Kerroin tuolla marraskuussa, että hommattiin Renault Zoe. Hyvin on mennyt ajot. Ajaminen on kyllä kotoa ladattuna naurettavan halpaa. Pakkasta on ollut nyt - 34°C kovimmillaan ja auto vaan kulkee. Akun lataus ei kylmänä ole mitään nopeaa, mutta onneksi tuossa on maasähkön aikana akun lämmitys. Toki akun saa lämpenemään nopeampaa latausta varten, jos ajaa ennen latausta, kuin varastettua autoa. En ole vielä ehtinyt selvittämään, kuinka kuuma akun täytyy olla, että 22kW AC latausteho toteutuu? Suurin teho on ollut 11kW luokkaa.
Obd2 - Bluetooth dongle ja Canze - sovellus Android Marketista auttaa auton opiskelussa. Tuolla näkee monenlaista tietoa akusta, muusta sähköjärjestelmästä jne.
Etäohjaus toimii osittain Renaultin kännykkäsovelluksella. Akun varauksen ja auton oman arvion käytettävissä olevista kilometreistä sieltä näkee. Auton saa lämpenemään sillä 10 minuutiksi kerrallaan, mutta muut ajastukset ei toimi, vaikka ne siellä näkyy ja niitä voi naputella päälle. Auton saa ajastettua autosta lataamaan ja lämmittämään sisätilan ja akun valmiiksi lähtöä varten, kunhan auto on laturissa. Eli voisi summata : siellä on hyvää toimintoa, mutta ei mitään Teslaan verrattavaa kuitenkaan. Ei hintakaan toisaalta ollut Teslan hinta. Näitähän saisi riippuen Teslasta pari kolme kappaletta samalla rahalla.
Kaikkineen pakkasten kiristyessä olen havainnut erityisen hyväksi jutuksi tuon lämpöeristetyn autotallin. Alkuviikolla siellä oli - 12c ja eilen illalla lämpötila oli laskenut - 15 asteeseen. On se parempi paikka ladata autoa. Tehohäviöt lataamisesta lämmittää tallia ja akun lämpötila pysyy muutenkin korkeampana. Keskiviikkona esim. ulkona oli - 32 ja auton akku oli latauksen / esilämmityksen jäljiltä ajoon lähtiessä +12c.