Petrisa sanoo vähän, mutta asiaa.petrisa kirjoitti: ↑La Helmi 17, 2024 12:36Eipä paljoa sähköautot kiinnosta, mutta luin nyt huvikseni tuota Moottorilehden Volvon juttua.
Esimerksi: Onhan se nyt aivan älytöntä, jos sumuvalon kytkeminen päälle pitää tehdä jonkun näytön valikoiden kautta Tuollainen toiminto pitää olla helposti tehtävissä ajon aikana. Onhan se nyt ihan perusjuttua.
Ja sitten...nopeusmittari jossain keskikonsolin näytöllä. Mitä helvettiä
Jossain Minissä taisi olla mittaristo 60- luvulla keskellä.
Nämä sähköautot alkaa mennä jo tuolla tyylillä sellaiseksi pelleilyksi, ettei niistä tule minulle "kauppoja". Kyllähän niitä digitaalimittaristoja on ollut jo tovin, mutta sen pitää olla suoraan edessä kuljettajan näkökentässä. Keskikonsolin valikkoihin voi sitten laittaa niitä muita säätöjä, mitkä ei suoraan ajamisen aikana tapahtuviin toimintoihin liity.
Tuo sumuvalon kytkeminenkin keskikonsolista useamman valikon takaa pitäisi jo lailla kieltää. Ei saisi mennä EU hyväksynnästä läpi .
Sähköautot kyllä kiinnostaisivat kovastikin, mutta sitten tulee nämä nörttien tekemät ratkaisut. Totta, toimintoja on vaan niin paljon, että ne on jotenkin koostettava jonnekin, ja sitten ne ovat valikoissa. Pitäisi kuitenkin pitää se auto ja ajaminen perustana. Nyt haikaillaan itseajavista autoista, ja jälki on sen mukaista. Ennen sanottiin vitsinä uuteen autoon istuessa, että mistäs tämän saa liikkeelle, tänään se voi olla hyvinkin totta.
Mittaristosta. Minissä se nopeusmittari oli keskellä vielä 80-luvullakin , mutta se olikin Minismiä ja kuului sinne (oli muuten ihan kohtalaisen kokoinen). Eipä Clubman kiinnostanut yhtään keulan ja mittariston takia. Nykyisiä digimittaristoja olen katsellut ja on sellaisia perinteisiä toimintamalleja hakevia, mitkä ovat varsin toimivia. Mutta se valaistus on ongelmallinen, ainakin minulle. Joku sanoi, ettei ledvalaistusta voi himmentää määrättömästi, kun se alkaa vilkkua , voi hyvinkin pitää paikkansa. Oma kokemus on, että monesti pimeällä mittaristo jää turhan kirkkaaksi. Mietinkin jos joskus omistan tuollaisen mittariston, niin pistän siihen jonkin ilman liimaa tarttuvan tummennuskalvon. Onneksi niissä sivunäytöissä on yleensä pimennystoiminto, kun eihän sitä tarvitse kuin satunnaisesti "valikoiden" selaamiseen. Kieltämättä ahistaa joskus, kun pimeässä ajaa jonkun lähelle esim. risteyksessä ja näyttö auton sisältä häikäisee enempi kuin ne led rekkarivalot
EU hyväksyntä on tainnut mennä autonvalmistajien taskuun jo aika päiviä sitten. Eniten ihmetyttää tuo fantasia sähköautovalaistus. Sellaisiahan oli aina scifi-elokuvissa, ja hyvä niin. Miksi joka saatanan sähkärissä on nyt valonauha keulassa ja perässä (toim. huomio: Tesla taitaa, ihme kyllä, olla poikkeus)? Eikös näitä samoja korimalleja myydä myös polttomoottorisina, ja niissä ei ole valonauhaa? Valomääräykset ovat aina selkeyttäneet myös ajoneuvon havainnointia. Esim. traktori tiellä pimeässä näyttää traktorilta, kun keulassa palavat ajovalot. Koitappa tajuta mikä möhkäle siellä tulee ja kuinka kaukana, kun samassa traktorissa palaakin vain katon reunassa työvalot.
Joku kirjoitti ajaneensa pitkillä koko reissun (automaatti ledvalo mikälie), eikä kukaan räpsytellyt, taitavat toimia ihan hyvin. No, ei toimi Ihmiset ei enää vaa jaksa räpsiä niitä valoja, kun sieltä saattaa tulla entistä kirkkaampaa tilalle. Nyt alkoi just hiihtolomat ja viikonloppuna tuli niitä 20-30 auton letkoja vastaan. Kylläpä kummasti sieltä letkasta erottuivat nämä pitkillä vastaan tulevat, vaan eipä tullut mieleenkään räpsiä pitkiä, kun siinä olisi ollut alttiina useita muitakin syyttömiä kanssa matkustajia. Automaattivaloilla ajava ei välttämättä mieti tai kyseenalaista toimintoa, kyllä minä ainakin tykkään ajaa läpinäkemättömään lumipölyseinään puolillavaloilla, että näen edes sen tienreunan. Automaatti näkyi olevan erimieltä.
Nyt muuten vituttaa entistä enemmän, perse.