Eilen ja toissapäivänä tosiaan laitoin omien sivujensa kautta ostotarjouspyynnön seitsemälle toimijalle, liitin lyhyen videon, kuvat ja detaljit sekä tiedon, että haluan loppuvelan lunastuksen ja rahaa päälle. Alla lyhyt yhteenveto miten meni noin niinkuin minun mielestäni.
1. Kamux, ostotiimistä Aku Korpela otti yhteyttä soittamalla heti klo 10 jälkeen ja lyhyen neuvottelun jälkeen sovittiin kaupat. Oli sen verran yläkanttiin omaan arvioon, että kun ei muista kuulunut mitään, niin löin homman lukkoon samointein. Auto oli jo klo 13 paikallisella Kamuxilla, huomenna vien toiset renkaat, suko-laturin ja toisen avaimen. Peruutin maksupalvelusta 3pv päästä erääntyvän lyhennyksen, maksavat loppuvelan ja rahat sen päälle ovat tililläni mahdollisesti jo huomenna.
2. J.Rinta-Jouppi, lähetti s-postia ja tarjosi alle loppuvelan häviten Kamuxin tarjoukselle kolmisen tonnia
3. Saka, otti yhteyttä Whatsappilla ja tarjosi alustavasti n. 1.5 tonnia vähemmän kuin Kamux
4. Rinta-Joupin Autoliike, vanha tuttu soitti, mutta niin myöhään iltapäivällä, että auto oli jo Kamuxilla, ei puhuttu hinnasta
5. Hedin, lähettivät työpäivän jo päättyessä s-postia jossa kyselivät, millaista hintaa haluaisin. Kiitin mielenkiinnosta.
6. Auto-Bassadone, ei kuulunut mitään
7. Nelipyörä, ei kuulunut mitään
Jo ties monennenko kerran Kamux oli aika lailla omaa luokkaansa, kai se osuu aina välillä kun kunnolla rappaa. Ei taaskaan järkevää kauppaa minulta, mutta kun on tuuliviiri, niin on. Olen silti todella tyytyväinen, sain varmasti aivan maksimisumman mitä tuosta pystyi saamaan. Muutama kysely tuli yv:llä ja muuta kautta nettitutuilta, mutta näin tällä kertaa.
Mii lähti, joten nyt ollaan kahden Hiacen loukussa, parivaljakon taittama taival on yhteensä noin 1 070 000 kilometriä. Tämähän vastaa matkaa Kuuhun ja takaisin Maahan ja nyt ollaan toisella reissulla kohti Kuuta ja siitä on 78% taitettu. Olkoon he nyt tästä lähin manuaali ja automaatti.
Manuaali kävi tänään katsastuksessa, en ehtinyt peruuttaa toimeksiantoa, vasta huhtikuussahan tuo olisi pitänyt katsastaa. Johtaja oli jo ehtinyt konttorille, kun soitin. No, auto on nyt katsastettu huomautuksitta kilometrilukemalla 524668. Mitään sanomista ei ollut, esim. savutusarvo jonka raja-arvo on 2.5, oli 0,37. Jatkan edelleenkin valitsemallani linjalla ja poljen joka reissulla lämän tiskiin kakkosella ja vedätän punarajalle.
Lähtöpassien sijaan manuaali palasi kotipihaan fanfaarien kera


Automaatti odottaa tässä talliin pääsyä, otin vanhan reen käyttöön, jolla kuskasin Miin kesärenkaat ym. manuaaliin, vietäväksi huomenna Kamuxille. Samalla reellä roudasin automaatista 120 kg kerrallaan hiekat takaisin manuaaliin, jonka varustin joka osalta käyttöautokseni.

Pari tuntia siinä meni, kun suoritin roolienvaihdon, tämähän sisälsi taas hiekkalastin siirron autosta toiseen, automaatti sai raksutella sen verran, että sain lumet poistettua päältä, ennen talliin ajoa.

Ja kertakaikkiaan, automaatti ilostui uudesta kodistaan toden teolla, välkytteli niin edessä kuin takana. Vähän sellaista Team Ahman tuntua tässä minun meiningissä... Ilma oli ihan käsittämättömän kostea, kun lämpötila meni kunnolla plussalle ja vettä roimi niskaan, harvoin Hiace noin käryää missään kelissä.
Melkoisen tiukka sovitus on, montaa senttiä ei vetokoukun nupista jäänyt oveen,

mutta edessä on sentään tilaa aukoa konepeltiä ja kiertää auton ympäri. Vaan onhan tämä läpijuostava, joten ei mitään hätää !

Mutta, eipä automaatti arvannut, että pääsee nyt huilaamaan. Otan auton pois liikennekäytöstä lopputalven ajaksi, laitan autoa vähin erin omannäköiseksi, aina kun kelit sallivat. Torstaiksi luvattiin +7 ja aurinkoa, siihen vähän lämpöpuhallin puhaltelemaan mukaan, niin pystyy kenties jopa muutaman pintaruosteen hiomaan pois ja vähän siistimään. Katselin muutenkin vähän konepellin alle, kaikki nesteet vaikuttivat olevan ok, polttoainesuodatin ja öljynsuodatin vaikuttivat tuoreilta, kuten huoltokirjan mukaan pitäisikin. Defa vilkutti täysiä akkuja välittömästi kun kytki kiinni. Käytin kuitenkin Webastoa parikymmentä minuuttia ja auto raksutti vain tyhjäkäyntiä pihalla, homma kunnossa. Mustaa ohjaustehostimen nestettä imaisin ekat pari desiä pois ja kaadoin tilalle tuoretta Dexron II ATF:ää. Siitä se lähtee.
Eli manuaali on nyt mun lopputalven auto, automaatti laitetaan iskuun ja siitä tulee mun kesäauto, manuaali menee kesäksi lepäämään ja pikku fiksiin. Ennen ensi talvea tuskin teen peliliikkeitä omien autojeni suhteen, näissä riittää puuhaa mukavasti. Punnitaan sitä mahdollista nelivetoa tässä kun vuosi etenee. Toki jos nämä veteraanit porsivat, niin sitten pitää tehdä jotain, mutta ei kai nyt sentään.
Kylläpäs on hyvä ja innostunut fiilis, ihan kuin olisi kevät !!! Jos ei muuten niin pään sisällä...