Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ei se ole edes oma ja suunnitelmissa luopua alle puolen vuoden päästä. Mutta, en vaan pystynyt sitä tallissa säilömään viime viikonlopun 650 km reissun ravat niskassa...
Kuva

Lämpötila käväisi päivällä +5, joten letku ulos ja pesuhommiin. Olipas hemmetin kylmää hommaa, suorittaminen ei ollut mitenkään mukavaa, mutta lopputulos miellytti psyykkisesti.

Pari pakkasyötä luvassa, mutta sitten näytti lauantaina pomppaavan rajusti plussan puolelle ja pysyvän siellä niin kauan, että saanee ilman yllätyksiä ainakin pariksi viikoksi ulostaa pesuletkun jälleen. Hyvä niin, vaikken talven vallitessa autoja pesekään, niin tykkään kutistaa tätä syksyn viimeisen ja seuraavan kevään ensimmäisen pesun väliä mahdollisimman lyhyeksi.

Varsinkin Accord saa kylmää kyytiä, kun poika tuota Helsingin ja Porvoon väliä ajelee. Hyvin kyllä likaisesta autosta näkee, miksi tietyt paikat autossa ruostuvat. Accordissakin ne isoimmat likakohdat, mihin moottoritiellä vellova suolapaska tarttuu, ovat juuri ne kohdat, mitä noissa saa suojata kyllästymiseen asti. No, keinot on monet, nytkin kun ei pystynyt autoa pesemään päivänä muutamana, niin pyyhin kriittiset paikat rätillä, jonka kastelin tippakannun öljyllä. Öljy ja vesi, tiedättehän.

Loma on lopuillaan, ylihuomenna töihin ja siitä lähteekin sitten "kiva" kahdeksan päivän työputki liikkeelle. Ei mitään pehmeitä laskuja, sano.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Alkaa nuo litraset Hynyt olemaan jo kohtuu hinnoissa...

https://www.nettiauto.com/hyundai/i20/13914318

Dct:stä ei itsellä kokemuksia, kuukkeli kertoo ettei välttämättä kannata sekaantua... Mikä lie totuus tällä hetkellä?
-*-Elämä on-*-
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2169
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

nittifemma kirjoitti:
To Marras 02, 2023 12:45
Alkaa nuo litraset Hynyt olemaan jo kohtuu hinnoissa...

https://www.nettiauto.com/hyundai/i20/13914318

Dct:stä ei itsellä kokemuksia, kuukkeli kertoo ettei välttämättä kannata sekaantua... Mikä lie totuus tällä hetkellä?
Noh, minulla oli i30:n tuolla DCT7:lla. Ajelin sillä 2.5v ja n. 40tkm. Ei siihen mitään vikaa ehtinyt tulla, mutta opin kyllä inhoamaan sitä. Halusi liian helposti ajella liian isolla vaihteella. Esimerkiksi parkkipaikka-alueella olisi ykkönen tyhjäkäynnilla ollut sopiva vauhti, mutta automaattivalinnalla se oli kakkonen ja kytkintä luistattamalla. Manuaalipuolelle ja ykkösellä useinmiten mentiin. Toinen vastaava tilanne liikenneympyrää lähestyttäessä. Hiljennät sopivasti ja kun rako tulee, tinttaat kaasua. Vaan mitään ei tapahdu kun sílmässä on jopa kolomonen ja kytkin luistaa. Kärryn kanssa peruuttaminen oli oikeastaan se pahin ongelma. Lievä ylämäki tai luminen/hiekkapinta niin ei ryöminyt yhtään vaan piti laittaa kaasua kaveriksi, jolloin kytkin tarrasi kiinni ja lopputuloksen voi arvata.
Sokerina pohjalla rekan ohitus normi 80:n vauhdista. Jos vaan tinttasi kaasun pohjaan, alkoi vaihteiden arpominen -> kiekat 7000RPM, eli monta sekunttia meni hukkaan eikä tuo ohituskiihtyvyys ollut paras mahdollinen. Jos pisti manuaalipuolelle ja haki sopivan vaihteen etukäteen ja tinttasi sitten kaasun pohjaan, lopputulos oli tismalleen sama. Paras tapa oli pistää manuaalipuolelle ja valita itse sopiva vaihde, mutta ei saanut tintata kaasua pohjaan.
Noilla kokemuksilla ei ikinä enään tähän talouteen.
Jos taas ei kärryä juurikaan joudu peruuttelemaan ja hyväksyy nuo automaattivalinnat, uskoisin sen olevan ihan OK.
Tuolloin nelisen vuotta sitten ei googlekaan löytänyt mitään teknisiä murheita DCT-laatikolle, mikä lie tänään tilanne.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Scraab »

AutoBild vertaili taannoin autojen koulutuksia eri päästömittaustavoilla. Tuollaisen i20 Style 1.0 T-GDI DCT (120 hv) NEDC kulutus on 5,3; WLTP 5,7 ja AutoBildin testikulutus 7,4 litraa sadalla.
Vertailun vuoksi vastaavat arvot pikkunäppärällä nelivetoisella ruotsalaisfarmarilla Volvo V90 D4 AWD automaatti (190 hv) olivat 5,3; 6,7 ja käytännössä 7,0 litraa sadalla.

On nuo pikkuautot eteviä :D !
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Liian isoa vaihdetta tykkää tarjota minunkin makuuni tietyissä ajotilanteissa. Vaan ihan samanlainen on VW-konsernin näkemys, joten lienee kai yhteistä näille kaksoiskytkin-vaihteistoille. Nopeasti latoo pykälää sisään. Muuten en ole kokenut laatikkoa ongelmaksi minkäänlaisissa ajotilanteissa, ohitukset sujuu eikä laatikko arvo ylimääräisiä, hiljaa on helppo ajaa, risteyksissä ei emmi kuten vaikkapa perheen Superb, jne. Ehkäpä on kehittynyt/kehitetty sitten anv:n kokemuksien.

Oikeaa, käytännön kulutusdataa löytyy tästä ketjusta kuvien ja selostuksen kera runsaasti, tätä auto ei saa kuluttamaan yli 7 litraa muutakuin kaasu pohjassa motaria ajamalla tai parin korttelin väliä *illurallia ajamalla. Minulla on vajaan 8200 km keskikulutus tällä hetkellä 5.1 litraa satasella. Kesäisellä moottoritiellä vie kuusi, kasikympin kantatiellä neljä. Viime viikonlopun Porvoo-Pori-Porvoo jo suht viileällä ja osin raskaallakin kelillä vei 4.8 litraa. Jos tämmöisen ostaa ja laskee, että vie keskimäärin vitosen, ei ole kovin väärässä. Esim. viimeisen parin viikon kaupunkireissut max. muutaman plusasteen keleissä ovat asettuneet 4.3-5.2 litran välille.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä se yli-iso pykälä -trendi on ihan yleinen muutenkin automaageissa eikä pelkästään tuplakytkimissä. Manuaaliautotkin meinaa huutaa että pistä isompaa jos moottori pyörii joutokäyntiä kovemmilla kierroksilla.

Tämä tulee siitä, että polttomoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan riittävällä kuormituksella ja sillä kierrosalueella, jolla just ja just riittää voima mennä pyydettyä vauhtia, on kuormitusaste korkea eli käytetään esim 90% niillä kierroksilla käytettävissä olevasta voimasta.

Perseestä ajaa, jatkuvasti vispataan vaihteita ja useimmat koneet tärisee jatkuvasti kuin horkassa kun pyörii niin matalilla varveilla, mutta saadaanpahan tosi pieni testikulutus.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5334
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

VAG:n märkäkutonen on sportilla just hyvä mun makuun. Mutta se ei ookkaa eko-ohjelma, vaan sportti. Sitte taas kuivaseiskat on sportilla turhanki sportteja, mikä tulee kierrosalueeseen. Eli ei, ei ne kaikki huonoja ole :)

Muuten kyllä juu toi täristävälillä kierroksilla jurnutus taitaa koskea kaikkia edellisen vuosikymmenen automaatteja.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Sama homma tässä, sportilla ei jurnuta, mutta omaan makuun sport on liian sport ja vaihtaa liian usein, joten ennemmin annan jurnuttaa niissä kohdissa kun näin tekee ja ajelen normaalilla. Nyt kun on jo tovin ajanut, niin osaa ennakoida ne jurnutukset, nostaa kaasun siihen vedon ja rullauksen rajalle, niin ei jurnuta sitäkään vähää. Aika nopeasti tuo vaihtaa pienemmälle, kun jalalla vähän äkäisemmin käskee. Tähdennän vielä, että tämä "jurnutus" vaivaa vain ja ainoastaan n. 60-70 km/h:n vauhdeissa, laatikko näet vaihtaa seiskalle mittari 72 km/h aika hanakasti, mutta kohtuullisella kaasunkäytöllä pitää seiskaa päälle nopeuden laskiessa aina tuonne 64 km/h:n kohdille, jossa pudottaa kutoselle. Kasikympin rajoitus tai enemmän, laatikkoa ei huomioi lainkaan, toimii erittäin hyvin. Sama homma kaupungissa, kun ajellaan viittäkymppiä tai alle ja liikennetilanteet vaihtelevat, laatikko pelittää oikein mainiosti ja vastaa kaasuun näpsäkästi.

Mulla sattuu puolet työmatkasta olemaan just sellaista 60 km/h:n mutkaista ja mäkistä tietä, joka on tuolle laatikolle se hankalin paikka. Aikaisemminkin taisin jo kirjoitella, että tämä auto sopii parhaiten matka-ajoon 80 + rajoituksilla tai puhtaaseen kaupunkipyörittelyyn.

Jos pärjään takaveto-Haisulla talvella edes kohtuullisesti, niin ykkösvaihtoehto on ostaa vastaava automaattina, sitten kun tuosta luovun, joka voi olla huomenna tai vuosien päästä, riippuu ihan siitä mistä roikkuu. Jos jatkan manuaali-pakulla, niin toisena autona ainakin osan vuotta on oltava automaatti, en ala 24/7 hämmentää vaihteita. Ainoa on, että pihan autojen pääluku saa olla korkeintaan 5, joten näillä asetuksilla kun Hyundai lähtee, pihaan tuleva nr.5 on aina joku projekti, muussa tapauksessa sellaisia ei voi olla. No, tällä hetkellä tuleva talvi näyttää niin *aatanan kalliilta, että keväällä tuskin on pennin latia minkäänlaisiin projekteihin. Onneksi niitä on piha täynnä jo valmiiksi !

Ai niin, sen verran noista automaagien jurnuttamisista, että kyllähän mä aikonaan hylkäsin -14 mallisen Yariksen portaattomalla multidrive-askilla sen takia, että justiin siihen viidenkympin pintaa auto täristi niin pirusti, kun kierroksia oli hädin tuskin tonni. Sama homma kasikopan Accord samassa vauhdissa, tuo vanha seiskakoppa on siinä suhteessa parempi, vaikka rajoilla siinäkin mennään. Ihan on aero oikeassa, vaiva on yleinen, eikä vain kaksoiskytkimissä. Haluaisin todella löytää vanhan hyväkuntoisen Toyotan, Corolla/Avensis/Yaris Verso, sillä isotikkuisella nelilovisella. Vaihtaa ihan hemmetin harvoin ja laiskasti, kahta semmmoista koeajoin tänä vuonna ja tykkäsin laatikosta ihan pirusti, ei huomaa kun vaihtaa joskus ja jouluna. Ei tärissyt. Harmi, että autot olivat muuten liian huonoja. Kaveri sanoi, että Hiacen automaatti on juuri samanlainen. Siinähän se sitten olisi, unelmien auto :lol:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Scraab »

IC1970 kirjoitti:
To Marras 02, 2023 17:31
Oikeaa, käytännön kulutusdataa löytyy tästä ketjusta kuvien ja selostuksen kera runsaasti, tätä auto ei saa kuluttamaan yli 7 litraa muutakuin kaasu pohjassa motaria ajamalla tai parin korttelin väliä *illurallia ajamalla. Minulla on vajaan 8200 km keskikulutus tällä hetkellä 5.1 litraa satasella. Kesäisellä moottoritiellä vie kuusi, kasikympin kantatiellä neljä. Viime viikonlopun Porvoo-Pori-Porvoo jo suht viileällä ja osin raskaallakin kelillä vei 4.8 litraa. Jos tämmöisen ostaa ja laskee, että vie keskimäärin vitosen, ei ole kovin väärässä. Esim. viimeisen parin viikon kaupunkireissut max. muutaman plusasteen keleissä ovat asettuneet 4.3-5.2 litran välille.
Autoilun arjen näkökulmasta katsottuna nuo AutoBildin kulutuslukemat ovat keskenään vertailukelpoisia. Tokihan satunnaisen tankkailijan data aina ammattilaisten mittalaitteet päihittää :D .

Arjessa syyllistetään melko voimakkaasti dieselin käyttäjiä. Pienten bensamoottorien ongelmana ovat aikaisempaan nähden kasvaneet hiukkaspäästöt eikä em mittaustulosten perusteella juhlimisen aihetta ole myrkyttömillä hiilidioksidipästöilläkään. Volvoihin on tullut tuon jälkeen kevythybriditekniikka alentamaan kulutusta entisestään, vaikka nelosella alkavat lukemat ovat normaaleja etuvetoisille, eikä se edellytä mitään pihistelyä.

Pienen kulutuksen lisäksi noissa on ihan oikea automaatti, jonka vaihdot arkiajossa huomaa ainoastaan kierroslukumittarista. Ongelmia ei ole myöskään mahdollisen perävaunun kanssa, peruuttelemaan sujuu halutulla nopeudella ilman pelkoa kytkinten antautumisesta.

Harmittavasti vaan täkäläisiin olosuhteisiin sopivat ajokit poistuvat yhteiskunnan ohjauksella markkinoilta.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Accord käytetty tänään katsastuksessa. Mitään negatiivista huomauttamista ei ollut, kuulemma "hyvä auto". Viides yhteinen vuosi hyvässä vauhdissa ja ensi vuonna uudestaan. Mittarissa 296000 ja rapiat.
Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kyllä menee ihmisen elämä hukkaan marraskuisessa Suomessa. Hyi *elvetti mikä keli tuolla vallitsee, samaa pashaa päivästä toiseen.
Teinpä sitten kahdeksan päivää töitä putkeen, tänään vielä ylityövuoro, siinä se aika mukavasti kuluu, pimeällä lähtee, pimeällä palaa, pää tyynyyn ja aamulla uudestaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

^toisaalta toi kelihomma on vähän asenne- ja myös vaatetuskysymys. Itse vietin tänään kolmisen tuntia pessen monta vuotta metsässä käyttämättömänä maannutta asuntovaunua. Ei sitä oikeastaan edes huomannut että satoi koko ajan vettä, kun siinä roiski menemään veden kanssa muutenkin ja keskittyi vain tekemiseen. Kynnys aloittaa oli toki hieman normaalia korkeampi tuon kelin takia, mutta sitten kun pääsi vauhtiin niin olipahan ihan mukava päivä kuitenkin, kun sai taas aikaiseksi ja puhdasta tuli :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Pe Marras 10, 2023 21:09
Kyllä menee ihmisen elämä hukkaan marraskuisessa Suomessa. Hyi *elvetti mikä keli tuolla vallitsee, samaa pashaa päivästä toiseen.
Ota sinäkin korona tai vastaava nihkeä hengitystieinfektio, niin sadekeli pihalla ei harmita laisinkaan.

Yst.Terv.Nimim. sadekeli pihalla ei harmita laisinkaan
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Olet ihan oikeassa, veliseni. Aina pitäisi muistaa, että "mieluimmin terveenä sateessa" kuin kipeänä vuoteessa. Mieluimmin terveenä vaikka missä, kuin kipeänä. Näinhän se on. Eilen otin kyllä firman piikkiin influenssarokotteen, kun kerran tyrkyttivät, kaikki keinot käytössä, siis.
Ehkäpä tuossa eilisessä postauksessa oli myös hiven väsynyttä virkamiestä, sen verran taas mahdottomia vaadittiin, tai sanotaanko näin, ettei ole väliä, vaikka olisit hoitanut 1000 juttua hyvin, jos on jäänyt selän taakse 50 juttua hoitamatta, kun jotain oli pakko jäädä. Kun ei kaikkea ehdi. Ei niistä hoidetuista kukaan taputa selkään, sehän sun pitää tehdäkin kun kerran töissä olet ja palkkaa saat. Mutta se muistetaan sanoa/kirjata, että josset näitä 50 hoida ennen vuodenvaihdetta, niin saat kenkää. No, homma kerrallaan ja jos ei riitä, varmasti löytyy kykenevämpi tilalle !

Jostain kumman syystä Säiden Haltija, ehkä oli lukenut eilisen postaukseni, piti tänään päivällä sen sateen suhteen muutaman tunnin taukoa. Otin kahden sangon taktiikalla, autoja siirtämättä, asiakseni enimmät ravat puhdistaa kovan kolmikon niskasta. Siinäpä nuo mainitut, kilometrejä takana yhteensä 1 106 000 ja taas muutaman hetken siisteinä. Oikein mainiota liikuntaa ja vähän paremman mielen sai siinä parin tunnin puhteen aikana.
Kuva

Hiacea viimeistelen hiljaksiin kohti oikeaa talvea, auto on nyt lastattu lopullisella määrällä sepeliä, tavoitteena 50/50 painonjakauma ja iloiset talvikilometrit :D Ruuvasin tukilaudoituksen kiinni ja päällimmäiseksi vielä viltti, niin voi lastata tavaraa tuosta ylitse, kun on tarvis.
Kuva

Hyundain mittariin pyörähti tänään 8400 km, kun käytiin poikain kanssa anoppilassa lounastamassa isänpäivää etukäteen. Laitoin sen äsken myyntiin loppuvelan hinnalla, tuskin menee, mutta laitoin kuitenkin. Jaa miksikö ? Siksi, että naapuri kysyi, ostanko heiltä takaisin tämän:
Kuva

Tuo kuva on aika tasan 9 vuoden takaa vuodelta 2014, kun mittarissa oli 98 tkm, jolloin myin sen naapurin rouvalle. Auto on ollut todella vähällä käytöllä koko ajan, en tiedä tarkkaa mittarilukemaa, mutta lienee alle 120 tkm edelleen. Juuri katsastettiin huomautuksitta pari päivää sitten. Kysäisin tuosta jo keväällä, mutta silloin ei ollut halua myydä. Nyt on huono aika eikä oikeastaan katetta tililläkään, mutta keskustellaan. Jos päästään hinnasta sopuun ja talvisäilytyksestä, niin ostan pois ja pääsee Hiacen kaveriksi. Ajoon, jos Hyundai menee kaupaksi, seisontaan huhtikuuhun saakka, jos ei mene.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kävipäs äkkiä. Nimittäin lämpöön sijoittaminen. Soitin päivällä luottotoimittajalleni ja tilasin lämmitysöljyä tankin täyteen, sanoin vielä ettei ole kiirettä, tuotte kun osuu sopivasti reitille. Taisi olla auto suurinpiirtein kohdilla, kun parin tunnin päästä töistä tullessa huomasin kuistin kaiteella toimituskuitin ja olihan siellä jäljet tarkemmin katsoen tontillakin, että iso auto oli käynyt.
Lasku tuli s-postiin äsken ja maksoin sen heti pois, homma hoidettu. Hinta ei ollut pahin mahdollinen, 1.47e/litra, tankkiin meni 1271 litraa = 1868.37 euroa.

Aika lailla tuo kulutus näyttää menevän vuodesta toiseen n. 2300 litraan +- 50 litraa ja jakaantuu siten, että tankilla on syytä käydä tämän syksyn tankkauksen jälkeen n. 4kk päästä ja seuraava tankkausväli se 8kk. Kulutus on talvikuukausina melko tarkasti 2 x se mitä kesäkuukausina, kumpaankin väliin mahtuu myös vähän lämpimämpää/kylmempää jaksoa yleensä, tottakai. Käyn minä kerran tai pari kurkkaamassa säiliöön matkan varrella varmuuden vuoksi, mutta kurkkaamattakin tuo mainittu tankkausväli toimii niin, että säiliöön menee kerralla n.1200-1300 litraa. Sitten kun jompikumpi tai kumpikin nuorista herroista poistuu omaan kämppään, niin tullee isompi muutos kulutukseen, kun lämpimän veden tarve vähenee radikaalisti.

Toivon mukaan saa tässä 4kk aikana jonkun verran palautettua valuuttaa säästötilille, muussa tapauksessa saldo on keväällä 0, varsinkin jos Yaris-kauppa sattuisi toteutumaan. Sen verran kurkkasin, että mittarissa olikin "jo" 134 tkm, parina ekana vuotena autolla ajettiin vähän yli tai ali kymppitonni vuoteen, vähentyen viime vuosien tonniin tai pariin per vuosi. Minulle sopisi kyllä parhaiten, että tämä etenisi, jos etenisi, vasta kevään koittaessa, mutta katsotaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin