Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^ Noilla oireilla sanoisin että laturista hakisin vikaa. Hiilet luultavasti tai lataussäädin. Jos kyseessä perinteinen boschin laturi, tuo jännitteensäädin-hiilipaketti on parilla ruuvilla kiinni laturin persauksessa. Jos siihen pääsee helposti käsiksi, aikaa vaihtoon menee 10min kahvitaukoineen eikä maksa mansikoita. Toki, jos on hirmusesti ajettu, saattaa kollektorirenkaatkin olla lopussa, mutta on niitäkin sorvattu käyttökuntoon.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Sama, laturille iskisin pahan silmäni ensimmäisenä noilla oireilla.
Kuitennii, helposti pääsee jyvälle kun tässä kohtaa lataa akun täyteen seinäsähkölaturilla ja tsekkaa jännitemittarilla vähän miten se pärjäilee, sitten lyö auton tulille ja tsekkaa samalla jännitemittarilla akun navoista että miten se auto latailee.
Kuitennii, helposti pääsee jyvälle kun tässä kohtaa lataa akun täyteen seinäsähkölaturilla ja tsekkaa jännitemittarilla vähän miten se pärjäilee, sitten lyö auton tulille ja tsekkaa samalla jännitemittarilla akun navoista että miten se auto latailee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kyllä herrat siinä yläpuolella ihan asian ytimessä varmaan ovat, mutta aloitin nyt akusta, onpahan sekin sitten uusittu, jätän tuon vanhan varalle, jos vika ei ollut siinä. Laturihan on vanhan näköinen, ei ole uusittu ihan hiljan. En jaksa uskoa, että se on alkuperäinen, mutta mistä sitä tietää. Denso taitaa olla tehtaalta, mitä Aeromotorsilta tarjontaa katselin, autossa olevasta ei pysty päättelemään merkkiä, kaikki tekstit kuluneet pois.
Piti ottaa budjetti-MTX Motonetista, mutta siinä oli minikokoiset akkunavat, joten ei käynyt. Otin sitten identtisen Exiden, kuin tuo vanha. Sen takia piti ottaa MTX, kun sille luvataan 2 vuoden takuu, mutta Exide ei pahemmin tuotteisiinsa luota, kun takuu on vain 1 vuotta. Hintakin aika suolainen, 89.9 euroa. En halunnut tuosta nyt poistaa noita alkuperäisiä muoveja yms., joten 45-ampeerisella jatketaan.

Putsasin samalla myös akun muovi/suojakotelot ja myös alustan, jossa oli vähän pintaruostetta.

Tosiaan eilen kun pistin vanhan akun lataukseen, se oli jo parin tunnin päästä ok Defan mielestä ja tänään puolilta päivin jännite oli edelleen sama 12.83V. Uudessa akussa näytti mittarin mukaan olevan 12.61V ja pistin sen lataukseen, parin tunnin jälkeen Defa vielä vilkutteli joten saa olla aamuun saakka. Kyllähän tuo edellä kuvattu vanhan akun käytös valitettavasti viittaa siihen, että voipi sittenkin laturi olla syypää.
Piti ottaa budjetti-MTX Motonetista, mutta siinä oli minikokoiset akkunavat, joten ei käynyt. Otin sitten identtisen Exiden, kuin tuo vanha. Sen takia piti ottaa MTX, kun sille luvataan 2 vuoden takuu, mutta Exide ei pahemmin tuotteisiinsa luota, kun takuu on vain 1 vuotta. Hintakin aika suolainen, 89.9 euroa. En halunnut tuosta nyt poistaa noita alkuperäisiä muoveja yms., joten 45-ampeerisella jatketaan.

Putsasin samalla myös akun muovi/suojakotelot ja myös alustan, jossa oli vähän pintaruostetta.

Tosiaan eilen kun pistin vanhan akun lataukseen, se oli jo parin tunnin päästä ok Defan mielestä ja tänään puolilta päivin jännite oli edelleen sama 12.83V. Uudessa akussa näytti mittarin mukaan olevan 12.61V ja pistin sen lataukseen, parin tunnin jälkeen Defa vielä vilkutteli joten saa olla aamuun saakka. Kyllähän tuo edellä kuvattu vanhan akun käytös valitettavasti viittaa siihen, että voipi sittenkin laturi olla syypää.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Porvoosta selkeesti puuttuu sivistyneen autoilun kehto eli Biiiiilteema, joka tarjoaa 59€ hintaiselle patterille 3v takuun. Jos kuva täsmää, niin ulkonäön perusteella saattaa olla jopa Exiden tekemä:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aku ... 2000029829
Kun rykäset auton tulille uuden akun kanssa, niin tsekkaa kuitenkin se latausjännite. Ei kestä kauaa eikä maksa paljoa (mitä nyt yleismittarin patteri kuluu), mutta antaa tietoa ja mielenrauhaa.
Jos latausjännite on ok ja oireet uudistuu, niin sitten kannattaa virittää mittari kertomaan latusjännitettä ajossa. Mutta onhan tuon defalatailun tuloksen perusteella kyllä ihan hyvä tsäänssi siihen, että akku oli syypää.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aku ... 2000029829
Kun rykäset auton tulille uuden akun kanssa, niin tsekkaa kuitenkin se latausjännite. Ei kestä kauaa eikä maksa paljoa (mitä nyt yleismittarin patteri kuluu), mutta antaa tietoa ja mielenrauhaa.
Jos latausjännite on ok ja oireet uudistuu, niin sitten kannattaa virittää mittari kertomaan latusjännitettä ajossa. Mutta onhan tuon defalatailun tuloksen perusteella kyllä ihan hyvä tsäänssi siihen, että akku oli syypää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Niin puuttuu, tulossa on mutta ei vielä tähän hätään, katoin eilen samaa, että olisi saanut pienellä rahalla ja hyvällä takuulla sieltä akun. Yuasaa oli tarjolla yhdessä paikkakunnan omassa marketissa satasen hintaan, mutta sinne ei tullut mentyä kun piti tuota MTX:ää kokeilla, sehän olisi kustantanut 65 euroa.
Katsellaan mitä mittari näyttää huomenissa.
Katsellaan mitä mittari näyttää huomenissa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Onpa jännää, että näillä keleillä iskee sähkövika autoon, niin kävi täälläkin päässä.
Toi laturi on ihan potentiaalinen vaihtoehto, jos akku ei selkeästi ole ihan kaput.
Keskiviikkona oltiin perheen kanssa lähdössä kauppaan ja Prius vilkutteli mittariston valoja eikä käynnistynyt kuin vasta hetken päästä. Mittaristo jäi osin pimeäksi, vaikka ajoin autolla jonkun aikaa ja aloin epäillä akun kyykänneen. No ylläpitolataus ei tuottanut tulosta, joten aattoaamuna suoraan motonettiin, ettei jää mökille jumiin. 67.90€ oli MTX tohon ja siihen loppui virtaongelmat toistaiseksi.
Projekti-Avensis on maalarilla ja piti jo valmistua, mutta huilatkoon siellä nyt ensi viikkoon.
Cabbe ei ole liikkunut tänä vuonna, mutta senkin aika tulee vielä, kyllä joka kerta hieman ketuttaa, kun näkee porukkaa tukka takana ja ruskettuneena(palaneena) tulevan katto auki vastaan.
Hyvää juhannusta!

Toi laturi on ihan potentiaalinen vaihtoehto, jos akku ei selkeästi ole ihan kaput.
Keskiviikkona oltiin perheen kanssa lähdössä kauppaan ja Prius vilkutteli mittariston valoja eikä käynnistynyt kuin vasta hetken päästä. Mittaristo jäi osin pimeäksi, vaikka ajoin autolla jonkun aikaa ja aloin epäillä akun kyykänneen. No ylläpitolataus ei tuottanut tulosta, joten aattoaamuna suoraan motonettiin, ettei jää mökille jumiin. 67.90€ oli MTX tohon ja siihen loppui virtaongelmat toistaiseksi.
Projekti-Avensis on maalarilla ja piti jo valmistua, mutta huilatkoon siellä nyt ensi viikkoon.
Cabbe ei ole liikkunut tänä vuonna, mutta senkin aika tulee vielä, kyllä joka kerta hieman ketuttaa, kun näkee porukkaa tukka takana ja ruskettuneena(palaneena) tulevan katto auki vastaan.

Hyvää juhannusta!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Eikös se kuitenkin ole niin, että akut kyykähtää paitsi pakkasilla, niin myös kuumemmilla keleillä. Ne välimallin kelit taitavat olla akuille niitä parhaita.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
No nähtävästi näin. Ja hauskaa on, että toi 12V akku oli aika tuoreen näköinen Varta, joka kerran aiemmin jätti rouvan parkkihalliin ja tästä on varmaan yli vuosi aikaa. Nyt sitten meni ihan laakista, vaikka edellisenä iltana oli ajettu.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Viggen"
- Viestit: 609
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Onko näissä mk8 accordeissa samaa ongelmaa mitä oli omassa seiskassa? Akusta koriin ja moottorista koriin menevät maadoittimet piti vaihtaa hienoisen hionnan kera.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^En osaa sanoa, ei ole minulle tuttu ongelma myöskään seiskakopasta. Mutta, mitäpä sitä muutakaan näin juhannuspäivänä, kuin Accordia tutkiskelisi.
Yön jäljiltä uusi akku täynnä myös Defan mielestä. Mittari sanoi tämmöistä.

Herätin auton avaamalla oven, jolloin ovivalo syttyy ja mittaristoon taustavalo, voltit 0.25V alaspäin.

Testerin laitoin kiinni ja se näyttää tuohon yleismittariin verrattuna n. 0.20-0.25V pienempiä lukemia. Kumpi lienee oikeassa, en tiedä.

Auto käyntiin, laturi vähän kylmiltään vihelteli pari minuuttia, mutta latasi kyllä. Viheltely loppui kun auto lämpeni.

Sitten koeajolle, asentelin testerin näytön niin että pystyi koko ajan tarkkailemaan.

Ajelin 15 km, niin pintakaasulla kuin täyskaasullakin 0-100 km/h vauhteja, kaikenlaisilla tyyleillä. Testeri näytti koko ajan n.13.6-13.7V lukemia.
Kotipihassa annoin käydä vielä 5 minuuttia tyhjäkäyntiä, testeri näytti 13.4-13.5V lukemia, eli n. 0.2V eroa ajoon. Kun flektit käynnistyivät, tippui aina 0.2V ja palasi takaisin kun sammuivat.

Koko testille tuli pituutta

Auto sammutettuna, ovet kiinni ja mittariston taustavalon sammuttua, jännite palasi täsmälleen samaan, kuin ennen käynnistystä, tämä on yleismittarin mielipide

Ja tämä taas testerin

Jos nyt mitään ymmärsin, niin kaikki on tämän perusteella kunnossa. Koska Defan 4A älylaturi väitti, että vanha akku oli alle kahdessa tunnissa tyhjästä täysi, väitän, että akku on osittain viallinen. Koska, uusi akku lähti yleismittarin mukaan 12.61V lukemasta, eikä ollut kolmen tunnin jälkeen Defan mukaan vielä täynnä. Ei ihan linjassa.
Pidän nyt testerin kiinni toistaiseksi ja ajelen sen kanssa, näkeepä heti, jos voltit alkavat näyttää oudoilta, varsinkin jos samalla syttyy vikavalo. On aivan mahdollista, että laturikin alkaa olla ehtoopuolella, en yhtään ihmettelisi sitä. Onneksi laturi tähän ei ole tehty kullasta, uusi on pari sataa ja konehuoneessa se on aika tarjottimella vaihtoa ajatellen.
Ei ole tylsää ei, kun koittaa arkiajonsa romuraudalla hoitaa
Yön jäljiltä uusi akku täynnä myös Defan mielestä. Mittari sanoi tämmöistä.

Herätin auton avaamalla oven, jolloin ovivalo syttyy ja mittaristoon taustavalo, voltit 0.25V alaspäin.

Testerin laitoin kiinni ja se näyttää tuohon yleismittariin verrattuna n. 0.20-0.25V pienempiä lukemia. Kumpi lienee oikeassa, en tiedä.

Auto käyntiin, laturi vähän kylmiltään vihelteli pari minuuttia, mutta latasi kyllä. Viheltely loppui kun auto lämpeni.

Sitten koeajolle, asentelin testerin näytön niin että pystyi koko ajan tarkkailemaan.

Ajelin 15 km, niin pintakaasulla kuin täyskaasullakin 0-100 km/h vauhteja, kaikenlaisilla tyyleillä. Testeri näytti koko ajan n.13.6-13.7V lukemia.
Kotipihassa annoin käydä vielä 5 minuuttia tyhjäkäyntiä, testeri näytti 13.4-13.5V lukemia, eli n. 0.2V eroa ajoon. Kun flektit käynnistyivät, tippui aina 0.2V ja palasi takaisin kun sammuivat.

Koko testille tuli pituutta

Auto sammutettuna, ovet kiinni ja mittariston taustavalon sammuttua, jännite palasi täsmälleen samaan, kuin ennen käynnistystä, tämä on yleismittarin mielipide

Ja tämä taas testerin

Jos nyt mitään ymmärsin, niin kaikki on tämän perusteella kunnossa. Koska Defan 4A älylaturi väitti, että vanha akku oli alle kahdessa tunnissa tyhjästä täysi, väitän, että akku on osittain viallinen. Koska, uusi akku lähti yleismittarin mukaan 12.61V lukemasta, eikä ollut kolmen tunnin jälkeen Defan mukaan vielä täynnä. Ei ihan linjassa.
Pidän nyt testerin kiinni toistaiseksi ja ajelen sen kanssa, näkeepä heti, jos voltit alkavat näyttää oudoilta, varsinkin jos samalla syttyy vikavalo. On aivan mahdollista, että laturikin alkaa olla ehtoopuolella, en yhtään ihmettelisi sitä. Onneksi laturi tähän ei ole tehty kullasta, uusi on pari sataa ja konehuoneessa se on aika tarjottimella vaihtoa ajatellen.
Ei ole tylsää ei, kun koittaa arkiajonsa romuraudalla hoitaa

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Joo, kyllä näyttäisi lataavan ihan hyvin. Sekin on noilla tiedoilla aika selkeetä, että vanha akku oli tosiaan ehtoopuolella, tai oikeastaan jo yössä.
Erot testerin ja mittarin välillä on ihan luontevia - testeri näyttää jännitettä ECUlta ja siinä on omat kommervenkkinsä. Ei ole autolla jännitemittausta suoraan akun navoilta, mikä taas on akun kannalta se tärkeä paikka.
Jos tulee oireita JA testeri näyttää alentuneita jännitteitä, on laturi potentiaalisesti porsimassa.
Jos tulee oireita ja testeri EI näytä jännitepudotuksia, kannattaa sihdata katse niihin mainittuihin maakaapeleihin, sekä ehkä akulta kulkevaan sähkökaapeliinkin. Silloin auto todennäköisesti sinänsä lataa ok, mutta sähkö ei pääse akkuun asti. Tämä häiriön aiheuttamisen lisäksi tappaa akun.
Erot testerin ja mittarin välillä on ihan luontevia - testeri näyttää jännitettä ECUlta ja siinä on omat kommervenkkinsä. Ei ole autolla jännitemittausta suoraan akun navoilta, mikä taas on akun kannalta se tärkeä paikka.
Jos tulee oireita JA testeri näyttää alentuneita jännitteitä, on laturi potentiaalisesti porsimassa.
Jos tulee oireita ja testeri EI näytä jännitepudotuksia, kannattaa sihdata katse niihin mainittuihin maakaapeleihin, sekä ehkä akulta kulkevaan sähkökaapeliinkin. Silloin auto todennäköisesti sinänsä lataa ok, mutta sähkö ei pääse akkuun asti. Tämä häiriön aiheuttamisen lisäksi tappaa akun.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Sellainen huomio, että älylaturit eivät välttämättä osaa ladata tyhjää akkua, vaan luovuttavat liian aikaisin. Itselläni on kokemusta, kun Optiman keltainen meni tyhjäksi ja yritin ladata sitä ctekillä, niin siitä ei tullut mitään. Sitten kun Optima kytkettiin perinteiseen akkulaturiiin, niin siitä tuli soiva peli
Eski

Eski
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Tuossa tilanteessa se laturi yleensä luovuttaa heti samojentein, kun laturi ei näe akulta tarpeeksi jännitettä. Yhtään tapausta en ole kohdannut, että laturi lataisi tunnin-pari ennen luovuttamista enkä sellaista, että laturi väittäisi akun olevan täynnä. Onhan nuokin skenaariot tietty mahdollisia, latureitakin on monenlaisia.
Jos älyvehje ei halua ladata tyhjää akkua eikä ole "tyhmää" laturia tarjolla, niin tilannetta voi helpottaa myös kytkemällä tyhjän akun rinnalle toisen akun, jolloin laturi näkee akulta jännitettä ja suostuu heräämään.
Jos älyvehje ei halua ladata tyhjää akkua eikä ole "tyhmää" laturia tarjolla, niin tilannetta voi helpottaa myös kytkemällä tyhjän akun rinnalle toisen akun, jolloin laturi näkee akulta jännitettä ja suostuu heräämään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^"Älylaturit" ei lataa, jos napajännite on alle jotain 12-11,9V tietämiltä. Noissa jännitteissä sulfatoituminen on jo voimakasta ja laturi ei tiedä kauanko akku on ollut siinä jännitteessä, joten oletetaan että se on ollut siinä pitkään ja akku on entinen. Näillä leveysasteilla noilla napajännitteillä akku on jäässä puolet vuodesta ja sitä kautta myös entinen. Jos akku on tuhoutunut alijännitteen tai jäätymisen kautta, niin on mahdollisuus katastrofaaliseen tuhoutumiseen latauksen yhteydessä. Älylatureissa on ajateltu paloturvallisuutta, jolloin ne eivät lataa. Tyhmät laturit eivät moisista välitä ja tuuttaavat sen verran virtaa, mitä akku on valmis vastaanottamaan.
Asiahan ei sinänsä eroa yhtään mitenkään siitä, että lyödään apuvirralla auto käyntiin. Moottorin pyörittämä laturi voisi tuutata jonkun 100A latausvirtaa akulle, jos akku vain ottaisi sitä vastaan. Todellinen latausvirta jää alemmaksi, kun se on akku joka määrittää, mikä on maksimi ja laturi työntää sen maksimin. Joillain korjaamoilla on vastaaviin virtoihin kykeneviä latureita/virtalähteitä, mutta voin taata että tavan tallaajalla ei, koska ne on aika kalliita.
Jos akku on ollut matalassa jännitteessä vain vähän aikaa, niin se on mahdollista elvyttää ihan vain lataamalla se. Jos pidempään, niin se voi syttyä palamaan latauksessa. Älylaturit eivät tämän takia lataa liian alhaiselle jännitteelle päästettyjä akkuja.
Sitten toisekseen laturit, joilla voi ladata sekä 12V että 6V akkuja: jos kytket sen akkuun, jonka napajännite on vaikka 7,5V, niin mistäs se laturi tietää onko kyseessä täynnä oleva 6V akku, vai helvetin tyhjä 12V akku? Jos se nyt sattuukin olemaan 6V akku ja laturi laittaa 14,4V latausjännitettä, niin miten kävisi? Vaikka siinä onkin napit kyljessä, että minkä moodin saa valita, niin ei siihen voi luottaa kun 99,5% ihmisistä on aivan saatanan tyhmiä, kun mennään yksilön osaamisalueen ulkopuolelle
Asiahan ei sinänsä eroa yhtään mitenkään siitä, että lyödään apuvirralla auto käyntiin. Moottorin pyörittämä laturi voisi tuutata jonkun 100A latausvirtaa akulle, jos akku vain ottaisi sitä vastaan. Todellinen latausvirta jää alemmaksi, kun se on akku joka määrittää, mikä on maksimi ja laturi työntää sen maksimin. Joillain korjaamoilla on vastaaviin virtoihin kykeneviä latureita/virtalähteitä, mutta voin taata että tavan tallaajalla ei, koska ne on aika kalliita.
Jos akku on ollut matalassa jännitteessä vain vähän aikaa, niin se on mahdollista elvyttää ihan vain lataamalla se. Jos pidempään, niin se voi syttyä palamaan latauksessa. Älylaturit eivät tämän takia lataa liian alhaiselle jännitteelle päästettyjä akkuja.
Sitten toisekseen laturit, joilla voi ladata sekä 12V että 6V akkuja: jos kytket sen akkuun, jonka napajännite on vaikka 7,5V, niin mistäs se laturi tietää onko kyseessä täynnä oleva 6V akku, vai helvetin tyhjä 12V akku? Jos se nyt sattuukin olemaan 6V akku ja laturi laittaa 14,4V latausjännitettä, niin miten kävisi? Vaikka siinä onkin napit kyljessä, että minkä moodin saa valita, niin ei siihen voi luottaa kun 99,5% ihmisistä on aivan saatanan tyhmiä, kun mennään yksilön osaamisalueen ulkopuolelle
NG9-3 Aero MY05
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Hyvää settiä ja ajatusta siinä yllä, kiitos kaikille osallistujille ! Hyödyllistä tietoa kuten tuo testerin ja yleismittarin lukemien välisen eron selitys ecu/navat. Nää on aina yhtä "hauskoja" keissejä, kun arpoo näitten virtahommien syitä ja seurauksia. Sen takia aikoinaan tuon Defan ostin, kun halusin välttää käyttäjälähtöiset katastrofit akkujen kanssa
Mutta voihan se älylaturikin olla tyhmä, tosiaan lähti vanhaa akkua lataamaan alimmasta pykälästä ja parin tunnin päästä vilkutti kaikkia viittä sen merkiksi, että olisi täyttä. Se mikä minua hämää on, että yleismittari näyttää navoista nyt vielä muutaman vuorokaudenkin päästä 12.85V, eli täynnä olisi sen mukaan vanha akku. Vaan eiköhän tämä ratkea, kun ajelee.
MIttailin joutessani, kun aiheeseen kerran juutuin, myös Civicin ja Hiacen akut. Civicissä on Accordin kanssa identtinen 45 Ah:n Exide, hyvin lähti talvellakin pojan inttiajossa pahimmillaan kolmen viikon seisonnan jälkeen käyntiin ja 12.8V näytti nyt, kunnossa on. Hiacessa vanhoille vm. 2015 akuille samat lukemat kuin aina ennenkin, eli 12.53V. Niitähän on tullut huoltoladattua säntillisesti, kun eivät enää uudet ole. Kun on 2 x 75 Ah rinnan kytkettynä, niin se arvatenkin lisää kestoikää näissä, koska Hiacessa tosiaan yleinen akkujen kestoikä on se vuosikymmen, jos edes vähän pidetään huolta akuista.

MIttailin joutessani, kun aiheeseen kerran juutuin, myös Civicin ja Hiacen akut. Civicissä on Accordin kanssa identtinen 45 Ah:n Exide, hyvin lähti talvellakin pojan inttiajossa pahimmillaan kolmen viikon seisonnan jälkeen käyntiin ja 12.8V näytti nyt, kunnossa on. Hiacessa vanhoille vm. 2015 akuille samat lukemat kuin aina ennenkin, eli 12.53V. Niitähän on tullut huoltoladattua säntillisesti, kun eivät enää uudet ole. Kun on 2 x 75 Ah rinnan kytkettynä, niin se arvatenkin lisää kestoikää näissä, koska Hiacessa tosiaan yleinen akkujen kestoikä on se vuosikymmen, jos edes vähän pidetään huolta akuista.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634