Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Kerkesin nyt vilkaista huoltohistoriaa. Näemmä on apurunko maalattu 2017, eli liekö ollut ruosteongelmia sitten. Jouset ja iskarit on vuodelta 2021, joten ei ihme että tuntuu jämäkältä.
2017 myös "asennettu kytkin ilmakanavan vastuksille". Tämä sit lienee se mystinen merkitsemätön kytkin, mistä aiemmin kirjoitin. Miksihän tuolle on tarvittu oma kytkimensä? Ja missähän asennossa sitä pitäisi...
2017 myös "asennettu kytkin ilmakanavan vastuksille". Tämä sit lienee se mystinen merkitsemätön kytkin, mistä aiemmin kirjoitin. Miksihän tuolle on tarvittu oma kytkimensä? Ja missähän asennossa sitä pitäisi...
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Se ilmakanavan vastus on 900W lämpöpatteri, joka nopeuttaa sisätilan lämpiämistä, mutta kuormittaa laturia ja laturin hihna vinkuu helposti startin jälkeen jos lämmitys on päällä. Varmaan on haluttu päästä tuosta vinkumisesta eroon ja siksi laitettu kytkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Ookoo, hyvä tietää.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Pieniä huolia on heräillyt. Eilen teki taas kaksi kertaa tuon, että ei lähtenyt ekalla startilla. Molemmilla kerroilla tokalla lähti. Pyörittää ihan ok ja sitten, kun kuulostaa, että moottori on käynnistymässä ja löysään starttinapin, niin sammuukin heti. Pitää nyt kokeilla pitää sitä nappia silleen "ylipitkään" pohjassa. Sekään ei vaan kuulosta oikein terveelliseltä, että startti pyörii moottorin käydessä.
Toinen kiva juttu oli tänä aamuna pakkasyön jälkeen: 159 ei reagoinut kaukosäätimeen millään tavalla . Kirosin siinä hetken ja aattelin, että on purkanut akun yön kovassa pakkasessa ja yritin sitten availla sillä metalliavaimella lukkoa. Vähän jo jänskätti, kun ei hievahtanutkaan mihinkään suuntaan, mutta lukkosulalla sitten aukesi. Samalla kun sain kuskin oven auki auto avasi keskuslukituksella myös loput ovet. Samalla hetkellä alkoi taas kaukosäädinkin pelittämään.
Mikähän homma tää nyt sitten on... ilmeisesti ainakin lukkosula taskussa pitää alkaa kulkea, jos aikoo tuolla nyt talvella ajaa. Äh.
(Ysivitosen akku sen sijaan oli kyykännyt ihan oikeasti. Pari viikkoa sitten käyttelin lämpimäksi ja eilen kun taas yritin, niin eipä jaksanut pyörittää.)
Toinen kiva juttu oli tänä aamuna pakkasyön jälkeen: 159 ei reagoinut kaukosäätimeen millään tavalla . Kirosin siinä hetken ja aattelin, että on purkanut akun yön kovassa pakkasessa ja yritin sitten availla sillä metalliavaimella lukkoa. Vähän jo jänskätti, kun ei hievahtanutkaan mihinkään suuntaan, mutta lukkosulalla sitten aukesi. Samalla kun sain kuskin oven auki auto avasi keskuslukituksella myös loput ovet. Samalla hetkellä alkoi taas kaukosäädinkin pelittämään.
Mikähän homma tää nyt sitten on... ilmeisesti ainakin lukkosula taskussa pitää alkaa kulkea, jos aikoo tuolla nyt talvella ajaa. Äh.
(Ysivitosen akku sen sijaan oli kyykännyt ihan oikeasti. Pari viikkoa sitten käyttelin lämpimäksi ja eilen kun taas yritin, niin eipä jaksanut pyörittää.)
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Vaihda nyt ekana kaukosäätimen patteri. Se on ihan peruskamaa, muistaakseni CR2032. Jos se ei auta, heitä keittiön ikkunalta kiinalainen langaton sääasema serriin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
159 on akun kunnosta vähintään yhtä tarkka, ellei jopa tarkempi kuin NG9-3. Itse ihmettelin käynnistyksen yhteydessä vilahtavia hätävilkkuja.. nooo akkuhan hyytyi sitten jonkun aikaa tuon jälkeen kun hätärit olivat käynnistyksen yhteydessä alkaneen satunnaisesti vilahdella. Akun vaihdon jälkeen eipä niitä ole näkynyt.
Joo Aeroa mukaillen, vaihde avaimiin paristot ensin. Ei ole tarvinnut rauta-avaimeen turvautua itellä ainakaan. Toinen takaovi tekeytyi tonnarin oveksi, kun se kyllä aukeaa mutta ei mene kiinni pakkasilla.
Joo Aeroa mukaillen, vaihde avaimiin paristot ensin. Ei ole tarvinnut rauta-avaimeen turvautua itellä ainakaan. Toinen takaovi tekeytyi tonnarin oveksi, kun se kyllä aukeaa mutta ei mene kiinni pakkasilla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Ei se akku nyt ihan finaalissa vielä ole. Eilen oli nimittäin aamulla rapeat 24 astetta pakkasta ja Alfa ehti olla n. 1,5h roikassa, jonka jälkeen sai starttailla aika pitkään, ennen kuin lähti tulille. Viidennen hehkutuksen ja sahailun jälkeen sitten käynnistyi ja ihan iloisesti startti kyllä ainakin nuo jaksoi pyörittää.
Tiedä sitten onko hehkuista joku paskana, kun moottorin esilämmityksestä huolimatta aika pitkään paloi hehkujen valo joka hehkutuksella, vai olisko tuossa moottorinlämmittimessä vikaa. Tänään Alfa oli jo päässyt pajalle jakopäänremppaan ja Volvo oli käyttövuorossa: Saman mittaisella esilämmityksellä hehkuvalo paloi ehkä sekunnin ja auto laakista tulille.
Noh, onneksi pääasiassa tarkoitus ajaakin Volvolla talvet. Nyt ei vaan ole heti malttanut laittaa uutta autoa seisontaan, ennen kuin on vähän kokeillut. Ja saattaahan se kevätkin jo alkaa lähiviikkoina?
Tiedä sitten onko hehkuista joku paskana, kun moottorin esilämmityksestä huolimatta aika pitkään paloi hehkujen valo joka hehkutuksella, vai olisko tuossa moottorinlämmittimessä vikaa. Tänään Alfa oli jo päässyt pajalle jakopäänremppaan ja Volvo oli käyttövuorossa: Saman mittaisella esilämmityksellä hehkuvalo paloi ehkä sekunnin ja auto laakista tulille.
Noh, onneksi pääasiassa tarkoitus ajaakin Volvolla talvet. Nyt ei vaan ole heti malttanut laittaa uutta autoa seisontaan, ennen kuin on vähän kokeillut. Ja saattaahan se kevätkin jo alkaa lähiviikkoina?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
550e maksoi muuten osineen se jakopään laitto paikallisessa. Mainitsin varatessa, että Tampereella on hinta 660e. Ehkä siitä oli apua .
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Dodi, jakopään hinta kuulostaa kohtuulliselta.
Hehkut kannattaa ainakin tutkia, kyllä tuon kuuluisi tömähtää tulille ekalla startilla noilla keleillä ilmankin mitään roikotuksia.
Diagnostiikkaa varten kannattaa hankkia MultiEcuScan, kuten Pakari jo vinkkasi: https://multiecuscan.net/Default.aspx
159:n kanssa pääsee hyvin pitkälle (TPMS ja suuttimien koodaus jää puuttumaan) ELM-kaapelilla ja vihreällä adapterilla: https://www.ebay.ie/itm/133724826452
Jos houkuttelet pajan hankkimaan ohjelmistoa, kannattanee samantien hommata täydempi kaapeli- ja adapterisetti, niin pääsee paremmin kiinni muihinkin italiaanoihin: https://www.ebay.ie/itm/133821529231
Hehkut kannattaa ainakin tutkia, kyllä tuon kuuluisi tömähtää tulille ekalla startilla noilla keleillä ilmankin mitään roikotuksia.
Diagnostiikkaa varten kannattaa hankkia MultiEcuScan, kuten Pakari jo vinkkasi: https://multiecuscan.net/Default.aspx
159:n kanssa pääsee hyvin pitkälle (TPMS ja suuttimien koodaus jää puuttumaan) ELM-kaapelilla ja vihreällä adapterilla: https://www.ebay.ie/itm/133724826452
Jos houkuttelet pajan hankkimaan ohjelmistoa, kannattanee samantien hommata täydempi kaapeli- ja adapterisetti, niin pääsee paremmin kiinni muihinkin italiaanoihin: https://www.ebay.ie/itm/133821529231
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Hehkut kannattaa mitata, se on helppo toimenpide. Hehkut eivät ole mallia pika, että aika pitkään hehkun merkkivalon kuuluu palaakin. Minkäs tyyppinen lämmitin sulla 159:ssä mahtaa olla? Mulla on letkulämppäri, enkä oikein pidä siitä. Yleensä varaosaluettelot tarjoavat nimenomaan letkulämppäriä 2,4JTDm:ään, mutta voi siellä olla hyvinkin myös säteily. Muistelisin että lämmittämisellä ei hirveästi ole hehkun merkkivalon palamisaikaan vaikutusta, tai sitten muistelen omiani. Nykyisellä asunnolla ei ole lämmitystolppaa, joten koko talvi menty ilman lohkolämppäriä.
Hehkuista pitäisi tulla vikakoodi... Lisäksi kun itellä meni hehkun rele, niin tuli ilmoitus "preheating glowplugs not available."
Hehkuista pitäisi tulla vikakoodi... Lisäksi kun itellä meni hehkun rele, niin tuli ilmoitus "preheating glowplugs not available."
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Aikoinaan jouduin työn takia kärvistelemään uudella tuollaisella ja ensimmäisenä aamuna sattui olemaan juuri tuo 24 astetta pakkasta ja ei lähtenyt ensimmäisellä eikä toisellakaan. Joka yrityksellä lisäsin yhden hehkutuskerran ja kun hehkutuksia oli kaksikymmentä ennen starttausta lähti käyntiin. Eikä siis ollut roikassa ja oli talvilaatua tankissa.
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Pitää pyytää tsekkaamaan noi hehkut sit seuraavan öljynvaihdon yhteydessä eli heinäkuussa. Jospa tän talven pääsis vanhoilla vielä.
Kiitti diagnostiikkavinkeistä.
Kiitti diagnostiikkavinkeistä.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Kai tuossa toimii sama konsti kuin saabissaki.
Ota 55wattinen 12V polttimo johon molempiin napoihin johdon pätkät. Hehkuista liitin irti.
Toinen johto akun plussaan ja toinen hehkun päähän. Toimiva sytyttää polttimon ja antaa luotettavamman tuloksen kuin yleismittari koska on kuormaa.
Ota 55wattinen 12V polttimo johon molempiin napoihin johdon pätkät. Hehkuista liitin irti.
Toinen johto akun plussaan ja toinen hehkun päähän. Toimiva sytyttää polttimon ja antaa luotettavamman tuloksen kuin yleismittari koska on kuormaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Notta yhyren kerran. Minä oon joitain kymmeniä kertoja tömäytelly näitä raakana tulille tuollasissa ja kovemmissa pakkasissa, Oon saanu käynnistymään joskus neljällä, joskus jopa kolmella, mutta en muista kertaakaan että olisi jättänyt lähtemättä tai sammunut käynnistyttyään. Emäntä on reenannu jokusen kymmenen kertaa enempi kun minä ja samaa tarinaa sekin kertoo.Risto kirjoitti: ↑Ti Maalis 28, 2023 20:55Aikoinaan jouduin työn takia kärvistelemään uudella tuollaisella ja ensimmäisenä aamuna sattui olemaan juuri tuo 24 astetta pakkasta ja ei lähtenyt ensimmäisellä eikä toisellakaan. Joka yrityksellä lisäsin yhden hehkutuskerran ja kun hehkutuksia oli kaksikymmentä ennen starttausta lähti käyntiin. Eikä siis ollut roikassa ja oli talvilaatua tankissa.
Joten olen yhä sitä mieltä, että ehjä auto - myös viispyttydiesel-159 - lähtee alle kolmenkympin pakkasilla käyntiin ilman esilämmityksiä ja ihmeellisiä haasteita, vaikkei se välttämättä kivaa olekaan.
Toki 159:n kehityksessä on kerennyt mennä sen verran aikaa, että jos joskus mallisarjan alkupuolella on uutta autoa käyttänyt, niin siellä on voinut olla softassa vikaa joka on myöhemmin korjattu päivityksellä, mutta vika se on softavikakin. Tuosta kyllä hyvä pointti, että merkkiliikkeestä voi yhä kysyä softapäivitystä moottorinohjaimelle myös.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tiesittekö Saabista ja Alfa Romeosta?
Italialaisissa autoissa erottava tekijä autoyksilöiden välillä voi olla myös italialaiset toleranssit
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K