Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Keräimet vaatii isohkon varaajan ja sitä ei muistaakseni porvossa ollu tai ei ainakaan normaalisti ole öljylämmityssysteemissä.
Sähkövaraaja kuulostaa kyllä järkevältä päivitykseltä.
Aurinkopaneeleja ei kai oikein voi perustella säästösyistä mut toki ajatus silti kiehtoo itseäkin.
Sähkövaraaja kuulostaa kyllä järkevältä päivitykseltä.
Aurinkopaneeleja ei kai oikein voi perustella säästösyistä mut toki ajatus silti kiehtoo itseäkin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jep, isolle varaajalle ei ole tilaa.
Farkku-Accord kävi ohjauskulmien tarkastuksessa ja säädössäkin, etupäässä oli camberit ja kasterit vai mitä ne oli vähän vinksallaan ja vähän takapäässäkin toisella puolella, sen takia auton kulun geometria kallellaan. Nyt on ratti suorassa. Nyt kun on tuo asia kunnossa, niin hiukan kallelleen kuluneet kesärenkaat ovat mitä ovat, mutta saavat kelvata tämän kesän, ainakin jos pihassa pysyy.
Kuittien mukaan etutukivarren hela ja yksi pallonivel on vaihdettu viime katsastukseen jonka jälkeen säätö tekemättä, näköjään.
Ilmastointikin kaipasi täytettä, täydestä 475 grammasta oli vajausta 280 grammaa, eli tyypillinen Accord siinäkin mielessä, kun edellisestä täyttöhuollosta oli jo aikaa. Eli 59% oli kadonnut matkalla. Nämä pitäisi joka toinen vuosi huollattaa, kun taas joku Yarppa menee 10v samalla täytöllä. En tiedä miksi, mutta kaikki Accordit ovat olleet samanlaisia.
Omat diagnoosit osuivat siis oikeaan ja hommat kuntoon 130 eurolla. Kotiin tullessa kävin hakemassa 4L kotelosuojaa alustaan ja auto suoraan nosturille. Kovasti siinä jo hymyilyttää kun niin pidetään hyvää huolta.

Hyvää huolta on pidetty tähänkin asti, pari räpsyä alustasta ennen käsittelyä. Ei mitään hälyttävää, pelkkää pintaruostetta kriittisissä paikoissa ja monin paikoin ei edes sitä. Kaiken nähnyt työn suorittajani sanoi, että "tällä ajelee niin kauan kuin tarvitsee", mietiskeli että pohjan napakka kunto varmaan johtuu siitä Luxemburg-taustasta, koko ikänsä Suomessa viettänyt vm. 2005 on harvoin enää tässä kunnossa.
Polttoainetankki on peltiä ja kevyttä pintaruostetta, tuossa näkyy myös palanen Accordien tappajaa, taka-akselin ja runkopalkkien seutua. Hyvä on suojaa tässä vaiheessa suihkutella, tottakai, vaikka kai tämä olisi ilmankin vielä vuosia mennyt. Ei vain osaa olla, näistä vanhoista täytyy pitää huolta. Niin autoista kuin ihmistäkin.

Pakoputki oli erittäin hyväkuntoinen, lieneekö tuo joskus vaihdettu, en tiedä. Keskipönttökin ihan kirkas ja tekstit näkyvissä, on muuten yhtä palaa katalysaattorilta loppuun saakka, ellen väärin katsonut. Lämpösuojapeltikin on hyvässä kunnossa, kaikki mutterit paikallaan ja tiukasti kiinni

Nämä linjastot olivat mielestäni muovia. En tiedä niidenkään alkuperäisyydestä, mutta virheettömät olivat. Ympäriltä näkee, että pohjalevy on melkoisen mintissä kunnossa !

Huomenna iltapäivällä lienee valmista, aineiden hinnat ovat nousseet, huomenna selviää onko työnkin hinta noussut !
Sekään ei ollut huono asia, että kone oli alhaaltakin katsottuna täysin kuiva joka paikasta, ei tihkunut mitään mistään. Kaikki suojamuovit edessä ehjät ja paikallaan. Lyhyt mutta kattava tarkastelu ei aiheuttanut kulmien kurtistuksia minkään suhteen.
Farkku-Accord kävi ohjauskulmien tarkastuksessa ja säädössäkin, etupäässä oli camberit ja kasterit vai mitä ne oli vähän vinksallaan ja vähän takapäässäkin toisella puolella, sen takia auton kulun geometria kallellaan. Nyt on ratti suorassa. Nyt kun on tuo asia kunnossa, niin hiukan kallelleen kuluneet kesärenkaat ovat mitä ovat, mutta saavat kelvata tämän kesän, ainakin jos pihassa pysyy.
Kuittien mukaan etutukivarren hela ja yksi pallonivel on vaihdettu viime katsastukseen jonka jälkeen säätö tekemättä, näköjään.
Ilmastointikin kaipasi täytettä, täydestä 475 grammasta oli vajausta 280 grammaa, eli tyypillinen Accord siinäkin mielessä, kun edellisestä täyttöhuollosta oli jo aikaa. Eli 59% oli kadonnut matkalla. Nämä pitäisi joka toinen vuosi huollattaa, kun taas joku Yarppa menee 10v samalla täytöllä. En tiedä miksi, mutta kaikki Accordit ovat olleet samanlaisia.
Omat diagnoosit osuivat siis oikeaan ja hommat kuntoon 130 eurolla. Kotiin tullessa kävin hakemassa 4L kotelosuojaa alustaan ja auto suoraan nosturille. Kovasti siinä jo hymyilyttää kun niin pidetään hyvää huolta.

Hyvää huolta on pidetty tähänkin asti, pari räpsyä alustasta ennen käsittelyä. Ei mitään hälyttävää, pelkkää pintaruostetta kriittisissä paikoissa ja monin paikoin ei edes sitä. Kaiken nähnyt työn suorittajani sanoi, että "tällä ajelee niin kauan kuin tarvitsee", mietiskeli että pohjan napakka kunto varmaan johtuu siitä Luxemburg-taustasta, koko ikänsä Suomessa viettänyt vm. 2005 on harvoin enää tässä kunnossa.
Polttoainetankki on peltiä ja kevyttä pintaruostetta, tuossa näkyy myös palanen Accordien tappajaa, taka-akselin ja runkopalkkien seutua. Hyvä on suojaa tässä vaiheessa suihkutella, tottakai, vaikka kai tämä olisi ilmankin vielä vuosia mennyt. Ei vain osaa olla, näistä vanhoista täytyy pitää huolta. Niin autoista kuin ihmistäkin.

Pakoputki oli erittäin hyväkuntoinen, lieneekö tuo joskus vaihdettu, en tiedä. Keskipönttökin ihan kirkas ja tekstit näkyvissä, on muuten yhtä palaa katalysaattorilta loppuun saakka, ellen väärin katsonut. Lämpösuojapeltikin on hyvässä kunnossa, kaikki mutterit paikallaan ja tiukasti kiinni


Nämä linjastot olivat mielestäni muovia. En tiedä niidenkään alkuperäisyydestä, mutta virheettömät olivat. Ympäriltä näkee, että pohjalevy on melkoisen mintissä kunnossa !

Huomenna iltapäivällä lienee valmista, aineiden hinnat ovat nousseet, huomenna selviää onko työnkin hinta noussut !
Sekään ei ollut huono asia, että kone oli alhaaltakin katsottuna täysin kuiva joka paikasta, ei tihkunut mitään mistään. Kaikki suojamuovit edessä ehjät ja paikallaan. Lyhyt mutta kattava tarkastelu ei aiheuttanut kulmien kurtistuksia minkään suhteen.
Hyundai i20 hatchback 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A (Harmaa), Honda Civic 1.8-08 Executive A (Beige)
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
On kyllä siisti Accord. Täytyy myöntää, että hieman yllätyin, kun se oli riisseli.
Olen monta kertaa itse miettinyt, että "josko sittenkin"... Ja hetken päästä sitten "ei s*tana sentään"
Puhun siis dieselistä. Ne ei vaan ole mun juttu ja eipä sitä edes ajosuorite puolla. Nyt pyörii välillä päässä mitä kummallisempia laitteita niin kuin toisen ketjun innoittamana Alfat ja toisaalta joku vanhempi bensaturbo tyyliin S60 2.5T vois olla talveksi jne...
Tuli tosta putkesta mieleen, että kävin viime viikonloppuna hakemassa Lahesta avoon vähän avarampaa alkukäyrää ja siinä oli itsemies hitsannut kaikki osat yhteen pötköön. No rautasaha laulamaan ja katki sen verran kuin itselle oli tarvis.
Olen monta kertaa itse miettinyt, että "josko sittenkin"... Ja hetken päästä sitten "ei s*tana sentään"


Tuli tosta putkesta mieleen, että kävin viime viikonloppuna hakemassa Lahesta avoon vähän avarampaa alkukäyrää ja siinä oli itsemies hitsannut kaikki osat yhteen pötköön. No rautasaha laulamaan ja katki sen verran kuin itselle oli tarvis.

NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Laitoin eilen illalla myynti-ilmoituksen dieselistä ja siinä oli infona mm. että on parhaillaan alustan ja koteloiden ruosteenestokäsittelyssä ja koeajettavissa torstaina illalla aikaisintaan. Tulin töistä kotiin klo 17 jälkeen ja käytiin naapurin kanssa tsekkaamassa, miltä alusta näytti kun oli aamupäivästä saakka kuivunut. Kolme litraa oli riittävä määrä, litra jäi odottamaan Harmaan uusintakäsittelyä. Hyvältä näytti, oikein hyvältä. Kriittiset paikat taka-akselin tienoilla käsiteltiin erityisellä huolella. En usko, että tämä tuosta happanee ainakaan ennenkuin tekniikka on ajettu loppuun.

Sain auton nosturilta alas n.klo 17.30 aikoihin ja sitten alkoikin olla jo vähän kiire, kun ensimmäinen katsoja oli tulossa Kotkasta klo 19.30. Jonossa oli yksi, jos ei ekalle mene. Tein kauppakirjan melkein valmiiksi, sen verran hyväkuntoinen tuote, että jos Kotkasta vaivautuu Porvooseen on tosissaan ja kun auto on sellainen kuin ilmoituksessa, niin eiköhän se ole siinä.
Tulivat ajallaan, kaksi tuntia meni kaupanteossa, mutta sen päätteeksi tehtiin kaupat pyyntihinnalla ja sinne meni. Hakivat nimenomaan hieman vanhemman tekniikan dieseliä pitkien maantietaipaleiden taittamiseen. Arvelu siitä, että nämä hyväkuntoiset pre-dpf:t ovat kohta kuuminta hottia, taitaa osua kohdilleen. Kukapa esim. Accordia uskaltaa enää seuraavalla kopalla/motilla ostaa, kun niistä suurin osa on ohjelmoitu ja dpf on puukotettu. Tämä vanha i-ctdi on hyväkuntoisena haluttavampi kampe, ainakin tämän kokemuksen perusteella. Paljon saivat autoa rahalla, mutta olihan tuo monessa suhteessa erittäin hienosti säilynyt ja poikkeuksellisen hieno auto.
Ei tullut tästä autosta kesäheilaa, oli siihen aivan liian hyväkuntoinen. Mulla on tietyt standardit sille, minkälaisena autot lähtevät pihasta ja tämä oli helppo nakki siihen pisteeseen saattaa, suuri kiitos kuuluu edellisille, tarkoille omistajille.
Jaa, täytyy vissiin katsella taas vähän ympärilleen sillä silmällä, jos joku helmi jostain löytyisi. -Hese- mulle vinkkasi tästä https://www.nettiauto.com/saab/900/13603666 ja näyttää vielä olevan myymättä. Tuossahan se olisi naapurissa. Ehkä soittelen, ehkä en. En tiedä jaksanko nyt alkaa harrastaa, voi olisiko tämmöinen Accordin kaltainen kuvio nyt kiinnostavampi. Katsotaan.

Sain auton nosturilta alas n.klo 17.30 aikoihin ja sitten alkoikin olla jo vähän kiire, kun ensimmäinen katsoja oli tulossa Kotkasta klo 19.30. Jonossa oli yksi, jos ei ekalle mene. Tein kauppakirjan melkein valmiiksi, sen verran hyväkuntoinen tuote, että jos Kotkasta vaivautuu Porvooseen on tosissaan ja kun auto on sellainen kuin ilmoituksessa, niin eiköhän se ole siinä.
Tulivat ajallaan, kaksi tuntia meni kaupanteossa, mutta sen päätteeksi tehtiin kaupat pyyntihinnalla ja sinne meni. Hakivat nimenomaan hieman vanhemman tekniikan dieseliä pitkien maantietaipaleiden taittamiseen. Arvelu siitä, että nämä hyväkuntoiset pre-dpf:t ovat kohta kuuminta hottia, taitaa osua kohdilleen. Kukapa esim. Accordia uskaltaa enää seuraavalla kopalla/motilla ostaa, kun niistä suurin osa on ohjelmoitu ja dpf on puukotettu. Tämä vanha i-ctdi on hyväkuntoisena haluttavampi kampe, ainakin tämän kokemuksen perusteella. Paljon saivat autoa rahalla, mutta olihan tuo monessa suhteessa erittäin hienosti säilynyt ja poikkeuksellisen hieno auto.
Ei tullut tästä autosta kesäheilaa, oli siihen aivan liian hyväkuntoinen. Mulla on tietyt standardit sille, minkälaisena autot lähtevät pihasta ja tämä oli helppo nakki siihen pisteeseen saattaa, suuri kiitos kuuluu edellisille, tarkoille omistajille.
Jaa, täytyy vissiin katsella taas vähän ympärilleen sillä silmällä, jos joku helmi jostain löytyisi. -Hese- mulle vinkkasi tästä https://www.nettiauto.com/saab/900/13603666 ja näyttää vielä olevan myymättä. Tuossahan se olisi naapurissa. Ehkä soittelen, ehkä en. En tiedä jaksanko nyt alkaa harrastaa, voi olisiko tämmöinen Accordin kaltainen kuvio nyt kiinnostavampi. Katsotaan.
Hyundai i20 hatchback 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A (Harmaa), Honda Civic 1.8-08 Executive A (Beige)
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Täällähän on nopeet liikkeet! Mut kui sä tän hävitit, kun riisseli kuroo taas kovaa vauhtia säästöpossueroa bensoihin? Poris makso tiistaina muistaakseni 1,6XX €/l...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Enemmän tarvitsevalle, oikeaan käyttöön. Mitäs sitä turhaan hautomaan pihassa, oli vaan kovaa ajoa vailla. Näiden etsiminen ja löytäminen on kivaa, puunaaminen ja sipistely myös, kun on valmista, niin on ylimääräinen ja ei sitä nyt joka päivä viitsi pestäkään, kun ei muuta keksi.
Hyundai i20 hatchback 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A (Harmaa), Honda Civic 1.8-08 Executive A (Beige)
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Hämmästyttää nämä tuntikausia kestävät myyntisessiot hyvänkin yksilön kohdalla.
Itse myin tässä taannoin ikään ja kilometreihin nähden tasokkaan mutta jo 20 vuotta vanhan pirssin. Kaikki virheet oli kerrottu ilmoituksessa kuvien kera. Siitä huolimatta täytyy sanoa, että olin täysln kypsä tämän yli tunnin kestäneen katselmuksen jälkeen, jonka aikana ostajaehdokas mitä ilmeisemmin hintaa tiputtaakseen hakemalla haki naputtamisen aihetta Kummelityyliin. Mikä hulluinta, hän ei koeajanut autoa useammasta kehotuksesta huolimatta, vaan kaasutteli ja huudatti paikallaan pihassa. Jossain session vaiheessa tuumasin, että tätähän ei ole siis pakko ostaa, jos ei miellytä tait koet kuvien valehdelleen.
Joka tapauksessa auto lähti hänen matkaansa ja vieläpä lähes pyyntihinnalla, mutta siltikin erään tuotoksen maku jäi suuhun.
Itse myin tässä taannoin ikään ja kilometreihin nähden tasokkaan mutta jo 20 vuotta vanhan pirssin. Kaikki virheet oli kerrottu ilmoituksessa kuvien kera. Siitä huolimatta täytyy sanoa, että olin täysln kypsä tämän yli tunnin kestäneen katselmuksen jälkeen, jonka aikana ostajaehdokas mitä ilmeisemmin hintaa tiputtaakseen hakemalla haki naputtamisen aihetta Kummelityyliin. Mikä hulluinta, hän ei koeajanut autoa useammasta kehotuksesta huolimatta, vaan kaasutteli ja huudatti paikallaan pihassa. Jossain session vaiheessa tuumasin, että tätähän ei ole siis pakko ostaa, jos ei miellytä tait koet kuvien valehdelleen.

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Mulla on yleensä maksimimäärä hyviä kuvia ja niin paljon infoa, että pitää kyllä käyttää mielikuvitusta lisäkysymyksiin. Joskus menee vartti kaupoissa ja joskus parikin tuntia, kuten eilen. Eipä ollut mulla kiire ja mukava pariskunta oli, ensiautoa hakivat rouvalle, joten tarkkoina olivat. Mitään huomauttamista eivät löytäneet, mutta tenttasivat kovasti kaikesta mahdollisesta. Minä olen kova puhumaan, joten aika kului rattoisasti ja Accordit ovat lähes lempiaihe, joten
Yhdestä Kummelityyppisestä ostajasta on itselläkin kokemus, siitä olen täällä joskus tarinoinutkin. Se oli eeppistä se, toki kaupat tulivat silloinkin.
Jokainen tekee kauppaa tyylillään, se suotakoon. Olen joskus miettinyt, että miten olenkin saanut käytännössä aina asioida mukavien ja asiallisten ihmisten kanssa, vaikka olen myynyt pääosin hyvin edullisia autoja. Olen miettinyt, että ehkä oma huolellinen tyyli ilmoituksessa karsii pahimmat pösilöt jo siinä vaiheessa, kun eivät jaksa lukea pitkää ilmoitustekstiä. Toisaalta, jos jaksaa ja sen jälkeen soittaa ja vaivautuu paikalle, niin yleensä on kaupat tullut. En aio tinkiä linjasta jatkossakaan.

Jokainen tekee kauppaa tyylillään, se suotakoon. Olen joskus miettinyt, että miten olenkin saanut käytännössä aina asioida mukavien ja asiallisten ihmisten kanssa, vaikka olen myynyt pääosin hyvin edullisia autoja. Olen miettinyt, että ehkä oma huolellinen tyyli ilmoituksessa karsii pahimmat pösilöt jo siinä vaiheessa, kun eivät jaksa lukea pitkää ilmoitustekstiä. Toisaalta, jos jaksaa ja sen jälkeen soittaa ja vaivautuu paikalle, niin yleensä on kaupat tullut. En aio tinkiä linjasta jatkossakaan.
Hyundai i20 hatchback 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A (Harmaa), Honda Civic 1.8-08 Executive A (Beige)
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Sama juttu itsellä, että myynti-ilmot tulee tehtyä huolella ja mahdolliset sanomisetkin esille tuoden. Kuviin tulee myös panostettua. Tällä tyylillä on myös tulosta tullut ja pirssit lähteneet ensimmäisen katsojan matkaan.
Tuleepa mieleen myös eräs ostoprosessi, jossa minusta alkoi tuntumaan, ettei mitään olla tosimielellä edes myymässä. Esitin koeajon jälkeen perusteluiden kera oman tarjoukseni, jota ostaja lupasi miettiä hetken. Tuumaustauko päättyi siihen, että hän aikoi soitella perään ja esittää vastatarjouksen. (Itse en koskaan päästäisi tosiostajaa lähtemään tällä tavoin pois tontilta.) Pari viikkoa kului, eikä tarjousta kuulunut. Sinnikkäästi vielä kysäisin, mille aletaan ja mihin hintaan. Vastaus oli "tee uusi tarjous". Tässä kohtaa kiinnostukseni lopahti, sillä ensimmäinen tarjoukseni ei ollut mielestäni huono. Puhuttiin muutamasta satasesta kolmen tonnin autossa.
Tuleepa mieleen myös eräs ostoprosessi, jossa minusta alkoi tuntumaan, ettei mitään olla tosimielellä edes myymässä. Esitin koeajon jälkeen perusteluiden kera oman tarjoukseni, jota ostaja lupasi miettiä hetken. Tuumaustauko päättyi siihen, että hän aikoi soitella perään ja esittää vastatarjouksen. (Itse en koskaan päästäisi tosiostajaa lähtemään tällä tavoin pois tontilta.) Pari viikkoa kului, eikä tarjousta kuulunut. Sinnikkäästi vielä kysäisin, mille aletaan ja mihin hintaan. Vastaus oli "tee uusi tarjous". Tässä kohtaa kiinnostukseni lopahti, sillä ensimmäinen tarjoukseni ei ollut mielestäni huono. Puhuttiin muutamasta satasesta kolmen tonnin autossa.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Päättää millä ostaa tai millä myy ja jos ei kelpaa, niin siirrytään seuraavaan. Pääsee helpoimmalla. Tuommoinen perään soittele on aika epätoivoista
Ajelin tänään taas jonkin kilometrin isoa kovaa yhtä autoa katsomassa ja kotiin palatessa oli i20:n mittariin pyörähtänyt ensimmäinen tuhatluku. Pesin auton ja siirsin talliin, että sai kuivattua kun tuli sadekuuroja niskaan jatkuvasti. Tuli siinä konepellin reunoja kuivatessa mieleen, että pitäisi kai öljyt kurkata, uusi autohan saattaa vähän öljyä vajuuttaa ennenkuin asettuu.
Tikussa olikin 1/3 vaje, joten täytyy seurata jatkossakin. Siinä öljytikkua tarkastellessa havahduin, että mihinkäs tässä vehkeessä sitä öljyä lisätään...

On siinä sentään muovikannessa öljykannun symboli siinä kohdalla, missä öljykorkki on siellä kannen alla, joka pitää nypätä syrjään että pääsee käsiksi.

Aika jännä ratkaisu, aloin oikein miettimään että olisiko peräti ensimmäinen kerta omalle kohdalle, kun ei ole meistetty koloa tuohon muoviin öljykorkille tai ettei ole muuten suoraan näkyvissä. Kun kaikki on nykyään mahdollista, niin tuli mieleen sellainenkin, että joku ensimmäistä kertaa elämässään asiaa miettivä soittaa päivystysnumeroon ja kysyy apua öljyn täydennykseen, sikäli kun on osannut sen tikusta tarkastaa
Ohjekirjaa piti tovi tavata, että löysin öljyn speksit, SAE 0W20, API SN PLUS/SP tai ILSAC GF-6. Superbissa käytetään myös 0W20 litkua, kaippa tuo sama Mobilin litku sitten käy kumpaankin. Jos tuolla kohtapuoliin vedetään 1300 km pariin päivään, niin täytynee lisätä varmuuden vuoksi ylämerkkiin. Ohjekirjaan oli kirjattu, että 6000 km asti voi öljyä kulua ja sitten asettuu. Tuossa onkin oikein paksu paperinen kirja hanskalokerossa, eikä mitään nettiopusta. Tai kai sellainenkin on, mutta myös wanhan liiton kirja.
Tämänpäiväinen reissu joka sisälsi runsaasti moottoritietä, mentiin 5.3 litran keskikulutuksella. Näissä kesänomaisissa olosuhteissa seka-ajon kulutus lienee jatkossakin 5-5.5 haarukassa, moottoritiellä kesärajoituksilla vie yli 5.5, mutta alle satasen pätkät meneekin sitten alle vitosella. Taloudellinen pelihän tuo on ja kieltämättä erittäin kätevä tässä suhaamisessa, kun ajelee romuja katsomassa ympäriinsä.

Ajelin tänään taas jonkin kilometrin isoa kovaa yhtä autoa katsomassa ja kotiin palatessa oli i20:n mittariin pyörähtänyt ensimmäinen tuhatluku. Pesin auton ja siirsin talliin, että sai kuivattua kun tuli sadekuuroja niskaan jatkuvasti. Tuli siinä konepellin reunoja kuivatessa mieleen, että pitäisi kai öljyt kurkata, uusi autohan saattaa vähän öljyä vajuuttaa ennenkuin asettuu.
Tikussa olikin 1/3 vaje, joten täytyy seurata jatkossakin. Siinä öljytikkua tarkastellessa havahduin, että mihinkäs tässä vehkeessä sitä öljyä lisätään...

On siinä sentään muovikannessa öljykannun symboli siinä kohdalla, missä öljykorkki on siellä kannen alla, joka pitää nypätä syrjään että pääsee käsiksi.

Aika jännä ratkaisu, aloin oikein miettimään että olisiko peräti ensimmäinen kerta omalle kohdalle, kun ei ole meistetty koloa tuohon muoviin öljykorkille tai ettei ole muuten suoraan näkyvissä. Kun kaikki on nykyään mahdollista, niin tuli mieleen sellainenkin, että joku ensimmäistä kertaa elämässään asiaa miettivä soittaa päivystysnumeroon ja kysyy apua öljyn täydennykseen, sikäli kun on osannut sen tikusta tarkastaa

Ohjekirjaa piti tovi tavata, että löysin öljyn speksit, SAE 0W20, API SN PLUS/SP tai ILSAC GF-6. Superbissa käytetään myös 0W20 litkua, kaippa tuo sama Mobilin litku sitten käy kumpaankin. Jos tuolla kohtapuoliin vedetään 1300 km pariin päivään, niin täytynee lisätä varmuuden vuoksi ylämerkkiin. Ohjekirjaan oli kirjattu, että 6000 km asti voi öljyä kulua ja sitten asettuu. Tuossa onkin oikein paksu paperinen kirja hanskalokerossa, eikä mitään nettiopusta. Tai kai sellainenkin on, mutta myös wanhan liiton kirja.
Tämänpäiväinen reissu joka sisälsi runsaasti moottoritietä, mentiin 5.3 litran keskikulutuksella. Näissä kesänomaisissa olosuhteissa seka-ajon kulutus lienee jatkossakin 5-5.5 haarukassa, moottoritiellä kesärajoituksilla vie yli 5.5, mutta alle satasen pätkät meneekin sitten alle vitosella. Taloudellinen pelihän tuo on ja kieltämättä erittäin kätevä tässä suhaamisessa, kun ajelee romuja katsomassa ympäriinsä.
Hyundai i20 hatchback 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A (Harmaa), Honda Civic 1.8-08 Executive A (Beige)
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kyllä taas tapahtuu
Ei oo itelläkään vielä missään härvelissä ollu täyttökorkki jemmattuna.
Kyllä toi diisseli monelle on vielä ihan järkevä vaihtoehto, noi pikkukoneiset bensat menee kyllä pienellä mutta jos tarvetta vähän isommalle autolle niin diesel on vielä ihan hyvä.

Ei oo itelläkään vielä missään härvelissä ollu täyttökorkki jemmattuna.
Kyllä toi diisseli monelle on vielä ihan järkevä vaihtoehto, noi pikkukoneiset bensat menee kyllä pienellä mutta jos tarvetta vähän isommalle autolle niin diesel on vielä ihan hyvä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^No nyt on vähän semmonen söka-köpä-fixa-duna-sälja fiilis täällä ruotsinkielisellä etelärannikolla, voi jatkua jopa lokakuulle, tai sitten lopahtaa jo huomenna, mistä sitä tietää.
Passitin nuoremman kössin veljensä autolla töihin tänään ja otin Civiccinsä työn alle. Pesu-kuivaus-pinnoitus-imurointi-pölyt. Kyllä nämä paljon ajetut käyttörassit ovat silleen kivoja ylläpidettäviä, kun ei tarvitse olla turhan tarkka. Muutaman tunnin aherruksella saa kuitenkin selkeän eron aikaan, vaikka naarmua, klommoa yms. on ihan kotitarpeiksi.
Kesäkin alkaa vähitellen puhjeta kukkaan ! Huomenna on lepopäivä autoista ja ajattelin parturoida nurmikot ym. pientä.

Passitin nuoremman kössin veljensä autolla töihin tänään ja otin Civiccinsä työn alle. Pesu-kuivaus-pinnoitus-imurointi-pölyt. Kyllä nämä paljon ajetut käyttörassit ovat silleen kivoja ylläpidettäviä, kun ei tarvitse olla turhan tarkka. Muutaman tunnin aherruksella saa kuitenkin selkeän eron aikaan, vaikka naarmua, klommoa yms. on ihan kotitarpeiksi.
Kesäkin alkaa vähitellen puhjeta kukkaan ! Huomenna on lepopäivä autoista ja ajattelin parturoida nurmikot ym. pientä.

Hyundai i20 hatchback 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A (Harmaa), Honda Civic 1.8-08 Executive A (Beige)
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tänään tein kuten lupasin, hoidin puutarhaa. Ettei kukaan pääse väittämään, etten minä mitään niistä(kään) töistä ymmärrä, niin otin ruohonleikkuun tuoksinassa kuvan näistä pidemmistä, punaisista kasveista, joita EN leikannut, vaan jätin loistamaan aurinkoon !

Huomenna käydään pojan kanssa hakemassa Kesäheila nro2 pihaan. Tämä onkin sitten hieman enemmän elämää nähnyt eikä mikään varsinainen helmi, to-do listalle tulee jo tämänhetkisen tiedon perusteella kohtuullisesti mittaa, saa puuhastella osin tuttuja hommia joihin löytyy osaaminen ja värkit jo valmiiksi, mutta ajattelin opetella myös uusia taitoja tämän kanssa ja kenties, viimeinkin, investoida siihen tekstiilipesuriin.
Jatkuu seuraavassa numerossa...

Huomenna käydään pojan kanssa hakemassa Kesäheila nro2 pihaan. Tämä onkin sitten hieman enemmän elämää nähnyt eikä mikään varsinainen helmi, to-do listalle tulee jo tämänhetkisen tiedon perusteella kohtuullisesti mittaa, saa puuhastella osin tuttuja hommia joihin löytyy osaaminen ja värkit jo valmiiksi, mutta ajattelin opetella myös uusia taitoja tämän kanssa ja kenties, viimeinkin, investoida siihen tekstiilipesuriin.
Jatkuu seuraavassa numerossa...
Hyundai i20 hatchback 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A (Harmaa), Honda Civic 1.8-08 Executive A (Beige)
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Uusia taitoja eli selvästi DSG tulossa?

Tekstiilipesurille peukku. On ihan päällikkö vekotin, etenki tälleen kuivaan aikaan vuodesta kun sisustan kuivumisen kanssa ei tarvi kikkailla lämppärien kanssa

Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Vahva veikkaus, että ei ole VAG tulossa. Jos olen lukenut rivien välistä niin Porvoossa inho ko. laitteita kohtaan on yhtä suuri kuin itsellä. 
Olisko jakopään laittoa tai sähkövian diagnosointia?

Olisko jakopään laittoa tai sähkövian diagnosointia?

NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00