Pyöränlaakerin pultti (VW Golf)
Pyöränlaakerin pultti (VW Golf)
Ei liity Saabiin, mutta kun täällä kuitenkin tietoa on, niin kysytään. Eli vaihdoin 2013 malliseen Golfiin takajarrukilvet. Ne on niin mukavasti käsillä, että joutuu irrottamaan pyöränlaakerin pois edestä. Laakeri on kiinni yhdellä pultilla. Oikeastaan en ole ihan varma, onko tuo ns. venyvä pultti. Kiristysohje on 180Nm+180 astetta ja uuden laakerin mukana tulisi uusi pultti. Saako tuollaisen pultin nyt käyttää uudelleen, kun laakeria ei siis vaihdettu? Kierteet toimii hyvin ja kiristys sujui odotetulla tavalla, eli tuntui vaativan todella voimaa. Liittyykö venyvän pultin uudelleen käytön riski väärään kiristysmomenttiin, katkeamiseen kiristettäessä vai johonkin muuhun? Mitä sanoo tietäjät?
Re: Pyöränlaakerin pultti (VW Golf)
Ainakin sen DSL koneen sai rikki kun kasasi vanhalla pultilla niin suolisti itsensä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Pyöränlaakerin pultti (VW Golf)
Yleensä alustan ruuvit ohjeistetaan vaihtamaan uusiin. Jos ruuvi on ehjä, en näe mitään estettä käyttää sitä uudelleen, mikäli kiristys tehdään oikein. Puhtaat kierteet ja muutama tippa sopivaa ruuvilukitetta, joka toimii kiristyksessä voiteluna, niin ei juurikaan poiketa uudesta osasta. Ruuvi on mitoitettu siten, että myötörajaa ei ylitetä, eli pysyvää muodonmuutosta ruuvin ei tule.
Re: Pyöränlaakerin pultti (VW Golf)
Tämän suuntaista ohjetta sain eilen myös korjaamolta. Moottorin osalta kannenpultit on vaikeampia, kun siellä lämmönvaihtelut on suuria. Noita Volkkarien jarrukilpiä on varmaan vaihdettu paljon, ainakin noiden kunto oli surkea. Veikkaan, että vanhalla pultilla hyvinkin usein mennään. Ko. pultin venyvyydestäkin on vähän kahta tietoa. Momentti on joka tapauksessa iso.Scraab kirjoitti: ↑Pe Huhti 25, 2025 11:51Yleensä alustan ruuvit ohjeistetaan vaihtamaan uusiin. Jos ruuvi on ehjä, en näe mitään estettä käyttää sitä uudelleen, mikäli kiristys tehdään oikein. Puhtaat kierteet ja muutama tippa sopivaa ruuvilukitetta, joka toimii kiristyksessä voiteluna, niin ei juurikaan poiketa uudesta osasta. Ruuvi on mitoitettu siten, että myötörajaa ei ylitetä, eli pysyvää muodonmuutosta ruuvin ei tule.
Re: Pyöränlaakerin pultti (VW Golf)
Venyvän ruuvin tunnistaa yleensä rakenteesta, sen uuman läpimitta on selvästi kierteen sisähalkaisijaa pienempi. Näin venymä ja väsymislujuus ovat määriteltävissä.