Mä luulen, että näiden kahden kulutusero tullee olemaan jossain 0.5-1 litran välissä. Aika näyttää.
Nyt kun on kalustoa uusittu, harmaa Accord jäi sille vähiten ajetun paikalle, joten otin tästä itselleni kevyen kevätprojektin ja laittanen tämän sitten myyntiin. En ole vielä varma, tämä on vähän kuin perheenjäsen jo.
Pesin tosiaan talven kurat pois pari päivää sitten ja ajoin auton talliin.
Tänään otin työn alle, kuten joka vuosi hankinnan jälkeen, tämän automallin ongelmapaikat, eli ovien alareunat ja takalokasuojien kaaret. Kuskin oven alareunasta rapsuttelin vanhat suojaukset pois ja laitoin fosforihapon vaikuttamaan vuorokaudeksi. Ulkopuolelle alareunaan oli hiipinyt pari ruostepilkkua, hioin ne hyvin kevyesti ja myllytin sen jälkeen hiovalla Meguairsin 101:llä, muuta ei tarvittu.
Oikean puolen etuovelle sama homma, siellä on ulkopuolella jo pieni paikkaus, hioin sen kevyesti ja hapotin, huomenna sitten kumpaankin oveen paitsi kotelosuojat, niin oikealla pitää teipata ovi ja korjata korjaus, eli hapon päälle ruosteenestopohjamaalia pari kerrosta ja sitten väriä. Tuo edellinen paikkaus meni kaksi vuotta, ilman hapotusta.
Takaovienkin alareunoihin olen laittanut vuosittain keväisin ja syksyisin kotelosuojat, pitkästä aikaa rapsuttelin mönjäkerrosta pois, että miltä alla näyttää. Ihan hyvältä näyttää, ei kotelosuojasta ainakaan haittaa ole...
Uusi kierros kotelosuojaa, huomenna kun on kuivanut, niin vielä kevyt lisäkerros. Kumpikin takaovi on samassa kunnossa. Ei hirveän aikaavievä homma ole tämä, mutta se pitää tehdä. Muuten on ovien alareunat ihan eri näköiset tai niitä ei ole ollenkaan.
Takalokarien kaaret ovat näissä useimmissa nykyään joko kerran vaihdettu, vaihdon tarpeessa, sormin pois raksittavissa, tai muuten vain hirveät. Tässä on pysynyt kohta 6v ruoste tuolla sisätaitoksen sisäkaarteessa, kun on jaksanut keväisin ja syksyisin harjata puhtaaksi ja suojata. Nyt laitoin ensimmäistä kertaa fosforihappoa ja sitten vasta kotelosuojaa. Tuossa jo happo alkaa vaikuttaa.
Oikealle puolelle en tehnyt vielä mitään, siellä on tosiaan se parin sormen mentävä reikä näiden kaikkein ongelmaisimmassa paikassa, eli muovisen takapuskurin ja lokasuojan takareunan saumakohdassa. Muutenhan lokari on 95% lähes virheetön, jännä homma, että oli sitten mennyt noin pahaksi tuosta kohtaa, kun tuossa edellisessä kuvassa näkyvä vasen puoli on huonommassa kunnossa pinnaltaan, mutta taas saumakohdassa ei ole mitään hätää.
Akku uusittiin autoon melkein heti oston jälkeen 13.11.2019. Kuuskymppinen tuli perus nelivitosen tilalle, se on pelittänyt ilman ongelmia, vaikka vuosiin mahtuu pitkät seisonta-ajat vanhemman pojan ollessa intissä ja toissatalven kuukausien seisonta-aika muutamalla käynnistyksellä, Katselin, että aivan pientä vihreää oli alkanut plussapuolelle ilmestymään ja miinusnavan maajohdon kaapelissa sitä oli myös. Otin siis käyttöön automaatti-Hiacea varten ostamani rapsuttimen ja pyörittelin navat kuntoon, sekä rassasin kengät ja putsasin akun ulkopinnat ja siistin maajohdon. Sitten vielä huoltolataukseen. Kuunnellaan seuraavassa käynnistyksessä, pyörittääkö normaalia iloisemmin !
Rassailen tätä omaan tahtiin ihan harrastuksen vuoksi mahdollisimman siistiksi ja jos myyntiin laitan, niin halvalla ei lähde, ei. Halvallahan ei saa hyvää, eikös ? Ensi viikolla käyn näyttämässä oikeaa takalokasuojaa hitsarille, rempataan se kuntoon ja suojataan ym., sitten voisi myllyttää maalipinnan kertaalleen ja taidanpa ajaa auton myös nosturille ja katsotaan, pitääkö täydentää alustan ja etenkin takakelkan suojausta.
Uuden eturekisterikilven voisi tilata myös, etukilpi on aika kulahtanut ja se on käynyt mielen päällä jo vuosia, mutta aina unohtunut. Ehkä nyt.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634