Hyvinkin epävakainen päivä ulkona, sen sijaan vakaan etenevä päivä sisällä tallissa Mersun parissa.
Pissapojan säiliö irti ja pumppu irti.
Siinä vasemmalla syyllinen ja oikealla korvaaja.
Uusi tiiviste ja pumppu paikoillaan.
Täytin pissapojan ja vaikutti pitävän nesteet sisällään. Kuskin puolelle tuli nestettä nätisti kahdesta reiästä, mutta pelkääjän puolelle ei siitä yhdestäkään. Liittimet ja letkut ei vuotaneet, joten kysäisin vaimolta, että onko meillä pientä neulaa. Olihan meillä ja...
Ei se sen vaikeampaa ollut, kerran tökkäsi ja johan toimi. Tiiviste maksoi 32 senttiä.
Seuraavaksi oikean etulokarin kylkilistan kimppuun, sehän vähän irvisti, koska yksi pidike oli irronnut korista ja tältähän se näyttää.
Pikkuisilla saksilla sain raksittua pidikkeen pois listan vastakappaleesta, sitten vaan reiän ympäristön putsaus ja uusi pidike kiinni. Otin vähän ylimääräisiä varastoon kun tilasin.
Naps ja naps ja ei irvistä enää. Pidike maksoi 11 senttiä.
Sitten sulakerasian "kunnostus". Ensin akusta miinusnapa irti. Sulakkeet piilottelevat tämän kannen alla konehuoneessa, jarrutehostimen takana rintapellissä. Tiivisteen kun ottaa yläpuolelta irti, niin saa kannen pois hyvin ja myös paikalleen, muuten menee kikkailuksi.
Kansi lähtee kun ruuvaa vaan mustat nupit auki ja irrottaa. Osa sulakkeista oli sen näköisiä, ettei ole tällä vuosituhannella vaihdettu. Kärjet hapettuneet ja valkoista hyhmää vastinkoloissa.
Pitkäkärkiset pihdit olivat kätevät tässä hommassa.
Siinäpä 14 kpl uusia sulakkeita paikoillaan, 10 x 8A, 3 x 16A ja yksi 25A. Messinkiharjalla putsasin vastinpinnat ja puhaltelin pölyt pois. Pyöräyttelin kaikki paikoilleen huolellisesti.
Käynnistelin auton operaation jälkeen ja kaikki tuntui toimivan, se mikä ei toiminut ennen operaatiota ei toiminut nytkään. Havaitsin siinä kokeillessa, että oikea etuparkki on pimeä, vaihdan sen joskus.
Konepellin ollessa auki katselin keulaa vähän sillä silmällä. Pitäisikö tässä keulanäkymässä olla kaksi noita jäähdyttimen edessä olevia metallitankoja ? Ainakin tuo ruosteinen tyhjä ruuvinkolo ympäristöineen vihjaa sen suuntaan.
Hioin ruosteet pois, huomenna töiden jälkeen pohjamaalaan. Täytyy katsoa varastoja, mulla on ainakin Fordin ja Toyotan sinistä, mutta voi olla ettei sävy ihan osu tuohon Mersun dunkelblauhin. Kenties haen sitä pullollisen.
Samaten tuo näiden Mersujen normi ruostepaikka listassa valonheittimen alapuolella sai hionnan ja pohjamaalit ehkä huomenna.
Seuraavaksi täytyy kurkata sisäpuhaltimen moottoria, se on helposti saatavilla, viisi ruuvia irti ja suojalevy pois pelkääjän etujalkatilasta, sitten onkin moottori näkyvillä. Näkee heti onko liitin paikoillaan, noissa on sähköliittimen johdolle oma kolonsa johon se pitää painaa, jos ei ole hahlossaan, niin liitin irtoaa ennen pitkää. Tietenkin toivon, että näin olisi, helppo korjaus ! Vaan jos on liitin kiinni, niin sitten pitää katsoa, tuleeko liittimelle virtaa. Jos tulee, niin sitten on moottori kaputt ja pitäisi jostain metsästää toimiva. Appiukko oli tuollaisen virtakynän ostanut, sillä on kätevä tsekkailla näitä virrankulkuja, vaikka yleismittarikin toki on.
Ohjaustehostimen nesteet täytyy myös vaihtaa, availin pihdeillä hieman jumittuneen säiliön siipimutterin ja voitelin sen, niin aukeaa ihan sormivoimalla sitten kun tarvitsee. Täytyy ensin kurkata, onko siellä keltaista hydraulinestettä vai punaista ATF:ää, kumpikin ilmeisesti käy. Tai sitten on vaan jotain mustaa palaneelta haisevaa mössöä, josta ei ota selvää, niin yleensä.
Mukavasti sai edistettyä asioita, oikeat asennushommat jätän ammattilaisille, josko ensi viikolla saisi auton avaimella sammuksiin ja käyttöhihnat tuoreimmiksi, ynnä pahimmat naftaa hikoilevat letkut vaihtoon.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634