Pääsulakkeiden koon kasvattamisen kustannus riippuu myös siitä minkälainen liittymä kiinteistöllä on nyt. Jos liittymä on isompi kuin nykyiset pääsulakkeet, voi selvitä hallinnollisella kymppien tai satasen laskulla. Jos taas koko liittymää pitää päivittää isommaksi, niin voi maksaa muutaman tonnin. Tämä liittymän korotus voi olla ihan puhtaasti paperihomma, mutta siirtoyhtiö ottaa siitä kunnon hinnan.
Näitä selvittelin joitain vuosia sitten kun pohdin itse noita asioita. Kotona mennään edelleen 3x25A sulakkeilla, jotka on riittäneet, kun latausvirta on rajoitettu latausasemalla 3x8A:iin (yhteisteho n. 5,5 kW eli puolet maksimista). Kesällä voi hyvin ladata täydelläkin teholla, mutta näin lämmityskaudella en ole uskaltanut kokeilla 10A teholla, pelkäänpä että ainakin jos samaan aikaan on pesukone päällä niin voi napsahtaa pääsulake. Meillä meni pääsulakkeen lauettua pari vuotta sitten tulostin rikki kun yhteen vaiheeseen syntyi tilanteessa ylijännite, joten en ole ollut kauhean innokas testailemaan vaikka noita pääsulakkeitahan uusii testikäytössä pikkuvaivalla.
Meillä siis nyt pörssisähköön siirryttäessä ladataan autoa ja painotetaan kulutusta muutenkin yöaikaan, ja esim viime yönä päällä oli samaan aikaan 2 kpl ilmalämpöpumppuja, autotallin lämminvesivaraaja (7A), pannuvastukset 3x9A, auton lataus 3x8A, muutaman neliön sähköinen lattialämmitys (joku 300-400W) sekä pyykinpesukone. Joinain öinä noiden lisäksi voi olla päällä myös astianpesukone. Kuormien jako veiheisiin on mietitty aikanaan ok, mutta ei sitä koskaan optimaaliseksi saa.
Noilla kuluttajilla on pääsulakkeet kestäneet, mutta ei välttämättä kannata noiden lisäksi alkaa yöllä paahtaa leipää tai käyttämään vedenkeitintä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tuo kulutuksen ajoittaminen on muuten ihan rahallisesti palkitsevaa. Elokuussa päästiin koko kotitalouden toteutuneessa keskihinnassa 50 %, syyskuussa 56 % ja lokakuussa 35 % alle pörssisähkön kuukauden keskihinnan. Autoon ladattu sähkö tuli vielä halvemmalla, koska sen pystyy ajoittamaan melko täysin halvoille tunneille ja vielä osin valitsemaan minä öinä lataa. Itse asiassa syyskuussa latasin kaikki auton latausksen negatiivisella sähkön hinnalla, maksettavaa jäi siis vain sähköverot ja siirto.