Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ainaki automaatti starttaa paljon laiskemmin et sekin saattaa tehä eroo.
Viitseliäs vaihtaisi akut päittään tai sitten vaan todeta et kuhan lähtee käymään :mrgreen:
Pitäis ajaa sekin lämpimäksi ja seisottaa yhtä kauan ettei oo pakoputkeen kondensoitunutta vettä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Oisko vaan karstoittunut automaagin pata...

Miltä kuulostaisi näin?

1×moottoritilan pesuaine (forte, stp tms.) öljyn joukkoon.
Tämän jälkeen öv suodattimineen.

Ajoa 500-1000km kierroksia käyttäen.
Öv suodattimineen.

Ajoa 3000km, jonka jälkeen vielä kerran öv + suod.

Sitten sama pa-puolelle eli puhdistava lisäaine tankkiin ja ajoa tankillinen + tarvittaessa öv + suod vaihtoon vielä kerran (olettaen että linjastosta jotain lähtis)?

Millaisia arvoja viimeisin leiman päästölappu näyttää vai onko jätetty merkkaamatta? Vertaa päästöarvoja keskenään man vs. Aut...
-*-Elämä on-*-
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Joku pytty ei vain sytytä = tod näk hehku palanu

Helppohan ne on mitata ihan yleismittarilla, ehjällä on "joku" ohmiarvo ja rikkinäisellä ei mitään.

Paljon dieseleillä ajanu osais nuuskia ihan pakokaasun hajustakin onko siellä nestettä seassa :D Esikammiovehkeillä tottui siihen ettei ne käynnistyneet mitenkään heti rytmiin vaan niitä piti herätellä tovin aikaa :mrgreen:

phpBB [video]


Jos savu haisee "rikkaalle dieselille" voi siellä joku suutin pisarrellakkin, se ei syty kunnolla varsinkaan kylmänä ja saattaa vuotaa lopussa polttoainetta niin paljon että vastustaa jo pyörimistäkin starttaillessa.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Raadille kiitoksia, Lerssisen kommenttia odottelinkin, hällä kun on kokemusta näistä nokivasaroista. Aika lailla samoja ratoja omat ajatuksia kirnusivat, kuin kolmella edellisellä kirjoittajalla. Pistän vaikka ranskalaisilla viivoilla omia pohdintoja.

- Hehkut. Jotenkin haluan uskoa, että ainakin yksi hehku on pimeänä, koska samanlaisilla akkujen spekseillä käynnistyminen on niin vaivalloista vs. manuaali. Tämä on halpa juttu, ihan turha edes mittailla, suoraan vaan uusiksi koko satsi 10-12 euroa kpl Denson alkuperäistä vastaavat. Hehkujen rele pitää myös tsekata, manuaalista kuulee releen kytkeytymisen hyvin selvästi, pitää koittaa paikallistaa se automaatista ja jos ei kuulu, niin se on 85 euron varaosa.

- Autot tykkää siitä, että niillä ajetaan. Tuolla kylmässä tallissa ajamatta näillä keleillä, ei ainakaan tilannetta paranna. Mitään isompia johtopäätöksiä ei voi tehdä, ennenkuin tuolla liikennöi säännöllisesti ja katsoo, miten se käyttäytyy kylmänä ja lämpimänä päivästä toiseen.

- Kone tukossa. Automaatti käy olennaisesti pienemmillä kierroksilla kuin manuaali ja sillä on hankalaa ajaa "rajummin", koska kolmiportainen automaagi pitää kierrokset alhaalla. Kun alan ajaa, annan kenkää ekat 1000 km oikein kunnolla. Kenties vaihdan öljyt ja suodattimen heti kärkeen ja katson kuinka äkkiä muuttaa väriä, vähän putsausainetta tankkiin, kenties RVS öljyn sekaan ja sitä rataa, pari-kolme öljyn ja suodattimen vaihtoa lyhyin välein.

- Pahin skenaario, suuttimet. Joko tiivisteet vuotaa tai suutin/suuttimet lopussa. Uusi satsi Densoja maksaa halvimmillaan 1112 euroa ja työt päälle. Tätä puoltaa tuo öljyjen nopea tummuminen, dieseliä sekoittuu öljyyn ja se pesee konetta, jolloin öljy mustuu nopeammin. Samoin öljyn määrä mittatikussa, joka on Hiacessa kyllä erittäin vaikealukuinen ja näyttää minusta aina mitä sattuu, on rajusti yli ylämerkin, öljy myös haisee voimakkaasti dieselille. Puoltaisi myös sitä, että dieseliä pääsee öljyn joukkoon vuotavien suuttimien takia. Minusta manuaalin öljytikku ei haise tuolla tapaa dieselille.

- Automaatin pakokaasu ei minusta haise makealle (jäähdytinneste), vaan nimenomaan dieselille, vähän aikaa kun viettää käyvän auton lähettyvillä, haisee kuin mopopojat aikoinaan. Manuaalin pakokaasu haisee tottakai dieselille sekin kun diesel on, mutta paljon vienommin. Pakokaasun valkoinen väri viittaa myös siihen, että diesel palaa liian kylmänä = rikkaalla.

Sillai. Jos nyt aloitetaan sillä, kun kelit lämpenevät, että aletaan käyttää autoa ja viedään ensiksi hehkujen vaihtoon, kenties vaihdetaan öljyt ja suodatin. Sitten kerätään kilsoja, havainnoidaan ja katsotaan seuraava siirto. Tilanteen mukaan tähän käytetään aikaa, vaivaa ja rahaa, tai sitten lähtee kiertoon että heilahtaa. Kun oikein alkaa pajoittaa, niin tästä tulee kymppitonnin puoli miljoonaa ajettu 20-vuotias Hiace :facepalm_man: Onko se järkevää, sitä tiedä en.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Asianosaava dieselpaja löytää sen fiaskon suuttimen purkamattakin ja harvoin ne kaikki menee kerralla vaan se on aina se yks semminkin kun kaksi vuotavaa vaikuttaa jo käyntiinkin. Pakokaasupäästöissä jos pelkkää savua otetaan niin vuotava suutin ei näy koska diesel kyllä polttelee sen ylivuotavankin polttoaineen mennessään. Melko surkeasti ruiskuttavia suuttimia on kaiveltu "ihan nätisti käyvistä" ulos eli kovin nuukaa se ei oikeastikkaan ole :mrgreen: Mersullahan ne vuotaa ruiskunjuurta pitkin ulos vuosikausia eikä sitä kukaan tahdo käynnistä edes hoksata ennenkuin konehuone haisee dieselille.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Se on näin, mulla on tuossa yksi paja, jolle voin luottaa tämmöisen, sama paja jossa Superbia olen käyttänyt huollossa. Scanian merkkihuolto, niin pärjää varmaan yhden Hiacenkin kanssa, semminkin kun työnjohtaja/osa-omistaja on vanha Hiacemies itsekin. Samalla kun vaihtuu hehkut, voisi ne suuttimet mittauttaa, niin ei tarvitse arpoa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sen verran tuli vielä mieleen, että kun seuraavan kerran käynnistän tuon automaatin, niin kytken akkuihin kiinni 1000A Noco-boosterin, ei ainakaan hyydy virran vähyyteen startissa. Jos edelleen käynnistyy heikosti, niin sitten on aika selkeää, että siellä on tavallista enemmän vastusta, jota kai vuotava suutin aiheuttaa, siellä on yhden pyöräytyksen verran ainakin aika hemmetin kova puristus ja sitä kautta vastustelee.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Alvariinsa saa ravata manuaali-Hiacen kanssa tankilla kun koko ajan pörrätään. Tällä kertaa kulutus 9.62 litraa satasella. Siihen se muutaman desin sisään näyttää menevän. Pekka Pouta sanoi, että ens viikko on talven tapaista ja sitten se on loppu. Kahtotaan kuin käy, kyllä se mulle passaa, johan tässä huomisesta ollaan jo kallellaan maaliskuuhun päin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Pieni vinkki, niin se Hiace, jonka meinaat ns. jättää ittelles, niin kannattaa irrottaa tavaratilan lattian vaneri joskus. Siis sehän voi olla 100 % turhaa työtä (ja toivottavasti onki), mutta sitä kautta voi saada myös tulevia mahdollisia ruostepaikkoja pysäytettyä :D Täs vaan siis on kaikenlaista tullut eteen, kun tuota omaa helmeä tutkin :)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ymmärrän idean, yleensähän ruostuminen alkaa ns. sisältäpäin, joten jos vanerin ottaa pois, alapellin siistii ja suojaa, niin eipä tarvitse siitä huolehtia. En voi väittää koskaan vanerin alle kurkanneeni yhdessäkään Hiacessani. Sä voisit kyllä jonkun kuvallisen touhuketjun tuosta Hiacestas laittaa, tai tyrkkää vaikka tähän mun ketjuun, kiinnostaa kovasti jos/kun teet löytöjä tai innovaatioita. Tarkoitus olisi kuitenkin näiden vehkeitten kanssa pelailla vielä pitkään. On täysin mahdollista, että nämä jää kumpikin itselleni. Sen verran kuitenkin maksoin tuosta automaatista, että katsellaan nyt ihan rauhassa sitä kuosiin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

RebelWerksin Aatu on tainnut purkaa suurimman osan hänen punaisesta retki Hiacestaan ja ehkä siitä mustasta myös. Yuotubella videoita niistä. Musta Hiace tulossa myyntiin kuulemma.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kaikki videot hältä noitten Hiacejen suhteen on tullut katsottua. Musta Hiace on vielä loppuun hitsaamatta, että saa leiman ja pääsee myymään sitä.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

IC1970 kirjoitti:
La Helmi 15, 2025 18:03
Ymmärrän idean, yleensähän ruostuminen alkaa ns. sisältäpäin, joten jos vanerin ottaa pois, alapellin siistii ja suojaa, niin eipä tarvitse siitä huolehtia. En voi väittää koskaan vanerin alle kurkanneeni yhdessäkään Hiacessani. Sä voisit kyllä jonkun kuvallisen touhuketjun tuosta Hiacestas laittaa, tai tyrkkää vaikka tähän mun ketjuun, kiinnostaa kovasti jos/kun teet löytöjä tai innovaatioita. Tarkoitus olisi kuitenkin näiden vehkeitten kanssa pelailla vielä pitkään. On täysin mahdollista, että nämä jää kumpikin itselleni. Sen verran kuitenkin maksoin tuosta automaatista, että katsellaan nyt ihan rauhassa sitä kuosiin.
Siis mulla on pohjasta alta päin katottuna sellanen, että siä tää on ruostetäplä. Ei tarvinnu sorkkaraudalla edes kopistella. Mut takalokasuojis on molemmis sorkkaraudan pään kokoset reiät ja purin sen vanerin pois, että saa hitsattua paikat, niin se sisäpuoli oliki melko ruskea tapaus et kaipaa hiontalaikkaa ja Hammeria purkillisen :)

Muutenhan tuo romu nyt odottaa osia. Toimitusaika eBayssä vaatimaton 2kk 4kg rautapalikalle, joka makso 260€. Ei ollu edes kuvaa, mutta osanumero on 57704-26041. Sen pitäis ehkä olla vasemmalle taakse tukivarren ulompi kiinnityspiste, mutta en oo täysin varma kun noi Toyotan räjäytyskuvat on aika huonoja mun makuun.

Kuvis oon laiska, pahottelut siitä. Koitan muistaa ottaa. Tänäänki kyl potkein Hiacen renkaita ja mietin koko ostoksen järkevyyttä, mut koko ilta meni mönkijän mettäkärryn hitsaamises kun pitäs saada seki nippuun ennen hyttyskauden alkua. Ja sit huoltaa oma auto, huoltaa mönkijä, korjata anopin Camry leimalle (vannoin, että en enää kolmatta kertaa sitä leimalle korjaa, eli varmaan joudun myymäänki) ja ja ja. Tämmöseks tää on menny...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Aika jännä. Varmaan tosi paljon vaikuttaa siihen vanerin alaiseen elämään, millaisessa käytössä on ollut ja mitä on kuskattu. Jos on jatkuvasti märkää tavaraa ja varustetta ympäri takaluukkua tai tulee muuten vaan märkiä vahinkoja tasaisesti, eikä kukaan kiinnitä asiaan suurempaa huomiota, niin siinä se. Siihen päälle vielä sopivasti iskuja, kun paiskotaan ja rojautellaan työkaluun tavaraa sisään niin...

Miksei tuota voisi kurkatakin keväällä, voisin melkein lyödä vetoa, että manuaali on tip top ja automaatissa saattaa olla sanomista. Niin pedantti tuo manuaalin 2008-2023 yksityisomistaja on joka asiassa ollut vs. työkäytössä ollut automaatti, ettei hirveän vaikea ole arvailla. Tosin, tuota automaattia on kyllä myös suojattu, eli esim. takapyöränholvit on käsitelty sisältä puolikkaan verran bitumipinnoitteella, kuten on tehty myös (enemmän äänieristyksen takia) väliseinälle ohjaamon puoleta. Manuaalin ex-omistajan kuviot ovat taas olleet niin extremeä, etten ole koskaan nähnyt. Kuten vaikkapa roiskeläppien seudut, joissa on eristeenä käytännössä asfattimassaa, joka on kovettunut veitsenteräväksi. Eipä kyllä ole ruostettakaan siellä ja onhan siinä myös esim. roiskeläpät jatkettu tuplamittaisiksi niin edessä kuin takana.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Viime yö oli talven toistaiseksi kylmin täällä Porvoossa, melkein -15 astetta. Päiväkin oli mitä kaunein ja hyvinkin kirpeä.
Kuva

Nyt näyttää pyörivän päällä joku paikallinen lumimyräkkä, aamuun mennessä laantuu, mutta jokusen sentin tekee tuohon talvea, joka loppuviikosta sulaa pois. Ihan turhaa siis.

Sen verran talvista, etten viikonloppuvapaan aikana käynyt edes tallissa sisällä.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin