oli vaikeaa. Eräällä suoralla pistin sitten yllättäen NG9-5:lla oikealta sen ohitse, jonka jälkeen Tesla palasi kiltisti oikealle kaistalle ja päästi muut ohitseen. Selitys oli selvä: sillä oli vetokoukussaan teline, jossa oli laskettelusukset
Oli ilmeisesti menossa pohjoiseen laskettelemaan, eikä halunnut tuhlata enempää akkua
![]()
![]()
Jos keli kohdillaan, niin minä lasken alinopeudeksi 5kmh tai enemmän alle rajoituksen.aero kirjoitti: ↑La Maalis 04, 2023 13:45Kuskista se enempi on kiinni.
Mutta palataan sen verran ihan alkuun, että selvitetään vähän terminologiaa. Mitä te (ja toimittaja) hahmotatte alinopeudeksi? Onko se:
-Omaa marssivauhtianne alhaisempi nopeus
-Suurinta sallittua vähänkään alhaisempi nopeus
-Esim. 10km/h suurinta sallittua alhaisempi nopeus
-Esim. 10% suurinta sallittua alhaisempi nopeus
-Joku muu, mikä?
Omasta mielestäni se "viimeinen kymppi" eli 10km/h alle rajoituksesta rajoitusnopeuteen on hyvälläkin kelillä ja hyvälläkin tiellä ihan ok. Nopeusrajoitus on kuitenkin virallisesti suurin sallittu nopeus ja jos haluaa ajaa laillista vauhtia, niin siinä rajoituksen alapuolella on oltava kelvollinen haarukka, josta ei kannata vetää herneitä nenään.
Ihan totta, että peruskäsitteistö on hyvä olla rakennettu ennen laajempaa mielipiteenvaihtoa, koska muuten puhutaan eri asiasta. Mutta mun mielepide on kyl se ainoo oikea, eikä ainoastaan tässä asiassaaero kirjoitti: ↑La Maalis 04, 2023 13:56Je, eli jo meillä kahdella on vitosen heitto siinä haarukassa, mitä muilta haluaisimme odottaa. Kumpikaan mielipide ei välttämättä ole oikeampi tai väärämpi kuin toinen, mutta tämä mieltämysero on hyvä hahmottaa, kun keskustellaan erikseen määrittämättömästä termistä, tällä kertaa siis alinopeudesta. Koska hahmotamme sen eri tavalla, niin meidän on hyvä tietää toistemme hahmotukset, jotta ymmärrämme mitä keskustellessamme toiset tarkoittavat.