Sähköautoista yleensä
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Sähköautoista yleensä
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Sähköautoista yleensä
Tästähän oli jo juttua ihan suomalaisen korjaamon toimesta. Olikohan joku Bosch Car Service Kokkolasta ja lähinnä erään työntekijän toimesta. Nimeä en muista nyt.
Tuohon edelliseen juttuun liittyen näihin generaattoriautoihin.
Opelillahan oli mallina Ampera (Chevrolet Volt?), jossa mentiin aina sähkömoottorin voimin. Polttomoottori käyttöinen (bensa) generaattori huolehti sitten että matka jatkuu ilman sähkön loppumista. Toki autoa pystyi myös lataamaan verkkovirrasta (PHEV). Jostain syystä nämä hävisivät martkkinoilta

Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Sähköautoista yleensä
^Tarkoittanet Kokkolan Autohuoltoa, joka on erikoistunut sähköautojen ja hybridien korjauksiin. Heillä on aktiivinen Youtube-kanava jossa äänessä yrittäjä itse:
https://youtu.be/ZOBrW_8u2DA?si=db8m81RM205mliyt
Sinänsä ei ole ihme että automallit joissa tekniikka on kaikkein monimutkaisinta, kärsivät pahimmista korjaustarpeists kun autot alkavat tulla suunnitellun käyttöikänsä loppupäähän. Lataushybrideissä on periaatteessa sähköauton ja polttomoottoriauton tekniikat ympätty samaan kärryyn, joten ne ovat suurinpiirtein tämän hetken monimutkaisinta autotekniikkaa.
Amperassa muuten tietyin edellytyksin polttomoottori saattaa kytkeytyä myös vetämään pyöriä. Hieman vastaava toteutus on Outlander PHEV:ssä (nyt kun uusi malli on vihdoin Suomen markkinoilla, lienee paikallaan tarkentaa että puhun 3. sukupolven Outlanderista eli ensimmäisestä PHEV-sukupolvesta). Se ei koskaan kulje alle 60 km/h nopeuksissa polttomoottorivedolla. Syy on niinkin yksinkertainen kuin että autossa on polttomoottorille vain yksi välitys eteenpäin, eli vauhtia pitää olla reippaasti ennen kuin vedon voi kytkeä.
Ampera taisi olla edellä aikaansa ja siksi auto oli hintava ja myyntimäärät oli GM:lle pettymys. Mallin valmistuksen loputtua kiinnostus Amperaan on ollut nousussa, mutta onhan vanhimmat yksilöt toki ko reilusti yli 10-vuotiaita.
https://youtu.be/ZOBrW_8u2DA?si=db8m81RM205mliyt
Sinänsä ei ole ihme että automallit joissa tekniikka on kaikkein monimutkaisinta, kärsivät pahimmista korjaustarpeists kun autot alkavat tulla suunnitellun käyttöikänsä loppupäähän. Lataushybrideissä on periaatteessa sähköauton ja polttomoottoriauton tekniikat ympätty samaan kärryyn, joten ne ovat suurinpiirtein tämän hetken monimutkaisinta autotekniikkaa.
Amperassa muuten tietyin edellytyksin polttomoottori saattaa kytkeytyä myös vetämään pyöriä. Hieman vastaava toteutus on Outlander PHEV:ssä (nyt kun uusi malli on vihdoin Suomen markkinoilla, lienee paikallaan tarkentaa että puhun 3. sukupolven Outlanderista eli ensimmäisestä PHEV-sukupolvesta). Se ei koskaan kulje alle 60 km/h nopeuksissa polttomoottorivedolla. Syy on niinkin yksinkertainen kuin että autossa on polttomoottorille vain yksi välitys eteenpäin, eli vauhtia pitää olla reippaasti ennen kuin vedon voi kytkeä.
Ampera taisi olla edellä aikaansa ja siksi auto oli hintava ja myyntimäärät oli GM:lle pettymys. Mallin valmistuksen loputtua kiinnostus Amperaan on ollut nousussa, mutta onhan vanhimmat yksilöt toki ko reilusti yli 10-vuotiaita.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Sähköautoista yleensä
En löytänyt vedylle omaa osiota, mutta tämä liittynee myös näihin sähkövempeleisiin..tosin tarina on parin vuoden takainen
Mutta onkohan näitä patoja jo missään tuotanto vehkeessä..
https://tekniikanmaailma.fi/yamaha-teki ... svoillaan/
Mutta onkohan näitä patoja jo missään tuotanto vehkeessä..
https://tekniikanmaailma.fi/yamaha-teki ... svoillaan/
Akio Toyodan vakaumus, että on virhe kieltää polttomoottorit. Hän lausui intohimoisessa puheessaan Japanin autovalmistajien (JAMA) tiedotustilaisuduessa: ”Hiilidioksidi on vihollisemme, eivät polttomoottorit.”
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Sähköautoista yleensä
Ei taida olla missään kuluttajalle tarjolla olevassa autossa vetypolttomoottoria, erilaisia protoja ja muita testiversioita on tehty jo jostain 90-luvulta asti.
Yamahan vetymoottorikehitys on päässyt protovaiheeseen vetyperämoottorina, joka julkaistiin alkuvuonna 2024:
https://yamahaoutboards.com/newsroom/co ... nveiled-at
https://www.youtube.com/watch?v=FDDG2vSNJV8
https://www.youtube.com/watch?v=WhP3nENYOWc
Laitteesta tiedän sen verran, että ollaan vielä aika kaukana siitä että vetymoottorivenekään olisi kuluttajalle tarjolla. Ja hinta olisi sellainen että aika vähiin jäisi myyntimäärät.
Vetypolttomoottorin ongelma on kertautuva huono hyötysuhde läpi energian tuotantoketjun. Vihreän vedyn tuotannossa hyötysuhde on kohtalaisen huono ja polttomoottori polttaa vetyä, kuten muitankin polttoaineita heikolla hyötysuhteella. Lisäksi vielä tänä päivänä vihreä vety on lähinnä kauniita puheita ja isoja investointisuunnitelmia; tämän hetken vedyn tuotannosta suurin osa tehdään fossiilisista.
Loppuviimein vihreänkin vedyn kohdalla voi käydä niin että polttomoottorissa käytettäessä koko energiaketjun hyötysuhde jää alle 10 %:iin eli yli 90 % tuulivoimalan lapojen tai aurinkokennojen tuottamasta energiasta päätyy taivaan tuuliin siinä kun voimalan tuottama sähkö muunnetaan vedyksi, vety kuskataan käyttäjälle ja sitten se poltetaan mäntäkoneessa.
Polttokenno yhdistettynä sähkömoottoriin ei kyllä taida päästä paljoa mäntämoottoria parempaan hyötysuhteeseen, ja ketjun kokonaishyötysuhteen heikkous onkin vedyn liikennekäytön suurimpia ongelmia.
Yamahan vetymoottorikehitys on päässyt protovaiheeseen vetyperämoottorina, joka julkaistiin alkuvuonna 2024:
https://yamahaoutboards.com/newsroom/co ... nveiled-at
https://www.youtube.com/watch?v=FDDG2vSNJV8
https://www.youtube.com/watch?v=WhP3nENYOWc
Laitteesta tiedän sen verran, että ollaan vielä aika kaukana siitä että vetymoottorivenekään olisi kuluttajalle tarjolla. Ja hinta olisi sellainen että aika vähiin jäisi myyntimäärät.
Vetypolttomoottorin ongelma on kertautuva huono hyötysuhde läpi energian tuotantoketjun. Vihreän vedyn tuotannossa hyötysuhde on kohtalaisen huono ja polttomoottori polttaa vetyä, kuten muitankin polttoaineita heikolla hyötysuhteella. Lisäksi vielä tänä päivänä vihreä vety on lähinnä kauniita puheita ja isoja investointisuunnitelmia; tämän hetken vedyn tuotannosta suurin osa tehdään fossiilisista.
Loppuviimein vihreänkin vedyn kohdalla voi käydä niin että polttomoottorissa käytettäessä koko energiaketjun hyötysuhde jää alle 10 %:iin eli yli 90 % tuulivoimalan lapojen tai aurinkokennojen tuottamasta energiasta päätyy taivaan tuuliin siinä kun voimalan tuottama sähkö muunnetaan vedyksi, vety kuskataan käyttäjälle ja sitten se poltetaan mäntäkoneessa.
Polttokenno yhdistettynä sähkömoottoriin ei kyllä taida päästä paljoa mäntämoottoria parempaan hyötysuhteeseen, ja ketjun kokonaishyötysuhteen heikkous onkin vedyn liikennekäytön suurimpia ongelmia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Sähköautoista yleensä
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Sähköautoista yleensä
Tuo ei taida liittyä sähköautoihin...
Olemme nyt vahvistaneet, että räjähdyksen aiheutti erittäin suuri ilotulite ja/tai vuokratun Cybertruckin lavalla kuljetettu pommi, eikä tämä liity itse ajoneuvoon, miljardööri sanoi myöhemmässä viestissä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Sähköautoista yleensä
Luonnollisesti tesla sanoo juurikin näin, kuka valmistaja sitä muuta väittäisikään.
Tosin on räjähdyksiä sattunut muulloinkin...teslallekin.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/a ... 01049f2967
Tosin on räjähdyksiä sattunut muulloinkin...teslallekin.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/a ... 01049f2967
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Sähköautoista yleensä
Eipäs unohdeta sitä kuolettavampaa sähköauton iskua eiliseltä:
https://www.cbsnews.com/news/new-orlean ... -shooting/
Varmaan Fordilta saadaan tähän lausunto jossa todetaan että "Electric trucks don't kill people, people do!"
https://www.cbsnews.com/news/new-orlean ... -shooting/
Varmaan Fordilta saadaan tähän lausunto jossa todetaan että "Electric trucks don't kill people, people do!"
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautoista yleensä
Satuin katsomaan Richards garage nimistä youtube kanaalia ja näistä mopo autoista ja niiden turvallisuudesta on ollut paljon keskustelua. Nyt niitä on myös sähkö käyttöisenä, mutta tämä esimerkki on täysin hengen vaarallinen, en ostaisi ikänä tällaista kulkuneuvoa.
En ymmärrä miten tällainen on hyväksytty liikenne käyttöön
https://www.youtube.com/watch?v=FMVv7T7 ... ardsGarage


https://www.youtube.com/watch?v=FMVv7T7 ... ardsGarage
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Sähköautoista yleensä
Laitteessa on hyvin omaperäinen käsijarru kylläkin..
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Sähköautoista yleensä
Tässä pieni yhteenveto vaapaa muotoisesti, mitä Richard kertoi ja ihmetteli videolla. En tiedä miksi tuo käsijarru on lisäksi polkimien välissä, kun se on tavallisessa paikassakin. Lisää vaarallisia sijoituksia ovat suojaamattomat sähköjohdot auton alla, jotka rikkoutessaan voi johtaa, että koriin tulee 220V. Sähköjohtoja ei ole suojattu sulakkeella. Kaksi 60V akkua sijoitettu kuskin penkin alle, mitähän tapahtuu jos syttyy palamaan. Akkujen laturit huonosti kiinnitetty apparin istuimen alle. Sähkökaapeleita liitetty sokeripalalla ja vähän teippiä päällä, johtoja ei ole suojattu muoviputkella, joten puhki hankautuminen mahdollinen rautakiskoa vasten. Turvavyön kiinnitys istuimen muoviosassa, ei mahda kestää kolari tilanteessa? Ei minkäänlaista ruostesuojausta. Radio kiinalainen, jota ei saa kuulumaan täällä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Sähköautoista yleensä
Itse kiinnitin huomiota miten penkit oli kiinni. Jos nyt yhtään tajusin mitä hän yritti videolla ruotsiksi kertoa 

9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Sähköautoista yleensä
Penkit kiinni neljällä pienellä ruuvilla muovi kotelossa, aivan naurettavaa touhua, miten tuollainen voidaan hyväksyä liikenteeseen 

NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Sähköautoista yleensä
Ei kovin hauskaa, kun 150 (Teslaa) sähköautoa lataus jonossa ja odotus ajat ovat kolme neljä tuntia. Tämä on tavallista mökkien vaihtopäivinä tunturi teiden varrella. Aftonbladet 5/1-25.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.