
Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Sähkö on halpaa, sitä ei tartte enempää miettiä. Täytyy lukea pieni präntti laturista, eli ottaa kuva takapuolesta ja suurentaa kännykällä
Tosiaan on pihassa valinnanvaraa ajokiksi, niin ei tarvitse kauheasti tuota latausta mietiskellä vaikka tulisi yllätysreissujakin, eiköhän tuota tule ladattua syklillä 3-4 työmatkan jälkeen piuha kiinni.

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kuukauden loma alkoi ja mitäpä sitä muuta kuin lähdin touhuilemaan. Muutamia hommia on listalla tehtäväksi, mutta nyt ihan improvisoiden, kun sattui lämmin ja upea päivä. Ihan piti pysähtyi kesken pesupuuhien tiirailemaan selälle, joka oli aika lailla tyyni. Auringossa teki mieli nykäistä shortsit jalkaan, en nyt kuitenkaan.

Niin, harmaan Accordin pesin ja sitten talliin, sähkökoppero pois tieltä ja ulos pariksi päiväksi.

Hioin oikean takalokarin kulman auki ja puhtaaksi, sitten vaan tököttiä tökötin perään. Siinä kuivumisia odotellessa aloitin pinnoittamaan autoa, sainkin 75% valmiiksi, ennenkuin äsken alkoi lämpötila sen verran laskemaan, että lopetin hommat. Auttelin tököttien kuivumista kuumailmapuhaltimella ja nyt jäi pintaan viimeiseksi vedetty Galvacolor kuivumaan huomiseen, sentään yöllä pitäisi n.+6 asteessa pysyä lämpöjen. Huomenna lakka pintaan vielä ja sitten teipit pois, niin pääsee pinnoittamaan loppuun.
Siinä talliin ajellessani en voinut olla huomaamatta, että ihan kuin taas edessä pakoputki vähän pörisisi ylimääräistä, stn. Vastahan ne pultit sinne 3kk sitten vaihdettiin. No, katsastus on kuukauden päästä, joten saavat pajalla katsoa sitä ennen mikä on vialla.
Huomenna täytyy vaivautua tekemään Motonet ym. reissu, pakko hakea vähän tarvikkeita. Lupasin naapurin Noten etu-umpiot kiillottaa, täytyy hakea pari uutta Abralon-padia, samaten pitää hakea appiukon Dusteriin vähän paikkamaalia ja uusi pullo pinnoitetta, sillekin pitäisi vuosittainen pinnoitushomma tehdä. Kotelosuojaa voisi myös pari putelia ottaa, niin ei lopu kun renkaanvaihtojen yhteydessä joutunee vähän sinne sun tänne ruiskuttelemaan. Samaten pitää hakea polttoainesuodatin Hiaceen. Kaikenlaista, mutta jospa nyt vaivautuu, niin onpa sitten puuhastelutarpeet olemassa kun puuhastelee.
Sääennusteen perusteella lämpöä piisaa päivisin mukavasti seuraavat pari viikkoa, niin saa nämä hommat tehtyä. Sitten voisikin mun puolesta vähän viilentyä, että voisi hyvällä omallatunnolla hoitaa loman lopuksi renkaanvaihdot maaliin, niin voi sitten leipätyöhön keskittyä kun sen pariin palaan marraskuussa.
Latailin pleikkarille 160 gigaa uusia pelejä, kun oli kaupassa hyvät tarjoukset, Far Cry 5, Far Cry New Dawn, Assassin´s Creed Black Flag/Unity/Syndicate, alle 40 euroa koko paketti, ei paha. Niissä riittää tahkottavaa muutamaksi vuodeksi, silloin kun siltä tuntuu ja huvittaa. Yleensä näin syksyllä alkaa iltojen pimetessä taas kiinnostaa, pelaillut olen kuitenkin 1980-luvun alkuvuosista saakka, niin miksi lopettaisin nyt kun pelit ovat vähän jotain muuta kuin silloin 8-bittisten aikoina. Tuommoinen avoimen maailman seikkailuhässäkkä on monesti juoneltaan ja toteutukseltaan paljon parempi kuin suurin osa elokuvista ja aika moni elokuvahan nykyään peleihin perustuukin. Ei ihme.

Niin, harmaan Accordin pesin ja sitten talliin, sähkökoppero pois tieltä ja ulos pariksi päiväksi.

Hioin oikean takalokarin kulman auki ja puhtaaksi, sitten vaan tököttiä tökötin perään. Siinä kuivumisia odotellessa aloitin pinnoittamaan autoa, sainkin 75% valmiiksi, ennenkuin äsken alkoi lämpötila sen verran laskemaan, että lopetin hommat. Auttelin tököttien kuivumista kuumailmapuhaltimella ja nyt jäi pintaan viimeiseksi vedetty Galvacolor kuivumaan huomiseen, sentään yöllä pitäisi n.+6 asteessa pysyä lämpöjen. Huomenna lakka pintaan vielä ja sitten teipit pois, niin pääsee pinnoittamaan loppuun.
Siinä talliin ajellessani en voinut olla huomaamatta, että ihan kuin taas edessä pakoputki vähän pörisisi ylimääräistä, stn. Vastahan ne pultit sinne 3kk sitten vaihdettiin. No, katsastus on kuukauden päästä, joten saavat pajalla katsoa sitä ennen mikä on vialla.
Huomenna täytyy vaivautua tekemään Motonet ym. reissu, pakko hakea vähän tarvikkeita. Lupasin naapurin Noten etu-umpiot kiillottaa, täytyy hakea pari uutta Abralon-padia, samaten pitää hakea appiukon Dusteriin vähän paikkamaalia ja uusi pullo pinnoitetta, sillekin pitäisi vuosittainen pinnoitushomma tehdä. Kotelosuojaa voisi myös pari putelia ottaa, niin ei lopu kun renkaanvaihtojen yhteydessä joutunee vähän sinne sun tänne ruiskuttelemaan. Samaten pitää hakea polttoainesuodatin Hiaceen. Kaikenlaista, mutta jospa nyt vaivautuu, niin onpa sitten puuhastelutarpeet olemassa kun puuhastelee.
Sääennusteen perusteella lämpöä piisaa päivisin mukavasti seuraavat pari viikkoa, niin saa nämä hommat tehtyä. Sitten voisikin mun puolesta vähän viilentyä, että voisi hyvällä omallatunnolla hoitaa loman lopuksi renkaanvaihdot maaliin, niin voi sitten leipätyöhön keskittyä kun sen pariin palaan marraskuussa.
Latailin pleikkarille 160 gigaa uusia pelejä, kun oli kaupassa hyvät tarjoukset, Far Cry 5, Far Cry New Dawn, Assassin´s Creed Black Flag/Unity/Syndicate, alle 40 euroa koko paketti, ei paha. Niissä riittää tahkottavaa muutamaksi vuodeksi, silloin kun siltä tuntuu ja huvittaa. Yleensä näin syksyllä alkaa iltojen pimetessä taas kiinnostaa, pelaillut olen kuitenkin 1980-luvun alkuvuosista saakka, niin miksi lopettaisin nyt kun pelit ovat vähän jotain muuta kuin silloin 8-bittisten aikoina. Tuommoinen avoimen maailman seikkailuhässäkkä on monesti juoneltaan ja toteutukseltaan paljon parempi kuin suurin osa elokuvista ja aika moni elokuvahan nykyään peleihin perustuukin. Ei ihme.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ainakin Far Cry 5 PC versiossa pääsee Arcade > Solo & co-op > Browse solos > Co-op maps > Top rates pelailemaan porukoiden parhaita omatekemiä mutta laadukkaita pienpelejä joista riittää lisäpuuhaa vuosikausiksi, ja kokoajan tulee uusia lisää
Arcade on ollut niin suosittu että ilmeisesti pelimyynnistä huolestuneina F C 6 se poistettiin

Arcade on ollut niin suosittu että ilmeisesti pelimyynnistä huolestuneina F C 6 se poistettiin

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tänään ajelin Tötteröllä 48 km kaupunkireissun neljän pysähdyksen taktiikalla, ajoaikaa 1 tunti 20 minuuttia. Keskikulutus matkalle 14.4 kWh, lämpötila pyöri karvan alle +10 asteessa. Jos sanon, että minulla on ollut joskus näppärämpi auto tuohon tarkoitukseen, valehtelen. Kertakaikkisen loistava sukkula tommoseen ajoon, kyllä lähtee !
Ajelin siirtymän Tarmolasta Kuninkaanporttiin moottoritien kautta, tulipa kokeiltua ylämäkiramppiin kiihdytys 120 km/h, hienosti pyrähti, muutama kilsa myös vakkarilla samaa nopeutta. Kulutus näytti olevan tasaisella semmoista 17-18 kWh ja isossa ylämäessä se nousi 27 kWh:n lukemiin, toki vauhti pysyi siinä missä asetettu. Erittäin tukevan tuntuinen ajettava moottoritienopeudessakin, eikä ainakaan kesärenkailla Radio Rockin kuuntelu häiriintynyt ollenkaan.
Pysäköinnin suhteen on vielä opettelemista, tuon kun ajaa keula samaan linjaan muiden kanssa, on puolet parkkiruudusta vapaana takana
Täytyy opetella jättämään keskemmälle, mutta onhan tuo kieltämättä aika helppo sovittaa melkein minne vaan. Harmaata Accordia kun nyt toista päivää työstän tallissa, niin ei tarvitse pihallakaan etsiskellä paikkaa erikseen, senkus jättää lähimpään väliin.

Varmasti keksin autosta vielä negatiivistakin kommentoitavaa, mutta tänään ei ollut se päivä.
Ajelin siirtymän Tarmolasta Kuninkaanporttiin moottoritien kautta, tulipa kokeiltua ylämäkiramppiin kiihdytys 120 km/h, hienosti pyrähti, muutama kilsa myös vakkarilla samaa nopeutta. Kulutus näytti olevan tasaisella semmoista 17-18 kWh ja isossa ylämäessä se nousi 27 kWh:n lukemiin, toki vauhti pysyi siinä missä asetettu. Erittäin tukevan tuntuinen ajettava moottoritienopeudessakin, eikä ainakaan kesärenkailla Radio Rockin kuuntelu häiriintynyt ollenkaan.
Pysäköinnin suhteen on vielä opettelemista, tuon kun ajaa keula samaan linjaan muiden kanssa, on puolet parkkiruudusta vapaana takana


Varmasti keksin autosta vielä negatiivistakin kommentoitavaa, mutta tänään ei ollut se päivä.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Peleistä vielä. Jos pleikka on mallia 5, kannattaa kokeilla Gran Turismo seiskaa.
Näin vannouteneena PC-rakentajana on oikein koskaan ole lämmennyt konsoleihin enkä yleisesti ees ajopeleihin, mutta tuo GT7 on poikkeus. Omasta mielestä aivan eri tasoa kuin PC:n Forza Horizonit ym. Tykkään tuntumasta ja ainakin omiin käsiin perusohjain sopii ajamiseen hyvin.
Ja viimeisin päivitys toi valikoimaan Hiacen:
https://www.autoindustriya.com/auto-ind ... smo-7.html
Näin vannouteneena PC-rakentajana on oikein koskaan ole lämmennyt konsoleihin enkä yleisesti ees ajopeleihin, mutta tuo GT7 on poikkeus. Omasta mielestä aivan eri tasoa kuin PC:n Forza Horizonit ym. Tykkään tuntumasta ja ainakin omiin käsiin perusohjain sopii ajamiseen hyvin.
Ja viimeisin päivitys toi valikoimaan Hiacen:
https://www.autoindustriya.com/auto-ind ... smo-7.html
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Nelonen on pleikka vielä ja tuo GT löytyy kyllä, lienee varmasti parempi seuraavan sukupolven koneelle, mutta kyllähän se nelosellekin on aika hieno. Kolmosellekin silloisen GT:n omistin ja tykkäsin kovasti, paljon on tullut ajeltua. Ihana päivitys 

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
GT 7 on kyllä hienosti toteutettu.
Simu-petterit nyt varmasti huokailee siellä mut tällaiselle semi-simuista pitävälle todella onnistunut ajokokemus. Lisäksi peliä voi loogisesti helpottaa pienemmillekin kuskeille niin, että tuntuma säilyy mutta hauskuus ei katoa.

7- ja 9-vuotiaat ottaa homman ehkä totisemmin kuin iskä
Simu-petterit nyt varmasti huokailee siellä mut tällaiselle semi-simuista pitävälle todella onnistunut ajokokemus. Lisäksi peliä voi loogisesti helpottaa pienemmillekin kuskeille niin, että tuntuma säilyy mutta hauskuus ei katoa.

7- ja 9-vuotiaat ottaa homman ehkä totisemmin kuin iskä

96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^
Onpas mainio setup
^^
Niin totta joo tuollahan pelisarjalla on numeronsa mukaisesti pitkä historia. En ole pelannut kuin tätä viimeisintä, mutta epäilemättä on ollut toimiva tuote jo pitkään.
Itseä erityisesti miellyttää tasapaino käyttäjän vaikuttamispiirissä olevan säätämisen tarkkuustason, tekemällä oppimisen ja helppokäyttöisyyden kesken.
Liian paljon on ollut ajopelejä, joissa riittää lämä tiskiin ja säätäminen rajoittuu joihinkin konepellin lieskakuvion väreihin. Ja harvalukuinen toinen ääripää puuduttaa yksityiskohtien ja tekotärkeän selityksen alle ennen kuin on ajanut metriäkään.
Ehkä noista johtuen en suuressa määrin ole ajopeleistä ennen GT7:aa tykännyt. Mut onneks on CIV, Factorio, Warhammer, Valheim, Sunkenland, Cities Skyline, Transport tycoon jne
Onpas mainio setup

^^
Niin totta joo tuollahan pelisarjalla on numeronsa mukaisesti pitkä historia. En ole pelannut kuin tätä viimeisintä, mutta epäilemättä on ollut toimiva tuote jo pitkään.
Itseä erityisesti miellyttää tasapaino käyttäjän vaikuttamispiirissä olevan säätämisen tarkkuustason, tekemällä oppimisen ja helppokäyttöisyyden kesken.
Liian paljon on ollut ajopelejä, joissa riittää lämä tiskiin ja säätäminen rajoittuu joihinkin konepellin lieskakuvion väreihin. Ja harvalukuinen toinen ääripää puuduttaa yksityiskohtien ja tekotärkeän selityksen alle ennen kuin on ajanut metriäkään.
Ehkä noista johtuen en suuressa määrin ole ajopeleistä ennen GT7:aa tykännyt. Mut onneks on CIV, Factorio, Warhammer, Valheim, Sunkenland, Cities Skyline, Transport tycoon jne
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^^Kivalta näyttää, kyllä poikien kelpaa !
Tänään oli aika tehdä vuosittainen siistiminen appivanhempien Dusterille. Ensin pesu ja kuivaus.

Vuoden aikana oli maalipintaan ilmestynyt jotakin pientä ja vähän isompaa, autosta riippumattomista syistä. Muutama päivä sitten kotiutin Automaali & Tarvike-liikkeestä Porvoosta Arizona Orangea ja pari pahinta jälkeä paikkasin kevyesti tuputtamalla, värisävy oli kohdillaan ja aika siististi sain tehtyä, niin ei pistä silmään ne jäljet niin pahasti.
Oikean takapyörän edessä oli sitten suht pahat skraidut sekä pysty, että sivusuunnassa. Askartelin aikani Rupesilla ja asteittain, vahvasti hiovan, kevyesti hiovan ja ei lainkaan hiovan kolmen eri vahan yhdistelmällä sain n. 90% naarmuista katoamaan, jotain jäi, mutta nyt on paljon parempi mieli autoa katsella.

Sitten pinnoittamaan auto kauttaaltaan, muovitkin käsittelin, seikkailumuoviahan Dusterissa on runsaasti. Sekun on etuvetoisenakin melkoinen seikkailuauto.

Työ tehty ja hetken oli Duster pihan siistein auto !

Ensi viikolla tulee työn alle naapurin Note, jolle teen saman käsittelyn kuin Dusterille ja sen lisäksi kiillotan ajovalot, ettei tarvitse seuraavassa katsastuksessa siitä hermoilla. Nyt toivutaan tästä pari päivää, että pysyy kiukutteleva oikea käsikin mukana menossa.
Tänään oli aika tehdä vuosittainen siistiminen appivanhempien Dusterille. Ensin pesu ja kuivaus.

Vuoden aikana oli maalipintaan ilmestynyt jotakin pientä ja vähän isompaa, autosta riippumattomista syistä. Muutama päivä sitten kotiutin Automaali & Tarvike-liikkeestä Porvoosta Arizona Orangea ja pari pahinta jälkeä paikkasin kevyesti tuputtamalla, värisävy oli kohdillaan ja aika siististi sain tehtyä, niin ei pistä silmään ne jäljet niin pahasti.
Oikean takapyörän edessä oli sitten suht pahat skraidut sekä pysty, että sivusuunnassa. Askartelin aikani Rupesilla ja asteittain, vahvasti hiovan, kevyesti hiovan ja ei lainkaan hiovan kolmen eri vahan yhdistelmällä sain n. 90% naarmuista katoamaan, jotain jäi, mutta nyt on paljon parempi mieli autoa katsella.

Sitten pinnoittamaan auto kauttaaltaan, muovitkin käsittelin, seikkailumuoviahan Dusterissa on runsaasti. Sekun on etuvetoisenakin melkoinen seikkailuauto.

Työ tehty ja hetken oli Duster pihan siistein auto !

Ensi viikolla tulee työn alle naapurin Note, jolle teen saman käsittelyn kuin Dusterille ja sen lisäksi kiillotan ajovalot, ettei tarvitse seuraavassa katsastuksessa siitä hermoilla. Nyt toivutaan tästä pari päivää, että pysyy kiukutteleva oikea käsikin mukana menossa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Nätti väri dusterille 

Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tuota Mii:n mittariston kuvaa, kun tuli katseltua nopeusmittarin osalta, niin mieleen tuli lapsuus vuosien takaiset ajat. Ja siitä onkin muuten aikaa, huh huh.
Silloin huomio kiinnittyi aina, että "mitä mittaristossa lukee" eli mikä on korkein nopeusmittarin lukema. Näillä kriteereillä autoja pistettiin kavereiden kanssa jonkin sortin järjestykseen. Jos ei oltu autossa itse sisällä, niin sitten kurkkttiin sivuikkunoista sisälle pysäköityihin autoihin.
Harrastus se oli sekin
Siihen aikaa lukema 160 oli aika tyypillinen. Sitten kun sattui löytymään auto, missä oli 180, niin se oli "kova peli". Lukema 200 taisi olla jo jotain todella harvinaista. Kyllä niitäkin löytyi, mutta en enää edes muista mitä merkkejä tai malleja ne silloin oli.
Kaikki tämä alkoi jo aikana, jolloin Suomessa ei ollut kaikkialla valtateillä nopeusrajoituksia. Nämä "kovat pelit" pääsivät silloin tältä osin oikeuksiinsa.
Silloin huomio kiinnittyi aina, että "mitä mittaristossa lukee" eli mikä on korkein nopeusmittarin lukema. Näillä kriteereillä autoja pistettiin kavereiden kanssa jonkin sortin järjestykseen. Jos ei oltu autossa itse sisällä, niin sitten kurkkttiin sivuikkunoista sisälle pysäköityihin autoihin.
Harrastus se oli sekin

Siihen aikaa lukema 160 oli aika tyypillinen. Sitten kun sattui löytymään auto, missä oli 180, niin se oli "kova peli". Lukema 200 taisi olla jo jotain todella harvinaista. Kyllä niitäkin löytyi, mutta en enää edes muista mitä merkkejä tai malleja ne silloin oli.
Kaikki tämä alkoi jo aikana, jolloin Suomessa ei ollut kaikkialla valtateillä nopeusrajoituksia. Nämä "kovat pelit" pääsivät silloin tältä osin oikeuksiinsa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mistä tuleekin mieleen US-speksattujen autojen nopeusmittarit 80-luvulta.
Vaikkapa hurrjan Ferrari 308:n mittari:

Taustalla lainsäädäntö, joka asetti nopeusmittarien maksimilukemaksi 85 mph eli noin 140 km/h. Ja tämän taustalla jotain turvallisuus- ja ympäristövouhotusta, eli ehkä ihmiset ei halua ajaa kovaa jos mittaristossa ei isoja lukemia ole
Isällä oli aikanaan jenkeistä käytettynä uitettu piilofarmari-Oldsmobile, jossa oli tällanen klassinen leveä nopeusmittari 85 mph maksimilukemalla:

Kun polki kaasua riittävän pitkään, saattoi savuttaa auton n. 150 km/h huippunopeuden, jolloin neula oli jo piilossa oikealla mittarin alareunan alla
Vaikkapa hurrjan Ferrari 308:n mittari:
Taustalla lainsäädäntö, joka asetti nopeusmittarien maksimilukemaksi 85 mph eli noin 140 km/h. Ja tämän taustalla jotain turvallisuus- ja ympäristövouhotusta, eli ehkä ihmiset ei halua ajaa kovaa jos mittaristossa ei isoja lukemia ole

Isällä oli aikanaan jenkeistä käytettynä uitettu piilofarmari-Oldsmobile, jossa oli tällanen klassinen leveä nopeusmittari 85 mph maksimilukemalla:
Kun polki kaasua riittävän pitkään, saattoi savuttaa auton n. 150 km/h huippunopeuden, jolloin neula oli jo piilossa oikealla mittarin alareunan alla

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kiihtyykö toi kumminki ihan nätisti tuonne 120 asti? Corsas kans huomaa et motarinopeuksissa rupee jo teho käymään vähiin mut kiihtyy ihan tasaiseen kunnes huippunopeus saavutetaanIC1970 kirjoitti: ↑Pe Syys 27, 2024 20:13Huippunopeus tässä on rajoitettu 130 km/h ja tosiaan nopeusmittarin neula pysähtyy 135 km/h:n kohdalle eikä siitä liikahda enää yhtään ylöspäin. Senpä takia kesämotari ei ole ihan ominta aluetta, sitä voi autolla kuin autolla kokeilla mitä kuluttaa kun ajetaan 10 km/h alle huippunopeuden !
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Hienoja muisteloita siellä ylempänä, samaa hommaa tehtiin lapsena, kurkittiin autojen mittareita ja speksattiin niitä sen mukaan. Saakeli, kun ekan turbo-Saabin mittariin pääsi kuikuilemaan, ei sen kovempaa ollutkaan !
Tänään kerätty kaupunkitötteröstä maantiekokemuksia, että uskaltaako sillä mihinkään lähteä. Kaverin kanssa tehtiin lounastreffit Hyvinkään keskustaan ja täältä meiltä on sinne tasan 80 km. Latasin siis täyteen ja startatessa näytti tältä.

Heittämällä siis tommonen 160 km, eikö ? Välissä ei ole motaria, mutta runsaasti 100 km/h ja ylipäätään erittäin monipuolinen kattaus Suomen tiestöä paitsi se moottoritie. Tapojeni mukaisesti ajelin sen enempiä säästelemättä, eli ohi silloin kun oli tarvis ja vakkarissa +5 km/h rajoitukseen, joka on karvan yli sallitun, mittarivirhettä n. 3-4 km/h. Vastauksena tetammin kysymykseen yläpuolella, tämä kiihtyy rajoittimeen asti sen mitä kiihtyy, aivan riittävästi. Alkumatkasta yksi Mersun Eq 350 tai jotain sinnepäin ajeli 78 km/h satasen alueella joten sipaisin siitä ohi, ei siinä montaa sekuntia mennyt kun palasin omalle kaistalle ja 112 km/h oli mittarissa, ei revi liikoja, mutta kiitos sähköisen voimalinjan ei myöskään mieti ylimääräisiä ja kokonaisuutena oikein mainio suoritus.
Koko matkan olosuhteista pika-analyysina, että välillä paistoi aurinko, välillä oli rankkasade ja kaikkea siltä väliltä, lämpöä alimmillaan +8 ja ylimmillään +11.5, keskimäärin alle kymmenen kuitenkin. Kauppakeskus Willan parkkihallissa perillä näytti mittarissa tältä.

Tasan puolet eli 123 km katosi toimintamatkasta 80 km matkalla, auton mukaan kulutus tasan 15 kWh sataselle. Takaisin tullessa myös tasan sama kulutus. En siis lataillut vaan samoilla sähköillä takaisin. Etukäteen arvelin, mitä tuota seka-ajon kulutusta olen seuraillut, että tämmöisellä vajaan +10 asteen kelillä tuolla ajelee sen n. 200 km.
Eipä se siitä paljoa heittänyt, tässä lukema tallissa, takana tasan 160 km.

Auto varoitti 50 km toimintamatkan kohdalla, että sitä on jäljellä, niin, 50 km. Olisko ollut 42 km toimintamatkaa mittarissa, kun huomasin viileän tuulahduksen, auto muutti ajotilaksi Eco ja pudotti ilmastoinnin pois päältä. No, sen sai takaisin painamalla Eco-nappia kaksi kertaa, jolloin oltiin taas normal. Muuta ei tapahtunut tuohon 33 km mennessä, vielähän oli neula karvan päälle punaisen alueen.
"Polttoainemittari" toimi minusta kuten pitää, eikä mitään outoja hyppäyksiä tai tahdin kiristämistä tullut, alkuvaiheessahan kun auto on kylmä, kilsat laskevat reilusti, mutta homma normalisoituu kun akku vähän lämpenee ja ilmastointi hellittää. Ainoa outo homma oli, kun takaisin tullessa poikkesin markettiin, muistan että autoa sammuttaessa toimintamatkaa oli 60 km jäljellä ja kun käynnistin vartin päästä, sitä oli enää 48 km ja samalla tuli se viidenkympin varoitus. Ilmeisesti kun vähänkin akku jäähtyy, niin ottaa nokkiinsa. Sen olen tosiaan huomannut, että näin pieni akku on todella herkkä lämpötilan vaihteluille, lukemat muuttuvat näytössä vaikkei tekisi mitään. Toki iso kontrasti edelliseen Konaan, jossa tuplasti isompi akku.
Senkin huomasin, että kyllä tämä tuossa puhtaassa kaupunkipyörityksessä ja siirtymissä kaupungin sisällä on etevä laite, käytännössä toimintamatka lisääntyi sekä Hyvinkäällä, että Porvoossa kaupunki-alueella. Tämän kokemuksen perusteella ei varmaan ole tarvetta pidempiä matkoja pakkasilla edes yrittää, oisko se järkevän käytettävyyden raja vähänkään pidemmille matkoille jossain ulkoilman +5 asteen paikkeilla. Toisaalta sitten kesällä +15 asteen yläpuolella lienee se 250 km lähempänä totuutta.
Moottoritie tulee olemaan "mielenkiintoinen" kokemus, siitä antoi vähän viitteitä jo tuo 105 mittarinopeus. Jos tuolla kesällä tulee länsirannikolla käytyä, niin kolmen pysähdyksen taktiikalla on mentävä, kun motaria on matkalla 113 km. Ai niin, sen huomasin, kun löin auton laturiin kotona, että auto ei kerro tarkkaa latausaikaa jos se ylittää 10.5 tuntia, taulussa seisoo > 10.5 tuntia
Eli se aikaisempi kommenttini oli potaskaa, en vain tajunnut silloin sitä suurempi kuin-merkkiä. Tuo kotilaturi on nimittäin kiinteä 8A, joten sillä se 1.8 kW tulee tunnissa maksimissaan. Tuossa kun eilen latasin akun täyteen tätä päivää varten, niin neljänneksen täytön ajaksi ilmoitti 5.5 tuntia. Nämä toki karkeita arvioita, mutta suuntaa antavia kuitenkin.
Katselin, että n. 250 euroa kun maksaa, niin saa suoraan voimavirran punaiseen pistokkeeseen liitettävän laturin kotikäyttöön, ilman mitään ylimääräisiä asennuksia, semmoiseen kyllä kannattaa panostaa, jos tämmöisellä meinaisi vaikkapa 150 km per päivä ajella läpi arkipäivien, tuolla auton mukana tulevalla voisi mennä hankalaksi. Konassa oli paljon parempi, kun sitä pystyi säätämään, 6-8-10-12A, niin pystyi hyödyntämään voimavirtaa ja super-sukoa ilman ylimääräisiä hankintoja.
Ajettavuus maantiellä todella mainio, muuten, hyvinkin hiljainen ja tukeva, sellainen kuin nuo VAG-konsernin autot ovat, meni kuin kiskoilla, tuntui helposti luokkaa tai paria isommalta autolta ajoltaan. Tätä on kehuttu koejoissa tuon suhteen ja allekirjoitan, kun päältäpäin katsoo, ei uskoisi miltä tuntuu maantiellä. Akuston sijoitus ja sen paino sen varmaan tekee, ettei tunnu rimpulalta, kuten polttisveljensä vähän tuntuvat.
Tänään kerätty kaupunkitötteröstä maantiekokemuksia, että uskaltaako sillä mihinkään lähteä. Kaverin kanssa tehtiin lounastreffit Hyvinkään keskustaan ja täältä meiltä on sinne tasan 80 km. Latasin siis täyteen ja startatessa näytti tältä.

Heittämällä siis tommonen 160 km, eikö ? Välissä ei ole motaria, mutta runsaasti 100 km/h ja ylipäätään erittäin monipuolinen kattaus Suomen tiestöä paitsi se moottoritie. Tapojeni mukaisesti ajelin sen enempiä säästelemättä, eli ohi silloin kun oli tarvis ja vakkarissa +5 km/h rajoitukseen, joka on karvan yli sallitun, mittarivirhettä n. 3-4 km/h. Vastauksena tetammin kysymykseen yläpuolella, tämä kiihtyy rajoittimeen asti sen mitä kiihtyy, aivan riittävästi. Alkumatkasta yksi Mersun Eq 350 tai jotain sinnepäin ajeli 78 km/h satasen alueella joten sipaisin siitä ohi, ei siinä montaa sekuntia mennyt kun palasin omalle kaistalle ja 112 km/h oli mittarissa, ei revi liikoja, mutta kiitos sähköisen voimalinjan ei myöskään mieti ylimääräisiä ja kokonaisuutena oikein mainio suoritus.
Koko matkan olosuhteista pika-analyysina, että välillä paistoi aurinko, välillä oli rankkasade ja kaikkea siltä väliltä, lämpöä alimmillaan +8 ja ylimmillään +11.5, keskimäärin alle kymmenen kuitenkin. Kauppakeskus Willan parkkihallissa perillä näytti mittarissa tältä.

Tasan puolet eli 123 km katosi toimintamatkasta 80 km matkalla, auton mukaan kulutus tasan 15 kWh sataselle. Takaisin tullessa myös tasan sama kulutus. En siis lataillut vaan samoilla sähköillä takaisin. Etukäteen arvelin, mitä tuota seka-ajon kulutusta olen seuraillut, että tämmöisellä vajaan +10 asteen kelillä tuolla ajelee sen n. 200 km.
Eipä se siitä paljoa heittänyt, tässä lukema tallissa, takana tasan 160 km.

Auto varoitti 50 km toimintamatkan kohdalla, että sitä on jäljellä, niin, 50 km. Olisko ollut 42 km toimintamatkaa mittarissa, kun huomasin viileän tuulahduksen, auto muutti ajotilaksi Eco ja pudotti ilmastoinnin pois päältä. No, sen sai takaisin painamalla Eco-nappia kaksi kertaa, jolloin oltiin taas normal. Muuta ei tapahtunut tuohon 33 km mennessä, vielähän oli neula karvan päälle punaisen alueen.
"Polttoainemittari" toimi minusta kuten pitää, eikä mitään outoja hyppäyksiä tai tahdin kiristämistä tullut, alkuvaiheessahan kun auto on kylmä, kilsat laskevat reilusti, mutta homma normalisoituu kun akku vähän lämpenee ja ilmastointi hellittää. Ainoa outo homma oli, kun takaisin tullessa poikkesin markettiin, muistan että autoa sammuttaessa toimintamatkaa oli 60 km jäljellä ja kun käynnistin vartin päästä, sitä oli enää 48 km ja samalla tuli se viidenkympin varoitus. Ilmeisesti kun vähänkin akku jäähtyy, niin ottaa nokkiinsa. Sen olen tosiaan huomannut, että näin pieni akku on todella herkkä lämpötilan vaihteluille, lukemat muuttuvat näytössä vaikkei tekisi mitään. Toki iso kontrasti edelliseen Konaan, jossa tuplasti isompi akku.
Senkin huomasin, että kyllä tämä tuossa puhtaassa kaupunkipyörityksessä ja siirtymissä kaupungin sisällä on etevä laite, käytännössä toimintamatka lisääntyi sekä Hyvinkäällä, että Porvoossa kaupunki-alueella. Tämän kokemuksen perusteella ei varmaan ole tarvetta pidempiä matkoja pakkasilla edes yrittää, oisko se järkevän käytettävyyden raja vähänkään pidemmille matkoille jossain ulkoilman +5 asteen paikkeilla. Toisaalta sitten kesällä +15 asteen yläpuolella lienee se 250 km lähempänä totuutta.
Moottoritie tulee olemaan "mielenkiintoinen" kokemus, siitä antoi vähän viitteitä jo tuo 105 mittarinopeus. Jos tuolla kesällä tulee länsirannikolla käytyä, niin kolmen pysähdyksen taktiikalla on mentävä, kun motaria on matkalla 113 km. Ai niin, sen huomasin, kun löin auton laturiin kotona, että auto ei kerro tarkkaa latausaikaa jos se ylittää 10.5 tuntia, taulussa seisoo > 10.5 tuntia

Katselin, että n. 250 euroa kun maksaa, niin saa suoraan voimavirran punaiseen pistokkeeseen liitettävän laturin kotikäyttöön, ilman mitään ylimääräisiä asennuksia, semmoiseen kyllä kannattaa panostaa, jos tämmöisellä meinaisi vaikkapa 150 km per päivä ajella läpi arkipäivien, tuolla auton mukana tulevalla voisi mennä hankalaksi. Konassa oli paljon parempi, kun sitä pystyi säätämään, 6-8-10-12A, niin pystyi hyödyntämään voimavirtaa ja super-sukoa ilman ylimääräisiä hankintoja.
Ajettavuus maantiellä todella mainio, muuten, hyvinkin hiljainen ja tukeva, sellainen kuin nuo VAG-konsernin autot ovat, meni kuin kiskoilla, tuntui helposti luokkaa tai paria isommalta autolta ajoltaan. Tätä on kehuttu koejoissa tuon suhteen ja allekirjoitan, kun päältäpäin katsoo, ei uskoisi miltä tuntuu maantiellä. Akuston sijoitus ja sen paino sen varmaan tekee, ettei tunnu rimpulalta, kuten polttisveljensä vähän tuntuvat.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Auton lataus valmistui klo 11.30, eli 17.5 tuntia meni latauksessa 8A virralla, karkean arvion mukaan n. 14% oli jäljellä akkua ja kilsoja 33, nyt näyttää 253. Tasaisella 1.8 kW:n vauhdilla tuossa ajassa menisi 31.5 ja akun nettokapasiteetti on 32.3 kWh. Siitä sitten lataushäviöt ja muut muuttujat, niin niillä hoodeilla ollaan.
Eilisen perusteella tuossa täyden akun toimintamatkan lukemassa on 50-60 km ilmaa jos maantielle lähdetään, jos nyt arvioin, että todellista ajomatkaa tuolla kotilaturilla saa n. 11 km/tunti näihin syksykeleihin, niin en ainakaan liioittele. Kesällä sitten vähän enempi ja pakkasilla vähempi. Latausnopeus aina vakio tietenkin, mutta se mitä auto luovuttaa käyttöön riippuu sitten korostetusti kelistä, kun pienellä kapasiteetilla pelataan.
Siitä voi vähän laskeskella, mihin tämmöinen tötterö riittäisi arkiajossa. Omilla aikatauluilla maksimimatka, jonka tällä lataustyylillä voisi hoidella per vuorokausi on n. 140 km. Suurimmalle osalle suomalaisista tuo määrä per päivä varmaan riittäisi paremmin kuin hyvin, jos on mahdollisuus kotona ladata.
Eilisen perusteella tuossa täyden akun toimintamatkan lukemassa on 50-60 km ilmaa jos maantielle lähdetään, jos nyt arvioin, että todellista ajomatkaa tuolla kotilaturilla saa n. 11 km/tunti näihin syksykeleihin, niin en ainakaan liioittele. Kesällä sitten vähän enempi ja pakkasilla vähempi. Latausnopeus aina vakio tietenkin, mutta se mitä auto luovuttaa käyttöön riippuu sitten korostetusti kelistä, kun pienellä kapasiteetilla pelataan.
Siitä voi vähän laskeskella, mihin tämmöinen tötterö riittäisi arkiajossa. Omilla aikatauluilla maksimimatka, jonka tällä lataustyylillä voisi hoidella per vuorokausi on n. 140 km. Suurimmalle osalle suomalaisista tuo määrä per päivä varmaan riittäisi paremmin kuin hyvin, jos on mahdollisuus kotona ladata.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634