Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

9000CD23T kirjoitti:
Ke Heinä 17, 2024 10:37
tuo 30tkm oli vaggineen huoltoohjelmassa.
Nykyinen SAAB tässä vaihdan öljyt 7.5tkm välein kun ajan RE85.
Niin varmaan on jollain longlaiffi- öljyillä. Silti mielestäni sitä ei kannata noudattaa. Ihan sama mikä auto kyseessä. Parempi on 15 tkm tai 1 vuosi. Sellaisenkin huolto-ohjelman voi VAG autoon valita, josta se sitten ajotietokoneessa ilmoittelee.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Numba
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Numba »

Tästähän on hyvä jatkaa öljyistä. Dieselissä on ollut 15 tkm välein Mobil esp, välillä on huolto pukannu ominpäin gm öljyä, Totalia ja aina olen asiasta maininnut, että on palattu esp:hen. Otin tavaksi varmistaa huoltoa sopiessa, että tehdään mobilin öljyllä, niin nyt viimeksi oli pistetty Mobil super 3000 V 5W-30, mitähän tuo nyt sit on? Haisee kuin teboilin dieselöljyt. Siitä oikeastaan vasta havahduinkin asiaan. Haju ilmenee kun auton pysäköi kone kuumana. Hajua en osaa kuvailla, mutta tietäjät tietää :wink: Ainahan öljy tuoksuu kuumassa koneessa, mutta tää on kummallinen haju. Oisko hirmuliskon pierua?
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Muissa autoissa öljyt vaihtuu tiuhaan, mutta Superbissa on menty huolto-ohjelman mukaisesti, eli kerran vuoteen. Vaihtoväleiksi on muodostunut:

28209 km
28092 km
27109 km
26893 km

Alusta saakka öljyä on kulunut vaihtovälillä karvan alta litran. Nyt viimeisimmän huollon jälkeen on ajettu n. 15 tkm ja öljyä on lisätty puoli litraa, normitahtia siis edelleen. Nähtäväksi jää, koska se oil sludge jysäyttää koko koneen. Rehellisyyden nimissä on sanottava, että edes vähän ennen huoltoa tsekattuna, öljy ei ole mittatikussa mitenkään pahan näköistä tai oloista.

Toki pitää muistaa, että lähdimme uudella autolla liikkeelle. En sitten tiedä jos nyt toisena käyttäjänä tämmöisen laittaisi, että miten menisi seuraavat 125 tkm samalla tyylillä sinne kahteensataanviiteenkymmeneentuhanteen.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse olen pitänyt sitkeästi kiinni vuoden tai 10K öljynvaihtovälistä saapeissa, mutta nyt Volvon hybridissä on 30K huoltoväli ja sen mukaan on menty. Eka huolto oli noin 25K, kun tuli vuosi täyteen, mutta nyt ollaan toisen kerran menossa kohti kolmeakymppiä vuoden sisään.

Autolla ajetaan kuitenkin usein sähköllä melko monta reissua, jolloin löpökone ei käy ollenkaan. Tosin talvella tekniikka ei suostu kovilla pakkasilla menemään sähkölle, mutta tosiaalta on parempi, että polttomosa lämpenee kunnolla edes välillä.

Merkkihuolto on laittanut D5-koneeseen Mobil Super 3000 Formula VC 0W-30 -rasvaa, jota ei ole tarvinnut toistaiseksi lisätä yhtään.. Rasvaa on koneessa melkein 6 litraa. Tosin öljytikkua ei ole, vaan määrää voi tarkastella sähköisesti, eli litkun laatua ja koostumusta ei pääse silmämääräisesti tarkkailemaan mitenkään :evil:

Eski
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

^^olispa jännä nähdä vertailuna kaksi saman tuotantosarjan autoa identtisillä huolloilla, mutta täysin erilaisilla ajoprofiileilla. Eli joku tyyliin Wolt-kuskin auto vs. kauppurin auto.

Uskon siihen, ettei ajettu matka tapa, jos siivut on pitkiä ja ajotapa ei ole erityisen kuormittava.

Hyvä esimerkki tästä on kaivoskäytössä olleet ajoneuvot. Esim Hiluxit voi olla muutaman vuoden päästä ihan loppu jos olosuhteet ovat olleet erityisen raskaita. Ja kuorma-auto kaivoksessa voi puolen miljoonan jälkeen olla ihan finaalissa verrattuna vaikkapa vastaavaan maito-autoon.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tuo penarin koneiden ruostuminen liittyy siihen, kun hybridillä ajetaan sitkeästi vain pelkällä sähköllä. Itse en pysty siihen, kun meidän Volvolla pääsee optimitilanteessa myötätuuleen ajamalla noin 40km patterilla. Oma työmatkakin on edestakaisin yhteensä vähän yli tuon 40km, joten kone käynnistyy lähes joka päivä, eikä ainakaan ruostu jumiin :twisted:

Eski
Numba
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Numba »

^niin ja mieluummin ajaa moottorilla alkumatkasta, että saa koneen lämpöiseksi käynnistymisen jälkeen.

Tuntuu aika turhauttavalta toi bemarin juttu, kun luultavasti on vielä ylihieno kone. Hybrideissä pitäisi olla joku yksinkertainen maamosa keulalla.
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Numba kirjoitti:
To Heinä 18, 2024 14:49
Hybrideissä pitäisi olla joku yksinkertainen maamosa keulalla.
Kuten Volvon T8 esimerkiksi? Ei mainittavia murheita ja ahtoa tuotetaan sekä pakokaasuilla että mekaanisesti. Ilmeisesti käytännön toteutus on sakasalaisia fiksumpi -tai kehnompi :D. Kone käy liikaa kalliilla liemellä.
Baas900
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Scraab kirjoitti:
To Heinä 18, 2024 16:32
Numba kirjoitti:
To Heinä 18, 2024 14:49
Hybrideissä pitäisi olla joku yksinkertainen maamosa keulalla.
Kuten Volvon T8 esimerkiksi? Ei mainittavia murheita ja ahtoa tuotetaan sekä pakokaasuilla että mekaanisesti. Ilmeisesti käytännön toteutus on sakasalaisia fiksumpi -tai kehnompi :D. Kone käy liikaa kalliilla liemellä.
Näitä T8 Volvoja palautuu takaisin 3v leasingsopimusten jälkeen, ja kertaakaan ei ole ladattu. No, pääasia että ainakin paperilla päästöt on pienet. :D
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 609
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Baas900 kirjoitti:
To Heinä 18, 2024 20:04
[
Näitä T8 Volvoja palautuu takaisin 3v leasingsopimusten jälkeen, ja kertaakaan ei ole ladattu. No, pääasia että ainakin paperilla päästöt on pienet. :D
Kollegalla päätyöstään autoetuautona X5 plugari. On ison jenkkifirman palkkalistoilla. Oli kysellyt että sponsoroiko työnantaja kotiin latausvärkkejä? Ei kuulema kuulu heidän politiikkaan moinen. Kaippa sillä joku veroetu saavutetaan kun päästöt on ilmoitettu <100g/km. Todellinen kulutus pyörii +12l/100km. Ei oo siinäkään latausluukussa saranat kuluneet.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Vapaa autoetu pitäisi oikeastaan kieltää taloudellisilla ja ympäristöteknisillä perusteilla ja kääntää kaikki autoedut käyttöeduiksi. Alkaisi vähän paremmin kiinnostaa sekä ajotapa että -määrä ja hybrideissä (koti)lataaminen, kun kulkuvoima tulisi omasta taskusta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Numba kirjoitti:
To Heinä 18, 2024 14:49
Hybrideissä pitäisi olla joku yksinkertainen maamosa keulalla.

Toyotahan tämän on näin ratkonut, perus vapari 1.5/1.8/2.0 keulalle ja hybridisysteemit päälle. Toimii :D
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5492
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja VKe »

aero kirjoitti:
Pe Heinä 19, 2024 06:54
Vapaa autoetu pitäisi oikeastaan kieltää taloudellisilla ja ympäristöteknisillä perusteilla ja kääntää kaikki autoedut käyttöeduiksi.
Tosi on. Kun verottaja päätti antaa aikoinaan sen sähköautojen verotusarvolahjan autoilijoille, alkoi meillä noi autot saamaan vain käyttöedulla. Muuten toi verotusarvolahja olis menny kokonaan firman piikkiin.

Kuinkahan pitkän pennin Suomessakin firmat tosta maksaa :( ...
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Rommitommi kirjoitti:
Pe Heinä 19, 2024 09:11
Numba kirjoitti:
To Heinä 18, 2024 14:49
Hybrideissä pitäisi olla joku yksinkertainen maamosa keulalla.
Toyotahan tämän on näin ratkonut, perus vapari 1.5/1.8/2.0 keulalle ja hybridisysteemit päälle. Toimii :D
Kuten niin monessa muussakin hybridissä. Mitsu, Honda ja Renault ainakin. Yhteistä näissä on myös Atkinsonin työkierto, jolla saadaan taloudellisuutta.
Liekö tuo Renaultin pata Nissanin peruja tai yhteistyössä tehty.

Nissanillahan on myös ahdettu moottori, joka käyttää enimmäkseen Atkinsonin työkiertoa, mutta ahdoilla sitten siirrytään Millerin työkiertoon.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin