Tästä kannattaa lähteä liikkeelle:
viewtopic.php?f=13&t=154310
1. Vaihda ilmamassamittari. Yleisin syy mikä hajottaa näistä moottoreita on se, että ajaa vanhalla ilmamassamittarilla. Ja vain uusi alkuperäinen Saab, ei tarvikkeita. Itse pidän immulla 150tkm vaihtoväliä. Sellaisen saat merkkiedustajilta, nettikaupoista tai vaikka Motonetistä
https://www.motonet.fi/fi/tuote/283511/ ... kuperainen
2. Puhdista öljypohja. Ohjeet löytyvät mm. linkin kautta. Huohotinpäivitys kannattaa tehdä, jos ajat lyhyitä matkoja, mutta jos vedät yhtä siivua pitkää maantietä niin vanhakin toimii. Huohotinpäivityspaketin saa myös merkkiliikkeistä, ulkomailta tai vaikka Motonetistä
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=499
3. Perushuollot kuntoon suodattimet, tulpat, imu- ja ahtovuodot kuriin, alipaineletkujen uusinta, öljyvuodot kuriin, apulaitehihna.
4. Pyhä kolminaisuus + lambda-anturi: Sytytyskasetti, kampiakselin asentotunnistin, ja polttoainepumppu. Nämä ovat yleisimmät syyt minkä vuoksi matka katkeaa. Näissä käytettävä Saab alkuperäisiä, Bosch tai Walbro osia.
5. Jakopää vaihtoon tilastollisesti ja melko tyypillisesti menee 200-300tkm välillä. Ketjun kiristimen asennosta saa suuntaa-antavaa arviota jakopään jäljellä olevasta eliniästä.
Kalleimmat kilometrit Saabilla ovat nimenomaan sinulla edessä. Monesti 300tkm ajettu Saab on tekniikaltaan paremmassa kunnossa ja huollettu, kuin juuri alle 200tkm ajettu.