^Kiitos, kuitti.
Niin, Hiacen ajotuntuma muuttui joustavammaksi tuoreella kumilla, mutta samalla n. 70 km/h ja ylöspäin tuli kaveriksi nastojen ulina
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Eiköhän siihen totu ja kyllä se tuosta asettuu, ynnä jos ja kun tulee oikea talvi, niin eipä enää kuulu. Yllättäen kuivalla asfaltilla uudet nastat jollottavat !
Muuten alkaa ajo taas sujua Hiacella, lihasmuisti on edellisten muistoista aktivoitunut ja peileistäkin on taas oppinut peruuttamaan ilman kameraa ja tarkkailemaan tilannetta enemmän, kun pituutta on kuitenkin 5.2 metriä ja akseliväli on pitkä.
Haukkukaa perverssiksi tai muuten oudoksi, mutta jotenkin minä vaan viihdyn tuon ratissa. Korkealta on kiva tarkkailla maailmaa. Autoa saa todellakin ajaa, eikä kukaan yritä auttaa pyytämättä... Paikaltaan voi lähteä tyhjäkäynnillä ja muutenkin vetoalueet ovat äärimmäisen selkeät, 1/20, 2/40, 3/60 ja siitä voikin sitten hypätä suoraan vitoselle. Kone on parhaalla vääntöalueella jo 1600 kierroksella ja n. 1300-1400 kierroksella vetää mukisematta isommallakin vaihteella.
Auto menee suoraan ja ohjastamatta, minkäänlaisia ylimääräisiä välyksiä ei ole, eikä muutenkaan ole löytynyt mitään ominaisuuksia. Osaa häiritsee uuden Toyota Corollan rengasmelu, mutta minä olen sinut vanhan Hiacen melun kanssa. Auton oma radio on ollut valmiustilassa ekan päivän jälkeen, audiona palvelee JBL:n kannettava bassokaiutin, jolle on sopiva paikka lattialla käsijarrun oikealla puolella, soi hyvin ja riittävästi.
Sellainen alustava suunnitelma minulla on tämän kanssa, että huollan säntillisesti ja kohtuullisia korjauskustannuksiakin saa tulla, sitten kun on aika päivittää niin koitan löytää tilalle sellaisen, jonka kanssa ei tarvitse tehdä kompromisseja, eli panostan vähän enemmän ja tarkoituksena, että jää ajoon pitkäksi aikaa. Ehdoton vaatimus seuraajalle on kaksi sivuovea, vanhasta tottumuksesta, kun edellisessä oli, aina autosta noustessa on hamuamassa kuskin puolen sivuovea auki. Jota tässä ei ole.
Pariovet takana eivät ole pakolliset, mutta suotavat. Webastosta en tingi. Siinä ne tärkeimmät. Sen verran hyvin pidetyltä tämä on vaikuttanut, että pidempikään tuttavuus tämän kanssa ei tuottane vaikeuksia.
Tämän talven jälkeen olen viisaampi sen suhteen, haenko nelivetoa, vai pärjäänkö takavedolla, niillä metodeilla, jotka nyt ovat käytössä lisäpainon ym. suhteen. Katselin oikein mitalla, että takapää laski pyöränkotelon kohdalta 1 sentti per 120 kiloa. Nyt kun on laatikossa 240 kiloa lisäpainoa, auto on ollut näin alkutalven keleillä erittäin jämäkän tuntuinen ja sopivasti maanläheinen ajettava, suorituskykyyn tuolla kilomäärällä ei ole mitään vaikutusta, hyvin pysyy muun liikenteen mukana.
Näillä kilsoilla mitä tahansa voi tapahtua, mutta mennään reissu kerrallaan. Vaan kylläpä on taas pirun kiva, kun on auto, jonka kohdalla ei tarvitse miettiä, että mahtuuko kyytiin sitä tai tätä. Kaikenlaista on jo tullut kuskailtua. Lukitaan siis pakumoodi hamaan tulevaisuuteen ja siinä sivussa pyöritellään pienempiä ritsoja fiiliksen mukaan.
Mietin tuossa yhtenä päivänä, että Hiace on vähän kuin Saab siinä mielessä, että kummankin kohdalla viimeinen Suomeen tuotu vuosimalli on 2011. Vanhaa varastoa Hiacea rekisteröitiin vielä vuonna 2012, kai joitain Saabejakin meni kilpiin vielä vuonna 2012 ? Katselin hieman tilastoja ja totesin, että viime vuoden lopulla Suomessa oli liikenteessä 33671 Hiacea. Näistä vuosimalleja 2006-2012 oli 15425. Jos otetaan mukaan koko tämä vuosituhat, niin autoja on liikenteessä 21437. Vertailun vuoksi seuraajaa, eli Proacea, tuota naamioitua ranskanpullaa, on rekisterissä 10v rupeaman jäljiltä 8474 kpl. Kauan kestää, ennenkuin Hiace on syrjäytetty. Jostain syystä nimittäin Nettiautossa on koko ajan alle 200 kpl Hiaceja myytävänä, mutta Proaceja selvästi enemmän.
Vertailun vuoksi Transportereita oli viime vuoden lopulla ajossa 48000 kpl.
Saabit tuli tsekattua samalla ja viime vuoden lopussa tilanne oli:
SAAB yhteensä 21684
9-3 9659
9-5 6475
900 2872
9000 1082
99 579
96 443
90 337
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634