Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Keskiviikkona vaihtoivat sähkökäyttöisen "vedenlämmittimen". Samalla olivat todenneet kompressorin sähköisten mittausarvojen poikkeavan ohjearvoista. Laittoivat tehtalle kyselyä aiheuttaako kompressorin arvot toimenpiteitä.

No eipä tuo yllätys ollut, ettei kompura pyörinyt kun mittari laski asteen pakkaselle.


Tänään soittivat ja olivat saaneet ohjeistuksen vaihtaa kompura. Uusi osa on maassa, mutta seuraava vapaa aika vaihtoon olikin reilun kahden viikon päähän. Kovin on pitkät jonot huollossa.

Eli tämän talven pakkasille ei tullut asia kuntoon, eikä välttämättä pääse toimivuutta testaamaan ihan heti.

Mutta josko se kuudes kerta olis nyt viimenen käynti tämän asian tiimoilta...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Vikatekstien värittämä maaliskuu ajeltu.

2120 km
18,2 kWh/100km
53 km/h


"Jälkitörmäysjar. toimintahäiriö" + "Tarkista vasen jarruvalo" + jakoavain ilmestyi ruutuun.
Cruise ei toiminut ja navi ehdotteli navigointia merkkiliikkeeseen.

Kauhutarinat ranskalaisten sähkövioista hiipi mieleen, mutta onneksi homma ratkesi omin avuin.
Aiheuttaja oli Germany tekstillä varustettu Osramin polttimo vasemmassa jarruvalossa. Yllätävän lyhytikäinen, varsinkin kun ottaa huomioon miten vähän tuossa käytetään jarrua.
Korvaavaksi osaksi laitoin aikanaan puretusta ysikutosesta säästetyn polttimon.


Viimeisen 9999 km keskikulutus oli 18,4 kWh/100km keskinopeudella 46 km/h. Lukemia vääristää osaltaan lämpöpumpun tutkimiset, jolloin auto on ollut liikkumatta "käynnissä".


Autoa pestessä huomasin maalin kupruilevan takaluukussa koristelistan alapuolelta. Takaluukkuhan vaihdettiin takuuna uuteen toissakesänä. Selvittelevät nyt vauriokorjaamolla mitä tehdään. Jotakin on mennyt pieleen jos täällä vaihdetaan + maalataan uusi takaluukku ja ruoste pyrkii pintaan alle 2v maalauksesta.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja anv »

mike kirjoitti:
Ma Maalis 31, 2025 20:46
...Yllätävän lyhytikäinen, varsinkin kun ottaa huomioon miten vähän tuossa käytetään jarrua.
Korvaavaksi osaksi laitoin aikanaan puretusta ysikutosesta säästetyn polttimon.
Näissä sähkövehkeissä syttyvät jarruvalot yllättävän herkästi. Jopa alamäessa vakkarin pitäessä vauhtia tasaisena. Näin ainakin tuossa mun EV6:ssa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Citikka ei sytyttele jarruvaloja ainakaan voimakkaimmalla regeneroinnilla. Kerran tuota ihan mielenkiinnosta testattiinkin. Ilmeisesti hidastuvuus on alle sen rajan mikä vaatii jarruvalojen syttymistä.
Adaptiivsella cruisella ajellessa varmaan syttyy jos auto jarruttelee.

Aika moni uusi auto tosiaan näyttää välkyttelevän ahkerasti jarruvaloja jonoissa, liekö sitten auton vai kuljettajan toimesta.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Citikkaan vaihettiin eilen kompressori ja nyt odotellaan ens viikon yöpakkasia, niin selviää tuliko homma kuntoon.

Tänään pitää yrittää kurkkia osanumeroita onko kompura uudempaa paranneltua mallia vaiko vanhaa alkuperäistä.

Kesärenkaat vaihtelin alle.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Näytti olevan eri osanumerolla tuo uusi kompressori.

Uudessa öljymäärä 203 ja vanhassa 183.

Tokkopa käytännössä huomaa mitään eroa, mutta jospa uutukainen ois parempi.

Alle puoli vuotta sitten on valmistettu, joten näyttää noita menevän, tai sitten tosiaan tuo malli edelleen käytössä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Amperasta Citroêniin, PHEV -> BEV

Viesti Kirjoittaja mike »

Huhtikuu

1745 km
17,7 kWh/100 km
49 km/h

Tietenkin pakkasetkin loppui samalla kun kompressori vaihdettiin, joten vielä ei täyttä varmuutta ole toimiiko vai ei, mutta epäilen ettei toimi. Yhtenä aamuna auton mittari näytti -1 ja silloin ainakaan ei pumppu hurissu esilämmityksessä.
Syksyn ja pakkasten myötä sitten varmaan jatketaan tuota asiaa.


Niin ja vaihdettiinhan siihen huhtikuussa takaluukkukin. Maali kupruili koristepaneelin reunan kohdalla ja sen johdosta meni vauriokorjaamolle.
Ilmeisesti oli sitten ollut muutakin kupruilua kun takuuseen vaihdettiin koko luukku. Nyt siis kolmas takaluukku menossa...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin