Nonni, kumikeskustelu on aina kivasta ! En muuten ole tainnut koskaan vaihtaa pelkkiä kumeja, aina koko höskän. Tai sitten olen, en vain enää muista. Ysisatasen ajovalonpesureihin kyllä, sen verran otan takaisin.
Jaa, enhän mä mitään tiedä autojen kolarikorjauksista. Arvioitsija sanoi heti, että tilataan uusi puskuri, maskikin heilui sen verran liikaa, että maski kanssa. Kysyi haluanko samanlaisen tai sinnepäin lisävalon, no tottakai. Uusi rekisterikilpikin toki. Semmoisesta mällistä tekee laskelman ja jäädään odottamaan, mitä vakuuttaja sanoo. Ei vissiin ihan halpa, mutta kaippa sentään lunastukselta vältyn. Tarkastaja otti ulkokuvia ja sisäkuvat autosta, sanoi, että on tavallista siistimpi eikä mikään romu, niin ottaa vähän lisää kuvia, että on vakuutusyhtiön tarkastajalla helpompi homma päättää. Hyvää palvelua !
Tuosta keikasta kun selvisi, niin käytiin pojan kanssa hakemassa Avaruussukkula 2007 pihaan. Olen montaa kokeillut, mutten aikaisemmin ostanut. Nyt on sekin tehty.
Manuaali, 6-vaihdetta, tätä korimalllia ei voi automaattina ostaa ennen loppuvuotta 2009, jolloin kammottava i-shift robottivaihteisto vaihtui normaaliin automaattiin. Ihan asiallinen kulutus kotimatkalle, parin pysähdyksen taktiikalla. Oli sen verran kuiva tankki hakiessa, että pokka petti ennen Porvoota ja tankkasin vähäsen, kun jäljellä olevat km-näyttö oli ollut nollassa jo tovin.
Pesin ja kuivasin, sitten talliin. Onhan tuo korin muotoilu edelleen vuonna 2023 melkoisen omalaatuinen, hankala pestävä omalla tavallaan. No, tässä ei ole ruostehommia, ovet virheettömät jne. Alustan toki kurkkaan ja suojataan ainakin taka-akselista perään.
Tähän oli asiallinen myyntifiksi tehty, sisusta on raikas ja erittäin hyvässä kunnossa, musta on edelleen kauhea ulkoväri, naarmua piisaa ja konepellissä on kiveniskemiä ihan tarpeeksi. Mutta eihän ne ajoon vaikuta. Keulassa on tuo kokomuovi, joka kaipaa kipeästi kiillotusta, osa ei varmaan lähde, mutta hävitän sen mitä lähtee.
Tein semmoisen 5 tunnin stintin auton kanssa nyt alkajaisiksi, toistaiseksi en ole löytänyt mitään mikä on rikki, tai ei toimi. Kumpikin kaukkari avaa ja sulkee kaikki ovet ja luukut, sähkölasit toimivat, cd-soitin soittaa levyjä, ilmastointi pelittää niin, että joutui nostamaan pyyntiä kotimatkalla 22 asteeseen, kun 21 asteella tuli kylmä. Huoltokirjassa on merkintä, että kompressori on vaihdettu toissavuonna. Hyvä niin, se on kallis homma. Paljon jäi vielä tarkastettavaa ja hipisteltävää, mutta perushuollon tein, koskapa edellinen on kahden vuoden takaa, toki kilsoja tullut sen jälkeen vain maltilliset 13 tkm.
Tämä on kovin erilainen, kuin siskonsa sedan. Lokarit on muovitettu, kuten myös helmat. Alustassa on muovia paljon enemmän kuin sedanissa. Oven kahvat ovat erilaiset niin edessä kuin takana. Jne jne. Ikävä yllätys oli kun aloin öljyjä vaihtamaan, pohjassa oli tosiaan muovia ja joku hemmetin Ranepelti peittämässä öljynsuodatinta, ruuveja oli toistakymmentä. Muuttui vartin öljynvaihto tunniksi ja vartiksi, mutta sain kuin sainkin pellinpalan irti ja takaisin kiinni ilman nosturilla käyntiä. Hyvin se 53v vielä taipui, katsotaan kostautuuko huomenissa.
Öljyt kumminkin vaihtui ja suodatin myös, nyt kelpaa. Minähän en kaksi vuotta vanhoilla öljyillä ajele, eikä seuraava omistajakaan. Moottorin ilmansuodatin oli hyvän näköinen, mutta vaihdoin kuitenkin uuden (kuvassa), se on nimittäin erittäin asentajaystävällinen parin minuutin homma.
Raitisilmasuodatin on kaikissa tämänikäisissä Hondissa hanskalokeron takana ja vaihtuu parissa minuutissa. Paitsi tässä. Joutui askartelemaan itsensä pelkääjän jalkatilaan, tosin homma oli kohtuullisen helppo, lattiamatto ja yksi suojapaneli pois, sitten suodatinkotelosta pääty pois ja suodatin näkyvissä. Ei tarvitse runnoa tai taitella, tulee pois suorassa ja menee suoraan sisään. Tässä vaiheessa tunsin tyydytystä, koska vaihto näytti todellakin olevan tarpeellinen.
Vaikkei kilsoja ollut tullutkaan kuin 13 tkm, niin kaksi vuotta tekee tehtävänsä.
Sisälle riittää tosiaan imurointi, sen verran raikas ja siisti oli sisusta. Aloitin jo maalipinnan pinnoituksenkin. Tuo pitäisi myllyttää ja syväkäsitellä, mutta siihen en lähde. Tehkööt joku jos katsoo tarpeelliseksi. Tarvitaan kyllä ammattilainen ja tunteja häneltäkin, että 17-vuotias musta auto saadaan kuosiin. Laitan nyt vain suojan pintaan, muuttuu se siistimmäksi siinäkin.
Tässä on vielä alkuvuosien versio tuosta K-koneesta, taisi olla 2006-2007 kun kone oli tämännäköinen, sama teho jne., mutta habitus konehuoneen puolella hieman erilainen kuin sedanissa.
Päivä on kuitenkin kaikesta huolimatta ollut mollivoittoinen. Terrierimme Robi lähti tänään koirien taivaaseen, oli aika päästää poika pois täältä riutumasta. Yhteisiä vuosia tuli melkein 13 kpl. En ole eläinlääkäri, mutta yskä alkoi vaivata joitakin viikkoja sitten ja askel hidastui sille asteelle, että kynnyksen ylikään ei enää oikein tohtinut mennä. Tänään käytiin ulkona kaksi kertaa ja kummallakin kerralla kannoin herran sisään, halusi, muttei enää kyennyt tulemaan portaita. Pakko oli päästää irti. Tällä rodulla on vanhuuden vaivana sydämen vajaatoiminta ja kyllähän merkit siihen viittasivat vahvasti. Pari muutakin koiraa on mennyt matkan varrella samalla tavalla, kun sydän on hiipunut. Päätetään tämä pakina kuvaan Robista viime kesältä, kun jalka vielä nousi vanhaan malliin. Nyt ei näe enää kirjoittaa, pitää lopettaa.
![Kuva](https://i.imgur.com/Mogka4M.jpg?1)
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634