Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Toudellakin, kävin kurkkaamassa ohjekirjaa. Tuo keltainen öljykannu jossa on aaltoviiva alapuolella, on nimenomaan öljyn määrän merkkivalo. Jos se tulee näyttöön ilman aaltoviivaa, punaisena ja/tai välkkyvänä, niin kertoo alhaisesta paineesta. Mä jotenkin tohkeissani juutuin yhdelle raiteelle ja mietin vaan, että öljykannu jos on taulussa, niin paineissa on vikaa. Jotenkin toi on aina mulle nimenomaan öljynpainevalo, vaikka näissä nykykötöstyksissä on jos vaikka ja mitä, näköjään.
Jostain valikosta tuohon saa valittua myös tekstin, joka kertoo ihan kirjamilla, mistä on kyse tuon kuvan lisäksi. Ei vaan ole valittu.
Eli taitaa olla kyseessä vain yliherkkä ja/tai viallinen tasoanturi. Annamme siis öljynpinnan vajeta ja ajelemme, odottaen milloin hän seuraavan kerran ilmestyy tauluun. Jos näin käy, niin korjaus on helppo, pidän öljytason ylämerkin nurkilla. Jos menee pahemmaksi, niin sitten vaihdetaan anturi. Ja jos tästä jotain hyvää haetaan, niin tulipahan perehdyttyä tuohon pcv-hommaan ja päivitetään auto(t) sen osalta, josko sitten vaikuttaisi vähän tuohon öljynsiemailuunkin.
Jostain valikosta tuohon saa valittua myös tekstin, joka kertoo ihan kirjamilla, mistä on kyse tuon kuvan lisäksi. Ei vaan ole valittu.
Eli taitaa olla kyseessä vain yliherkkä ja/tai viallinen tasoanturi. Annamme siis öljynpinnan vajeta ja ajelemme, odottaen milloin hän seuraavan kerran ilmestyy tauluun. Jos näin käy, niin korjaus on helppo, pidän öljytason ylämerkin nurkilla. Jos menee pahemmaksi, niin sitten vaihdetaan anturi. Ja jos tästä jotain hyvää haetaan, niin tulipahan perehdyttyä tuohon pcv-hommaan ja päivitetään auto(t) sen osalta, josko sitten vaikuttaisi vähän tuohon öljynsiemailuunkin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Parempi noin päin
Aika harvinainen varuste muutenki tollanen tasoanturi, onko saabeissakaan ollu tonnareiden jälkeen...
Se oli kyl sellane et jossei auto ollu ihan vaaterissa niin herjas joka kerta

Aika harvinainen varuste muutenki tollanen tasoanturi, onko saabeissakaan ollu tonnareiden jälkeen...
Se oli kyl sellane et jossei auto ollu ihan vaaterissa niin herjas joka kerta

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Joo, eikä tuo nyt niin häiritse, jos ei koko ajan vilku, näkee kun ajaa. Nollautuu joka sammutuksessa joka tapauksessa. Siinäkään mielessä ei kiinnosta vaihtaa, koska tasoanturi on tietenkin öljypohjassa, joutuisi tekemään taas öljynvaihdon, irrottamaan öljypohjan ja sitä rataa. Teen vasta jos on ihan pakko.
Pcv-venttiili ei ole ihan hyllytavaraa, toimitusajat ovat pitkiä jos haluaa originaalin tai sitä vastaavan, mitä harakiriä en hanki, koska näytti olevan niin, että ovat järjestään haljenneet asennettaessa, kun on laitettu oikeaan momenttiin. Katselin muutaman videon lisää ja kyllä sen perusteella tuo mun Accordin venttiili on kunnossa kun iloisesti helisee. Ostan huomenna kaasuttimen putsausainetta, jossa mainitaan myös egr ja pcv erikseen ja putsaan tuon nykyisen oikein kunnolla. Samaten irrotan ja tsekkaan pojan autosta, että meneekö myös puhdistuksella. Jos ei, niin käyn kysymässä mitä marmorilla kustantaa. Sieltä yleensä saa parissa päivässä, jos ei hinta ole älytön.
Pcv-venttiili ei ole ihan hyllytavaraa, toimitusajat ovat pitkiä jos haluaa originaalin tai sitä vastaavan, mitä harakiriä en hanki, koska näytti olevan niin, että ovat järjestään haljenneet asennettaessa, kun on laitettu oikeaan momenttiin. Katselin muutaman videon lisää ja kyllä sen perusteella tuo mun Accordin venttiili on kunnossa kun iloisesti helisee. Ostan huomenna kaasuttimen putsausainetta, jossa mainitaan myös egr ja pcv erikseen ja putsaan tuon nykyisen oikein kunnolla. Samaten irrotan ja tsekkaan pojan autosta, että meneekö myös puhdistuksella. Jos ei, niin käyn kysymässä mitä marmorilla kustantaa. Sieltä yleensä saa parissa päivässä, jos ei hinta ole älytön.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Akuuttia huolta usein vähentää kun muistaa geneeriset varoitusvalojen värikoodit:
Vihreä: kaikki on normaalisti
Keltainen: jotain joka ei vaadi välitöntä pysähdystä
Punainen: akuutti vika tai olosuhde, älä aja
Yleinen poikkeama näistä väreistä on sitten pitkien valojen sininen merkkivalo.
Yleisimmät vihreät valot lienee vilkkujen ja valojen päälläolosta kertovat valot.
Keltaiset on sitten usein just nesteiden tasoja (ml. opiskelijavalo), jotka ei estä ajamasta mutta tulisi hoitaa kuntoon ennemmin tai myöhemmin. Niin ja helikopterivalo, joka käytännössä kertoo että olis syytä lukea vikakoodit mutta se nyt ei vaadi pysähtymistä seuraavalle levennykselle, jos auto tuntuu kulkevan normaalisti. Jostain syystä lämmittimien käytöstä kertovat valot on useassa autossa myös keltaisia eikä vihreitä, vaikka ne mun mielestä menis vihreään kategoriaan.
Punaiset on sitten niitä oikeita vikoja, kuten öljynpaine tai laturi, mutta punaisena paistaa usein myös valot jotka varoittavat jonkin asian olevan sellaisella tolalla ettei ole syytä ajella, kuten seisontajarru on päällä tai turvavyöt ei ole kiinni.
Poikkeuksena koodistoon on ainakin '65 Kupla, jossa saksalaisen loogisesti öljynpainevalo on vihreä
Vihreä: kaikki on normaalisti
Keltainen: jotain joka ei vaadi välitöntä pysähdystä
Punainen: akuutti vika tai olosuhde, älä aja
Yleinen poikkeama näistä väreistä on sitten pitkien valojen sininen merkkivalo.
Yleisimmät vihreät valot lienee vilkkujen ja valojen päälläolosta kertovat valot.
Keltaiset on sitten usein just nesteiden tasoja (ml. opiskelijavalo), jotka ei estä ajamasta mutta tulisi hoitaa kuntoon ennemmin tai myöhemmin. Niin ja helikopterivalo, joka käytännössä kertoo että olis syytä lukea vikakoodit mutta se nyt ei vaadi pysähtymistä seuraavalle levennykselle, jos auto tuntuu kulkevan normaalisti. Jostain syystä lämmittimien käytöstä kertovat valot on useassa autossa myös keltaisia eikä vihreitä, vaikka ne mun mielestä menis vihreään kategoriaan.
Punaiset on sitten niitä oikeita vikoja, kuten öljynpaine tai laturi, mutta punaisena paistaa usein myös valot jotka varoittavat jonkin asian olevan sellaisella tolalla ettei ole syytä ajella, kuten seisontajarru on päällä tai turvavyöt ei ole kiinni.
Poikkeuksena koodistoon on ainakin '65 Kupla, jossa saksalaisen loogisesti öljynpainevalo on vihreä

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Viggen"
- Viestit: 609
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jos intoa ja mielenkiintoa piisaa yrittää saada karstaisia männänrenkaita irti niin asetonin ja atf:n sekoitusta pyttyihin likoamaan. Tai vettä imariin koneen käydessä.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^^ Jeps, juurikin näin.
Tuota en ole noudattanut omassa EV6:ssa "SOS" -valon suhteen. Olisi muutaman kerran lähtenyt hinurilla muuten. Tuo valohan on punainen, mutta valittelee talvisaikaan sopivalla säällä hätäpuhelujärjestelmän akun vajaasta varauksesta. Eipä ihme, kun koko 12V järjestelmä on sen verran perseestä ettei sillä latailla edes videokameran akkua

Tuota en ole noudattanut omassa EV6:ssa "SOS" -valon suhteen. Olisi muutaman kerran lähtenyt hinurilla muuten. Tuo valohan on punainen, mutta valittelee talvisaikaan sopivalla säällä hätäpuhelujärjestelmän akun vajaasta varauksesta. Eipä ihme, kun koko 12V järjestelmä on sen verran perseestä ettei sillä latailla edes videokameran akkua


Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Merkkivaloista tuli mieleen, että oli vaikea tottua kylmän moottorin siniseen merkkivaloon mazda 2:ssa. Sammuu sitten, kun moottori lämpenee tiettyyn lämpötilaan. Moottorin lämpömittariahan siinä autossa ei olekaan.
2 x Mazda 2 -19 ( KA ), Nissan Qashqai 2.0 -13 ( KA )
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ei ole kaasu Passatissakaan eikä ilmeisesti muissakaan vastaavissa ko. konsernin kaasuautoissa. Lämpömittarin tilalla on kaasusäiliön "polttoainemittari". Sininen merkkivalo näissäkin lämpötilalle.
Ei pystynyt edes VCDS:llä koodaamaan ajotietokoneeseen jäähdytysnesteen lämpötilaa, kun moista valintaa ei ollut. Öljyn lämpötila siellä kyllä on kaiken muun ajotietojen lisäksi.
NG9-3:n varoitusvaloista.
Latauksen varoitusvalo on kutakuinkin turha näissä. Kahdesti on mulla hajonnut laturi ja latauksen merkkivalo on ollut "pimeänä"
Ensimmäisen kerran bensa mallista hajosi laturin vapaakytkin. Hihnapyörä vain pyöri, muttei laturi. Aluksi pyyhkijät toimivat tosi verkkaisesti ja luulin vivuston olevan voitelun tarpeessa. Sitten sammui radio. Laitoin päälle, niin sammui heti uudelleen. Ajelin menemään ja kummastelin tätä. Jonkin matkan päästä syttyi sitten kerralla suurinpiirtein kaikki mittariston vikavalot. Tässä vaiheessa arvasin laturin hajonneen, oli nimittäin pitänyt jo pitkän aikaa vapaakytkin auton sammuttamisen yhteydessä surinaa.
Toisella kerralla hajosi TTiD;stä se surullisen kuuluisa laturi (niitä saa vaihtaa useammin kuin jakohihnaa). Ajotietokoneeseen tuli ilmoitus laturin viasta, mutta tässäkään tapauksessa laturin merkkivalo ei syttynyt mittaristoon. Laturista hajosi tasasuuntaussillan diodi. Tämä tuli yllättäen yhden käynnistyksen jälkeen. Hetkeä aikaisemmin laturi oli toiminut.
Minun mielestäni näissä Saabeissa ainakin latauksen merkkivalo on turha. Palaa se virtojen kytkemisen yhteydessä ja sitten sammuu, mutta mitä hyötyä tästä on


Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Sama oli tässä mun Accordissa myös, käytännössä ensimmäisen kuukauden oli laturi koko ajan viallinen ja löytyi vasta testerin kanssa ajellessa, latausvalo ei kertaakaan vilkahtanut saati hehkunut, paitsi käynnistäessä se tervehdys. Kysymys tosiaan kuuluu, mitä virkaa, kun ei toimi ? Aikoinaan ensimmäisessä Accordissamme laturin merkkivalo paloi satunnaisesti ja hehkui ajoittain ja laturi siihen vaihdettiin kun auto oli mennyt jo vaihtoon. Siinä -05 mallisessa se toimi kuten piti. Samaten sen Accordin seuraajassa Avensiksessa, laturi hajosi vähän 100 tkm jälkeen ja latausvalo hehkui. Ensimmäinen vaihdettu laturi oli susi, asennuksen jälkeen latausvalo hehkui vienosti ja toden totta, ei ladannut kunnolla. Toinen laturi oli kunnollinen. Siinäkin siis latausvalo teki sen mitä piti.
Ei ihan joka liikkeen hyllyllä ollut kaasuttimen yms. putsausainetta. Piti taas kerran ajaa kaupungin toiselle puolelle Motonettiin. No, nyt löytyy omasta tarvikehyllystä. Huomenna putsaan oman Accordini pcv-venttiilin kunnolla ja pojan autolle sama käsittely jahka minä ja auto kohdataan. Sen verran tiuhaan pojalla on nyt työvuoroja, että jatkuvasti on auto poissa pihasta.

Kotiin tullessa noukin Hiacen kyytiin vaimon uuden sähköpyörän, tuntui hassulta, että kyydissä oleva polkupyörä, siis polkupyörä, maksoi enemmän kuin auto, jonka kyydissä se oli. Huh huh. Uudenkarhean Honda Pcx skobakevarin saa halvemmalla myös. Vaan kai se on niin, että mikä tahansa laite jossa on joku muu kuin perusakku, maksaa maltaita.

Ei ihan joka liikkeen hyllyllä ollut kaasuttimen yms. putsausainetta. Piti taas kerran ajaa kaupungin toiselle puolelle Motonettiin. No, nyt löytyy omasta tarvikehyllystä. Huomenna putsaan oman Accordini pcv-venttiilin kunnolla ja pojan autolle sama käsittely jahka minä ja auto kohdataan. Sen verran tiuhaan pojalla on nyt työvuoroja, että jatkuvasti on auto poissa pihasta.

Kotiin tullessa noukin Hiacen kyytiin vaimon uuden sähköpyörän, tuntui hassulta, että kyydissä oleva polkupyörä, siis polkupyörä, maksoi enemmän kuin auto, jonka kyydissä se oli. Huh huh. Uudenkarhean Honda Pcx skobakevarin saa halvemmalla myös. Vaan kai se on niin, että mikä tahansa laite jossa on joku muu kuin perusakku, maksaa maltaita.

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Viggen"
- Viestit: 609
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Uudempikoneisissa (1.4tgi) saa mittariston näyttöön myös jäähdytysnesteen sekä öljyn lämpötilat. Toki tietsikka ilmoittaa aina käynnistyksen yhteydessä että moottori ei ole normaalilämmöissä.petrisa kirjoitti: ↑
Ei ole kaasu Passatissakaan eikä ilmeisesti muissakaan vastaavissa ko. konsernin kaasuautoissa. Lämpömittarin tilalla on kaasusäiliön "polttoainemittari". Sininen merkkivalo näissäkin lämpötilalle.
Ei pystynyt edes VCDS:llä koodaamaan ajotietokoneeseen jäähdytysnesteen lämpötilaa, kun moista valintaa ei ollut. Öljyn lämpötila siellä kyllä on kaiken muun ajotietojen lisäksi.
1-koppaisessa C5 citröäänissä laturin hiippakunnan vaihto näkyi ajotietokoneen ruudulla tekstinä. Ja tietenkin silloin kun oltiin just lähdetty Oulusta Kuusamoon

"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Oma Accord hoidettu pcv-venttiilin osalta, oikeat aineet ja paineilmaa, hyvä tuli. Moottoriöljy on justeerattu ylämerkkiin. Ajellaan.
Tipi-linnut olivat pommittaneet Hiacen kattoa ja kylkeä paskallaan, pestävähän se oli. Naapuri pysähtyi mönkkärillään vaihtamaan sanasen siinä touhutessani, oli sitä mieltä, että "ei se oikein ehdi edes likaantumaan". Mitä lie sillä tarkoitti, ei ymmärrä

Tipi-linnut olivat pommittaneet Hiacen kattoa ja kylkeä paskallaan, pestävähän se oli. Naapuri pysähtyi mönkkärillään vaihtamaan sanasen siinä touhutessani, oli sitä mieltä, että "ei se oikein ehdi edes likaantumaan". Mitä lie sillä tarkoitti, ei ymmärrä


Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Aikoinaan minun käytössä olleet uudet kolopallot sytytteli tuota öljyn määrän ennakkovaloa alvariinsa.
Aina 15tkm hujakoilla, no tästä selvittiin käymällä vaggineen pesässä, ja litra öljyä koneeseen.
Tällä päästiin sitten sinne 30tkm öljynvaihtoon. Nylyään ei onneksi ole tällaisia murheita enää. SAAB.
Aina 15tkm hujakoilla, no tästä selvittiin käymällä vaggineen pesässä, ja litra öljyä koneeseen.
Tällä päästiin sitten sinne 30tkm öljynvaihtoon. Nylyään ei onneksi ole tällaisia murheita enää. SAAB.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
En kyllä tulkitse noita murheiksi....1 l/15 tkm tekee 0,7 dl/1000 km9000CD23T kirjoitti: ↑Ke Heinä 17, 2024 03:59Aikoinaan minun käytössä olleet uudet kolopallot sytytteli tuota öljyn määrän ennakkovaloa alvariinsa.
Aina 15tkm hujakoilla, no tästä selvittiin käymällä vaggineen pesässä, ja litra öljyä koneeseen.
Tällä päästiin sitten sinne 30tkm öljynvaihtoon. Nylyään ei onneksi ole tällaisia murheita enää. SAAB.

Enemmän aiheuttaa murhetta käyttää öljynvaihtovälinä 30 tkm.
En ikinä aja kuin 15 tkm öljynvaihtovälillä. Etanoli Saabilla 10 tkm.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
tuo 30tkm oli vaggineen huoltoohjelmassa.
Nykyinen SAAB tässä vaihdan öljyt 7.5tkm välein kun ajan RE85.
Nykyinen SAAB tässä vaihdan öljyt 7.5tkm välein kun ajan RE85.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^koitapa ajaa Saabilla 30 tkm lisäämättä öljyä 

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K