Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
PyryR
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Tämä toimii vain Chevyssä, ei Opelissa.
-84 99 GL, -71 96, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
PyryR
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Moi!
Miten Amperan korkeajännitepuoli tehdään jännitteettömäksi? Tarvitaanko testeri kun jännite jälleen kytketään?

Mitä auton valmistaja sanoo 12v akun vaihdosta? Täytyykö sen irrotus kertoa autolle testerillä? Vaihdoimme 12v akun viime talvena sen purkauduttua täysin (3v jännitettä). Uusi akku vain kiinni ja auto heräsi.
-84 99 GL, -71 96, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja Cona »

Amperan korkeajännitepuolen pois kytkemiseksi tuntuu olevan monenlaista ohjetta. Kannattaa aina varmistaa oikea tapa asiantuntevalta korjaamolta.

Kuitenkin simppelein ohje automallin ns. rescue cardissa on ottaa 12V akku irti, jos auto on ajokuntoinen ja takaluukku aukeaa. Lisäksi siellä on vasemmassa takakotelossa joku katkaisukohta johdoissa ja ns. huoltokahva keskikonsolin sisällä, mutta Opel-liike tietää kyllä tämän asian varmasti parhaiten.

Eikös 12V akku pidä Volkkareissa koodata autoon, jos akun ominaisuudet eroaa vaihdettavasta akusta? Jos siis esim. Amperaan vaihtaa täysin vastaavan akun 12V puolelle niin tuntuisi erikoiselta, että tarviisi käyttää pistokkeessa?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja aero »

Cona kirjoitti:
Ti Elo 27, 2024 17:14
Eikös 12V akku pidä Volkkareissa koodata autoon, jos akun ominaisuudet eroaa vaihdettavasta akusta? Jos siis esim. Amperaan vaihtaa täysin vastaavan akun 12V puolelle niin tuntuisi erikoiselta, että tarviisi käyttää pistokkeessa?
Jos latausjärjestelmä opettelee akun kunnon muutosta ja kapasiteetin vajumista ja katkoo latausta sen perusteella, niin tuon opettelun resetointi käy järkeen (saattaa resetoitua käyttämällä akku irti tai sitten ei). Jos latausjärjestelmä kattelee vaan yhtäläisyyttä siihen koodattuun akun parametreihin ja olettaa akun aina käyttäytyvän kuin uusi, sopii vanhat parametrit samanlaiselle akulle suoraan.

That said, ei mitään hajua että mitä kaikkea Amperan latausjärjestelmä oikeasti tekee, eli ei mitään hajua että tarviiko resetoida oppimuksia tai koodata akun parametrejä erilaisen akun myötä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja mike »

PyryR kirjoitti:
Ti Elo 27, 2024 05:40
Moi!
Miten Amperan korkeajännitepuoli tehdään jännitteettömäksi? Tarvitaanko testeri kun jännite jälleen kytketään?

Mitä auton valmistaja sanoo 12v akun vaihdosta? Täytyykö sen irrotus kertoa autolle testerillä? Vaihdoimme 12v akun viime talvena sen purkauduttua täysin (3v jännitettä). Uusi akku vain kiinni ja auto heräsi.
12V akun vaihtoa ei muistaakseni tarvi kertoa autolle testerillä.



Korkeajännitepuolen irtikytkentä (virallisesti). Huoltopistoke on kyynärnojan lokeron alla. Korkeajännitesuojahanskaa ja asennuspätevyyttä tieten kannattaa olla ennen toimeen ryhtymistä.


1Review the high-voltage safety information. Refer to High Voltage Safety . O
2Vehicle OFF. Post red HIGH-VOLTAGE ENABLED sign clearly visible on the vehicle. O
3 Ensure the area around the vehicle is restricted and marked as such via warning cones, cordon tape or chain. Ensure all personnel not tasked with enabling
the High-Voltage System have cleared the area. O
4Disconnect and remove all 12 V battery chargers and the AC Charge Cable from the X98 Hybrid Battery Charger Receptacle. O
5Remove all keyless entry transmitters from the vehicle and secure in a place outside the vehicle. O
6
Attempt to start the vehicle with the Ignition Mode Switch.
If the vehicle enters Propulsion System Active mode or the engine starts, locate and remove all keyless entry transmitters from within the vehicle and return
to step 5.
O
7Secure the vehicle from rolling, set transmission selector to park (P) position. O
8
Note: The 12 V battery must be disconnected to ensure proper test results.
Disconnect the 12 V battery. Refer to Battery Negative Cable Disconnection and Connection .
O
9Remove the S15 manual service disconnect (1). Place the manual service disconnect in a secure place outside the vehicle. O
10Cover the exposed high-voltage opening with insulation tape rated at a minimum of 600 V or equivalent. O
11Wait 5 minutes before continuing, to allow the high-voltage capacitors to discharge. O
12
Verify the EL-50554 voltage disable assurance test harness using the EL-50774, verify that the EL-50554-1 and EL-50554-2 cables measure less than 1 Ω at
the following points:
• High-voltage DC (-360 V) negative terminal B to the High-voltage DC (-360 V) negative terminal.
• High-voltage DC (+360 V) positive terminal A to the High-voltage DC (+360 V) positive terminal.
If the test result was greater than the specified range, repair or replace the EL-50554-1 or EL-50554-2 and repeat all measurements
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
PyryR
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Osittaista sähköautoilua Opel Amperalla

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Moi,

Suuret kiitokset tästä!
-84 99 GL, -71 96, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Vastaa Viestiin