Niin varmaan on jollain longlaiffi- öljyillä. Silti mielestäni sitä ei kannata noudattaa. Ihan sama mikä auto kyseessä. Parempi on 15 tkm tai 1 vuosi. Sellaisenkin huolto-ohjelman voi VAG autoon valita, josta se sitten ajotietokoneessa ilmoittelee.
Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tästähän on hyvä jatkaa öljyistä. Dieselissä on ollut 15 tkm välein Mobil esp, välillä on huolto pukannu ominpäin gm öljyä, Totalia ja aina olen asiasta maininnut, että on palattu esp:hen. Otin tavaksi varmistaa huoltoa sopiessa, että tehdään mobilin öljyllä, niin nyt viimeksi oli pistetty Mobil super 3000 V 5W-30, mitähän tuo nyt sit on? Haisee kuin teboilin dieselöljyt. Siitä oikeastaan vasta havahduinkin asiaan. Haju ilmenee kun auton pysäköi kone kuumana. Hajua en osaa kuvailla, mutta tietäjät tietää
Ainahan öljy tuoksuu kuumassa koneessa, mutta tää on kummallinen haju. Oisko hirmuliskon pierua?

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Muissa autoissa öljyt vaihtuu tiuhaan, mutta Superbissa on menty huolto-ohjelman mukaisesti, eli kerran vuoteen. Vaihtoväleiksi on muodostunut:
28209 km
28092 km
27109 km
26893 km
Alusta saakka öljyä on kulunut vaihtovälillä karvan alta litran. Nyt viimeisimmän huollon jälkeen on ajettu n. 15 tkm ja öljyä on lisätty puoli litraa, normitahtia siis edelleen. Nähtäväksi jää, koska se oil sludge jysäyttää koko koneen. Rehellisyyden nimissä on sanottava, että edes vähän ennen huoltoa tsekattuna, öljy ei ole mittatikussa mitenkään pahan näköistä tai oloista.
Toki pitää muistaa, että lähdimme uudella autolla liikkeelle. En sitten tiedä jos nyt toisena käyttäjänä tämmöisen laittaisi, että miten menisi seuraavat 125 tkm samalla tyylillä sinne kahteensataanviiteenkymmeneentuhanteen.
28209 km
28092 km
27109 km
26893 km
Alusta saakka öljyä on kulunut vaihtovälillä karvan alta litran. Nyt viimeisimmän huollon jälkeen on ajettu n. 15 tkm ja öljyä on lisätty puoli litraa, normitahtia siis edelleen. Nähtäväksi jää, koska se oil sludge jysäyttää koko koneen. Rehellisyyden nimissä on sanottava, että edes vähän ennen huoltoa tsekattuna, öljy ei ole mittatikussa mitenkään pahan näköistä tai oloista.
Toki pitää muistaa, että lähdimme uudella autolla liikkeelle. En sitten tiedä jos nyt toisena käyttäjänä tämmöisen laittaisi, että miten menisi seuraavat 125 tkm samalla tyylillä sinne kahteensataanviiteenkymmeneentuhanteen.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Itse olen pitänyt sitkeästi kiinni vuoden tai 10K öljynvaihtovälistä saapeissa, mutta nyt Volvon hybridissä on 30K huoltoväli ja sen mukaan on menty. Eka huolto oli noin 25K, kun tuli vuosi täyteen, mutta nyt ollaan toisen kerran menossa kohti kolmeakymppiä vuoden sisään.
Autolla ajetaan kuitenkin usein sähköllä melko monta reissua, jolloin löpökone ei käy ollenkaan. Tosin talvella tekniikka ei suostu kovilla pakkasilla menemään sähkölle, mutta tosiaalta on parempi, että polttomosa lämpenee kunnolla edes välillä.
Merkkihuolto on laittanut D5-koneeseen Mobil Super 3000 Formula VC 0W-30 -rasvaa, jota ei ole tarvinnut toistaiseksi lisätä yhtään.. Rasvaa on koneessa melkein 6 litraa. Tosin öljytikkua ei ole, vaan määrää voi tarkastella sähköisesti, eli litkun laatua ja koostumusta ei pääse silmämääräisesti tarkkailemaan mitenkään
Eski
Autolla ajetaan kuitenkin usein sähköllä melko monta reissua, jolloin löpökone ei käy ollenkaan. Tosin talvella tekniikka ei suostu kovilla pakkasilla menemään sähkölle, mutta tosiaalta on parempi, että polttomosa lämpenee kunnolla edes välillä.
Merkkihuolto on laittanut D5-koneeseen Mobil Super 3000 Formula VC 0W-30 -rasvaa, jota ei ole tarvinnut toistaiseksi lisätä yhtään.. Rasvaa on koneessa melkein 6 litraa. Tosin öljytikkua ei ole, vaan määrää voi tarkastella sähköisesti, eli litkun laatua ja koostumusta ei pääse silmämääräisesti tarkkailemaan mitenkään

Eski
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^^olispa jännä nähdä vertailuna kaksi saman tuotantosarjan autoa identtisillä huolloilla, mutta täysin erilaisilla ajoprofiileilla. Eli joku tyyliin Wolt-kuskin auto vs. kauppurin auto.
Uskon siihen, ettei ajettu matka tapa, jos siivut on pitkiä ja ajotapa ei ole erityisen kuormittava.
Hyvä esimerkki tästä on kaivoskäytössä olleet ajoneuvot. Esim Hiluxit voi olla muutaman vuoden päästä ihan loppu jos olosuhteet ovat olleet erityisen raskaita. Ja kuorma-auto kaivoksessa voi puolen miljoonan jälkeen olla ihan finaalissa verrattuna vaikkapa vastaavaan maito-autoon.
Uskon siihen, ettei ajettu matka tapa, jos siivut on pitkiä ja ajotapa ei ole erityisen kuormittava.
Hyvä esimerkki tästä on kaivoskäytössä olleet ajoneuvot. Esim Hiluxit voi olla muutaman vuoden päästä ihan loppu jos olosuhteet ovat olleet erityisen raskaita. Ja kuorma-auto kaivoksessa voi puolen miljoonan jälkeen olla ihan finaalissa verrattuna vaikkapa vastaavaan maito-autoon.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jep, tuo penarin koneiden ruostuminen liittyy siihen, kun hybridillä ajetaan sitkeästi vain pelkällä sähköllä. Itse en pysty siihen, kun meidän Volvolla pääsee optimitilanteessa myötätuuleen ajamalla noin 40km patterilla. Oma työmatkakin on edestakaisin yhteensä vähän yli tuon 40km, joten kone käynnistyy lähes joka päivä, eikä ainakaan ruostu jumiin
Eski

Eski
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^niin ja mieluummin ajaa moottorilla alkumatkasta, että saa koneen lämpöiseksi käynnistymisen jälkeen.
Tuntuu aika turhauttavalta toi bemarin juttu, kun luultavasti on vielä ylihieno kone. Hybrideissä pitäisi olla joku yksinkertainen maamosa keulalla.
Tuntuu aika turhauttavalta toi bemarin juttu, kun luultavasti on vielä ylihieno kone. Hybrideissä pitäisi olla joku yksinkertainen maamosa keulalla.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kuten Volvon T8 esimerkiksi? Ei mainittavia murheita ja ahtoa tuotetaan sekä pakokaasuilla että mekaanisesti. Ilmeisesti käytännön toteutus on sakasalaisia fiksumpi -tai kehnompi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Näitä T8 Volvoja palautuu takaisin 3v leasingsopimusten jälkeen, ja kertaakaan ei ole ladattu. No, pääasia että ainakin paperilla päästöt on pienet.

-
- "Viggen"
- Viestit: 609
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kollegalla päätyöstään autoetuautona X5 plugari. On ison jenkkifirman palkkalistoilla. Oli kysellyt että sponsoroiko työnantaja kotiin latausvärkkejä? Ei kuulema kuulu heidän politiikkaan moinen. Kaippa sillä joku veroetu saavutetaan kun päästöt on ilmoitettu <100g/km. Todellinen kulutus pyörii +12l/100km. Ei oo siinäkään latausluukussa saranat kuluneet.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Vapaa autoetu pitäisi oikeastaan kieltää taloudellisilla ja ympäristöteknisillä perusteilla ja kääntää kaikki autoedut käyttöeduiksi. Alkaisi vähän paremmin kiinnostaa sekä ajotapa että -määrä ja hybrideissä (koti)lataaminen, kun kulkuvoima tulisi omasta taskusta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Toyotahan tämän on näin ratkonut, perus vapari 1.5/1.8/2.0 keulalle ja hybridisysteemit päälle. Toimii

Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tosi on. Kun verottaja päätti antaa aikoinaan sen sähköautojen verotusarvolahjan autoilijoille, alkoi meillä noi autot saamaan vain käyttöedulla. Muuten toi verotusarvolahja olis menny kokonaan firman piikkiin.
Kuinkahan pitkän pennin Suomessakin firmat tosta maksaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kuten niin monessa muussakin hybridissä. Mitsu, Honda ja Renault ainakin. Yhteistä näissä on myös Atkinsonin työkierto, jolla saadaan taloudellisuutta.Rommitommi kirjoitti: ↑Pe Heinä 19, 2024 09:11Toyotahan tämän on näin ratkonut, perus vapari 1.5/1.8/2.0 keulalle ja hybridisysteemit päälle. Toimii :D
Liekö tuo Renaultin pata Nissanin peruja tai yhteistyössä tehty.
Nissanillahan on myös ahdettu moottori, joka käyttää enimmäkseen Atkinsonin työkiertoa, mutta ahdoilla sitten siirrytään Millerin työkiertoon.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83