M-B EQE

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Viime syksynä tilatun M-B EQE 300:en luovutuspäivä lähestyy, ollen ensi perjantai 2.6.
Lopulta ei paljon heittänyt arviosta "ennen kesäkuuta"/toukokuun puoliväli :)

Muutaman jutun aattelin tänne kokemuksista raapustella, josko olisi jollekulle hyödyksi, tai ihan autoharrastamisen ilosta.

Tiedä sitten, onko täällä jo muilla kokemusta?

Ainakin Helsingin katukuvassa ovat arkinen näky, kupu katolla.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Kaveri on 350+:lla päästellyt reilun 10tkm.

Joku ilmanohjainläppä tms antaa vikakoodia, mutta muuten ollut ongelmatonta menoa.

Sisätilat on varmaan hienointa mitä sarjatuotantoautoissa on, range mahtava, hiljainen kuin mikä jne.

On Mersu kyllä taas kerran tehnyt hienon auton 8)
Tomppa & Saabit myyty :(
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mukava kuulla 8)

Mersulla tuntuu menevän vähän syklisesti onnistumiset. Itsellä(kin) 220 S-sarjassa oli haasteita ja ensimmäisen polven Bluetec ei oikein vakuuttanut. Tällä hetkellä faija kamppailee C 250 cdi:n kanssa. Käsittääkseni viimevuosina tuotanto on ollut pitkälti hyvää.

Itse auto tuli tilattua noin tunnin lenkin perusteella, mutta lähinnä lehdestä luettu oli jo siihen mennessä vakuuttanut aika hyvin.

Tuota hiljaisuutta odotan ominaisuuksista kärkipäässä. Pohtimisen jälkeen tilasin "akustiikkamukavuuspaketin" ( :roll: ), jotta ei tarvitsisi pohtia, millainen olisi "oikeasti hiljaisena".
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

EQE on hieno!!! Se on jopa niin hieno että ero EQS:ään jää hämäävän pieneksi. Sellainen showstopperi EQE:ssä meidän käyttöön oli, että kontti on aika pieni ja takalasi ei nouse luukun mukana. Siksi hölmönä otin EQS:än koeajoon ja jäi sellaiset vibat että siinä on meidän seuraava auto... Onhan se kirvelevän hintainen toki ja jos jotain pahaa, niin väripaletti on "saksalaisen tylsä".

Olis kiva kuulla miten EQE palvelee! Jos sen pienen kontin onnistuis jotenkin myymään vaimolle niin...
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^Mukava kuulla pohdintaa aiheen tiimoilta :idea: :)

EQS:ää en ole ajanut, mutta kun se pistää EQE:stä paremmaksi, niin ei paljon voi olla valittamista 8)

Tosiaan nyt pari päivää ajoa ja omaa pitkää käyttötestiä takana ja hyvältä vaikuttaa, jopa oikein hyvältä. Laitan vielä lähimaissa enemmän kuulumisia ja pari kuvaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tilattu auto ja keskeiset lisävarusteet:

- moottorina perustason 300 eli 245hv ja reilu 500nm, 0-100 noin 7sek, takaveto

- premium-paketti, sisältää kahden aiemman paketin varusteet
- avustinpaketti plus
- säilytystila keskikonsolissa ( :D )
- sähköinen takaluukku
- keyless go
- 64-värin sisävalaistus, aktiivinen ( :D )
- pysäköintipaketti, 360-kamera ja pysäköntiavustin
- MBUX lisätty todellisuus naviin

- Digital light -ajovalot projektiotoiminnolla
- Airmatic-ilmajousitus
- Burmester-äänentoisto
- akustiikkamukavuuspaketti
- Guard 360 varashälytin plus
- tuuletus etuistuimissa
- lisä-USB-pistokkeita, puhelinvarustus, yhteys ulkoantenniin
- nahalliset muistipenkit
- Energizing-paketti, hajusteet ( :D )
- talvirenkaat

Viime vuoden loppukesällä se ajatus sitten lähti. Bensan hinta hipoi 2,5e/l ja oman kaluston käytännön keskikulutus alkoi yhdellätoista :lol:

Koeajossa EQA ja EQE. Tykästyin äkkiseltään enemmän A:han mutta sen tilauskirjat pistettiin kiinni (nyt taas auki). EQE:stä jäi vähän keskeneräinen fiilis, mutta rankkaa testiraporttien selailua, niin lopulta pistin tilauksen. Varusteita vielä tarkensin (lisäsin) syksyn mittaan.

Ehkä eniten E:essä mietitytti, kun se kuvissa näytti jotenkin nysältä, korkeahkolta ja sellainen suippo keula. Mutta, kun liikenteessä alkoi näkymään, niin tämä ajatus liukeni.
Ja mittasuhteet hämäävät, pituutta on muutama sentti vailla 5m, leveyttä vähän vajaa 2m ja akseliväli 3,12m. Takapyörät ovat kyllä omaan silmään aika takapäässä.

Väriksi tilasin punaisen, mutta myöhemmin ilmoitettiin, ettei sitä toimiteta enää. Aattelin, että no back to black, joten väriksi valikoitui sodaliitin sininen. Näyttää paremmalta kuin ajattelinkaan.

Moottorin sijasta tällä kertaa panostin varusteisiin ja ensituntuman perusteella se oli hyvä valinta. Tämäkin liikkuu mukavasti ja noita 4-5sek sataseen laitteita on ollut ja yksi vielä talliinkin jää. Nelivedon puutetta saatan jäädä lumisena etelän talvena kaipaamaan, siksi nastat.

Varusteissa maksimoin hiljaisuuden ja äänentoiston. Se kannatti. Äänentoisto on erinomainen. Auton äänet ajossa ovat melko hiljaiset, mutta ei tämä äänetön ole, noin luokkaa S500 vuodelta 2012, kun kasia ei kurmuuttanut. Ja sehän on sanottu, että rengasäänet muuten hiljaisessa sähköautossa korostuvat.

Auto on ennen kaikkea vaivaton ajaa, aavemaisen hiljaa liikkeelle ja nopeutta tulee kuin huomaamatta. Ohjaus on sopivan tunnokas ja regenerointi hyvin säädettävissä. Perusjarrut tuntuvat hyvin tunnokkailta.

Takakontti on pieni, reilu 400l, mutta sentään selkeän muotoinen. Terveiset jkuisma. Takapenkit kääntyvät kolmessa osassa. Ja just tuo perhanan kissanluukku-asetelma, aukeisi edes lasi mukana! Tämä on tähän asti selkein puute ja kehnous tässä laitteessa. Eilen vanhemman polven ex-saabistia moikatessa mukana olivat kaksi latauskaapelipussukkaa ja reppu, missä vaihtokalsarit, niin tuntui että oli puolillaan. Ei vararengasta, täyttöpullo ja kompressori välipohjan alla.

Ja kuten Rommitommi totesi, sisusta on upea :!:
Materiaalit tuntuvat hyvältä sormiin, kaikki toimii loogisesti ja livakasti. Hyviä sisäkuvia ei ole tullut otettua, laitan niitä jossain vaiheessa.

Mercedes me -äppi on monipuolinen ja ainakin tähän asti toiminut moitteetta.

Voin kertoilla myöhemmin lisää.

Muutama kuva:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Jotta ei totuus unohtuisi, :saab: Malmin kentällä perjantaina 2.6.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ensimmäinen lataus Nummelassa seuraavin tuloksin:

Kuva

Tähän kuuluu eka vuosi maksutta paketti L:

Kuva

Asema oli 100kW, samassa pöntössä ei muita. Lataus pysyi tuon noin 40 %- 80 % välin noin 80-90kW. Teoriassa tämä ottaa vastaan 170kW teholla eli tästä noin tuplat pitäisi olla mahdollinen.

Kuva

Tyylisisarukset, pikkuveljen CLA 250.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Onnittelut hienosta autosta ja fiksun oloinen kattaus, Henkka! Itsellekin tuli EQS:ästä sellainen fiilis, että sillä ei KUULU ajaa hirmuisen repivästi. Se on enempi sellainen mukava liikahtaja. Kyllä noilla tehoilla ehtii. Saat sitten ensi talvena arvioida onko vetäviä pyöriä liika vähän vai ei :-)

Ai että ne lopetti sen punaisen värin? No tuo sininenkin on hieno. Mutta mua harmittaa se, että saksalaisilla on niin HIRMU konservatiivinen väripolitiikka. Ja sit kun on joku kiva väri, sitä ei tietty saa koko mallistoon. Meidän ehdoton suosikki - suorastaan pysäyttäjä VEHOn rivistössä on ruusukulta, https://www.autotalli.com/uusi-auto-het ... ition/2023 mutta eihän sitä tietty sähkäreihin saa.

Jätin toistaiseksi meidän ykkösauton vaihdon holdiin. Katsotaan ensi kesänä uudelleen, silloin loppuu nykyisen jatkotakuu ja ilman ei uskalla sitä pitää :-P Kerrohan tänne ainakin jos on luotettavuushuolia! Meidän C40 Volvo on nyt muutaman kuukauden vanha ja on "tylsiä" nuo uudet autot - siinä ei oo ollut yhtään mitään ongelmaa :lol:
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mielenkiintoista kuulla kokemuksia tuosta vaikkei itelle olekkaan vaihtoehto.

Ei tuosta peräkuvasta osais kyllä arvata että kontti on pieni ja aika epäkäytännöllisen mallinen, tulee vähän 9-3 sportsedani mieleen
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^^
Kiitos! :D

Juuri noin se tuntuu tämän EQE:nkin tapauksessa olevan. Ei niin tee mieli revitellä. Ja ainakin minun tähänastisista autoista tämä on hyvässä mielessä tunnottomin nopeudelle.

Joo väreistä. Marraskuun alussa tuli viesti, että saatavilla ovat seuraavat värit:
197U Obsidianinmusta metalliväri 0,00
831U Grafiitinharmaa metalliväri 0,00
842U Sodaliitin sininen metalliväri 0,00
922U High-tech hopea metalliväri 0,00
992U Seleniitinharmaa metalliväri 0,00
040U Musta 0,00
149U Polarvalkoinen 0,00
659U MANUFAKTUR opaliitin valkoinen magno 3690
818U MANUFAKTUR grafiitinharmaa magno 3690
885U MANUFAKTUR opaliitin valkoinen bright 1310
956U MANUFAKTUR alpinen harmaa solid 1310

Mikään ei oikein repäisevä siinä mielessä kuin hyasintinpunainen olisi ollut...

Hah jopas sattui tuo ruusukulta hyväksi esimerkiksi! Tuossa aiemmassa kuvassa näkyvät avaimet ovat sillä väritunnisteella :lol: Nekin ovat lisävaruste (130e), tiedä millainen musta lirpuke olisi ilman niiden tilausta tullut...

Jep, tylsän huolettomalta tämäkin on näiden kolmen päivän kokemuksella vaikuttanut.

Tähänastisia miinuspuolen havaintoja:
- kännykkä-äpin päivittyminen edellyttää välillä puhelimen uudelleenkäynnistyksen (noin 4 vuotta vanha Sony androidilla)
- auton ulkokameroihin katosi yhteys kerran niin, etteivät kojetaulun napista syttyneet, palasi aikaa myöten
- takapenkin keskinojan mukitelineet eivät aina pomppaa kerrasta esille
- alussa puhelimen ja auton yhteyttä sai kytkeä useamman kerran, nyt tulee laakista
- edelliseen voi vaikuttaa sekin, että tähän tarjotaan valinnaisena "3. palveluntarjoajan" datapakettia matkustajien käyttöön, niin alussa saattoi pykiä, kuka kytkee ja mihin
- ovenkahvojen käyttö vaatii totuttelua, varsinkin jos menee lukittuun autoon

^
Joo totta! Profiili jotenkin kielisi vanhasta kunnon combi coupesta, johon voisi peruuttaa vaikka päältäistuttavan ruohonleikkurin.

Kaveri näki perän piirteissä Citikka C6:tta, ja totta, onhan siinä vähän.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kohta kuukausi ja noin 2000 km ajoa.

Päällimmäisenä on tyytyväisyys, hyvä auto.

Täyttä arvosanaa ei voi antaa alustalle esimerkiksi tietyön kuopissa, heiluttaa aika paljon, vaikka ilmalla onkin. Esim. W221 lang meni sulavammin, eikä massassakaan ole eroa kuin noin 200 kiloa ja akselivälissä 4 cm.

Kontista puuttuvat kassikoukut eikä sinne mahtunut Mobicool MB40. Piti hommata pienempi 15-litrainen myös kompressorilla.
Kontissa ei myöskään näytä olevan 12v-pistoketta :idea: Onneksi apparin jalkatilasta löytyy.

Keskikulutus auton näyttämänä on 16,3 sisältäen jonkin verran lyhyttä ajoa keskinopeuden ollessa 40. Ajoaika 1 päivä 23 tuntia.
Tähän mennessä pihein reissu oli eilen Sipooseen ja takaisin kulutuksella 13,6 ja knopeudella 42.

Pikalatauksen keskiteho on ollut noin 90kW ja maksimit noin 150.
Tuossa keskitehossa toki vaikuttaa tolppa ja onko muita samaan aikaan. Latausten hinta yhteensä noin 57 euroa. Auto luovutettiin täydellä akulla.
Aika paljon on ladattu ei optimisti aloittaen akun varaustilasta >40 %.

Mukana tullut AC-laturi on mopo. Toteutunut teho 1,6 ja laturin 1,9. Kokeiltu mökillä ja 17 tunnissa tuli noin 150 km latausta. Toki sopivalla laturilla onnistuu 11kW lataus.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Oliko sulla kummunki tehokkaampi kotilataus vai ootko lataillu pääasiallisesti julkisilla?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Aa totta, hyvä kysymys.

Hyppäsin suomalaisens mökillisenä, toki usein Lapissa käymättömänä ja peräkärryttömänä tuntemattomaan ja hommasin täyssähkön ilman käytännön kotilatausmahdollisuutta.

Parkkihallissa on lämpötolppa, mutta kun käyttöä ei ole sovittu, annan sen olla. Toki käytännössä jo koetellusti latausta edesauttavat noin kilometrin päässä olevat Helenin 2*150 ja 2*80 tolpat, joissa harvoin on ollut yhtä enempää muita. Toimii Mersun 0,3€ per minuutti sopimuksella. Toinen sopimuksen esimerkki, ei niin lähellä mutta muuten ihanat Tammiston Mäkkärin 4*250 tolpat.

Ja se käytännössä, kun säännöllistä pakollista pitkää arkiajoa mulle ei käytännössä tule yhtään.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tulipa kuun vaihteessa 2000 mittariin ja sähköpostiin kolahti myös ensimmäinen Charge me-palvelun lasku kesäkuulta.

Alveineen 54,30€ ja ladattua 258,9 kWh ajassa 181 minuuttia. Eli keskilatausteho näillä pelkillä suurteholatauksilla oli noin 86 kWh. Pienoinen pettymys, kelit kun vissiin ovat kuitenkin olleen aika optimaalisia. Toki joillakin latauksilla keskiteho jäänyt johonkin 40 kWh, kun tolppaan on tullut toinen viereen.

Vaihtovirtalatauksia on kerran, mökillä 26,6 kWh.

Kun laskennallisesti poistetaan sen vaikutus, että auto luovutettiin täydellä akulla ja se, paljon oli kuukauden vaihteessa jäljellä ja saadaan ladatulla ajetut kilometrit sekä arvioidaan lataushäviö 15 %, saadaan kuukauden ladatuksi energiamääräksi 243 kWh ja sillä ajetuksi 1550 kilometriä. Eli kulutus olisi noin 15,6 kWh/100 km. Auto kertoo luvuksi tasan 16.
Mielestäni aika hyvin, omapainoltaan noin 2400 kiloiselle, jossa jo vajaan kilowatin äänentoisto ottaa omansa :D
Toki, kesäkelit, kesäkelit...

Alkuviikonlopun reissu suuntautui Lahden liepeille tuttavaporukan mökille. Lauantaiaamupäivällä heihei (vanhoille) hipeille ja suunta kohti Lahtea. Joo, Suurmäen juurelle:

Kuva

Ja jotain kahvittelua yms. Mutta sähköautohenkilön oikea syy mennä Lahteen oli totta kai tämä:

Kuva

Jumalaiseksi annettu Ionityn laturi, josta sopimuksella saa tankata 0,30€/minuutti. Eka pönttö ei toiminut ja toimivasta keskilatausteho jäi johonkin sataan. Olisin odottanut, että teoreettinen maksimi 170 olisi paukkunut mennen tullen :cry:
Ei vissiin realismia, kun ladattu väli oli noin 30 % - 80 %.
No, sentään viereinen Audi Q4 päihitettiin :D

Loppuun vielä ympärikameran hassuja otoksia:

Kuva

Kuva
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja aero »

Henkka #2283 kirjoitti:
Su Heinä 09, 2023 12:42
Eli keskilatausteho näillä pelkillä suurteholatauksilla oli noin 86 kWh. Pienoinen pettymys, kelit kun vissiin ovat kuitenkin olleen aika optimaalisia. Toki joillakin latauksilla keskiteho jäänyt johonkin 40 kWh,
Vakiopilkunviilaus: latausteho on kW eli kilowattia, ladattu energiamäärä on kWh eli kilowattituntia. Jos vaikkapa ladataan 40kW teholla 2 tuntia, niin saadaan energiamääräksi 80kWh.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: M-B EQE

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tottapa tuo. Hyvä korjaus.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin