Puhelin puolustaa kosketusnäyttöä kahdella argumentilla.
1. on tila, puhelimen koko on merkittävä tekijä ja tarjolla olevasta tilasta taistelee käyttölaitteiden lisäksi myös näyttö ja akku. Siellä, missä on tilaa erillisille käyttölaitteille, ei tätä driveriä kosketusnäytölle ole.
2. on rasva. Puhelinta kun pidetään puhuessa poskea vasten, niin se näyttö on kuitenkin rasvalähmässä, eikä sen häsmääminen sormilla enää pahenna tilannetta. Kaikki ne näytöt, jotka eivät muuten ole ihokontaktissa, voi pitää puhtaana rasvasta, jos niitä ei tarvi lääppiä sormilla.
Niissä tapauksissa, esim. autossa, jossa näitä argumentteja ei ole (tilaa riittää eikä kukaan toivottavasti nojaa poskella keskikonsoliin arkiajossa), ei kosketusnäytöllä ole enää niitä valtteja, joilla se on noussut suuren yleisön suosioon. Sillä on toki tietyt kätevyytensä, kuten auton navigootille parkissa osoitetta kirjoittaessa tarjottavissa oleva näppäimistöleiska.
Se on kuitenkin huono valinta ainoaksi käyttölaitteeksi ympäristössä, jossa näyttöä ei ole hyvä katsoa pitkää aikaa kerralla ja jossa ei saa tuettua kättä niin, että se heiluisi varmasti samassa tahdissa kuin näyttö, kuten liikkuvassa autossa.
Nyt, kun joku sanoo että vaikka navigoottia ei pidä käyttää liikkuvassa autossa, niin olen eri mieltä. Ajaessa oikeasti käytettävksi suunnitellulla järjestelmällä pystyy osoitetta kirjoittaessakin etenemään vaikka kirjain kerrallaan ja vilkaisemaan sitä ruutua aina kun tilanne sallii, tästä esimerkkinä tuo BMW:n iDrive. Puhumattakaan siitä varsinaisesta navigoinnista, eli kartan zoomaamisesta ja vierityksestä. Vain paikallaan käytettäväksi suunniteltua järjestelmää taasen ei kannata yrittää käyttää ajaessa, näitäkin autoista valitettavasti löytyy, mieleen tulee mm. Volkswagen Passat jostain 2010 tienoosta (jossa kaikki piti syöttää sen kosketusnäytön kautta) sekä Seat Leon jostain 2015 tienoosta (josta ei löytynyt navigootin volumea paikallaankaan) sekä Opel Insignia jostain 2016 tienoosta (jossa navigootin zoom-nappi piti houkutella esiin tökkimällä ruudun alareunaa). Tietenkin pitää osata suhteuttaa ajotilanteeseen - mm. keskustassa sompaillessa pitää katse pitää liikenteessä käytännössä jatkuvasti, mutta "ei koskaan ajaessa" on ylirankka lausunto auton hallintajärjestelmästä puhuessa.
Molempi parempi, se kosketusnäyttö voi ihan hyvin tukea käytettävyyttä, mutta ainoana käyttölaitteena se on kyllä pääsääntöiseti ihan terveisiä perseestä -toteutus.