Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^LG lähtee jossain vaiheessa, jos ei alkuperäistä löydy, niin suojalevy ajaa asiansa. Tuossa etupenkkien välissä on nätti ja tasainen paikka JBL:n kannettavalle kaiuttimelle, jota käytin jo eilen, hyvin toimii. Tarkoitus olikin hankkia Hiaceen isompi boombox niin tuo joutaa Mersuun.
Ja kyllä, tämä on ollut mielenpäällä niin kauan, että päätin toteuttaa, vaikkei museohelmeen ollutkaan varaa. Harjoitellaan tällä ja tutustutaan automalliin, kenties joskus päivittyy W124 tai sitten siistimpään W123, ellei sitten löydy jotain helmeä Saabia jostain. Niitäkin katselin urakalla, mutta sopivaa ja ennenkaikkea hintaista ei löytynyt tähän hätään.
Täytyy youtubesta alkaa tsekkailla Mercedessourcen ja Kent Bergsman videoita, mulla olikin jo muistilistaa aikaisemmin kirjattuna, mitä näistä pitää tsekata. Sulakerasia ensimmäisten joukossa, kun käy kaikki läpi ja vaihtaa toimiviin, saattaa puuttuvia toimintoja palautua ilman muuta remonttia. Keskuslukko tässä luultavasti on, kun on paremmin varusteltu malli, mutta alipaineet on hukassa. Tätä indikoi tosiaan se, että vetää tuon pelkääjän oven lukkoon kun laittaa sen kiinni, kuulemma näin käy kaikille paitsi kuskin ovelle, jos keskuslukon alipaineet ovat tiessään.
Laitoin toiselle foorumille tästä projektitallin, jonne jo muutamia vinkkejä tuli. Täällä turisen autosta muiden juttujen mukana, projekti-osio olkoon Saabeille minun puolestani, kun kerran Saab-foorumilla ollaan.
Nyt täytyy mennä tsekkaamaan Accordin öljytikku, öljyä menee, varsinkin kun ajaa isoa kovaa 700 km putkeen, näköjään. Loppu alkaa kone olla, mutta jospa se pari vuotta menisi öljyä lisäilemällä ja vähillä murheilla muuten. Poika oli 350 km koeajon jälkeen oikein tyytyväinen, kehui kulkua, ajettavuutta ja stereoita, kuulemma parempi kuin vanhempi malli. Onhan se hyvä auto taittaa matkaa, söi öljyä tahi ei.
Ja kyllä, tämä on ollut mielenpäällä niin kauan, että päätin toteuttaa, vaikkei museohelmeen ollutkaan varaa. Harjoitellaan tällä ja tutustutaan automalliin, kenties joskus päivittyy W124 tai sitten siistimpään W123, ellei sitten löydy jotain helmeä Saabia jostain. Niitäkin katselin urakalla, mutta sopivaa ja ennenkaikkea hintaista ei löytynyt tähän hätään.
Täytyy youtubesta alkaa tsekkailla Mercedessourcen ja Kent Bergsman videoita, mulla olikin jo muistilistaa aikaisemmin kirjattuna, mitä näistä pitää tsekata. Sulakerasia ensimmäisten joukossa, kun käy kaikki läpi ja vaihtaa toimiviin, saattaa puuttuvia toimintoja palautua ilman muuta remonttia. Keskuslukko tässä luultavasti on, kun on paremmin varusteltu malli, mutta alipaineet on hukassa. Tätä indikoi tosiaan se, että vetää tuon pelkääjän oven lukkoon kun laittaa sen kiinni, kuulemma näin käy kaikille paitsi kuskin ovelle, jos keskuslukon alipaineet ovat tiessään.
Laitoin toiselle foorumille tästä projektitallin, jonne jo muutamia vinkkejä tuli. Täällä turisen autosta muiden juttujen mukana, projekti-osio olkoon Saabeille minun puolestani, kun kerran Saab-foorumilla ollaan.
Nyt täytyy mennä tsekkaamaan Accordin öljytikku, öljyä menee, varsinkin kun ajaa isoa kovaa 700 km putkeen, näköjään. Loppu alkaa kone olla, mutta jospa se pari vuotta menisi öljyä lisäilemällä ja vähillä murheilla muuten. Poika oli 350 km koeajon jälkeen oikein tyytyväinen, kehui kulkua, ajettavuutta ja stereoita, kuulemma parempi kuin vanhempi malli. Onhan se hyvä auto taittaa matkaa, söi öljyä tahi ei.
Viimeksi muokannut IC1970, To Elo 01, 2024 14:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Viggen"
- Viestit: 609
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Hieno on! Oisko kulku parantunut jos ois heilauttanu vaihteen sportille
Voiko ne jakkaran kiskot olla juntturassa? Kummisetä vainaan 124:sta pääsin kerran ohjastamaan ja vaati melkoisesti voimaa penkin liikuttelu että ylsi polkimille muutenkin kuin varpailla hipaisten.
Mitä tulee hondan öljynsyöntiin niin jotkut ovat onnistuneet niitä liottamaan asetoni+atf (50-50) sekoituksella. Saabeissahan se ei niinkään toimi mutta ilmeisesti näissä on auttanut. Toki jos ovat kuluneet niin eipä liottelusta apua ole.

Mitä tulee hondan öljynsyöntiin niin jotkut ovat onnistuneet niitä liottamaan asetoni+atf (50-50) sekoituksella. Saabeissahan se ei niinkään toimi mutta ilmeisesti näissä on auttanut. Toki jos ovat kuluneet niin eipä liottelusta apua ole.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^ Käytin S-asentoa parissa kohtaa kun lähdin nollasta satasen alueelle kiihdyttämään, auttaa vähän, S ei ole varsinaisesti Sport, käyttää vain kolmea alinta vaihdetta eikä vaihda neloselle, joten pystyy vedättämään kolmosella pidemmälle, D:llä laatikko vaihtaa aivan liian aikaisin neloselle ja tappaa kiihtyvyyden. S:n alta löytyy vielä L, siinä on käytössä vain kaksi alinta vaihdetta, ohjekirja mainitsee näitä olevan syytä käyttää vain vuoristossa tms. moottorijarrutuksen tehostamiseen ja sen laatuiseen toimintaan, mutta kyllä tuo S on pelastaja jos haluaa maantien liikenteeseen liittyä edes jotenkin säällisessä ajassa.
Edellisestä öljynlisäyksestä Accordiin 1003 km ja lisäsin 0.6 litraa. Öljynvaihdon jälkeen ajettu 1900 km ja lisätty 0.9 litraa öljyä. Siinäpä sitä viitekehystä. Käytännössä auton oma varoitusjärjestelmä toimii hyvin, sytyttää öljyn määrän merkkivalon ekan kerran, kun pinta on tikussa vajentunut n. puoleen väliin. Vanhempi poika tosiaan tykkäsi autosta kovasti kun sillä eilen 350 km kotiin ajeli ja tänään luovutin sen hänen käyttöönsä. Tsekkailen tuosta ulkoparkkipaikalta jossa auto on vähän kallellaan, että miltä öljytaso näyttää, niin pystyn sitten lisäilemään tarvittaessa. Poitsu ilmoittelee minulle, kun varoitusvalo rääkäisee, niin hoidan lisäykset. Kovaa ajoa vaan, sitten jos menee ihan mahdottomaksi niin myydään korjattavaksi tai varaosiksi. Aika näyttää. Loppusuoralla ollaan koneen suhteen, no, mittarissa nyt 444077 km.
Nuoremman pojan ylensin Accord-kuskiksi, kun ensi kuussa 5v meillä ollut harmaa meni hänelle vanhemman pojan käytöstä ja nuoremman Civic meni nyt toistaiseksi vara-auton rooliin, varmaankin tulee sillä itse ajeltua jonkun verran, kun Mersu tullee olemaan työn alla enimmäkseen lähiviikot ja Hiace odottelee talvikelejä ja satunnaisia pakua vaativia ajoja.
Soitin korjaamolle ja juttelin puolisen tuntia, mainitsemiini ongelmiin tuli vastaus kuin apteekin hyllyltä ja Mersu menee ensi maanantaina aamulla pajalle, jossa sitä vähän tarkastellaan. Ainakin sammutusongelmaan ja polttoaineletkuihin puututaan. Vinkkinä sain ensi hätään tuohon sammuttamiseen, että polkee vähän kierroksia koneeseen ja sitten kääntää avaimesta, saa väsynyt sammutuskalvo vähän enemmän alipainetta ja saattaa toimia paremmin. Mitä tuossa aamulla käynnistin ja pesupaikalle ajoin sekä pesun jälkeen talliin, niin sammui avaimesta kummallakin kerralla, viiden sekunnin viiveellä.
Maalipinnassa on paljon sanomista, mutta kaukaa kaunis, eikä isompia ruostepaikkoja ole. Osa on aika alkuperäistä ja joitain kohtia on ylimaalattu joskus. Mitään suojaa ei pinnassa ole, joten vedän nyt vaan kerroksen kestovahaa päälle ja ihmetellään paremmin joskus myöhemmin.
Sisustan kimppuun seuraavaksi ja perustarkastuksia rengaspaineista lähtien. Automaattilaatikon kulmikkuuteen saattaa vaikuttaa se, että kun käyttäjän oppaan mukaisesti öljyt tarkastin, niin tikku kastui juuri ja juuri, mutta ei ulottunut mitta-alueelle. Laatikkoon pitää ostaa Mobilin 220:tä puteli, luulin että mulla sitä oli, mutta eipä ollut kuin pullon pohjat.
Hanskalokeron kansi näyttää olevan jonkinsortin harvinainen suunnitteluvirhe tässä autossa ja yleinen ongelma, Mercedessourcen sivuilta löytyi videota ja onpa siellä myynnissä myös korjaussarja ohjeineen, harmi vaan että on Kanadassa. Pitää kuitenkin, ehkä, koeponnistaa saako sieltä mitään kotiin säällisessä ajassa säällisellä hinnalla. Kun valikoimaa olisi käytännössä aivan joka ongelmaan, mitä näissä vanhoissa diesel-Mersuissa on.
Yön jäljiltä auto käynnistyi ilman pitkää vieteriä parissa sekunnissa ja jäi heti käymään kaikilla sylintereillä ja kohtuullisen tasaisesti, putken päästä ei tullut mustaa eikä valkoista, vaan hennosti erotti pakokaasun, joten jotain toivoa on, ei ihan loppu vielä. Moottorin tukikumeista ainakin yksi on hiljattain uusittu, eikä kone hetkutellut kovin mahdottomasti, toki havaittavasti, mutta pahempiakin on esimerkkivideoilla nähty. Hiljaksiin, kohta kohdalta tutustumme toisiimme.
Edellisestä öljynlisäyksestä Accordiin 1003 km ja lisäsin 0.6 litraa. Öljynvaihdon jälkeen ajettu 1900 km ja lisätty 0.9 litraa öljyä. Siinäpä sitä viitekehystä. Käytännössä auton oma varoitusjärjestelmä toimii hyvin, sytyttää öljyn määrän merkkivalon ekan kerran, kun pinta on tikussa vajentunut n. puoleen väliin. Vanhempi poika tosiaan tykkäsi autosta kovasti kun sillä eilen 350 km kotiin ajeli ja tänään luovutin sen hänen käyttöönsä. Tsekkailen tuosta ulkoparkkipaikalta jossa auto on vähän kallellaan, että miltä öljytaso näyttää, niin pystyn sitten lisäilemään tarvittaessa. Poitsu ilmoittelee minulle, kun varoitusvalo rääkäisee, niin hoidan lisäykset. Kovaa ajoa vaan, sitten jos menee ihan mahdottomaksi niin myydään korjattavaksi tai varaosiksi. Aika näyttää. Loppusuoralla ollaan koneen suhteen, no, mittarissa nyt 444077 km.
Nuoremman pojan ylensin Accord-kuskiksi, kun ensi kuussa 5v meillä ollut harmaa meni hänelle vanhemman pojan käytöstä ja nuoremman Civic meni nyt toistaiseksi vara-auton rooliin, varmaankin tulee sillä itse ajeltua jonkun verran, kun Mersu tullee olemaan työn alla enimmäkseen lähiviikot ja Hiace odottelee talvikelejä ja satunnaisia pakua vaativia ajoja.
Soitin korjaamolle ja juttelin puolisen tuntia, mainitsemiini ongelmiin tuli vastaus kuin apteekin hyllyltä ja Mersu menee ensi maanantaina aamulla pajalle, jossa sitä vähän tarkastellaan. Ainakin sammutusongelmaan ja polttoaineletkuihin puututaan. Vinkkinä sain ensi hätään tuohon sammuttamiseen, että polkee vähän kierroksia koneeseen ja sitten kääntää avaimesta, saa väsynyt sammutuskalvo vähän enemmän alipainetta ja saattaa toimia paremmin. Mitä tuossa aamulla käynnistin ja pesupaikalle ajoin sekä pesun jälkeen talliin, niin sammui avaimesta kummallakin kerralla, viiden sekunnin viiveellä.
Maalipinnassa on paljon sanomista, mutta kaukaa kaunis, eikä isompia ruostepaikkoja ole. Osa on aika alkuperäistä ja joitain kohtia on ylimaalattu joskus. Mitään suojaa ei pinnassa ole, joten vedän nyt vaan kerroksen kestovahaa päälle ja ihmetellään paremmin joskus myöhemmin.
Sisustan kimppuun seuraavaksi ja perustarkastuksia rengaspaineista lähtien. Automaattilaatikon kulmikkuuteen saattaa vaikuttaa se, että kun käyttäjän oppaan mukaisesti öljyt tarkastin, niin tikku kastui juuri ja juuri, mutta ei ulottunut mitta-alueelle. Laatikkoon pitää ostaa Mobilin 220:tä puteli, luulin että mulla sitä oli, mutta eipä ollut kuin pullon pohjat.
Hanskalokeron kansi näyttää olevan jonkinsortin harvinainen suunnitteluvirhe tässä autossa ja yleinen ongelma, Mercedessourcen sivuilta löytyi videota ja onpa siellä myynnissä myös korjaussarja ohjeineen, harmi vaan että on Kanadassa. Pitää kuitenkin, ehkä, koeponnistaa saako sieltä mitään kotiin säällisessä ajassa säällisellä hinnalla. Kun valikoimaa olisi käytännössä aivan joka ongelmaan, mitä näissä vanhoissa diesel-Mersuissa on.
Yön jäljiltä auto käynnistyi ilman pitkää vieteriä parissa sekunnissa ja jäi heti käymään kaikilla sylintereillä ja kohtuullisen tasaisesti, putken päästä ei tullut mustaa eikä valkoista, vaan hennosti erotti pakokaasun, joten jotain toivoa on, ei ihan loppu vielä. Moottorin tukikumeista ainakin yksi on hiljattain uusittu, eikä kone hetkutellut kovin mahdottomasti, toki havaittavasti, mutta pahempiakin on esimerkkivideoilla nähty. Hiljaksiin, kohta kohdalta tutustumme toisiimme.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tätä märssy-käännettä en kyllä olisi arvannut. Onnea hankinnasta. Onko tämä nyt sitä, kun jossain Uuno-elokuvassa Härski Hartikainen "kurjistaa" tarkoituksella elämäänsä, jotta voisi nauttia pienestä leipäpalasta?
Tämän kysyessä tuoreessa muistissa on, kun itse huudatin Valvematicia punarajalle sateisessa Norrbottenissa. 
Asiaa liipaten tänään kävi ensimmäinen ostajaehdokas katsomassa kohdetta. En tiedä, olivatko entisöintikohdetta ostamassa, kun katselivat niin tarkkaan...


Asiaa liipaten tänään kävi ensimmäinen ostajaehdokas katsomassa kohdetta. En tiedä, olivatko entisöintikohdetta ostamassa, kun katselivat niin tarkkaan...

NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ihanhan tämä ei osu koska puhutaan 124 mallista ja manuaalista mutta muutoin lienee aikalailla tuntemuksia kuvaava

Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^
Kiitos tästä, lopetus oli justiinsa naulan kantaan ja joutui oikein ääneen nauramaan.
^^ Kyllä tämä jotain masokismia on, aivan varmasti. Päässä vikaa, mitä vanhemmaksi tulee, sitä hullummaksi. Mutta, mutta, huomaan ettei sielläkään ole mitään käsitystä tämmöisen Mersun eeppisestä hitaudesta, Valvematic Avensis ja 132 hevosvoimaa on tähän verrattuna, kun Ferrari-vertaus on käytetty, niin about Lamborghini Aventadorin tasoa. Tuossa video, käännöksen jälkeen 35 km/h kohdalla on lämä tiskissä ja siitä ->65 km/h
Tosiaan tuossa on edellisestä vuodatuksesta unohtunut kuvallinen todiste siitä, miten 1000 km aikana Accordin öljytikun näyttämä vajosi siitä ylemmän pallukan alareunasta tuohon.

Kun viimein sain ilmanputsarin kannen irti, oli vähän jämähtänyt, niin sieltä paljastui iloisen värinen Wixin suodatin, joka ei ollut aivan rivo. Siistin putsarikotelon ja pyöräytin valoisimman kohdan ilmanottoaukon kohdalle ja takaisin kiinni. Käyn huomenna hakemassa uuden suodattimen.

Imuroitsin autosta pahimmat pois joka kolosta, mukaanlukien takaluukun. Valo toimi ja kansi on hyväkuntoinen, varoituskolmiokin tallella.

Varapyöränä hurjankokoinen 175/80/14 Courier-merkkinen nastarengas, koko on tosiaan originaali, kyllä onkin korkea rengas verrattuna vaikkapa noihin alla oleviin 185/70. Painetta oli melkein 2.5 kiloa, harvinaislaatuista.

Ei ollut renkaan allakaan pahan näköistä, suorastaan hyvän, ottaen huomioon auton iän. Pesin pohjan WD-40:llä.

Kontissa oli sekalaista kamaa, löysin joukosta myös varapyörän paikallaan pitävän systeemin ja ruuvasin sen kiinni, niin ei turhia vaeltele.

Tosiaan kontissa oli paitsi renkaanvaihtovehkeet, niin pois heitettävää roskaa ja muuta rytöä, mutta, myös todellinen löytö !

Käytän nuo pesukoneessa, kaikki 4 kpl tallessa, saadaan niskatuet verhottua erittäin tyylikkäiksi
Akun putsasin ja jätin huoltolataukseen, viimeisestä palkista aloitti, mutta koska koko on 100 Ah ja mulla oli takaluukku valoineen auki pitkät tovit, niin jäi vielä puhkumaan kun lopettelin. Autosta löytyi imuroidessa 20 senttiä rahaa ja kuskin penkin alta pullo josta saa 20 senttiä panttia, kaikki on kotiinpäin. Hanskalokeron kannen teippasin toistaiseksi kiinni. Kuskin penkkiä en saanut liikkumaan vaikka kuinka rynkytin, paitsi vielä vähän taaksepäin. Mysteeri on se, mekanismihan on äärimmäisen yksinkertainen, vivusta kun nostaa ylös, niin siellä on kuin kaksi sahaa vastakkain ja toiset terät erkanevat toisista, jolloin penkki liikkuu kiskoa pitkin.
Pikkasen ehdin vahata konepeltiä ja etulokareita, takaikkunasta irrottelin lastalla ja tärpätillä jotain pihkantapaista tököttiä, takaikkunan pesin sen päätteeksi sisä ja ulkopuolelta. Katossa on samaa töhnää, huomenna keskityn siihen ja jatkan vahausta, jos töiden jälkeen jaksan. Edessä konepellin nostomekanismin alla olevat vesireiät olivat aika tukossa, irrottelin kepillä moskaa ja imuroin sitä mukaan kun irtosi. Kunhan saan moskan irti mitä irtoaa, niin paineilmaa ja lirutellaan vettä, jotta tuleeko läpi. Perinteiset paikat, jos ei putsaa, niin ruostuu pois koko keula.
Automaatin öljy oli itse asiassa aika kirkkaan punaista ja tuoksui siltä miltä pitää, lisäilen sen verran, että on oikealla tasolla, vaihdon kanssa ei ole kiirettä. Moottorin öjynvaihtoa valmistelin sen verran, että testasin tuleeko imuvaihtajalla tavaraa ylös. Hyvin tuli, vanha kone niin ei ole kommervenkkejä siellä. Pitää hakea huomenna öljynsuodatin ja 8 litraa jotain 10w-40 öljyä, niillä pärjää -15 asteeseen ja tätä ei ole aikomustakaan käynnistellä lähelläkään sellaisia lukemia. Talvella käytetään silloin tällöin lämpimäksi, mutta pikku pakkasilla vain tai plussakeleillä. Konehuoneessa on isopistokkeinen moottorinlämmitin, mulla ainakin joskus oli sellaisen johto yhdestä ysisatkusta jääneenä tallella, pitää etsiskellä ja jos löytyy niin testata, toimiiko.
Civiciä pitäisi myös hieman siistiä omaan käyttöön pojan jäljiltä, mutta ehkä kehtaan huomenna sillä töihin ajella kuitenkin.

^^ Kyllä tämä jotain masokismia on, aivan varmasti. Päässä vikaa, mitä vanhemmaksi tulee, sitä hullummaksi. Mutta, mutta, huomaan ettei sielläkään ole mitään käsitystä tämmöisen Mersun eeppisestä hitaudesta, Valvematic Avensis ja 132 hevosvoimaa on tähän verrattuna, kun Ferrari-vertaus on käytetty, niin about Lamborghini Aventadorin tasoa. Tuossa video, käännöksen jälkeen 35 km/h kohdalla on lämä tiskissä ja siitä ->65 km/h
Tosiaan tuossa on edellisestä vuodatuksesta unohtunut kuvallinen todiste siitä, miten 1000 km aikana Accordin öljytikun näyttämä vajosi siitä ylemmän pallukan alareunasta tuohon.

Kun viimein sain ilmanputsarin kannen irti, oli vähän jämähtänyt, niin sieltä paljastui iloisen värinen Wixin suodatin, joka ei ollut aivan rivo. Siistin putsarikotelon ja pyöräytin valoisimman kohdan ilmanottoaukon kohdalle ja takaisin kiinni. Käyn huomenna hakemassa uuden suodattimen.

Imuroitsin autosta pahimmat pois joka kolosta, mukaanlukien takaluukun. Valo toimi ja kansi on hyväkuntoinen, varoituskolmiokin tallella.

Varapyöränä hurjankokoinen 175/80/14 Courier-merkkinen nastarengas, koko on tosiaan originaali, kyllä onkin korkea rengas verrattuna vaikkapa noihin alla oleviin 185/70. Painetta oli melkein 2.5 kiloa, harvinaislaatuista.

Ei ollut renkaan allakaan pahan näköistä, suorastaan hyvän, ottaen huomioon auton iän. Pesin pohjan WD-40:llä.

Kontissa oli sekalaista kamaa, löysin joukosta myös varapyörän paikallaan pitävän systeemin ja ruuvasin sen kiinni, niin ei turhia vaeltele.

Tosiaan kontissa oli paitsi renkaanvaihtovehkeet, niin pois heitettävää roskaa ja muuta rytöä, mutta, myös todellinen löytö !

Käytän nuo pesukoneessa, kaikki 4 kpl tallessa, saadaan niskatuet verhottua erittäin tyylikkäiksi

Akun putsasin ja jätin huoltolataukseen, viimeisestä palkista aloitti, mutta koska koko on 100 Ah ja mulla oli takaluukku valoineen auki pitkät tovit, niin jäi vielä puhkumaan kun lopettelin. Autosta löytyi imuroidessa 20 senttiä rahaa ja kuskin penkin alta pullo josta saa 20 senttiä panttia, kaikki on kotiinpäin. Hanskalokeron kannen teippasin toistaiseksi kiinni. Kuskin penkkiä en saanut liikkumaan vaikka kuinka rynkytin, paitsi vielä vähän taaksepäin. Mysteeri on se, mekanismihan on äärimmäisen yksinkertainen, vivusta kun nostaa ylös, niin siellä on kuin kaksi sahaa vastakkain ja toiset terät erkanevat toisista, jolloin penkki liikkuu kiskoa pitkin.
Pikkasen ehdin vahata konepeltiä ja etulokareita, takaikkunasta irrottelin lastalla ja tärpätillä jotain pihkantapaista tököttiä, takaikkunan pesin sen päätteeksi sisä ja ulkopuolelta. Katossa on samaa töhnää, huomenna keskityn siihen ja jatkan vahausta, jos töiden jälkeen jaksan. Edessä konepellin nostomekanismin alla olevat vesireiät olivat aika tukossa, irrottelin kepillä moskaa ja imuroin sitä mukaan kun irtosi. Kunhan saan moskan irti mitä irtoaa, niin paineilmaa ja lirutellaan vettä, jotta tuleeko läpi. Perinteiset paikat, jos ei putsaa, niin ruostuu pois koko keula.
Automaatin öljy oli itse asiassa aika kirkkaan punaista ja tuoksui siltä miltä pitää, lisäilen sen verran, että on oikealla tasolla, vaihdon kanssa ei ole kiirettä. Moottorin öjynvaihtoa valmistelin sen verran, että testasin tuleeko imuvaihtajalla tavaraa ylös. Hyvin tuli, vanha kone niin ei ole kommervenkkejä siellä. Pitää hakea huomenna öljynsuodatin ja 8 litraa jotain 10w-40 öljyä, niillä pärjää -15 asteeseen ja tätä ei ole aikomustakaan käynnistellä lähelläkään sellaisia lukemia. Talvella käytetään silloin tällöin lämpimäksi, mutta pikku pakkasilla vain tai plussakeleillä. Konehuoneessa on isopistokkeinen moottorinlämmitin, mulla ainakin joskus oli sellaisen johto yhdestä ysisatkusta jääneenä tallella, pitää etsiskellä ja jos löytyy niin testata, toimiiko.
Civiciä pitäisi myös hieman siistiä omaan käyttöön pojan jäljiltä, mutta ehkä kehtaan huomenna sillä töihin ajella kuitenkin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Onnea hankinnasta! Sulla on nyt pala suomalaista perinnehistoriaa pihassa, ihan globaalistikin erityinen kappale härmäläistä engineeringiä. Mahtaako missään muualla maailmassa harrastettu noita korinvaihtoja?
Pohdeinkin tuossa kun autolla oli kuvissa Suomi-auton olemus ja tekniikkana 200D, että sähkölasit ja keskuslukitus on kyllä ollut poikkeuksellisia valintoja tuohon yhdistelmään. Mutta kori taitaakin olla sitten varakkaammasta kansantaloudesta jossa moisiin huikentelevaisuuksiin on ollut varaa.
Onko matkamittari kanta-autosta vai tullut korin mukana?
Onko siellä jollain sineteillä merkitty vaihdetut osat? mMistaakseni joskus harrastettiin sitä, että varmistettiin nottei vaan veronkiertäjä pimeässä illassa vaihda loppujakin osia priimakuntoisiin
Pohdeinkin tuossa kun autolla oli kuvissa Suomi-auton olemus ja tekniikkana 200D, että sähkölasit ja keskuslukitus on kyllä ollut poikkeuksellisia valintoja tuohon yhdistelmään. Mutta kori taitaakin olla sitten varakkaammasta kansantaloudesta jossa moisiin huikentelevaisuuksiin on ollut varaa.
Onko matkamittari kanta-autosta vai tullut korin mukana?
Onko siellä jollain sineteillä merkitty vaihdetut osat? mMistaakseni joskus harrastettiin sitä, että varmistettiin nottei vaan veronkiertäjä pimeässä illassa vaihda loppujakin osia priimakuntoisiin

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
No mutta neulahan sentään nousee. Toki osansa on laitteeseen sopivasti skaalatulla nopeusmittarilla, mutta silti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ajovaloumpiot ovat ainakin toisesta autosta.AZP kirjoitti: ↑Pe Elo 02, 2024 07:08Pohdeinkin tuossa kun autolla oli kuvissa Suomi-auton olemus ja tekniikkana 200D, että sähkölasit ja keskuslukitus on kyllä ollut poikkeuksellisia valintoja tuohon yhdistelmään. Mutta kori taitaakin olla sitten varakkaammasta kansantaloudesta jossa moisiin huikentelevaisuuksiin on ollut varaa.
Onko matkamittari kanta-autosta vai tullut korin mukana?
Onko siellä jollain sineteillä merkitty vaihdetut osat? mMistaakseni joskus harrastettiin sitä, että varmistettiin nottei vaan veronkiertäjä pimeässä illassa vaihda loppujakin osia priimakuntoisiin![]()
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Onnea hankinnalle! Tädillä oli aikoinaan tollainen manuaalivehjes. Velipoika ajoi sillä liukkaan kelin harjoittelun aikoinaan talvella. Itsekin pääsin kokeilemaan ja jostain on jäänyt päähän että noin 45 sekuntia otti 0-100km/h. Ei ole mikään kiireisen ihmeisen kuljetin
Kait noista korin ehtii parsia kasaan noin 3-4 kertaa ennenkuin moottori on vainaa. Ainakin Tädin johtotähdet lähti aina lopulta viimeiselle matkalle kun paikattavaa olisi ollut ihan liikaa korissa.

Kait noista korin ehtii parsia kasaan noin 3-4 kertaa ennenkuin moottori on vainaa. Ainakin Tädin johtotähdet lähti aina lopulta viimeiselle matkalle kun paikattavaa olisi ollut ihan liikaa korissa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
No nii, komiata
Kyllä tuolla liikkuminen herkistänee ennakointitaitoja vaikka pihit kulutuslukemat eri vermeillä osoittaakin ettei siellä hätiköidä yleisestikään
Mut oikein 4 vaihdetta, satkuissa kun joutui tyytyyn kolmeen..

Kyllä tuolla liikkuminen herkistänee ennakointitaitoja vaikka pihit kulutuslukemat eri vermeillä osoittaakin ettei siellä hätiköidä yleisestikään

Mut oikein 4 vaihdetta, satkuissa kun joutui tyytyyn kolmeen..
Viimeksi muokannut tetammi, Pe Elo 02, 2024 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
No kyllähän Mersun kiihtyvyys vertautuu mihin tahansa bensa-Toyotaan, mutta alle 3000rpm.
Jotain noissa tuon aikakauden autoissa on. Tuntuma, tuoksu, yksityiskohdat.
Edelleen sielussa kirvelee, kun jouduin olosuhteiden pakosta luopumaan mun tipin keltaisesta B Asconasta. Se oli tosin melkein raketti Mersuun verrattuna 1.9-litran bensakoneella.
Jos tätä ei MR-kilpiin saa niin onko tarkoitus tehdä jotain helppoa tuninkia vai pitäytyä mahdollisimman alkuperäisessä lookissa?
Jotain noissa tuon aikakauden autoissa on. Tuntuma, tuoksu, yksityiskohdat.

Jos tätä ei MR-kilpiin saa niin onko tarkoitus tehdä jotain helppoa tuninkia vai pitäytyä mahdollisimman alkuperäisessä lookissa?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ei se varmaan ollu raketti bensakoneellakaan. Iiceen pidolla ja tuola tekniikalla jää pojanpojillekin taivasteltavaa jos sattuu niin hassusti että jää tontille.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
LastVIN.com
Mercedes-Benz VIN Decoder
English ▼ Save PDF Print Share
FIN WDB12312012238XXX
Model 200 D
Engine 615940 12 008882
Transmission 02 015824
Order Number 0 0 529 12121
Order Location FINLAND
Interior FABRIC - BLUE (032)
Paint 1 CLASSIC WHITE (737U)
Code Description
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
426 POWER STEERING AND AUTOMATIC TRANSMISSION WITH FLOOR SHIFT
436 ELIMINATION OF FRONT AND REAR SAFETY BELTS
483 HARDER SPRINGS AND UNDERSHIELDS
502 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR, ON THE RIGHT
524 PAINTWORK - PRESERVATION
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
636 DELETION - WARNING TRIANGLE
656 MICHELIN TIRES
667 MODE OF PACKING VE II
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
Tällainen se on joskus uutena ollut. Lisävarustekoodi (siis todellakin LISÄvaruste) 436 on aika hurja, kaikkien turvavöiden poisto.
Mercedes-Benz VIN Decoder
English ▼ Save PDF Print Share
FIN WDB12312012238XXX
Model 200 D
Engine 615940 12 008882
Transmission 02 015824
Order Number 0 0 529 12121
Order Location FINLAND
Interior FABRIC - BLUE (032)
Paint 1 CLASSIC WHITE (737U)
Code Description
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
426 POWER STEERING AND AUTOMATIC TRANSMISSION WITH FLOOR SHIFT
436 ELIMINATION OF FRONT AND REAR SAFETY BELTS
483 HARDER SPRINGS AND UNDERSHIELDS
502 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR, ON THE RIGHT
524 PAINTWORK - PRESERVATION
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
636 DELETION - WARNING TRIANGLE
656 MICHELIN TIRES
667 MODE OF PACKING VE II
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
Tällainen se on joskus uutena ollut. Lisävarustekoodi (siis todellakin LISÄvaruste) 436 on aika hurja, kaikkien turvavöiden poisto.

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
-75 mallin 220D kulki aivan hyvin -70 luvun liikenteessä, maanteiden nopeusrajoitukset olivat enimmäkseen 70 ja 90km/t, kiihtyvyys ei tietenkään kovin ollut rajua 25s sataseen. Rekkojen ohittaminen piti jättää pitkille suorille, kun pellin alla oli vain 60 heposta. Appiukon -78 mallin 240D oli pikkasen ¨liukkaampi¨ kulkija. Yritin vetää asuntovaunuakin, mutta pitkät vastamäet ottivat viimeisetkin tehot koneesta ja keppiä sai käyttää tiuhaan. Muuten mukavia ja rauhallisia ajoneuvoja matkantekoon. Kestävyys perustui kai siihen, että kaikki oli ylimitoitettua ja laatuunkin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.