Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

tjaa, ei kyllä ekana tule mieleen SAABia ja Hiacea lähtisi vertailemaan. Pari reissua Hiacen ratissa ollut, ns muutto toimissa, oli kyllä "rekkamainen" fiilis kun sillä kurvaili. Mites, menisikö Lite Ace helpommin. Ja jos jostain löytyy hyvä Toyota Timangi.
Viimeksi muokannut torque, La Syys 16, 2023 22:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Yksi sana. Fiilis. Sellainen on Saabissa ja sellainen on Hiacessa. Ihan omansa. Toinen sana. Sielu. Saabilla on sellainen ja myös Hiacella. Jep, olen outo, mutta nämä herättävät minussa tunteita.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

^tottakai. Muutamia pakuja tullut ohjastettua, Hiacee, Transiittia ja Mersua. Iso Transiitti hyvä, siinä tilaa mainiosti tavaratilassa. Mersu oli ehkä paras ajettava, melkein kuin henkilöauto. Eipä tullut viime aikoina kokeiltua miten nuo uudemmat pakut(kympilla) skulaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Taisin joskus mainita jotain hiacesta :D Nyt alkaa olla aika pelastaa ne viimeiset "kunnon" yksilöt talteen..
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^On tässä vielä aikaa, tuolla on pilvin pimein esim. viimeistä 2012 vuosimallia, joista pyydetään enemmän kuin uutena... Minähän hain kauan, mutta hinnat näissä ovat edelleen aivan päätähuimaavia, enkä halunnut sitoa paljoa pääomaa kiinni. Okei, tuli takaveto jonka käytettävyys on surkea tietyillä keleillä täällä maalla, mutta tässä on nyt se kolme tonnia ja risat kiinni, mikä oli itsellä rajana. Kyllähän tälle hintaa tulee, renkaat, ilmastointi jne., mutta askel kerrallaan.

Ilmastoinnin jätän varmaan kevääseen, eipä sillä siihen saakka ole merkitystä, kun lämmitys toimii normaalisti. Täytyy miettiä tuota talvikelpoisuuden parantamista, kunnon renkaat on selviö, mutta mitäs raati sanoo, paljonko tarvitsen taka-akselin nurkille painoa takakonttiin, että ajaminen ei ole liian jännittävää ja ennenkaikkea, ettei jää joka paikkaan kiinni ? Ainoa ratkaisu taitaa olla useampi säkillinen jotain. Varmaan hiekkaa, kun sitäkin voi tarvita. Kunnon lapio mukaan, hinausköysi jne. :D
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mun mielestä toi koppa ei oo takavetonakaan ihan kauhean paha, seuraavaa oli kaamee vikuri.
Vai oliko vaa koneriippuvaine :roll:
Tuonne takanurkkaa jos saa jotkut hiekkasäkit niin painoa ei tarvinne mahottomasti.
Tuossa on kyllä se hyvä kun tarvetta ei ole joka päivä ja huonol kelil voi ajella hynkyl tai mikä ny sattuuki oleen hollilla niin ei neliveto oo pakolline..

Oliko juttuu mikä tuon hiasen tilalle tuli?

Mut joo, ei osunu omat arvaukset kohilleen :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tota just mietin. Mullahan oli -09 takaveto ja se jäi kiinni ihan mihin vaan. Mutta, muistelen, että tossa faceliftissä perän lukkoa oli tehostettu, jonka johdosta se oli niin mahdoton, kun vaan toinen puoli veti tiukassa paikassa tms. Mietinkin eilen, että oliko se niin, että tässä vanhemmassa mallissa perä toimi paremmin. Toivottavasti.

Katselin, että paikallisessa K-Raudassa on 20kg Kekkilän sepelisäkit tarjouksessa 4.95e/kpl. Taidan hakea niitä parikymmentä, niin on millä mällätä. Hiekkaa tarvitaan täällä maalla aina, joten kaikki kyllä kuluu aikanaan. Voisi ihan testata, että mikä on oikea määrä vakauttamaan autoa sopivasti, riittääkö muutama säkki vai tarvitaanko kymmenen.

Myyjä sanoi, että edellinen omistaja oli vaimon vaatimuksesta vaihtanut hieman uudempaan ja nykyaikaisempaan pakuun. Pikkasen naurahdin, kun hän lakonisesti totesi, että "luultavasti huonompaan". Ei tullut kysyttyä, että mihin vaihtoi, mutta kun liike oli Autosalpa, niin jos arvaan, että Renaultiin/Opeliin, en ole kovin väärässä. Voi olla, että tulee Haisua ikävä, ainakin isännälle, joka siitä pitää huolta ja korjaa. Mutta jos vaimo on tyytyväinen, niin hyvä !

Tosiaan, ei ole ongelmaa kun on Hyundai mahdottomille keleille, eli tässä tapauksessa vihoviimeinen lienee lumi/räntäpöpperö tai kun tuo pihatie on sellainen, jossa auto painuu pintakerroksen läpi ja alla on kuitenkin vanhaa pakkautunutta mössöä. Kovalla pakkasella tullen ajamaan Hiacella, koska sen saa Webastolla lämpimäksi ja Hynkyssä ei ole lämmittimiä.

Minä olen tämmöinen fundeeraaja ja testaaja, joten sinällään ihan mielenkiintoista nähdä, miten tuolla takavedolla pärjää talvessa, kun vähän miettii asiaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea hankinnalle, hienokuntoinen hiace on kyllä pihaan löytynyt. Muutaman vuoden päästä sitten museorekisteriin :mrgreen:

Sanoisin että hirveän takapainoiseksi ei autoa kannata talvikäyttöön säätää, jotta mutkissa käytös säilyy loogisena, liikkeellelähtöönhän varmaan kaikki massa vetävien pyörien päälle on lisäapuja. Mutta ajon kannalta aina paras jos toteuva painonjakauma on lähellä 50/50.

Löysin vuoden 2008 TM:n pakutestistä (jossa tosin oli mukana faceliftattu Hiace, mutta kumminkin pitkä, RWD ja käsittääkseni samalla koneella) tiedon että tyhjän Haisun painojakauma on 60 % eteen ja 40 % taakse. Punnittu omamassa taas oli 1935 kg (otteessa 1900 kg). Noilla luvuilla Haisun etuakselilla on siis tyhjänä massaa n. 1161 kg ja takana 774 kg. Jos lastaa suoraan taka-akselin päälle massaa, niin tuon erotuksen eli 387 kg kun pakkaa autoon niin on jakauma just jetsulleen.

Sitten voi tietty hifistellä kuskin ja matkustajien painon huomioiden. Kun katsoo missä ohjaamossa istutaan niin varmaan luokkaa 65-75 % miehistön massasta kohdistuu etuakselille ja loput taakse. Eli hieman lisää sepeliä konttiin sen mukaan paljonko massaa ohjaamoon yleensä änkee.

Sitä en tiedä onko tankki ollut miten täynnä tuossa TM:n mittauksessa. Joitain kymmeniä kiloja siitäkin tulee massaa, mutta mihin kohtaan autoa, sitä en tiedä kun en tunne tankin sijaintia hiasessa.

Joka tapauksessa niin isolta määröältä kuin 400 kg sepeliä kuulostaakin, niin on se aika tontilla jos hakee Bemarityyppistä painonjakauman optimointia Hiaceen :D

Oma asiansa sitten myös se että miten saa esim sen 20 kpl 20 kg sepelisäkkejä sidottua paikalleen taka-akselin kohdalle niin että meno on turvallista eikä säkkejä tarvii joka jarrutuksen jälkeen olla siirtämässä takaisin paikoilleen?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Su Syys 17, 2023 11:08
^Tota just mietin. Mullahan oli -09 takaveto ja se jäi kiinni ihan mihin vaan. Mutta, muistelen, että tossa faceliftissä perän lukkoa oli tehostettu, jonka johdosta se oli niin mahdoton, kun vaan toinen puoli veti tiukassa paikassa tms. Mietinkin eilen, että oliko se niin, että tässä vanhemmassa mallissa perä toimi paremmin. Toivottavasti.
Kuulostaa sellaselta taloudelliselta tehostamiselta, jossa fyysisellä lukolla heitetään insinööriä päähän ja pistetään tilalle joku jarruleluhimmeli.
AZP kirjoitti:
Su Syys 17, 2023 11:47
Sanoisin että hirveän takapainoiseksi ei autoa kannata talvikäyttöön säätää, jotta mutkissa käytös säilyy loogisena, liikkeellelähtöönhän varmaan kaikki massa vetävien pyörien päälle on lisäapuja. Mutta ajon kannalta aina paras jos toteuva painonjakauma on lähellä 50/50.
Pelimies laittaa sinne kiskon, johon valmistaa sepelille lootikon ja asentaa sille liukumoottorin niin, että liikkeelle lähteissä saa lootikon ihan takalaitaan kiinni ja liikkeelle päästyä vetää sen keskemmälle. Ei tartte saada ees väliseinään asti, varmasti vaikuttaa jo paljon kun vetää vaan akselin etupuolelle takapuolen sijasta.
AZP kirjoitti:
Su Syys 17, 2023 11:47
Oma asiansa sitten myös se että miten saa esim sen 20 kpl 25 kg sepelisäkkejä sidottua paikalleen taka-akselin kohdalle niin että meno on turvallista eikä säkkejä tarvii joka jarrutuksen jälkeen olla siirtämässä takaisin paikoilleen?
Tämäkin on ratkaistu tuolla siirrettävällä hifistelylaatikolla, kun kiskomekanismi on pultattu kunnolla kiinni. Sehän on pakko tehdä kunnolla, että ylipäätään toimii.

Mutta maanläheisempi ja realistisempi idea, ihan tosissaan: tee/hanki sinne peräkonttiin sepelille laatikko ja pulttaa se kiinni sinne takanurkkaan. Siihen sellainen luukku, josta saat tiukemmassa paikassa kauhottua sitä sepeliä kätevästi renkaiden alle. Mitään avonaista sorapussiahan ei kukaan meinaan siedä auton perässä, joten ne pussit olisi vain ja ainoastaan painolastina eikä niistä käytännössä voi sitä sepeliä mekaaniseksi pitoavuksi hyödyntää. Tuollanen laatikko on vielä helpompi pultata/sitoa kiinni kuin ne pussit, niin sen paikallaan pysymisen saa jopa ihan oikeasti varmistettua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4638
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo Hiacen Bentonin älylaturin asennus on laiton :!:

Moottori tilaan ei saa asentaa mitään 230V laitetta, mikä ei ole sinne hyväksytty. Karkein virhe tässä asennuksessa on mm. verkkoliitäntäjohto. Sen pitää olla "panssariletku" suojattu. Lisäksi vaikka laturin kotelon luokitus olisi IP67 sen pitää kestää liuottimia. Näillä tarkoitettaneen mm. jäähdytysnestettä, jarrunestettä, öljyä jne. Ja tätä tuo tuskin täyttää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toivottavasti IC1970 ei joudu virkavallan kanssa tekemisiin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Numba
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Numba »

Olikos niin, että Bentonin asennus olisi laillinen, jos se olisi kytketty sisälämppärin pistokkeeseen ja sijaitsisi cabiinissa?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pitää tarkentaa vielä omaa kirjoitusta eli omasta mielestä vikurampi ajettava on just sellane missä ärhäkkä lukko koska se yhdistettynä kevyeen perään niin meinaa et aina poikittain. Perus lukoton on tuossa suhteessa parempi, toki vaatii hyvät renkaat ja vähän painoo taakse et pääsee liikenteeseen.
Mulla oli hiasessa vaan pattinkit kylellään lokasuojien etu-ja takapuolella jotka oli yhdistetty toisiinsa parilla pätkällä ja väliin hiekkasäkkejä. Isällä oli pitkään talvisin joku ehkä 5milline plootu kontin takareunassa talvisin, seki riitti eikä häirinny käyttöö.
Sadalla kilolla ite alottaisin..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, äkäsempi lukko on helposti vikurimpi. Yhden pyörän yrittäessä jumiminen taas viittaa avoperään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Ei nyt liity ns pakuihin, vaan silloin kun oli noita kimppakyyteejä Hki-v kentälle.
Oli yksi työreissu aamulähtö kentälle, tuli sit jokin Dodge/Chevy takaveto "paku/taksi" noutamaan pihaan keskellä talvea, vilkaisin että kesägummit alla, no ei siinä mitään.
Vaan kun oli hällä se samalla reissulla nouto, melko jyrkän pihatieltä montussa, hieman mietitytti tuleeko hieman lisää säätöä, vaan ei, pari sahausta ja menoksi.
Meitä olla 3 kpl menossa kentälle, vaan olihan tuossa biilissä painoa ja lukko perä. Toinen nhlö hieman äkäisesti valitteli kuskille että ei ehtinyt ajoissa kentälle työvuoroon. Ja enkä ollenkaan menisi antamaan tuollaista palautetta kuskille, hoiti hommansa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin