Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Täytyypä tutkailla, onko samanlainen, nimittäin mulla on liian uutta mallia tämä auto tuohon kauppaan, ainoa W123 minkä tuntevat on se ensimmäinen versio, jonka valmistus loppui 7/80. Jännä homma, mutta kai se klassikko on vaan tuo eka versio, tämä kakkoskehitysversio on jo liian moderni :D
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänäkin aamuna ehdin ajoissa töihin, tässä liikennevaloissa 500m päästä kustannuspaikasta. Uusilla öljyillä ja suodattimella öljynpaine on auton mittarin mukaan karvan alle kolmosen ja lämpimänä tyhjäkäynnillä karvan yli kakkosen.
Muutenkin, tämä näkymä aamusella naaman edessä on jotenkin, rauhoittava.
Kuva

Polttoainemittari tuntuu rauhoittuneen, ehkäpä se täyteen tankkaus ja matkanteko tekee sillekin hyvää, katsotaan alkaako viipotella levottomammin, kun alkaa vajeta. Sekä Aeromotors että Merteil laittoivat viestiä, että tilatut osat on laitettu matkaan.

Alkaako tässä tottua vai osata ajaa ja auto vertyä vai sekä ja että, mutta eipä auton kulku enää ole oikein mikään "ongelma", jos koskaan olikaan. Ihan hyvin ehtii ja jaksaa, vaihdelaatikko on pienemmillä kierroksilla hieman töksäyttävä etenkin kaupungissa, mutta selvästi parempi sekin, ehkäpä öljytason justeeraaminen oikeaksi auttoi jotain ? Kunhan tuon sammuttamisen saa normaaliksi, niin poistuu kikkailu sen osalta.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Hieno auto, onnittelut hankinnasta!! :D
IC1970 kirjoitti:
To Elo 08, 2024 18:52
Alkaako tässä tottua vai osata ajaa ja auto vertyä vai sekä ja että, mutta eipä auton kulku enää ole oikein mikään "ongelma", jos koskaan olikaan. Ihan hyvin ehtii ja jaksaa
Yhden W115 220D:n jo 28 vuotta omistaneena sanoisin ettei auton kulku mikään ongelma ole, kunhan siihen on ehtinyt tottua ja asennoitua :D
Tosin pienikin jarrusatuloiden laahaaminen (kuten omassa suunnilleen joka kevät) tuntuu heti ajofiiliksessä eli ehkä tuokin on vähän vertynyt, kun olet ajellut.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Näin se varmaan menee. Kun tietää mitä odottaa ja ajaa ynnä asennoituu sen mukaan, niin pärjää. Lappu lattiaan vaan surutta lähes joka tilanteessa niin hyvä tulee :lol: Hieman keventäen sama filosofia on myös Hiacen kohdalla, joten sinänsä samankaltaista kulkinetta on tarjolla. Ajelin tänään työmatkan Civicillä ja kulkeehan se "vähän" herkemmin !

Sekä Merteilin, että Aeromotorsin paketit haettu noutopisteestä, tasapeli firmoille, kun peräjälkeen tilasin. Nopeasti tuli. En tosin ole vielä kurkannut, tuliko mitä tilasin ! Kävin hakemassa myös sulakkeita riittävästi, appiukko oli näemmä myös käynyt ostoksilla kun oli yksi sulakepaketti ilmestynyt autotalliin ja myös "valokynä", että näkee tuleeko sulakeboxille asti virtaa, lähinnä tuohon sisäflektiin liittyen.

Huomiseksi luvattiin sadepäivää, siihen sopivaa puuhastelua siis hommattu, kun vapaapäivä tiedossa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hyvinkin epävakainen päivä ulkona, sen sijaan vakaan etenevä päivä sisällä tallissa Mersun parissa.

Pissapojan säiliö irti ja pumppu irti.
Kuva

Siinä vasemmalla syyllinen ja oikealla korvaaja.
Kuva

Uusi tiiviste ja pumppu paikoillaan.
Kuva

Täytin pissapojan ja vaikutti pitävän nesteet sisällään. Kuskin puolelle tuli nestettä nätisti kahdesta reiästä, mutta pelkääjän puolelle ei siitä yhdestäkään. Liittimet ja letkut ei vuotaneet, joten kysäisin vaimolta, että onko meillä pientä neulaa. Olihan meillä ja...
Kuva

Ei se sen vaikeampaa ollut, kerran tökkäsi ja johan toimi. Tiiviste maksoi 32 senttiä.

Seuraavaksi oikean etulokarin kylkilistan kimppuun, sehän vähän irvisti, koska yksi pidike oli irronnut korista ja tältähän se näyttää.
Kuva

Pikkuisilla saksilla sain raksittua pidikkeen pois listan vastakappaleesta, sitten vaan reiän ympäristön putsaus ja uusi pidike kiinni. Otin vähän ylimääräisiä varastoon kun tilasin.
Kuva

Naps ja naps ja ei irvistä enää. Pidike maksoi 11 senttiä.
Kuva

Sitten sulakerasian "kunnostus". Ensin akusta miinusnapa irti. Sulakkeet piilottelevat tämän kannen alla konehuoneessa, jarrutehostimen takana rintapellissä. Tiivisteen kun ottaa yläpuolelta irti, niin saa kannen pois hyvin ja myös paikalleen, muuten menee kikkailuksi.
Kuva

Kansi lähtee kun ruuvaa vaan mustat nupit auki ja irrottaa. Osa sulakkeista oli sen näköisiä, ettei ole tällä vuosituhannella vaihdettu. Kärjet hapettuneet ja valkoista hyhmää vastinkoloissa.
Kuva

Pitkäkärkiset pihdit olivat kätevät tässä hommassa.
Kuva

Siinäpä 14 kpl uusia sulakkeita paikoillaan, 10 x 8A, 3 x 16A ja yksi 25A. Messinkiharjalla putsasin vastinpinnat ja puhaltelin pölyt pois. Pyöräyttelin kaikki paikoilleen huolellisesti.
Kuva

Käynnistelin auton operaation jälkeen ja kaikki tuntui toimivan, se mikä ei toiminut ennen operaatiota ei toiminut nytkään. Havaitsin siinä kokeillessa, että oikea etuparkki on pimeä, vaihdan sen joskus.

Konepellin ollessa auki katselin keulaa vähän sillä silmällä. Pitäisikö tässä keulanäkymässä olla kaksi noita jäähdyttimen edessä olevia metallitankoja ? Ainakin tuo ruosteinen tyhjä ruuvinkolo ympäristöineen vihjaa sen suuntaan.
Kuva

Hioin ruosteet pois, huomenna töiden jälkeen pohjamaalaan. Täytyy katsoa varastoja, mulla on ainakin Fordin ja Toyotan sinistä, mutta voi olla ettei sävy ihan osu tuohon Mersun dunkelblauhin. Kenties haen sitä pullollisen.
Kuva

Samaten tuo näiden Mersujen normi ruostepaikka listassa valonheittimen alapuolella sai hionnan ja pohjamaalit ehkä huomenna.
Kuva

Seuraavaksi täytyy kurkata sisäpuhaltimen moottoria, se on helposti saatavilla, viisi ruuvia irti ja suojalevy pois pelkääjän etujalkatilasta, sitten onkin moottori näkyvillä. Näkee heti onko liitin paikoillaan, noissa on sähköliittimen johdolle oma kolonsa johon se pitää painaa, jos ei ole hahlossaan, niin liitin irtoaa ennen pitkää. Tietenkin toivon, että näin olisi, helppo korjaus ! Vaan jos on liitin kiinni, niin sitten pitää katsoa, tuleeko liittimelle virtaa. Jos tulee, niin sitten on moottori kaputt ja pitäisi jostain metsästää toimiva. Appiukko oli tuollaisen virtakynän ostanut, sillä on kätevä tsekkailla näitä virrankulkuja, vaikka yleismittarikin toki on.
Kuva

Ohjaustehostimen nesteet täytyy myös vaihtaa, availin pihdeillä hieman jumittuneen säiliön siipimutterin ja voitelin sen, niin aukeaa ihan sormivoimalla sitten kun tarvitsee. Täytyy ensin kurkata, onko siellä keltaista hydraulinestettä vai punaista ATF:ää, kumpikin ilmeisesti käy. Tai sitten on vaan jotain mustaa palaneelta haisevaa mössöä, josta ei ota selvää, niin yleensä.

Mukavasti sai edistettyä asioita, oikeat asennushommat jätän ammattilaisille, josko ensi viikolla saisi auton avaimella sammuksiin ja käyttöhihnat tuoreimmiksi, ynnä pahimmat naftaa hikoilevat letkut vaihtoon.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja J.N »

Tämä ei liity viimeisimpiin tapahtumiin, mutta kysynpä silti, koska ketjussa omataan tietämystä ja omakohtaisia käyttökokemuksia aihepiiristä:

Esiintyykö noissa Toyotan hybridien ajoakustoissa vastaavaa heikkenemistä iän ja ajettujen kilometrien myötä, kuin ns. nykyaikaisissa täyssähkäreissä? Ajoittain näkee melko runsaankin ajomäärän (+400tkm) omaavia hybridejä myynnissä, mutta en muista kuulleeni tai lukeneeni, että noiden kohdalla olisi vuosien mittaan kovinkaan paljon puhuttu ajoakustojen kestävyydestä, tai varsinaisesta uusimisen tarpeesta jossain kohtaa ajoneuvon elinkaarta.

Juontui vain mieleen ja alkoi vähän pohdituttaa, kun sattui silmään tuollainen 669tkm ajettu Lexus, että kulkeekohan mokoma edelleen alkuperäisellä akustolla. Toki moinen ajomäärä edellyttää keskimääräisesti lähes 40tkm vuosisuoritetta, joten tokihan siitä on voitu kerryttää suuret määrät maantiellä, joka yleisesti voi olla hyvinkin vähäisesti ajoneuvoa kuluttavaa.

https://huutokaupat.com/kohde/4930018/lexus-rx-2007
#3418
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Noissa itselataavissa se ajoakun vaikutus on niin pieni, käytännössä lähdöissä ja hyvissä olosuhteissa joskus pintakaasulla 1-1.5 km rullaillen ja muuten avustaen kuten tietokone raksuttelee, etten ainakaan itse ole huomannut eroa käytöksessä vaikka on tullut ajettua sekä uusilla, että liki 400 tkm rullatuilla. Samalla tavalla pelittää. Akut kestävät pääsääntöisesti hyvin, mutta kyllä niitäkin uusitaan. Esim. perinteiseen Priukseen alkaen sieltä vm.2004 ja reilut 10v eteenpäin, ajoakuston uusiminen töineen kustantaa merkkiliikkeessä tällä hetkellä n. 2500 euroa. Kovasti veikkaan, että tuossa huutokaupattavassa Lexuksessa on jo toinen akusto menossa, mutta mistä sitä tietää, ovat kestäneet toisinaan ihan tajuttomia metrejä.

Mersunkin parissa puuhailtu, tänään on maalailtu aikaisemmin hiottuja kohtia ja hiottu vähän lisää, mutta päivän päähuomio kiinnittyi sisäpuhaltimeen ja sen toimimattomuuteen.

Hanskalokeron alta suojus pois, kolme ristipäätä edessä peitelevyjen alla (joita tallella vain 2/3), sekä sivuissa muoviset isot ristipäät. Nätisti tuli pois ja on ehjä. Pehmuste ja kaikki.
Kuva

Hämmästys oli suuri, kun opetusvideon vastaisesti ei siellä alla ollutkaan muuta kuin tyhjää. Ilmeisesti näissäkin on sijoittelussa jos jonkinlaisia eroja, kääntämällä katseen vasemmalle sisäpuhaltimen moottorin kotelo paikallistui suoraan keskikonsolin taakse ja lähimmäksi konehuonetta.

Katselin, että virtajohto tulee tässä sijoittelussa kotelon päälle, ojensin käteni ja kun koskin, niin...
Kuva

Siinä se samointein oli kotelon sivulla, koska ei ollut kunnolla kiinni :D Tätähän tässä vähän haettiin. Upouuteen virtakynään maata mutterinkärjestä ja piikki liittimeen, heureka !, lamput syttyivät 6V ja 12V. Virtaa tulee.

Sitten menikin jokunen minuutti, ennenkuin sain liittimen napsautettua kiinni, kaksinkerroin jalkatilassa ei ole koskaan se paras työasento, varsinkin kun hajalla on sekä alaselkä, että toinen olkapää. Mutta lopulta kuului NAPS (ei onneksi omasta selästä) ja liitin oli paikoillaan.

Virrat päälle ja vakain käsin testaamaan.
phpBB [video]


Kolmosen kun käänsi päälle niin tuli melkein *askat housuun, kyseessä on varmasti joku salainen "turboboost", koska ajattelin että koko kojelauta irtoaa tai jopa auto nousee ilmaan. Jos olisi ollut peruukki päässä, se olisi ollut takana hattuhyllyllä.

Joten, eiköhän jatkossa riitä ykkösasento ja tarvittaessa kakkonen, vaikutti kyllä jo ykköspuhallus niin pätevältä, että riittänee alkusyksyn keleihin mainiosti. Hitsin hitsi, halpa 0 euron korjaus ja erittäin hyvä fiilis ! Toki videostakin kuulee, ettei flekti enää ole ihan teinipoika, mutta saa kelvata, tuon ekan nopeuden ääni peittyy muuhun kakofoniaan kun autolla ajaa.

Tilasin paikallisesta Motonetista noudettavaksi ohjaustehostimen suodattimen, sopiva neste pitää vielä haarukoida, katson huomenissa mitä säiliö on syönyt. Ai niin, irrottelin myös radion, tsekkasin siinä olevan 10A sulakkeen ja se oli ehjä, moniliitin oli kiinni ja virtakin, mutta en saanut siihen eloa, radion takana oleva johtosekamelska ei sanonut mulle mitään, kun en noista radioasennuksista ymmärrä yhtikäs mitään. Tuli ostettua vastamelukuulokkeet ja nyt on kaksi paria, niin toiset otan Mersuun ja ajelen ne päässä ajoni sillä.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Saabit vähenee vauhdilla, näkee yhä harvemmin liikenteessä.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ilar-kvar/

Niin kyllä on monen muunkin merkin kohdalla kun alkaa tulla ikää kulkineelle.
Tässä joitakin, jotka ovat säilyneet suhteelisen hyvin.
https://bilwebauctions.se/augustiauktio ... s_closed=0
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Noista Saabin luvuista Ruotsissa on nähtävissä, että vähenemisvauhti alkaa hidastua. Uusimmatkin käyttö-Saabit alkavat olla 13-vuotiaita, joten sitä kautta varmaan suurimmat poistumat tulevat. Harrasteautojen kanta kasvaa hiljalleen, kunnes jossain vaiheessa ei ole kuin niitä.

Tänään oli ja on niin upea kesäpäivä, että en viitsinyt tallissa koko päivää puuhastella, vaan kehitin pääosin tekemistä ulkosalla. Harmaalle Accordille pesu ja kuivaus, sekä hiukan ruosteenestohommia. Hiacelle pelkästään jälkimmäistä, liukuoven etureuna on ollut alusta saakka auton rivoimpia paikkoja ja siinä on pari kohtaa, joista puskee ruoste läpi viime syksyn korjauksista huolimatta, yhden kohdan siitä otin työn alle. Pari tuntia meni kivasti.
Kuva

Sen verran tein Mersulle, että kurkkasin ohjaustehostimen nestesäiliötä. Siipimutteri, kansi tiivisteineen, jousen lukitusprikka ja jousi poistettuna. Jousi oli miten sattuu, ei antanut kannelle lainkaan painetta, ideanahan tuossa on, että kun kansi on siipimutterilla lukittu, niin jousi antaa kannelle painetta sen verran, ettei siipimutteri löysty koneen tärinästä.
Kuva

Säiliössä ei sitten näyttänyt lainkaan siltä miltä piti. Nestehän ei ollut kovin pahan näköistä ja oloista lainkaan, selkeästi ATF:ää, joten joskus on öljyt vaihdettu, paaljon pahempaakin on nähty. Tästä kieli myös se, että kuvassa näkyvälle suodattimelle on valittu kahdesta vaihtoehdosta se väärä, eli on väärinpäin. Seitsemän reikää pitäisi olla ylöspäin. SIllä lailla. Samaten suodatin oli hemmetin korkealla säiliössä, pitäisi olla aivan pohjalla. Sen takia varmaan jousi oli survottu ihan länään lukitusprikalla, että oli saatu kansi kiinni.
Kuva

Suodattimen alla oli kahdeksalla reiällä varustettu metallilätkä, joka nosti asetelmaa ylöspäin. Yhdessäkään esimerkkikuvassa tai videossa en ole moista nähnyt, joten poistin sen. Nyt suodatin meni (oikeinpäin) sinne, minne sen ohjeiden mukaan pitäisi mennä. Lisäsin pari desiä tuoretta Mobil ATF 220:iä, laiton jousen paikalleen ja prikan päälle, sen jälkeen painoin kannella prikan ja jousen sen verran alas, että sain siipimutterin jengoille ja ruuvasin sen kiinni. Nyt on painetta kanteen.

Kunhan uusi suodatin saapuu, niin vaihdan sen ja vedän aina kaupunkireissun jälkeen säiliön tyhjäksi ja uutta tilalle, kunnes litra on vaihtunut.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Porvoon Motonetin valikoimissa ei ollut Mersun ohjaustehostimen suodatinta, eikä alkuperäistä Lenkgetriebeöl:iä, mutta muutamasta liikkeestään löytyi ja tilasin ilman postikuluja noutona tänne paikalliseen. Maanantaina illalla tilasin ja tänä aamuna tuli viesti, että on noudettavissa. Hyvin toimii.

Tämä on tosiaan sitä alkuperäiseen keltaiseen vertautuvaa tavaraa.
Kuva

Nimetön suodatin osoittautui ihan laatutuotteeksi, Hengst.
Kuva

Tuo Lenkgetriebeöl jäi nyt kuitenkin varastoon tulevaa? käyttöä varten, koska tänään ei ollut inspiraatiota könytä auton alla ja päästää nesteitä ulos ohjausvaihteesta, tästä löytyy sellainenkin proppu. Joten, vaihdoin suodattimen ja imaisin säiliöstä 2.5 desiä pois ja lisäsin Dexron II/IID ATF:ää, jota siellä hajun ja värin perusteella olikin. En halunnut sekoittaa hydraulinestettä ja ATF:ää keskenään, en tiedä olisiko siitä mitään haittaa ollut, mutta ehkä parempi vaihtaa kaikki kerralla, jos meinaa laatua vaihtaa. Sinänsä ihan ok, koska esim. Hiacen tehostimeen menee sama aine. Motonetin Mobil-hylly oli tyhjä, joten otin varastoon litran Motoxin vastaavaa vanhemman speksin ATF:ää. Nätiltähän se vielä kiertoon lähtemätön neste säiliössä näyttää.
Kuva

Kävin kaupunkireissulla hakemassa myös kynsilakkapullollisen paikkamaalia, päädyin Surfblauhun koodilla 900, sen Dunkelblau 904:n sijaan, maalasin keulan paikkaukset tuolla ja aikas hyvin sävy sattui. Tämähän on ylimaalattu jossain vaiheessa, joten vähän mutuilua oli ja jos haluaa olla varma, niin sitten pitää mennä auton kanssa paikalle ja ottaa sävy mittarilla. Nyt olin Civicillä liikkeellä, koska se on ihan pikkasen näppärämpi peli tuommoiseen parin tunnin eestaas sukkulointiin kaupungissa, kuin Mersu tai Hiace, varsinkin kun lämpötila lähenteli hellelukemia.
Kuva

Ja ei, ei ole viikon yrityksellä Civic mennyt kaupaksi, vaihdossa on tarjottu mopoja, kyselty muuten vaan kaikkea maan ja taivaan väliltä tai tarjottu hövelisti tonni vähempi kuin pyyntihinta. Sitä samaa pashaa, kuin aina. Civic on niin hyvässä iskussa, että en lähde polkemaan hintaa vaan se saa jäädä tuohon vara-autoksi jos ei mene, ensi viikolla rykäisen sillä Pohojammaan reissun, jos ei sitä ennen mene kaupaksi.

Jos jollakulla on ollut stressipäivä, niin nojaahan taaksepäin ja kuuntele 35 sekunnin ajan raksutusta ja helinää, ynnä ihastele auringon kiloa vanhalta linja-autolta haisevan Mersun maalipinnalla. Se rauhoittaa.
phpBB [video]
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Oletko tarkistanut ventiilien välykset, tuntus että vois ehkä hiljetä nakutus vähän säätämällä? Omassa 220d -75 mallissa kuuli heti, jos oli liikaa välystä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Sävyt eivät liene kovin kaukana toisistaan :D
Kuva

Tuollaista tuli sävykoneella
Kuva
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^ Enpä ole, kun en mekaanikko ole. Tiedän, että oikeat välykset ovat näissä tärkeät, kyllä. Vaan ei tuo nyt niin pahalta kuulosta, minusta. Jos tämän oikein kauan meinaa pitää, niin sitten pitäisi varmaan suuttimet käydä läpi ja vaihtaa/säätää, ynnä ne venttiilinvälykset tarkastaa/säätää. Ainakaan tässä vaiheessa en siihen lähde, koska suunnitelma on edelleen ajella tällä pari kk tällä kaudella, vähin erin käydä autoa läpi ilman isoja ponnistuksia ja talven aikana tehdä kelien salliessa jotain, sekä aloittaa tällä seuraava ajokausi.
Sitten veri varmaan vetää taas kohti seuraavaa tutustumiskohdetta.

^Ei varmaan isoa eroa ole, ei tuo Surffinsininen ihan 100% osunut tähän, mutta sanotaan että 98%. Vähemmässä valossa tämä on hyvin tumman sininen, mutta auringonpaisteessa vaaleampaan taittuva, tuo Dunkelblau oli minusta kuvien perusteella vähässä valossa käytännössä musta ja auringonpaisteessa tummansininen. Tuossa sinun isolohkossa on jännä vivahde, kenties vähän harmaan suuntaan, vaikea kuvailla, mutta ei sama kuitenkaan kuin tuossa omassani.

Niin, kaupunkireissulla investoin 50 euroa massaruiskuun, sellainen puuttui. Siinä tuli mukana semmoinen puolen metrin letku jossa joka suuntaan ruikkiva suutin, ajattelin sitä näyttää noille Mersun takapään palkeille ja muillekin koloille, suoralla ruutalla sitten pohjaan. Samaa hommaa myös Hiacelle ja inspiraation mukaan mustalle Accordille suunnittelin. Mulla on tuolla kellarissa ollut noita litran kotelosuojapurkkeja lukuisia jo parisen vuotta. Kun kerran kompura ja vehkeet on muuten, niin nyt on ruuttakin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Työmatkan jälkeen imuttelin ohjaustehostimen säiliön vielä kertaalleen tyhjäksi ja lisäsin saman määrän ATF:ää, sen verran kirkasta tavaraa oli tämän päivän raksuttelujenkin jälkeen, että saa nyt kelvata.

Hattuhyllyllä ollut ensiapupakkauksen kotelon kansi oli muutamassa palassa, sen sijaan että olisin tilannut 50 euron arvoisen uusiokannen + postikulut, otin hyllystä teippiä ja teippasin...
Kuva

Niinhän se parin metrin päästä näyttää nyt melkein ehjältä, toisaalta on samassa linjassa muun auton kanssa, joka on monesta kohtaa melkein hyvä, olisihan se uusi kansi jo pahasti eriparia kuvassa näkyvän auringonpolttaman ja vähän vetäytyneen takapenkin verhouksen kanssa. Ei nyt aleta liikaa hifistelemään.
Kuva
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin