Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Numba kirjoitti:
Su Syys 17, 2023 14:21
Olikos niin, että Bentonin asennus olisi laillinen, jos se olisi kytketty sisälämppärin pistokkeeseen ja sijaitsisi cabiinissa?
Kyllä
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Bentonin kuvasin silloin kun eka kerran konepellin aukaisin. Nyt kun tarkemmin tutkiskelin, niin se on disabloitu, siis jo aiemmin. Eikä tule käyttöön enää. Googlailin vähän ja aika räpellyksiä vaikuttivat olevan ko. laitteet muutenkin. Tosiaan, tässä on kaiverrettu etupuskuriin kaksi koloa mihin se pistoke on työnnetty :facepalm_man: Kaikki sähköjohdot/töpselit auton keulassa ovat no no. Täytyy jossain vaiheessa ruuvailla pois koko härveli. Sisälämppäriä ei ole kun ei ole lohkoakaan, siksi varmaan noin viritetty.
Laitoin vanhan kunnon Defan kiinni akkuihin, 4/5 tuli näyttöön heti ja jokusen tunnin vilkutti sitä viidettä, kunnes ilmoitti että on valmista. Vaikuttavat olevan kunnossa, akut. Kun katselin tarkemmin huomasin, että akut ovat merkkiä "Toyota". Tämä näyttää olevan toistuva kaava, öljynsuodatin oli merkkiä Toyota ja kun kurkkasin ilmansuodatinta...
Kuva

Eipä ollut epäselvää koska on vaihdettu ja marmorin tuote näytti olevan tämäkin. Näyttää siltä, että autoa on sekä huollettu enemmän kuin valmistaja suosittelee, että myös alkuperäisosilla. Pitää vissiin mennä häpeänurkkaan, kun eka osa mitä vaihdoin oli Mann-suodatin. Hyi minua.

Putsasin kajuutan lattiasta kattoon, mukavia nämä pakut, kun ohjaamo on kompakti. Pyyhin pölyt, imuroin, käsittelin kaikki muovit (jota on paljon) hoitoaineella, pesin kumimatot, käsittelin mattojen alaiset muovit/vinyylit mitä lie Autoglymin hajunpoistajalla. Irrotin jopa niskatuet ja pesin hytin ikkunan,
Kuva

myös tavaratilan puolelta, ei muuten ollut vähään aikaan pesty...Nyt kelpaa kurkkia sekä että.
Kuva

Istuinsuojat voisi varmaan pestä joskus, vaikkeivat likaisilta näytäkään. Muutkin ikkunat tuli toki pestyä.

Konepellin suojasin, eli Megu 101 ensin ja sitten kestovahaa päälle. Aika hiekkapuhallettu konepelti on, mutta nyt menettelee, pieniä iskemiä yms. on miljoona, mutta en paikannut nyt mitään, koska Megu vei pintarusketuksen mennessään. Kaikki polttimot palavat niin auton sisä-kuin ulkopuolella, joten mennään sen mukaan, mikä rikkoutuu. Tässä on tuo konehuone hieman avarampi kuin facelifitissä, esim. lähivalojen polttimot ovat kuin tarjolla. Ehkäpä sinne ne Osramin pitkäkestoiset vaihdan lähiaikoina.

Liukuoven mekanismin putsasin ensin WD40:llä, sitten kaikkeen pyörivään ja liikkuvaan öljyä. Kiskon sisustan vuorasin vaseliinilla, nyt menee ovi nätisti kiinni kahden sormenkin tekniikalla, ei se paljoa vaatinut että herkistyi. Kiskon taustaa on paikattu muutamasta kohtaa, melko kökösti, joka näyttää olevan trendi noitten kohdalla. Keväällä voisi senkin ruuvata pois ja kunnostaa taustan, nyt valutin kiskon väleistä taustan täyteen öljyä ensiavuksi, jospa pitäisi kosteutta loitolla. Sitten kun kiskon ruuvaa irti ja siistin taustan, vuoraan sen varmaan kotelosuojalla.

Lopuksi hioin ja maalasin muutaman tunnin, avitin kuivumista kuumailmapuhaltimella kerrosten välillä, kun pimeyden myötä alkoi lämpötila laskea vauhdilla. Ne isoimmat silmiin pistäneet kittipaikkaukset ovat nyt pohjamaalilla, huomenna haetaan lisää värkkejä töiden jälkeen. Aika kökköjä nuo ovat vielä oman värinkin jälkeen, mutta mennään nyt noilla toistaiseksi. Vähän kyllä mietin, että ensi keväänä voisi keskittyä tuohon takaluukkuun vähän enemmän ja treenata.

Pieniä ruosterupia on melkolailla ja aika montaa kohtaa on paikattu, kaikki vähän eri näköisellä kilikalilla. Kunnostelen niitä hiljakseen, että on ainakin paikkaukset samaa sävyä jossain vaiheessa. Hiacen tyyppiongelma, eli etulokarin etu-ja takakulma sekä lokarin reunat helmaan saakka rusehtavat ikävästi, niihin pitää keskittyä ennen talvea kunnolla. Onneksi kyseiset paikat ovat varsin paksua tavaraa. Jotain vähän jykevämpää niille pitää keksiä.

Oikean puolen etu-ja takakaarille ei voi oikein tehdä mitään, ne on joskus vuorattu bitumilla. Aivan. Siellä kasvaa senttien kerros asfalttia. Ei siellä ruostettakaan ole, mutta onhan tuo nyt melko härski viritys. Taltalla se lähtisi, ei muuten. Onneksi on sentään niin piilossa, että pitää kurkkia. Otan joskus kuvan kun muistan.

Melkoinen Puuhamaa tuo kyllä on. Ja mikäs sen parempi. Kiva lähteä talveen kun tietää, että tallissa on askartelukohde aina, kun on inspiraatio ja kelit sallivat. Tuota sepelijuttua pitää miettiä appiukon kanssa, hän yleensä innostuu pikku projekteista ja on aika haka just tämmöisissä pulmissa. Katsotaan millainen boksi tms. sinne rakentuu.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Huh. Olepa pari päivää lukematta tätä ketjua, niin jo on tullut pari sivua uusia juonenkäänteitä luettavaksi. :)

Hiace on kyllä varmaan melko tylsä harrastettava, kun eivät tahdo hajota millään, jos ei ole päästänyt koria lahoamaan.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^On ja ei, kyllä näin paljon ajetussa pientä puuhaa piisaa tekniikkapuolellakin aivan varmasti. SIitä muuta sipistelyä on sitten niin paljon, ettei kyllä tule aika pitkäksi. Maalipinnan ylläpito edes etäisesti säällisenä vaatii talkoita ympäri vuoden...

Tänään hain paitsi maalaustarvikkeita, myös AZP:n laskelmaa lähelle menevän määrän Kekkilää, eli 18 x 20kg = 360 kiloa.
Kuva

Tuossa kuvassa näkyy hyvin perän puolella nuo sidontalenkit, samaten siellä edempänä häämöttää samanlainen lokarin etupuolella, missä on eka pystypalkki. Noihin kun väsää jonkun järeän stopparin, kenties jonkinlaisilla seinillä, niin toi mainittu määrä menee justiinsa tuohon taka-akselin päälle. Ollaan silloin hyvin lähellä optimaalia 50/50 painonjakoa.

Maaliliikkeen myyjä sanoi, että 350 kiloa riittää, hänellä oli samanlainen takatuuppari ja sen verran kun laittoi, niin pärjäsi oikein hyvin. Sanoi, että osti joltain duunarilta, joka tuli pihaan kitkoilla, no problem, kontissa oli työkaluja yms. sen tuhannen kiloa. Sitten kun auto oli tyhjä, sillä ei päässyt edes lähelle pihaa :D

Ei muuten K-Raudan lastaaja meinannut uskoa, että on alkuperäinen vaneri tavaratilassa, kun kuuli auton kilometrit. Vasta sitten taipui kun paljastin, että päällä on ollut "suojavaneri". Täytyy kyllä itsekin miettiä, jospa tuohon jotain solukumia askartelisi päälle. Perhana tässä tulee ideoita koko ajan, oli pakko laittaa to-do lista muistiin, että muistaa.

Jahas, menen teippailemaan, josko saisi pohjamaalia piiloon jo tänään. Ostin Rupesin suoravetoonkin viimein uuden aluslevyn ja vähän järeämpää laikkaa, jolla voi lasketella pitkin Hiacen kylkiä, isommat naarmut ja muut epäpuhtaudet pois pois pois. Useamman päivän saa Haisu nyt olla tallissa, alan vähitellen hioa pois noita etupään rumimpia kohtia.

Katsotaan, jos ensi viikolla saisi auton nosturille, niin voisi tehdä alustaan kotelosuojaiskun, ei se pahaa tee, vaikka pohja onkin hieno. Täytyy koittaa pari kuvaa räpsiä pohjasta, jos suinkin muistan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla on nykyisessä ja parissa edellisessäkin autossa ollut takakontissa Biltemasta rullalla ostettua kumimattoa, jonka oon leikannut sopivaan muotoon. Siihen pystyy helposti leikkaamaan aukot myös kuormalenkkien kohdalle. Mun matossa on sellanen kyynellevyn kaltainen pinta, mutta en Bilteman sivuilta tuolla pinnalla olevaa mattoa enää löytänyt.

Vois olla Hiaceenkin hyvää tavaraa suojaamaan vaneria. Erityismaininta siitä että tuo matto on pinnaltaan erityisen nahkeaa eli tavarst ei hevillä kontissa lähde ajossa liukumaan. Ei niitä tosin sitten lastatessa tai purkaessakaan liu'utella minnekään, mikä aina vähän hankaloittaa lastausta ja voi pakussa varsinkin alkaa tympimään.

Edit: Motonetistä löytyy nimellä autotallimatto: https://m.motonet.fi/fi/tuote/424161/MT ... 5-x-185-cm
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Vollessa käyttänyt isoiden huonekalu pakkauspahveja, tavaratilan pohjalla, yksi haaste tosin että voivat hieman liukua, vaan visusti jotain kumilenkkiä siihen kuorman ympärille jos hiemankaan pidempi matka edessä. Onhan siinä sentään ne "kuormalenkit", ja jos tähän toistan, onhan vollessa se hieman piilossa oleva verkkojuttu takaistuinpalkissa, hieman yllätti. Pahvi sikäli hyvä että jos jotain hieman vesijuttua, ruoka, märkää multasäkkiä tms, niin se jää siihen, edullista, ja uutta peliin seuraavalle reissulle. Ja voi helposti hieman siirrellä kun kuormaa ettei kolhi esim takapuskuria. Femmassa on kuormaverkkoa, vaan eipä ollut käyttöä, muilla tavoin katsottu ettei siellä tavarat seilaa kurveissa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Katselin muutaman päivän käytettyjä nastarenkaita ympäri nettiä ja tänään kyllästyin. Tili on tyhjä, mutta ensi tiistaiksi pitää taikoa jostain tarvittava summa, tilasin luottotoimittajaltani uudet Tigar Cargo Speed Winter-nastat, jotka asennetaan irtovanteille. Ovatpahan sitten valmiina, kun on aika. Sopivasti taas lämpenee sinne +20 asteen tienoille päivisin loppuviikoksi, ettei nyt ihan heti joudu vaihtohommiin.

Soittelin tänään myös edelliselle omistajalle ja kyselin vähän ilmastoinnista. Kertoi, että kolmisen vuotta sitten, käytännössä paluumatkalla ilmastoinnin täyttöhuollosta, kompura hajosi. Järjestelmä on tyhjä ja kompura kaputt. Keväällä tehdään ratkaisuja tämän suhteen, aika kallis remppa halpaan autoon, toisaalta, myytävyys sitten kun sen aika on ja käytettävyys siihen saakka on ihan eri tasolla, jos on toimiva ilmastointi. Toisaalta, onko sillä näin paljon ajetussa myytäessä mitään merkitystä. Sitäkään ei tiedä, että onko pelkkä kompura rikki, vai pitääkö vaihtaa muutakin. No, se ei tosiaan ole ihan ensimmäisenä agendalla.

Parempia kesärenkaita on niitäkin aikaa katsoa kevääseen saakka, ne ostan käytettynä mieluiten vanteiden kera, nuo nyt alla olevat 2012 paistetut Michelinit ovat muutamassa kohtaa aivan sakkorajalla. Renkaiden suhteen tämä ei ollut kovin hyvä kauppa, mutta kuten todettua, tässä on paljon hyvää mutta myös paljon tekemistä/hankittavaa.

Kysäisin edelliseltä omistajalta myös 394 tkm kohdalla tehdystä vetopyörästön kunnostuksesta. Kertoi, että kyse oli käytännössä "pikkuperän" laakerista, jossa oli havaittavaa välystä, se vaihdettiin ja hyvältä tuntuu edelleen.

Jarruttaessa olen pari kertaa huomannut jännän ilmiön, hyvin kevyessä jarrutuksessa, aivan loppuvaiheessa, kuuluu välillä jännä ääni ja tuntuu kuin joku laittaisi jarrulevyn ja palan väliin vaseliinia, tulee sellainen luisumisen tunne, vaikka jarrutus jatkuu ihan normaalisti. Ex-omistaja sanoi, että liittyy ABS-jarruihin ja on ollut ominaisuus jo vuosia. Toden totta, ääni on sellainen hyvin lyhyt rusahdus, kuten ABS-jarrujen runksuttaessa liukkaalla.

Tänään teippailin takapään umpeen ja aloitin maalaushommat, huomenna jatkuu ne ja myöhemmin hiotaan etupään ruskeita kohtia. Pari päivää vapaata, niin saanee hyvin aikaan. Jos naapuri on suostuvainen, niin torstaina voisi ajaa auton nosturille ja perjantaina alustasuojaus. Ainakin olisi sopivan lämmintä keliä siihen hommaan. Katsotaan.

Ai niin, edellinen omistaja oli todellinen Hiace-mies, kertoi ajaneensa usealla Hiacella yhteensä yli 2 000 000 kilometriä ja huoltaneensa/korjanneensa autonsa aina itse takuuajan ulkopuolella. Hattu. Päästä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Risto »

IC1970 kirjoitti:
Ti Syys 19, 2023 20:59
Katselin muutaman päivän käytettyjä nastarenkaita ympäri nettiä ja tänään kyllästyin.
Vain muutaman päivän käytettyjä on vaikea löytää. Tuolla on esim. pari vuotta vanhat: https://renkaat.copart.fi/product/765916/?lang=fi, kolme vuotta vanhat, mutta Michelinit: https://renkaat.copart.fi/product/782212/?lang=fi ja seitsemän vuotta vanhat, mutta kerskavanteilla ja 105 € kierros: https://renkaat.copart.fi/product/752949/?lang=fi kaikissa yli seitsemän mm pintaa.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^ :lol: Nuo Copartin renkaatkin tuli katsottua kyllä. Kuvia kun katseli, niin minulla oli kovin eri käsitys "hyvä"stä kuin heillä. Yksi sarja oli minkä olisi voinut ostaa, mutta se oli 300e ja siihen ei paljon tarvinnut laittaa lisää, että saa ihan uudet. Valinta oli loppujen lopuksi helppo. Hiacessa nyt on ihan sama mitä siellä on alla, ei se siitä muuksi muutu, mutta tuoretta tavaraa täydellä pinnalla ja nastoilla lienee kuitenkin takavetoisessa se paras vaihtoehto talveksi. Kesärenkaissa riittää kun on laillisesti pintaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mun hiasessa abseina toimi jarrukengät ympäri autoo mut ng satkussa tollanen yliherkkä abs johtui katkenneesta abs-kehästä. Renkaita vaihdellessa kannattaa ehkä kurkkii..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Puuhamaasta iltaa. Hio, teippaa, maalaa, maalaa, teippaa, hio ja uudestaan ja vielä kerran. Huomenna jatketaan. Vähitellen Haisun rusketus katoaa ja hopeaa hiipii tilalle. Ledivalot ovat armottomat, koitan nyt kelien sallimissa puitteissa saada tuon mahdollisimman "hyväksi" ennen talvea. Keväällä sitten ihaillaan uutta kukintoa :wink:

Kuva

Kokeilin myös Rupesilla myllyttää toista kylkeä, leikkaavalla laikalla ja aineella ja viimeistely Big Footilla ja käsin pyyhkäisemällä, en valita, aika kiva pinta tulee. Aika hyvin tuolla tyylillä sai niitä pienimpiä alkavia ruostetäpliä entisestään pienennettyä, jäljelle jäi sellaista pientä mikronäpertämistä ja pikkupensselillä tupsuttelua. Sitä on, paljon.

Sitä mukaan kun autoa pyörii ympäri nenä maalipinnassa, huomaa uusia työstön kohteita. Helmoja myllyttäessä tuli tsekkailtua helman kanttausta ja huomenissa teippaan helman koko matkalta kummaltakin puolelta. Muutamia kohtia pitää vähän hioa, niihin ruosteenestopohjamaalia, muuten vedän sinne muutaman kerroksen kiveniskumaalia ja päälle parista ylijäämäpullosta mustaa päällimaalia. Nyt helmoissa on alimpana alustan ruostesuojauksen epätasainen roiske"maalaus", joten yhtenäistän ja siistin vähän ilmettä.

Samalla kun kyykin maan tasossa silmä osui tähän veijariin...

Kuva

Jarrupaineensäädinhän se siinä. Tuo kun jumittaa, niin paitsi pomppaa katsastuksesta, niin saattaa käydä liukkaalla köpelösti tiukemmassa jarrutuksessa, kun heittää perän kurkkimaan kuskia silmiin. Siinä vaiheessa kun katsekontakti tulee, ollaan jo kaukana varsinaisesta ajoväylästä. Ihan asiallisesti liikkui, mutta annoin sille liikuntaa huolellisesti ainakin vartin verran ja uitin ensin WD40 ja sitten öljyssä. Tämä operaatio on syytä toistaa ainakin renkaavaihtojen yhteydessä tai useammin. Pääsee sekä kuski, että lompakko paljon vähemmällä.

Tuulilasikin tuli pestyä sisäpuolelta, webaston ohjekirja luettua ajastuksen osalta ja kaikenlaista muuta tsekkailtua. Webasto on mallia Thermo Top E ja teholtaan 4.2 kW. Kovasti houkuttaisi hankkia siihen kaukosäädin, vaikka sitten vaan ihan perusmallia Telestart T91. Useamman satasen operaatio, mutta kyllähän se hakkaisi tuon autossa olevan ajastimen 6-0. Kypsyttelen ajatusta, jos panostaa niin pitäisi olla varma, että tuo kestää porsimatta pari talvea.

Tänään tuli joku seitsemän tuntia puuhasteltua, huomenna vähintään saman verran, että saan auton tiettyyn pisteeseen, sikäli kun menee nosturille ja alustan ruostesuojauksen täydennykseen.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Tuulilasikin tuli pestyä sisäpuolelta
Tuosta tulikin mieleen, oli se yksi venemyyjä, käytiin yhdessä venettä trailerin kanssa toimittamassa. Oli abtrallaa tähän vuoden aikaan, sadetta tuli runsaasti, vaan hän oli vahannut ulkoa tuulilasinkin jollain Marine Grade vahalla, ei juurikaan tarvinnut useinkaan niitä pyyhkimiä käyttää vaikka oli 150km reissu.
Tuulilasiin ehkä kerran pari itse jotain perusvahaa kokeillut, vaan ei toimi parin pesukerran jälkeen. Sisäpuolelle toki en yrittäisi mitään vahaa laittaa lasiin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Ke Syys 20, 2023 21:49
Jarrupaineensäädinhän se siinä. Tuo kun jumittaa, niin paitsi pomppaa katsastuksesta, niin saattaa käydä liukkaalla köpelösti tiukemmassa jarrutuksessa, kun heittää perän kurkkimaan kuskia silmiin. Siinä vaiheessa kun katsekontakti tulee, ollaan jo kaukana varsinaisesta ajoväylästä. Ihan asiallisesti liikkui, mutta annoin sille liikuntaa huolellisesti ainakin vartin verran ja uitin ensin WD40 ja sitten öljyssä.
Öljyn kanssa varovaisesti ja pyyhkien ylimäärät pois. Siihen meinaan tarttuu pölyt kiinni ja saattaa pidemmän päälle aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin hyötyä, jos "kuljettaa" pölyä liukuvan kohdan kohdalta väärään suuntaan.,
torque kirjoitti:
To Syys 21, 2023 00:29
Tuosta tulikin mieleen, oli se yksi venemyyjä, käytiin yhdessä venettä trailerin kanssa toimittamassa. Oli abtrallaa tähän vuoden aikaan, sadetta tuli runsaasti, vaan hän oli vahannut ulkoa tuulilasinkin jollain Marine Grade vahalla, ei juurikaan tarvinnut useinkaan niitä pyyhkimiä käyttää vaikka oli 150km reissu.
Tuulilasiin ehkä kerran pari itse jotain perusvahaa kokeillut, vaan ei toimi parin pesukerran jälkeen. Sisäpuolelle toki en yrittäisi mitään vahaa laittaa lasiin.
Mulla on kolme vai neljä autoa aikain saatossa kestopinnoitettu melko järeillä möhmääteillä niin, että tuulilasi on samalla pinnoitettu melko pro-luokan aineella (ei, en tiedä millä, homman hoiti kaveri joka teki näitä ammatikseen) ja sillä sai tuon efektin aikaan. Pyyhkijöiden käyttö keskittyi noissa autoissa taajamanopeuksiin, maantiellä vesi vaan hävisi ruudulta. Kestoikää käytöstä riippuen (pyyhkijöiden käyttö tietenkin kuluttaa pintaa) 1+ vuotta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Gsm-ohjauksen saa kyllä halvemmallaki
Esim. https://www.tori.fi/uusimaa/GSM_kaynnis ... 549451.htm
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^No ei oo paha. Mutta, enköhän mä pärjää tolla autossa olevalla, pitää vaan aina muistaa nappia kerran painaa, kun autosta poistuu ja jos lähtöaika muuttuu, niin käydä entraamassa. Eihän tota tarvitse kuin työpäivinä, muuten voi käydä painamassa liekinkuvaa ennen lähtöä. Hiace on kuitenkin ulkoruokinnassa talven ja pari metriä ulko-ovesta, kun ei tuota webastoa viitsi sisätiloissa edes harvaan rakennetussa tallissa käyttää.

Täytyy koittaa pitää kulut kurissa tämän kanssa ja käyttää rahaa vain välttämättömyyksiin, eli käytännössä huoltoon, korjauksiin, renkaisiin ja sen sellaiseen. Tarkoitus olisi kuitenkin päivittää tämä viimeisen faceliftin nelivetoon, tai vähän ajettuun takavetoon jos tuntuu siltä että talvesta selviytyy riittävän hyvin. Jos tämä on kasassa vielä keväällä ja jää ykkösautoksi, niin Hiace + pojan Accord yhdistelmällä pärjään hyvin jonkun aikaa.

Ja jos Hiaceen jotain hankkii, niin ne voi sitten siirtää seuraajaan ja kierrättää esim. renkaita tarvittaessa, kuten noissa Hondissakin olen tehnyt.

Hiace on tallissa edelleen, vapaapäivinä tein paljon ja tänäänkin töiden jälkeen pari tuntia edistin. Eilen sain valmiiksi mm. helmat koko matkalta kummaltakin puolelta. Tänään käsittelin kaikki lokasuojien kaaret ja niiden lähialueet kotelosuojalla, samaten liukuoven reunat, myllytin pari kohtaa ja pinnoitin etulokasuojat. Autolle ei tehdä alustaan mitään erillistä suojausta, pohja on erinomaisessa kunnossa. Olen paukkupullon kanssa ryömiskellyt alustassa ja täydentänyt muutamia kohtia, joissa on vähän kulumaa tai lohkeamia suojauksessa.

Myllytän osan autosta ja osan pelkästään pinnoitan. Pölykapselit ajattelin hankkia, kaikki 8 kpl vannetta ovat aika hirveitä, pikkasen kohentuu profiili kapseleilla. Jos ehdin ennen maanantaita, koitan vähän elvyttää noita puskureita myös. Sitten onkin aika alkaa ajaa tällä enemmän, Hyundai pitäisi saada pestyä ja tallitettua, täytyy laittaa pinnoite päälle ja sillä sitten kohti kevättä.

Sepelilaatikko tms. ei ole edistynyt, ei olla appiukon kanssa kohdattu viime päivinä. Seuraavat päivät menevät taas tiiviisti töissä, täytyy koittaa iltasella vähän jaksaa tehdä ja hyödyntää näitä lämpimiä kelejä, kun hämmästyttävän lämmintä pitelee.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin