Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Niin, se kitkalukon ääntäminen voi johtua vääränlaisen öljyn palamisesta tms. lasittumis ilmiöstä kitkapinnassa. Siksi ehkä tilannetta on saatu korjattua oikealla öljyllä. Itse olen törmännyt joskus traktorin nariseviin öljykylpyjarruihin.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kitkalukon öljyn lisäaineistus on vissiin yleensä liukastavaa, eli vähentää lukon tarttumista. Jos siellä jostain syystä on perusperäöljyt, niin lukko tarrailee vähän liiankin helpolla ja liikaakin kiinni ja se voi aiheuttaa sekä jännitä ääniä, ylimääräistä perälämpöä että mielenkiintoista ajotuntumaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tästä nimenomaan on kysymys, tuohonkin tarjotaan aina ensiksi sitä perusöljyä ja sitten vasta lisäaineistettua. Ja nimenomaan sitä laillista LSD:tä tuo tarvitsee, sen selvitin jo edellisen yksilön kohdalla. Kun lisäaineistusta ei ole tai se ei pelaa, niin alkaa kitkapakka tarttuilemaan ja siitä aiheutuu jännää ja yhden kuvauksen perusteella täsmälleen samoilla oireilla kuin tässä.
Sinänsä luokitus on helppo, eli GL-5 hypoidiöljyä LS-lisäaineistuksella (mineraali), viskositeetti 80W-90. Se mikä on "hauskaa", niin jos haet Toyotan orkkisöljyjä, tarjoaa interwebbi viskositeetiksi 85W-90, vaikka esim. ohjekirjan mukaan on 80-90. Ohjekirjan muuten takavarikoin tähän Afrikkaan menneestä edeltäjästään, kun tästä oli hävinnyt.
Tuleepa nyt tsekattua, miltä näyttää vanha öljy, miltä näyttää magneetti ja auttaako uusi öljy mitään. Jos ei auta, on tuo ruksittu pois ja etsitään mekaanista vikaa, esim. siitä kardaanin tukilaakerista.
Sinänsä luokitus on helppo, eli GL-5 hypoidiöljyä LS-lisäaineistuksella (mineraali), viskositeetti 80W-90. Se mikä on "hauskaa", niin jos haet Toyotan orkkisöljyjä, tarjoaa interwebbi viskositeetiksi 85W-90, vaikka esim. ohjekirjan mukaan on 80-90. Ohjekirjan muuten takavarikoin tähän Afrikkaan menneestä edeltäjästään, kun tästä oli hävinnyt.
Tuleepa nyt tsekattua, miltä näyttää vanha öljy, miltä näyttää magneetti ja auttaako uusi öljy mitään. Jos ei auta, on tuo ruksittu pois ja etsitään mekaanista vikaa, esim. siitä kardaanin tukilaakerista.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Raukat Afrikassa ei nyt tiedä miten Hiacea käyttää ja huoltaa, kun ei ole ohjeita auton mukana 

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kyllä se vähän kirpaasi lähisiirtoa tehdessä, mutta olen kuullut, että ovat aika näppäriä poikia ilman ohjekirjojakin.
Marmoritiski oli tänään auki klo 10-14, mutta eihän siellä ollut muuta kuin kaksi automyyjää, joten jäi Toyota-öljyt hakematta. Hainpa sitten speksien mukaista Commaa.

Tarra oli vielä jäljellä joka kertoi, että tämän auton käyttämä huume on LSD.

Toyotan idiootti-insinöörit olivat keksineet laittaa torxit perään ! Arvatkaapa vaan oliko mulla tarvittavaa avainta. No ei ollut.

Vaan naapurillapa oli, joten lainasin torxia ja siihen sopivaa hylsyä, jota pääsi puolen tuuman räikällä vääntämään. T55 joka oli naapurilla olleen sarjan isoin. Tuossa kuvassa jo vähän öljyä tippuu, ilmausproppu aukesi helposti, mutta tämän tyhjennyspropun kanssa joutui ähräämään, liuotin ensin ympäristön weedeenelikympissä ja lämmitin sitten propun 300-asteiseksi, sen jälkeen puolen metrin jatkovarrella paukahti auki ilman, että meni torxi pyöreäksi.
Lekaharkolla sain sen verran nostoa Bahcolla, että sain pyörien alle harkkoa ja kakkosnelosta, hyvin mahtui tekemään.

Kävin pitkällä koeajolla, vedin isoa kovaa pitkin mutkateitä, vedättelin risteyksissä ja ajelin ympyrää vetoa vaihdellen isolla parkkipaikalla ristiin rastiin, ikkunat auki ja puhallin pois päältä. En saanut jurinaa aikaiseksi. Joko siellä oli väärät aineet ja korjaantui tällä, tai sitten vaan kuvittelin, tai sitten vika on jossain muualla eikä nyt ilmennyt. Kurkkasin vielä varuiksi perän koeajon jälkeen, oli käsin kosketeltavan kuuma ja kuiva. Ehkä tämä meni hyvin. Öljyt mitkä tulivat ulos eivät olleet vanhat, oikein kirkasta tavaraa ja magneetissa ei ollut yhtään mitään ylimääräistä.
Otin muutaman videon kylmäkäynnistyksestä ja kaasutteluista ym., pakoputken puolelta, laitan ne seuraavaan viestiin. Nyt kun sitten varta vasten kuvasin "savutusongelmaa", niin aika vaisut tulokset tuli. Tässä video auton sisältä tyhjäkäynnistä koeajon jälkeen, kun auto oli varmasti lämmin. Ei tuon paremmin voi vanha Hiace käydä ?
Marmoritiski oli tänään auki klo 10-14, mutta eihän siellä ollut muuta kuin kaksi automyyjää, joten jäi Toyota-öljyt hakematta. Hainpa sitten speksien mukaista Commaa.

Tarra oli vielä jäljellä joka kertoi, että tämän auton käyttämä huume on LSD.

Toyotan idiootti-insinöörit olivat keksineet laittaa torxit perään ! Arvatkaapa vaan oliko mulla tarvittavaa avainta. No ei ollut.

Vaan naapurillapa oli, joten lainasin torxia ja siihen sopivaa hylsyä, jota pääsi puolen tuuman räikällä vääntämään. T55 joka oli naapurilla olleen sarjan isoin. Tuossa kuvassa jo vähän öljyä tippuu, ilmausproppu aukesi helposti, mutta tämän tyhjennyspropun kanssa joutui ähräämään, liuotin ensin ympäristön weedeenelikympissä ja lämmitin sitten propun 300-asteiseksi, sen jälkeen puolen metrin jatkovarrella paukahti auki ilman, että meni torxi pyöreäksi.
Lekaharkolla sain sen verran nostoa Bahcolla, että sain pyörien alle harkkoa ja kakkosnelosta, hyvin mahtui tekemään.

Kävin pitkällä koeajolla, vedin isoa kovaa pitkin mutkateitä, vedättelin risteyksissä ja ajelin ympyrää vetoa vaihdellen isolla parkkipaikalla ristiin rastiin, ikkunat auki ja puhallin pois päältä. En saanut jurinaa aikaiseksi. Joko siellä oli väärät aineet ja korjaantui tällä, tai sitten vaan kuvittelin, tai sitten vika on jossain muualla eikä nyt ilmennyt. Kurkkasin vielä varuiksi perän koeajon jälkeen, oli käsin kosketeltavan kuuma ja kuiva. Ehkä tämä meni hyvin. Öljyt mitkä tulivat ulos eivät olleet vanhat, oikein kirkasta tavaraa ja magneetissa ei ollut yhtään mitään ylimääräistä.
Otin muutaman videon kylmäkäynnistyksestä ja kaasutteluista ym., pakoputken puolelta, laitan ne seuraavaan viestiin. Nyt kun sitten varta vasten kuvasin "savutusongelmaa", niin aika vaisut tulokset tuli. Tässä video auton sisältä tyhjäkäynnistä koeajon jälkeen, kun auto oli varmasti lämmin. Ei tuon paremmin voi vanha Hiace käydä ?
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Elikkäs tässä startti kahden vuorokauden paikallaan olon jälkeen. Tupsahdus tulee, mutta laantuu aika nopeasti. Linnut laulaa ja voikukatkaan eivät kuole.
Tässä autoa on siirretty 100m edellisen käynnistyksen jälkeen ja käynyt tyhjäkäyntiä n. viisi minuuttia. Kolme toistaan rivakampaa kaasutusta, viimeinen liki punarajaan. Pöllyttää jonnin verran.
Tämä käynnistys kaksi tuntia edellisen videon jälkeen, vähän taas näkyy kuin käynnistää, mutta kaasua antaessa ei niin paljon kuin edellisessä, jossa varmaan poltettiin ne mitä oli kertynyt.
En mä tiedä. Jos joku nyt sanoo mulle, että tuon ikäisen ja noin paljon ajetun dieselin pitääkin pöllyttää tuon verran ja että olet yliherkkä, niin se on ihan okei
Minusta tuo vaihtelee aika paljon, pahempaakin on nähty. En tiedä, onko kelillä vaikutusta, paljonko ja miten on edellisellä kerralla ajettu jne jne. * ittu kovaa ajoa vaan...
Tässä autoa on siirretty 100m edellisen käynnistyksen jälkeen ja käynyt tyhjäkäyntiä n. viisi minuuttia. Kolme toistaan rivakampaa kaasutusta, viimeinen liki punarajaan. Pöllyttää jonnin verran.
Tämä käynnistys kaksi tuntia edellisen videon jälkeen, vähän taas näkyy kuin käynnistää, mutta kaasua antaessa ei niin paljon kuin edellisessä, jossa varmaan poltettiin ne mitä oli kertynyt.
En mä tiedä. Jos joku nyt sanoo mulle, että tuon ikäisen ja noin paljon ajetun dieselin pitääkin pöllyttää tuon verran ja että olet yliherkkä, niin se on ihan okei

Minusta tuo vaihtelee aika paljon, pahempaakin on nähty. En tiedä, onko kelillä vaikutusta, paljonko ja miten on edellisellä kerralla ajettu jne jne. * ittu kovaa ajoa vaan...
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Hyvä se on jos öljyllä korjaantu. Halpaa remonttia kerranki.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Tuntuisi järkevältä, mutta silti mun ymmärtääkseni nimenomaan ei. Silloinhan perusöljy ei aiheuttaisi juuri muita harmeja kuin sen että lukko ei tarraa, mutta toistepäin voi aiheuttaa ylitarrauksen haasteita. Mutta pirun vaikea tuosta meinaa olla varmaa faktaa löytää linkattavaksi*, jos löytyy niin kiinnostaa. Enkä toki sulje pois mahdollisuutta että aineita on molempiin suuntiin, mutta silloin geneerinen "LS" tai "Friction modifier" tuntuu vähän tymältä.
Toki oma otokseni on pieni - ainoa livenä kohtaamani tapaus (kaverin äidin Terrano) lämmitti takaperänsä 80-asteiseksi (mitattu IR-mittarilla murikan pinnasta) ihan vaan mutkatiellä kun oli perusperän öljyt sisällä, eikä sen ihan niin kuumana pitäisi käydä. Sekin parani kummasti, kun veti uuden öljynvaihdon oikeille litkuille.
*)Esim. AMSOililta löytyy "What does a limited-slip additive do" -teksti, mutta siinäkään ei kerrota teknistä toimintaa, vaan kerrotaan lähinnä että helpottaa kitkalevyjen toimintaa: https://blog.amsoil.com/what-does-a-lim ... ditive-do/
Toki oma otokseni on pieni - ainoa livenä kohtaamani tapaus (kaverin äidin Terrano) lämmitti takaperänsä 80-asteiseksi (mitattu IR-mittarilla murikan pinnasta) ihan vaan mutkatiellä kun oli perusperän öljyt sisällä, eikä sen ihan niin kuumana pitäisi käydä. Sekin parani kummasti, kun veti uuden öljynvaihdon oikeille litkuille.
*)Esim. AMSOililta löytyy "What does a limited-slip additive do" -teksti, mutta siinäkään ei kerrota teknistä toimintaa, vaan kerrotaan lähinnä että helpottaa kitkalevyjen toimintaa: https://blog.amsoil.com/what-does-a-lim ... ditive-do/
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kitkalukko on paljon vanhempi keksintö, kuin internet. Toisin sanoen, tietoa on muuallakin, kuin verkossa. Ainakin aikaisemmin myös kouluja käymällä oppi monenlaisia asioita. Tiedän myös opinahjoja, missä esimerkiksi Wikipediaan viittaaminen tuottaa harjoitustyössä, lopputöistä puhumattakaan, armotta ”hylsyn”; lähteiden tulee olla luotettavia.
Kitkalukoillekin on olemassa laskukaavoja, ja niistä näkee kitkakertoimen vaikutuksen lukon toimintaan. Toki ihan maalaisjärkikin antaa ymmärtää, että kitkan lisääminen auttaa tavoitteessa, kun halutaan lisää pitoa kitkalevyille
.
Marssikaahan kirjastoon kyselemään esimerkiksi Autoteknillistä käsikirjaa.
Kitkalukoillekin on olemassa laskukaavoja, ja niistä näkee kitkakertoimen vaikutuksen lukon toimintaan. Toki ihan maalaisjärkikin antaa ymmärtää, että kitkan lisääminen auttaa tavoitteessa, kun halutaan lisää pitoa kitkalevyille

Marssikaahan kirjastoon kyselemään esimerkiksi Autoteknillistä käsikirjaa.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kitkalukon iäkkyys suhteessa internetiin on ihan totta, mutta foorumille on paljon helpompi linkittää internetiä kuin kirjastoa. Toisaalta internetkin on sen verran vanha keksintö, että sieltäkin yleensä oikeaakin tietoa löytyy.
Mutta nyt kun tunnet tekniikan, niin kerro ihmeessä, miten kitkaa lisäävän aineen puutos aiheuttaa kitkalukkoon oireita, jotka viittaavat liialliseen tarrautumiseen? Minua ihan oikeasti kiinnostaa ja olen valmis oppimaan uutta, jopa jo ennenkö lähden hakemaan kirjastosta kirjaa (onko se se paksu perusosa vai onko voimasiirrolle joku omansa, jota en minuutissa 13 muun lisäksi löytänyt?).
Mutta nyt kun tunnet tekniikan, niin kerro ihmeessä, miten kitkaa lisäävän aineen puutos aiheuttaa kitkalukkoon oireita, jotka viittaavat liialliseen tarrautumiseen? Minua ihan oikeasti kiinnostaa ja olen valmis oppimaan uutta, jopa jo ennenkö lähden hakemaan kirjastosta kirjaa (onko se se paksu perusosa vai onko voimasiirrolle joku omansa, jota en minuutissa 13 muun lisäksi löytänyt?).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Lisäliukaste antaa jouhevamman käytöksen pienillä voimilla ja ehkäisee ääntelyä.
https://www.fueltechexperts.com/fi/FAQ/ ... -modifier/
https://www.fueltechexperts.com/fi/FAQ/ ... -modifier/
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Eilen oli muuten Helgalla nimipäivä. Hän juhlisti sitä normaaliin tapaansa. Totesimme myös, että parissa viikossa vehreys on saapunut täydellä voimallaan ja voimme virallisesti sanoa, että on kesä.


Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Onhan aineita molempiin suuntiin, öljyjen ”liukasteet” tunnetaan ainakin nimellä ”Friction reducer”, sellaista käytetty joskus hydrauliikkahommissa. Kitkalukko menettäisi sillä suurella todennäköisyydellä toimintakykynsä

Minulle tällaiset oireet ovat onneksi jääneet kokematta. Yleensä esimerkiksi väärä öljy päästää lukon luistamaan, mikä on melko loogista. En muista, mitä öljyä Nissan peräänsä pyysi. Auto oli minulla ”rakennusautona”, eikä saanut osakseen kovinkaan hyvää huolenpitoa. Hilux pyytää GL5, 80W-90 LS ja ensimmäisen huolsi merkkiliike, nykyinen on saanut Commaa. LS-öljyt ovat pääasiassa mineraaliöljyjä ja sellaisen käyttöä on edellytetty myös muissa eteen sattuneissa lukoissa LS-lisäaineenkin kanssa.
Jos lukko takertelee, syyksi voisi ajatella likaista öljyä, eli siihen on sekoittunut kitkamateriaalia tai muita kitkaa lisääviä epäpuhtauksia, jotka poistuvat ainakin osittain öljynvaihdossa. Kitkan puutteen en ymmärrä ilmenevän äänenä, ihan toimintaperiaatteen vuoksi. Lämpöä luistamiseta toki tulee, ainakin jos lukon esijännitys on jollain tasolla.
Lukoissa on myös eroja, puhutaan vääntösensitiivisistä ja nopeussensitiivisistä lukoista. Offroad hommissa on hyvä, kun vääntö siirtyy hallitusti pitävälle pyörälle ja kun taas taitetaan jossain Nordschleiffella mutkaan on terveydelle hyväksi, jos veto on juuri oikealla, kaarteen säteiden nopeuserolla tasan molemmilla pyörillä.
No, kehitys kehittyy ja elektroniikka ohjaa näitäkin päivä päivältä enemmän

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jos yleensä väärä öljy päästää lukon luistamaan, niin silloin se öljy varmaan on tosiaan ns. liian liukasta ja kaipaa lisää kitkaa.
Esmes se yllämainittu Terrano alkoi kuitenkin tökkimään ja lämmittämään nimenomaan silloin, kun kaveri siihen vahingossa tuuppasi avoperän öljyt ja rauhoittui, kun sinne vaihtoi LS-öljyt, eli tuskin oli likaisista öljyistä kyse, vääristä vain, Samalta kuulostaa vaikutus tämän ketjun Hiacessa, jossa tosin vanhan öljyn laadusta ja iästä ei tainnut olla varmuutta, eli siihen vanha ja likainen öljy diagnoosina sopisi mainiosti.
Kuten todettu, omat kokemukset on vähissä kun ylivarovaisena jääränä olen tupannut varmistamaan vehkeiden kaipaamat litkut etukäteen ja pistämään sitä pyydettyä - sillä tavalla lukkoperät(kin) ovat toimineet kuin ihmisen mieli.
En minäkään ymmärrä miksi kitkan puute ilmenisi rutisevana äänenä (ehkä vinkuvana tms saattaisikin, mutta tuskin kitkalukossa), sekin enempi tukee sitä että rutisevassa Hiacen perässä oli liikaa kitkaa, mutta se saattoi tosiaan olla myös likaisen öljyn tulosta.
Elektroniikaohjatuista Audin SportDiff vaikuttaa mielenkiintoiselta ja voi olla aika hieno ajaa vähän dynaamisempaa tykitystä.
Esmes se yllämainittu Terrano alkoi kuitenkin tökkimään ja lämmittämään nimenomaan silloin, kun kaveri siihen vahingossa tuuppasi avoperän öljyt ja rauhoittui, kun sinne vaihtoi LS-öljyt, eli tuskin oli likaisista öljyistä kyse, vääristä vain, Samalta kuulostaa vaikutus tämän ketjun Hiacessa, jossa tosin vanhan öljyn laadusta ja iästä ei tainnut olla varmuutta, eli siihen vanha ja likainen öljy diagnoosina sopisi mainiosti.
Kuten todettu, omat kokemukset on vähissä kun ylivarovaisena jääränä olen tupannut varmistamaan vehkeiden kaipaamat litkut etukäteen ja pistämään sitä pyydettyä - sillä tavalla lukkoperät(kin) ovat toimineet kuin ihmisen mieli.
En minäkään ymmärrä miksi kitkan puute ilmenisi rutisevana äänenä (ehkä vinkuvana tms saattaisikin, mutta tuskin kitkalukossa), sekin enempi tukee sitä että rutisevassa Hiacen perässä oli liikaa kitkaa, mutta se saattoi tosiaan olla myös likaisen öljyn tulosta.
Elektroniikaohjatuista Audin SportDiff vaikuttaa mielenkiintoiselta ja voi olla aika hieno ajaa vähän dynaamisempaa tykitystä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla