Metallin hitsaaminen vs. liimaaminen
Metallin hitsaaminen vs. liimaaminen
Tervehdys!
Joo oon tässä kanssa kattellut/lueskella ja kuullut juttua noista nykyajan peltiliimoista.
Vanha hyvä ja perinteinen tapahan on hitsata saumat kiinni. Tämä tapa on vaan työläs ja välillä ruostekorjauksia tehdessä myös vaarallinen.
Niin nykyäänhän on noita peltiliimoja (ja on jo ollutkin jonkin aikaa). Kuinkas hyviä ne sitten on?
Kuinka luja saumna liimaamalla tulee? Voiko liimaa todella käyttää ns. kantaviin rakenteisiin?
Entä vanhassa autossa, pinnat on varmaan puhdistettava huolella. Epäilen että jos pinnassa on ruostetta vaikka vain vähänkin ja korroosio lähtee etenemään niin siinä ei pidä paraskaan liima.
Varmaan jotain paikkoja vois myös niitätä ja lisäksi liimata?
Ite en todellakaan diggaa tosta hitsaamisesta.
Joo oon tässä kanssa kattellut/lueskella ja kuullut juttua noista nykyajan peltiliimoista.
Vanha hyvä ja perinteinen tapahan on hitsata saumat kiinni. Tämä tapa on vaan työläs ja välillä ruostekorjauksia tehdessä myös vaarallinen.
Niin nykyäänhän on noita peltiliimoja (ja on jo ollutkin jonkin aikaa). Kuinkas hyviä ne sitten on?
Kuinka luja saumna liimaamalla tulee? Voiko liimaa todella käyttää ns. kantaviin rakenteisiin?
Entä vanhassa autossa, pinnat on varmaan puhdistettava huolella. Epäilen että jos pinnassa on ruostetta vaikka vain vähänkin ja korroosio lähtee etenemään niin siinä ei pidä paraskaan liima.
Varmaan jotain paikkoja vois myös niitätä ja lisäksi liimata?
Ite en todellakaan diggaa tosta hitsaamisesta.
SAAB
Molemmilla tavoilla on tullut peltejä laiteltua. Nykyisin pinta pellit liimalla ja heftaaminen mikkiliimalla. Onhan ne pintapellitkin osaltaan "runko" rakennetta mutta en kyllä esim. runkopalkkeja liimalla kunnostaisi.
Liimoilla tehdään nyky autoihin merkkikorjaamoissakin pinta peltien työt ja nuo on myös hyväksyttyjä aineita ihan valmistajien taholtakin korjauksiin.
V-M
Liimoilla tehdään nyky autoihin merkkikorjaamoissakin pinta peltien työt ja nuo on myös hyväksyttyjä aineita ihan valmistajien taholtakin korjauksiin.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Liimaus on helppo ja nopea tapa laitta vaikka takalokasuojaan pätkä uutta. Kantaviin rakenteisiin ei missään nimessä saa laittaa.
Miinuspuolena ollaan huomattu, että sauma tulee todella helposti näkyviin maalin alta, joten liimauksen jälkeiset pohjustustyöt pitää tehdä erittäin tarkasti.
Liima on melko kallista migi lankaan verrattuna, mutta saumaa ei tarvi sen enempiä käsitellä niinkuin hitsi saumaa. Kova hionta, tinaus yms. jää pois.
Itse en enää aio käyttää koriliimaa muuta kuin sellaisiin paikkoihin mitkä ei jää kasauksen jälkeen näkyviin. Esim. jos oven pintapeltiin vaihtaa alareunan saa liimasauman helposti vaikka listan alle piiloon jne.
Vanha hyvä hitsaus ja tinaus voittaa kuitenkin mielestäni vielä tuon liimaustekniikan.
Miinuspuolena ollaan huomattu, että sauma tulee todella helposti näkyviin maalin alta, joten liimauksen jälkeiset pohjustustyöt pitää tehdä erittäin tarkasti.
Liima on melko kallista migi lankaan verrattuna, mutta saumaa ei tarvi sen enempiä käsitellä niinkuin hitsi saumaa. Kova hionta, tinaus yms. jää pois.
Itse en enää aio käyttää koriliimaa muuta kuin sellaisiin paikkoihin mitkä ei jää kasauksen jälkeen näkyviin. Esim. jos oven pintapeltiin vaihtaa alareunan saa liimasauman helposti vaikka listan alle piiloon jne.
Vanha hyvä hitsaus ja tinaus voittaa kuitenkin mielestäni vielä tuon liimaustekniikan.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: Metallin hitsaaminen vs. liimaaminen
Jatketaas tähän ikivanhaan ketjuun. Kolkin takakontille on käynyt perinteinen eli vettä on vuotanut konttiin pidemmän aikaa ja pyöränkotelon vedenpoistoaukkojen kohdalta ihan mätä, saa laittaa käytännössä koko kotelon pohjan yhdellä isolla pellinpalalla uusiksi, pääsee samalla eroon niistä turhista ruostuvista aukoistakin (joojoo veden pääsy konttiin on myös estetty jo ). Nyt kysymys kuuluukin että voikohan tuollaiseen paikkaan käyttää kunnollista koriliimaa, vai onko hitsaaminen ainoa toimiva keino? Jonkun verranhan siihen kyllä tulee vararenkaasta yms. painoa päälle, mutta toisaalta aikamoisia tököttejä taitavat nuo koriliimat nykyään jo olla..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Metallin hitsaaminen vs. liimaaminen
Mulla oli aikanaan Rellu Megane - 11 ja siinä koko varapyöräkotelo oli muovia. Lähtökohtaisesti en näkisi ongelmaa liimata kokonaista varapyöräkoteloa, jos aisat, takapelti ja muut tukirakenteet on ehjiä ja alkuperäisiä. Mutta, paras on aina turvata oma selusta ja kysyä asiaa etukäteen katsurilta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Metallin hitsaaminen vs. liimaaminen
Juu rellun kotelon perä piti lasikuiduttaa kun mummo perutti kantoon
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Metallin hitsaaminen vs. liimaaminen
Jos löytäs purkuautosta ehjän vararengaskotelon jonka rälläköis irti jättäen kontinpohjaa muutaman sentin sillai, että jäis leveä kaulus.
Vanhasta rälläköi ainoastaan poteron pois kontin pohjaa myöten, liimamassa kaulukseen ja painaa paikalleen reikään.
Asettuu jäykkäri pokkauksen kanssa samaan kohti.
Alapuolelta hölvää raon massalla ettei vesi pääse sisälle.
Kestäisi painoa ja helpoin tehdä ilman hitsiä eikä kukaan tiedä mitään, ehkä.
Vanhasta rälläköi ainoastaan poteron pois kontin pohjaa myöten, liimamassa kaulukseen ja painaa paikalleen reikään.
Asettuu jäykkäri pokkauksen kanssa samaan kohti.
Alapuolelta hölvää raon massalla ettei vesi pääse sisälle.
Kestäisi painoa ja helpoin tehdä ilman hitsiä eikä kukaan tiedä mitään, ehkä.
Re: Metallin hitsaaminen vs. liimaaminen
Tuo on vaan aika iso jos löytää sellainen missä ei olisi yhtään ruostetta, ja sit siinä olisi kuitenkin kiusana ne vedenpoistoreiät. Mutta joo, ei kai se auta kuin härkää sarvista ja leikkelemään ruosteinen pelti pois, mallailemaan uutta peltiä tilalle ja automaalikaupasta sitten koriliimaa kyselemään. Ajatus oli siis tehdä samaan tapaan kuin hitsauskin tehtäisiin kunnolla eli saumat ns. puskuun, ei mitään päällekkäistä peltiä mistä sitten ruostuu hetikohta uudelleen.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Metallin hitsaaminen vs. liimaaminen
Hiljattain oli toisessa yhteydessä juttua, että vaikka nykypäivänä melko tiukkoja liimoja tarjolla onkin, ei sellaisella saisi virallisesti korjata kohtaa, jota ei ole liimatuksi suunniteltu. Todennäköisyys aiheesta keskustelemiselle konttorilla lie toki suurempi jälkitarkastuksessa kuin jos paikkaa autoa jo ennenkö inssi on aiheesta huomauttanut, mutta jälkimmäisessäkin mahdollisuus lie olemassa. Sijassasi kysyisin varuiksi etukäteen inssiltä miten toimia, niin ei ainakaan tule tarvetta tehdä kahdesti.
Onko muuten puskusauma liimalle optimaalinen tapa? Äkkiseltään tuntuu siltä että pienellä päällekkäisyydellä liima saisi helposti enemmän tarttumapintaa ja sitä kautta tukevamman otteen pelteihin. Toki se päällekkäisyys pitänee olla myös täytetty liimalla, ettei tosiaan kosteus tunge sinne väliin.
Onko muuten puskusauma liimalle optimaalinen tapa? Äkkiseltään tuntuu siltä että pienellä päällekkäisyydellä liima saisi helposti enemmän tarttumapintaa ja sitä kautta tukevamman otteen pelteihin. Toki se päällekkäisyys pitänee olla myös täytetty liimalla, ettei tosiaan kosteus tunge sinne väliin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7666
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Metallin hitsaaminen vs. liimaaminen
Täällä myös pyörän kotelon "maalin poisto reiät" ruostuneet todella suureksi.
Hätä paikkaukset tein jo, ( ja meinasi palaa koko auto ).
No purku autosta saatu ruosteeton pyörän kotelo, ensi kesänä otetaan kotelosta pala pois.
Ja uusi pohja hitsataan paikoilleen.
Tuosta painosta vielä, onhan siinä pyörän kotelossa myös vetokoukku osaltaan kiinni.
Suurimman kuorman se varmaan ottaa vastaan siitä puskurin takaa, mutta jonkinlainen rasitus tulee myös pyörän kotelolle.
Hätä paikkaukset tein jo, ( ja meinasi palaa koko auto ).
No purku autosta saatu ruosteeton pyörän kotelo, ensi kesänä otetaan kotelosta pala pois.
Ja uusi pohja hitsataan paikoilleen.
Tuosta painosta vielä, onhan siinä pyörän kotelossa myös vetokoukku osaltaan kiinni.
Suurimman kuorman se varmaan ottaa vastaan siitä puskurin takaa, mutta jonkinlainen rasitus tulee myös pyörän kotelolle.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Metallin hitsaaminen vs. liimaaminen
Ei tuosta varapyöräkotelosta katsuri mitään kesällä sanonut, ei sieltä vielä ihan saapas mene läpi. Hyvä pointti tuo että tuleeko puskusaumasta liimalla yhtä vahva kuin hitsaamalla. Ja vetokoukku hyvä pointti myös, pitää katsoa oliko omankin kiinnitys sen kohdalla terveessä pellissä, muistaakseni oli kyllä.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA