Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Aamulla muistin töihin lähtiessä käydä irrottamassa Defan Crossista, täyttä vilkutti. Poika oli käynyt sillä päivän aikana Hesassa ja takaisinkin oli päässyt, kulutuslukemana seisoi tasan 5.0 tankkauksesta tuon jälkeen. Täytyy ottaa tässäkin autossa tavaksi tuo ajoittainen 12V akun huoltolataus. Ei ole yhdellekään autolle tähän mennessä ollut haitaksi ja tämän kohdalla lienee normaalia tarpeellisempi toimenpide. Toki tällä autolla ajetaan nyt ja jatkossa säännöllisesti, eikä kovin pientä hinkkausta lainkaan.

Omat ajoni ajan tällä aina kun auto on vapaana, jos ei ole, niin otan Hiacen ja luonnollisesti Hiacella ajellaan silloin kun sen ominaisuudet kuljetuskapasiteetin suhteen ovat tarpeen.

Mielenkiintoista vertailla, miten iso ero kulutuksissa on samalla voimalinjalla varustetun Mazdan ja Crossin välillä, tämänhetkisellä näppituntumalla sanoisin, että yllättävänkin paljon. Omamassan ero taitaa kuitenkin olla 150 ? kiloa.

Accordiin vaihdoin kesärenkaat alle km-lukemalla 310093. Jätin sen nyt talliin ja aloitan huomenna siistimis-ja suojaustoimenpiteet. Mitään ihmeellistä ei ole, joten siinä ei kovin hurjasti aikaa mene. Joutunee pesemään toisen kerran pölyt pois pääsiäisen aikana ja sitten takaisin talliin, voisin surauttaa kerran Rupesilla maalipinnan läpi ja poistaa pahimmat. Sitten ihmetellään koska saadaan takaloksu kuntoon. Rauhassa vaan !

Kuvituskuvana isännän käyttikset.
Kuva
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Naapurin rouva oli talvella pätkä-ajossa ja kaikkia lämppäreitä ja radiota "huudattamalla" saanut Yariksen 12V akun tyhjäksi. Eli kyllä tuo ylläpitolataus on ihan hyvä toimenpide.

Mitä tulee tohon kulutukseen niin massan lisäksi siihen vaikuttaa moni muukin asia, mm. vierintävastus ja ilmanvastus. Crossi on varmaan hieman korkeampi ja kulmikkaampi ja rengaskokokin voi olla hieman isompi. Nämä ja se lisämassa varmaan tekee helposti sen +1,5l/100km.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mä luulen, että näiden kahden kulutusero tullee olemaan jossain 0.5-1 litran välissä. Aika näyttää.

Nyt kun on kalustoa uusittu, harmaa Accord jäi sille vähiten ajetun paikalle, joten otin tästä itselleni kevyen kevätprojektin ja laittanen tämän sitten myyntiin. En ole vielä varma, tämä on vähän kuin perheenjäsen jo.

Pesin tosiaan talven kurat pois pari päivää sitten ja ajoin auton talliin.

Tänään otin työn alle, kuten joka vuosi hankinnan jälkeen, tämän automallin ongelmapaikat, eli ovien alareunat ja takalokasuojien kaaret. Kuskin oven alareunasta rapsuttelin vanhat suojaukset pois ja laitoin fosforihapon vaikuttamaan vuorokaudeksi. Ulkopuolelle alareunaan oli hiipinyt pari ruostepilkkua, hioin ne hyvin kevyesti ja myllytin sen jälkeen hiovalla Meguairsin 101:llä, muuta ei tarvittu.
Kuva

Oikean puolen etuovelle sama homma, siellä on ulkopuolella jo pieni paikkaus, hioin sen kevyesti ja hapotin, huomenna sitten kumpaankin oveen paitsi kotelosuojat, niin oikealla pitää teipata ovi ja korjata korjaus, eli hapon päälle ruosteenestopohjamaalia pari kerrosta ja sitten väriä. Tuo edellinen paikkaus meni kaksi vuotta, ilman hapotusta.

Takaovienkin alareunoihin olen laittanut vuosittain keväisin ja syksyisin kotelosuojat, pitkästä aikaa rapsuttelin mönjäkerrosta pois, että miltä alla näyttää. Ihan hyvältä näyttää, ei kotelosuojasta ainakaan haittaa ole...
Kuva

Uusi kierros kotelosuojaa, huomenna kun on kuivanut, niin vielä kevyt lisäkerros. Kumpikin takaovi on samassa kunnossa. Ei hirveän aikaavievä homma ole tämä, mutta se pitää tehdä. Muuten on ovien alareunat ihan eri näköiset tai niitä ei ole ollenkaan.
Kuva

Takalokarien kaaret ovat näissä useimmissa nykyään joko kerran vaihdettu, vaihdon tarpeessa, sormin pois raksittavissa, tai muuten vain hirveät. Tässä on pysynyt kohta 6v ruoste tuolla sisätaitoksen sisäkaarteessa, kun on jaksanut keväisin ja syksyisin harjata puhtaaksi ja suojata. Nyt laitoin ensimmäistä kertaa fosforihappoa ja sitten vasta kotelosuojaa. Tuossa jo happo alkaa vaikuttaa.
Kuva

​Oikealle puolelle en tehnyt vielä mitään, siellä on tosiaan se parin sormen mentävä reikä näiden kaikkein ongelmaisimmassa paikassa, eli muovisen takapuskurin ja lokasuojan takareunan saumakohdassa. Muutenhan lokari on 95% lähes virheetön, jännä homma, että oli sitten mennyt noin pahaksi tuosta kohtaa, kun tuossa edellisessä kuvassa näkyvä vasen puoli on huonommassa kunnossa pinnaltaan, mutta taas saumakohdassa ei ole mitään hätää.

Akku uusittiin autoon melkein heti oston jälkeen 13.11.2019. Kuuskymppinen tuli perus nelivitosen tilalle, se on pelittänyt ilman ongelmia, vaikka vuosiin mahtuu pitkät seisonta-ajat vanhemman pojan ollessa intissä ja toissatalven kuukausien seisonta-aika muutamalla käynnistyksellä, Katselin, että aivan pientä vihreää oli alkanut plussapuolelle ilmestymään ja miinusnavan maajohdon kaapelissa sitä oli myös. Otin siis käyttöön automaatti-Hiacea varten ostamani rapsuttimen ja pyörittelin navat kuntoon, sekä rassasin kengät ja putsasin akun ulkopinnat ja siistin maajohdon. Sitten vielä huoltolataukseen. Kuunnellaan seuraavassa käynnistyksessä, pyörittääkö normaalia iloisemmin !
Kuva

Rassailen tätä omaan tahtiin ihan harrastuksen vuoksi mahdollisimman siistiksi ja jos myyntiin laitan, niin halvalla ei lähde, ei. Halvallahan ei saa hyvää, eikös ? Ensi viikolla käyn näyttämässä oikeaa takalokasuojaa hitsarille, rempataan se kuntoon ja suojataan ym., sitten voisi myllyttää maalipinnan kertaalleen ja taidanpa ajaa auton myös nosturille ja katsotaan, pitääkö täydentää alustan ja etenkin takakelkan suojausta.
Uuden eturekisterikilven voisi tilata myös, etukilpi on aika kulahtanut ja se on käynyt mielen päällä jo vuosia, mutta aina unohtunut. Ehkä nyt.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Accordista tuli vedeltyä kotelosuojalla kaikki ovet vielä muutamaan kertaan, sekä vasen takalokari. Antaa kuivaa huomiseen, sitten oikean etuoven alareuna ulkopuolelta käsittelyyn ja alustavat toimet oikealle takalokarille.

Hiacen ohjaustehostimen nesteen kanssa homma meni maaliin vihdoinkin, parin kaupunkireissun jälkeen näytti tikussa tältä.
Kuva

Kirkasta on ja "cold" teksti näkyy hyvin läpi. N. 1.5 litraa vaihtui nestettä kaikkiaan. Imaisin vielä yhden säiliöllisen = 2dl kiellon päälle. Katselen sitten syksyllä, miltä näyttää seuraavan kerran.

Yritin myös paikallistaa Hiacesta kuuluvaa kolinaa, temusin pitkin maankamaraa joka puolella ledivalonheittimen kanssa, yritin kaataa auton oviaukoista ja kuulostelin samalla, vääntelin ja paukuttelin tukivarsia, koiranluita ja iskareita. Mutta ei, en tullut hullua hurskaammaksi. Kaikki tuntui olevan kiinni, mikään ei repsottanut, eikä mitään vaikuttanut puuttuvan. Jopa pohjaanlyöntikumit olivat paikallaan.

Pakko viedä korjaamolle, siellä varmasti sepät löytävät vian parissa minuutissa, näin ainakin toivon. On nimittäin sen verran ärsyttävä tuo kolina, että sille ON löydyttävä syy, tai menee hermo. Isommat loivat töyssyt, hidastekumpareet jne., ei mitään. Mutta esim.asfaltissa oleva nauhapaikkaus, niitä on paljon, joka on sentin pari muuta tienpintaa korkeammalla, niin johan alkaa kuulua kumina/kolina, minusta edestä oikealta. Samaten, jos tien pinnassa on esim. useita ratsupaikkoja asfaltissa peräkkäin, sellaisia kakkuja, kyllä te tiedätte, niin johan kolisee. Yleensäkin, sellainen pieni ja terävämpi, matalakin epätasaisuus, niin tulee kolina läpi. Argh :x

Iskaria tai kiinnitystään ja koiranluuta tarjottiin todennäköisimmiksi syiksi kun vähän kyselin, mutta en nyt ainakaan mitään ilmiselvää vikaa kotikonstein niistä löytänyt, joka ei tarkoita, etteikö sitä voisi olla. Käet pystyyn.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mukava kun on aikaa tehdä, eikä kiirettä mihinkään. Voi samalla teippailla suojatkin tarpeeksi laajalle, niin ei tule sivuosumia. Tämä päivä meni näissä merkeissä.
Kuva

Ovien alareunat ja vasen takalokari ovat nyt ok. Eturekisterikilven kiinnityksenkin tarkastin ja vaihdoin ruuvit uusiin, löytyy myös valkoiset muovitulpat niiden päälle, sitten kun uusi kilpi joskus saapuu. Ensin se pitää tilata ja sitä varten on raahauduttava fyysisesti konttorille.

Rapsuttelin oikean takalokarin kaaren sisätaitteen osalta, on valmis ottamaan vastaan fosforihappoa. Samalla rapsuttelin myös reikäkohdan ja puhaltelin paineilmalla kököt pois. Ylihuomenna jos hyvin käy, niin käyn näyttämässä mahdolliselle tekijälle.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Keli ei oikein suosinut ulkona touhuamista, niinpä touhusin tallissa. Kevyen sisäputsin tein Accordiin, eli lattiat, penkit, pölyt, kynnykset, myös takakontti tuli siistittyä. Tässä on ollut alusta saakka kangasmatot, niiden kanssa meni oma aikansa ja takamatot joutui oikein juuriharjalla hinkkaamaan, saivat jäädä kuivumaan. Löysin lokeroista kaikenlaista kauan kadoksissa ollutta, kuten mm. sulakepihdit, jotka olivat hävöksissä sulakerasiasta. Olin laittanut ne joskus kuskin vasemman polven kohdalla olevaan pieneen lokeroon. Kyllä minä sen nyt muistin, kun ne löysin !

​Tässä on minun kirjoissani näiden huonoin sisusta, samalla myös kulutusta kestämättömin. Nahka-alcantara kestää uskomattoman hyvin, samoin täysnahat, mutta kangassisustus ei. Siinä valossa onkin jotakuinkin uskomatonta, että tässä ei kuskin jakkarassa ole vielä reikää vasemmassa kyljessä, näillä kilsoilla varmaan 99/100 on rikki. Hyvin lähellä ollaan, mutta ei kuitenkaan.
Kuva

Yllättävän hyvin sisätilat ovat säilyneet, ottaen huomioon, että autolla on vajaan 6v aikana meidän käytössä ajaneet pääosin "teinit". Kai ne jotain ovat perineet isältään, kun eivät enempää ole rikki saaneet.

Konehuoneen puolelta siivosin myös isoimmat roiskeet, ei jaksanut sitäkään hammasharjalla hinkkailla, kun ei tästä näyttelyesinettä enää saa tahi olla tekemässäkään. Pieni kevätsiivous mahdollista myyntiä silmälläpitäen, kai tämä kokeeksi pitää myyntiin laittaa, jos vaikka jollakulla olisi enemmän käyttöä. Ainakin seuraavan vuoden ajan tälle ei isoa käyttöä ole. Toisaalta, tämä olisi kummallekin pojalle tuttu vara-auto, koska voi olla, että haluan välillä puunata noita liisareita rauhassa päivän-pari. Täytyy fundeerata.
Kuva
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jatkan päiväkirjamaisia horinoitani. Tänään vahtihommissa klo 06-11.30, aamulla tulin kaupunkiin strategisesti Accordilla ja kävin vuoron loputtua näyttämässä autoa hitsarille. Hän tsekkasi oikean takalokarin takareunan, totesi "helppo homma" ja sovittiin, että vien auton hänelle työstöön ensi maanantaina klo 07.10. Sen jälkeen kurvasin A-Katsastuksen konttorille, täytin blanketin, maksoin 7.5 euroa ja yksi reksiterikilpi meni tilaukseen. Ilmoittavat, kun on noudettavissa. Hommat etenee.

Hitsari sanoi, että hyvä kun toin ajoissa täsmäkorjaukseen, ovat nimittäin ottaneet sellaisen tyylin viime aikoina, että jos on lokarissa sanomista jossain kohtaa leimalla, niin määräävät koko lokarin vaihtoon, ei mitään täsmäpaikkauksia. Tulee pikkasen halvemmaksi korjata ajoissa, maalata ja suojata, ettei siellä leimalla tule sitä sanomista.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tturku »

Aika mielenkiintoista jos ei muka saa täsmäpaikata? Millä ne konttorilla sen totee että onko koko lokari vaihdettu vai paikattu asiallisesti?
Hyvin kiiltää Accordi. Ja mielenkiintoinen oli toi Yarppa hankinta. Hauska nähdä miten kulutukset tosissaan eroaa yarpan ja mazdan välillä pidemmällä aikavälillä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Joo, hitsari puhuu paljon, niin en ihan ottanut selvää mitä tarkoitti. Varmaan niitä tapauksia, kun on vähän enemmän raksittavaa lokasuojan reunassa, kuten esim. näissä Accordeissa monesti on. Ettei niistä enää saa parsia kasaan jotain kötöstystä, vaan reunapala pitää vaihtaa uusiksi koko matkalta, jotain sellaista.

Mazda taitaa olla jo toisella tonnilla kilsoissa, Yarppaan on tullut vähän kilsoja, täytyy ihmetellä lukemia aina välillä.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Lueskelin Yaris Crossin sopimuksen läpi, myös sen pienen präntin, oikein kunnolla ja ajatuksen kanssa. Nämä ovat kyllä kaikki vähän erilaisia, mielenkiintoisia nyansseja.

Auton myyntihinta netissä oli 28890 euroa. Siitä "alennus" -1690e, rahoituksen avauskulut +499e ja viivan alle summaksi, jolle rahoitus laskettiin jäi 27699 euroa. Vuosikorko on 3%, laskutuslisät siihen päälle ja todellinen vuosikorko on 4.78%. Ei hyvä, ei huono.

Sopimusta markkinoidaan " auto vuodeksi"-nimikkeellä, eli ostavat sen takaisin 12kk kohdalla ja se siitä. Yksinkertaisimmillaan. Pohjalla on 60kk rahoitussopimus, tasaerin, korko pysyy samana, 339e/kk sisältäen kaiken, viimeinen erä on isompi. Kuitenkin, mukana tulee kaksi sopimusta, tämä on loppujen lopuksi kun katsoo tuota 12kk pidemmälle, Toyota Easy-sopimus, jossa toinen takaisinosto tapahtuu sopimuksen lopussa 60kk kohdalla, eli silloin kun pitäisi maksaa se suurempi viimeinen erä.

Kilsoja saa ajaa 15 tkm per vuosi, mutta 60kk kohdalla kilometrit voivat kuitenkin olla yli korkeintaan 5000km, muuten sopimus raukeaa. Käytännössä, kun tämä oli vuoden ikäinen ja 15 tkm ajettu, niin sopimuksen lopussa mittarissa voi olla 95000 km.

Viimeisen erän suuruus on minun sopimuksessa 11808 euroa. Taattu hyvityshinta on 14272 euroa. Jos auto on sopimusehtojen mukaisessa kunnossa luovutettaessa, Toyota Finance maksaa tuon erotuksen tililleni ja vapaudun sen viimeisen erän suorittamisesta.

Eli, jos ajan autolla koko sopimuksen ajan viisi vuotta, luovutan auton oikeilla kilometreillä, kunnossa olevana, Toyotalla huollettuna ja liikennekelpoisin renkain, sopimuksen lopussa Toyota maksaa tililleni 2464 euroa rahaa, enkä minä maksa sitä viimeistä isoa erää.

Näin ollen viisi vuotta kustantaa tällä autolla 59 x 339e-2464e = 17537 euroa. Jos ajan kilometrit täyteen tarkalleen, pääomakustannus tulee olemaan 21.92 senttiä/km.

Voin toki myydä auton koska tahansa ja maksaa loppuvelan pois, tämä sopimus on sellainen, että jos arvonalenema noudattaa normaalia kaavaa, niin sen ei pitäisi olla ongelma.

Mitä myyjän kanssa juttelin, niin ovat tehneet tuon 12kk jälkeen vuoden jatkoja, eli uusi takaisinostositoumus taas 12kk päästä kahden vuoden kohdalla. Se on ihan hyvä, jos tuntuu siltä, että 12kk meni liian nopeasti, mutta 5v samalla autolla alkaisi luultavasti maistua puulta. Vaikka tämä sopimus oli omiin kriteereihini hivenen yläkanttiin, niin ihan kelpoinen kuitenkin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tuossa suhteessa autobassadonen "uusivuodeksi"-diili on joustavampi. Sopimus tehdään 60kk pätkälle, aikaisintaan voit luopua autosta 1v kohdalla ja sen jälkeen kuukauden irtisanomisajalla milloin tahansa 60kk asti.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

^^katsurien (ja traficomin) mielivalta on lisääntynyt viime aikoina, mutta en usko, että voivat millään ilveellä vaatia saati perustella kokonaisen lokasuojan vaihtoa (katkaisukohdat pilarissa ja kynnyskaaressa). Itselläni ei ole ongelmia luottokatsurien kanssa, mutta jos olisi niin vaihtaisin hetkeäkään miettimättä asemaa. A- ja K-ketjut tuntuu olevan kaikista jäykimpiä vaatimuksiensa kanssa. Onneksi PK-seudulla on vara valita.

Meidänkin Masassa tuli kanssa eka tonni täyteen. :D

Pääsiäisenä tuli olosuhteiden pakosta tehtyä mökki- ja sukulaiskeikka auto täyteen ahdettuna. :facepalm_man: Motari- ja maantievoittoisessa ajossa täydellä kuormalla kulutus oli 4,8l/100km luokkaa. Tankkauksen kerusteella piti aika lailla paikkaansa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tobbana kirjoitti:
Ke Huhti 23, 2025 11:05
Tuossa suhteessa autobassadonen "uusivuodeksi"-diili on joustavampi. Sopimus tehdään 60kk pätkälle, aikaisintaan voit luopua autosta 1v kohdalla ja sen jälkeen kuukauden irtisanomisajalla milloin tahansa 60kk asti.
Kyllä, onhan noita pari mulla ollut. Mielelläni heidän kanssa olisin nytkin asioinut, hinnat ovat vaan niin kovat, että aivan sama miten joustava sopimus on, kun pyynnit ovat törkeät.

Mazdassa on kaksi pakollista vuotta ja sen jälkeen on apinoitu tuota Autobassadonen kuukausi kerrallaan, sen tapauksessa neljään vuoteen saakka. Hyvä sopimus, jos sillä vaikka sen kaksi vuotta ajelisi, pääomakustannus olisi 19.92 senttiä/km. Ei hirveän paljon halvempi kuin Yarppa, kuitenkaan. Mutta, sen kohdalla velka lyhenee sellaista kyytiä, että muutaman tonnin saanee parin vuoden päästä myydessä enempi kuin on velkaa ja sitä kautta tuo pääomakustannus kohtuullistuu melkoisesti. Jos sinne asti eletään, niin katsotaan sitä sitten joskus. Mitä luultavimmin kuitenkin jatketaan matkaa kahden vuoden jälkeen edelleen. Ellei sitten markkinatilanne muutu niin, että tulee jotain aivan järkyttävän kovia "diilejä" tarjolle.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Joo ei ole viime kesän jälkeen näkynyt yhtään järkevän oloista tarjousta. Tuo Astma sattui sopivaan saumaan järkevällä kampanjahinnalla.

Renault oli nyt julkaissut omat liisarihinnat Renault 5 E-Techille. Se on tosin vähintään 3v diili. Mutta täytyy kesällä käydä koeajolla silti, kunhan paikallinen saa sellaisen tarjolle.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eilen katselin Autobassadonen valikoiman läpi. Auto Vuodeksi-hinnat ovat todella kovat, siellä ei ole yhtään mitään ja monessa luki "sopimusaika vähintään 36kk", eli käsitys vuodesta on venynyt aika reilusti. "Melkein Uusi" eli 24kk sopimus on sellainen mistä löytyi jotain. Hinnat ovat kovat ja siellä on esim 60 tkm ajettuja 4v ikäisiä autoja samoilla spekseillä kuin upouudet pari vuotta sitten... Samaten ei ole yhtään katsottu sitä, että minkä ikäinen tai kuinka paljon ajettu on saman merkin ja mallin yksilö, kunhan on lätkäisty se sama 499e jokaiseen. Mulla oli aikoinaan tehdasuusi Hyundai Kona Electric 64 kilon akulla, 395e/kk. Nyt saa maksaa 499e/kk esim. kolmen vuoden ikäisestä ja 50 tkm ajetusta. Mutta, saman verran maksaa myös vuoden ikäinen ja 15 tkm ajettu. Käytetty Kona pikkuisella 39 kilon akulla on 399e/kk. Öööö, ei.

Siellä on nimenomaan tolla 499e/kk hinnalla muutamia mielenkiintoisia malleja, kuten vaikkapa Alfa Romeo Tonale, sielläkin on sekaisin 130 ja 160-heppaisia samalla hinnalla, ne ovat järjestään vuoden ikäisiä ja vähän ajettuja, jopa alle 10 tkm ajettuja yksilöitä. Samaten löytyy isoa Citikkaa, Rellua ja DS:ää sillä 225-hepan koneella. Tekisi mieli ottaa yhteyttä tuttuun myyjään ja vinkata, että voisitte laittaa vähän ryhtiä tuohon hinnoitteluun, vai myyvätkö näinkin itse itsensä ? Jotenkin jää huolimaton ja välinpitämätön kuva koko touhusta, kun kuukausihinta on sama, vaikka autoilla on ikäeroa useita vuosia ja toisella on ajettu 4 x enemmän :facepalm_man:
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin