Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Wespa »

petrisa kirjoitti:
La Touko 03, 2025 16:19
Mikä ihmeen oivallus on tehdä neli/viisiovinen auto, jossa "ei ole takovissa kahvoja", kun onhan ne etuosissakin.
Alfa teki tämän oikein 156:sessa, muut ovat vain huonoja kopioita.

Kuva
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Millä tavalla Alfa teki oikein?
Mikä on siis tämän idea?

Jos olisi Alfa tyylikäs ja muutoin kiinnostava, niin en ostaisi tuota takaoven kahvan vuoksi. Pieni asia, mutta minulle se on ratkaiseva.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Stellantikset on kovin perinteisen näköisiä ja osa jopa tyylikkäitä omasta mielestä, eivöt silti luultavasti ole oma seuraava valinta.

Fordin Explorer ja Capri ovat myös melko tyylikkäitä, toki ritilämaskii ei oo.

Ja on tuo koeistumani urban cruiser ihan pirusti tyylikkäämpi kuin bz4x.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

petrisa kirjoitti:
La Touko 03, 2025 19:38

Jos olisi Alfa tyylikäs ja muutoin kiinnostava, niin en ostaisi tuota takaoven kahvan vuoksi. Pieni asia, mutta minulle se on ratkaiseva.
On kai se olevinaan linjakkaampi..
Sen mitä noita nyt nykiny niin ainut haitta minkä itse keksin niin pikkuväki ei pääse ite availee ovee ja onko se sit pelkästään huono juttu :D
On ne ainaki piruste paremmat käyttää kuin ne ponnahtavat tikut
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Todella tyly fiasko Suomen sähköautoista paljastui: Hylkäyksiä katsastuksissa sataa uskomatonta tahtia bensa-autoihin verrattuna – Yksi vika ylitse muiden
Uudehkoja sähköautoja hylätään katsastuksessa kolminkertaisesti enemmän kuin samanikäisiä polttiksia.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... b3a996b08b
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13457
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Taitaa pääsyyllinen tilastojen rumuuteen löytyä edellen yhdestä valmistajasta:

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/9b-20 ... usmaineen/

Viimevuonna yksityikäytössä olevista autoista katsastettiin niitä, joiden käyttöönotto oli 2020 tai aiemmin. Nettiautosta kun katsoo vuosimallin 2020 ja vanhempien sähköautojen määriä, niin n. 40 % näistä autoista on Tesloja. Tämä nyt ei ole tarkka tilastointitapa, mutta kun muistaa että muunmerkkisten suosituimmat sähkömallit (Eniyaq, Volkkarin ID:t, Ioniqit, EV6 jne) saatiin toimitukseen pääasiassa vasta 2021 tai myöhemmin, niin havainto tukee oletusta.

Tämähän ei tarkoita, etteikö muut valmistajat kärsisi samanlaisista laatuongelmista. Niitä autoja syynätään kuitenkin enemmän vasta tänä vuonna ja siitä saadaan tilastoa ensi vuonna.

Oma autoni meni toukokuussa katsastuksesta huomautuksitta läpi. Kyseinen katsastusukkeli ei aiemmin ollutkaan valemussea katsastanut, joten nostopaikkoja ja muita juttuja etsittiin hetki yhdessä. Kovin montaa Mach-e:tä ei ennen toukokuuta 2021 tainnut Suomeen päätyä, joten yksityiskäyttöisistä sähköponeista autoni oli ensimmäisiä katsastukseen päätyneitä. Eikä näitä laumoittain ole taksitolpillakaan näkynyt.

Eikä viime viikolla tehdyssä määräaikaishuollossakaan löytynyt kommentoitavaa muuta kuin että ensiasennusrenkaissa on pintaa enää 3,5 mm eli aletaan olla lähellä suositeltavaa uusimista. Autolla ajettu 60 tkm, joista oletettavasti noin puolet kesärenkailla, joten oman autoni kohdalla puheet sähköautojen tavasta syödä renkaita julman nopeasti eivät pidä paikkaansa. Alkuperäisissä talvirenkaissakin pintaa on edelleen vajaa 8 mm.

Niin ja se toinen legenda sähköautojen halvoista huolloista taas näyttää pitävän paikkaansa: 2v huoltoväli ilman kilometrirajaa ja tässä 4-vuotiaan huollossa kustannus oli 300 euroa marmoritiskillä. Kaksi vuotta sitten taisi olla muutaman kympin enemmän. Tän auton huoltokulut siis on luokkaa 150 euroa vuodessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Taitaa tämä valemusse olla aikalailla onnistunut sähkärimalli Fordilta 8)
387
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja 387 »

Voihan se olla myös käyttäjästä kiinni. Mitä olen lueskellut niin AZP nimimerkki kyllä pitää autoistaan todella hyvää huolta?
Hese
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13457
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Kiitos vain luottamuksesta, en nyt tiiä olenko käyttöauton suhteen mikään ihan ylipedantti, mutta toki kaikkeen pieneen on hyvä tarttua ennen kuin se muuttuu isoksi. Tän sähköponin kanssa ei kyllä ole tarvinnut huolta pitää sen enempää kuin pestä, täyttää pissapoikaa, tsekata rengaspaineita ja käyttää siellä marmorilla kahden vuoden välein tsekkaushuollossa. Tsekkaushuolloksi kutsun sitä, koska vaihdettavat osat huolloissa on olleet raitisilmasuodatin ja jarrunesteet. Marmoritiskin huoltoneuvojakin antoi huollosta hieman ekstra-alennusta alkuperäiseen sovittuun hintaan, koska hänellä on itsellään samanlainen auto ja sanoi että se sovittu hinta on ihan ylihintainen siihen nähden mitä huolto sisältää :mrgreen:

Eli siis reilun kahden vuoden aikana en ole autoon tehnyt oikeastaan mitään, mutta se nyt lienee luonnollista takuunalaisessa, nyt nelivuotiaassa autossa. Takuukorjauksessa tämä kävi kerran, kun seisontajarrun johto takapyörän vierestä oli mennyt huonoksi ja alkoi antaa vikakoodia, tämä on tyyppivika. Lisäksi auto on käynyt erikseen softapäivityksessä jossa selviteltiin ajotietokoneen outoa käytöstä, mutta ei se sillä korjautunut. Outous on niinkin paha vaiva kuin että "tämä matka" näytössä ei kilometrit satunnaisesti nollaudu kun auton sammuttaa ja käynnistää, kulutus ja aika sen sijaan nollautuu kuten kuuluu. Ei siis oikeasti haittaa auton käyttöä, onpahan vain joku bugi jossain, ja suurin osa auton käyttäjistä ei edes tuota huomaisi.

Jos vertaa sen 3,5 vuotta mulla viihtynyttä Töpselikärsää tähän, niin Mitsu saa silleen paremman arvosanan, että edes tuota yhtä takuukorjausta vastaavaa vikaa ei siinä ollut. Ainoa ilmennyt vika oli yli 8-vuotiaan 12 voltin akun hyytyminen, ja siitä nyt ei kai voi autolle sapiskaa antaa. Ja autohan on edelleen perheessä, eli äidilläni ollut nyt reilu kaksi vuotta. Koiranluut siihen oli vaihdettu viime syksyn katsastukseen, ei muuta. Kilsoja autossa on varmaan luokkaa 180 tkm ja ikää 11 vuotta, itselläni kertyi Mitsun mittariin väli 126-152 tkm.

Mutta jos miettii sitä onko valemusse onnistunut auto, niin voin mä ehkä niin sanoa, myös laadultaan ok kun vertaa siihen miten paljon kuulee ongelmista tiettyjen kilpailijoiden vastaavissa sähköautoissa. Vaikea niistä on tilastoja koostaa kun efektihän on sama kuin saappifoorumilla: harvemmin kukaan on netissä kertomassa miten hyvin auto toimii, kaikki jutut kertoo aina ongelmista. On tuolla Facebookissa muutama ongelmallinenkin Mach-e tullut vastaan, "hinurilla viidettä kertaa" jnpp. eli ei nämä kaikki ihan huolettomia ole olleet. 12 voltin akun hyytymisiä on jonkin verran, mutta ei niin paljon kuin monissa aasialaismerkeissä tuntuu olevan.

Alustan osia en muista kuulleeni kenenkään joutuneen vaihtamaan kovin pienillä kilsoilla, ja vähänhän näitä on vielä reilusti yli 100 tkm tuupattuina näkynyt. En tiedä auttaako se alustan kestävyyteen, että auto on jenkkisuunnittelua; siellä on kuitenkin totuttu suunnittelemaan isoja ja painavia autoja. Jollekin Volkkarille tai Hyundaille on hieman eksoottisempaa mitoittaa alustan osia yli 2000 kilon omapainoiselle autolle, vaikka onhan niilläkin isoja katumaastureita mallistossa ollut jo aikaisemmin.

Muutenkin olen autoon ollut hyvin tyytyväinen, valemussessa on sen verta persoonaa ja sisustassa mukaluksusta, että vaihto johonkin ID-neloseen, Enyaqiin tai vaikka Capriin tuntuisi olevan vähän plaah. Suuri osa tämän luokan sähköautoista tuntuu siis sähköponia tylsemmiltä, mutta Pösön uusi e-5008 vois olla kivan persoonallinen ja tilava laitos seuraavaksi autoksi. Ja viimeksi lueskelin Smart #5:sta, joka oli pitkään aikaan ensimmäinen auto joka lehtijutun perusteella aiheutti minkäänlaista autonvaihtokuumetta. Eikä vähiten siksi että hinta vs. ominaisuudet näytti aika hyvältä, Brabus-version hinta alle 60 t€, mutta sillä saa persoonallisen näköisen tilavan nelivedon melkein 650 hv tehoilla ja vetokykykin 1600 kg.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3364
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Johtotähdeltä olisi tulossa täyssähköinen CLA 85 kWh akulla juurikin alle tuon maagisen 50 k€ rajan. Toki pakolliset varusteet hilaa hintaa varmaan sinne 55 k€ pintaan. Ruoska on vuodenvaihteessa katkolla ja tässä on oikeasti ruvennut miettimään, että pitääkö ruveta kasvattamaan mersumiehen räkäjarrua (vatsa löytyy jo :lol: ). Pointtina se, että -25 mallin Inkku, jossa suurinpiirtein olisi ne parannukset, mitä olisi jo tähän nykyiseen toivonut, menee päälle kuudenkympin jo ihan lähtökohtaisesti. Toki Polestar 2 kummittelee edelleen takaraivossa, mutta hinnaltaan pyöritään Marsun kanssa samassa ja ruoskien liisareiden jälleenmyyntiarvot sun muut lainalaisuudet huomioon ottaen Marsun liisausvuokra saattaisi olla Polestariin verrattuna hyvinkin kilpailukykyinen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Olen ajanut jonkin verran Mersun CLA 250e Shooting Brake AMG ladattavalla hybridillä, tämän vuoden mallilla. Tosi jämäkkä ja mukava ajettava, joten luulis uudesta mallista tulevan vieläkin parempi.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja anv »

Mutta, se mersun akkutakuu...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Kyseinen auto vaihdetaan kolmen vuoden jälkeen, joten jatkettu uuden auton takuu pitäisi toimia, jos on jotain häikkää.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tätä odotellaan mielenkiinnolla,näille kelpaa varmaan polo vaihdossa.. :P
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/f ... 3c96d55f54
Mutta SAAB jää talouteen kumminkin, on ainakin yksi varma kulkine pitemmille matkoille.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jossei olis Corsa haitoilla niin vitos rellu ois kyl kova :mrgreen:
Imgurista ei näköjää enää saa kännyllä JPG linkkii :cry:
Kuva
Toisin kuin orkkis niin tämä on aika jämäkkä ajettava muttei kumminkaan pintakova.
Mukava penkki
Ehkä vähä äänekkäämpi kuin Corsa, tosin tuossa 195/xx-18 renkaat ja moni kalliimpiki sähkis on rengasääniltään meluisampi kuin Corsa..
Etupenkillä ihan hyvät tilat ja kyllä taakse ainaki omil säädöil vielä mahtui :mrgreen:
Sisustassa pehmeitä materiaaleja toisin kuin yleensä tässä hintaluokassa.
Kontti vähä pienempi kuin corsassa mutta tässä pohjan alla vielä tilaa.
Paljon vielä nappeja kojelaudassa.
Vähä pitäis olla Corsaa tehokkaampi muttei persdynolla pysty varmistaa ja oli se tehokkaampi 150heppane.

Ja on kyllä makean näköinen livenä, tuo metallihohtovihreäkin on hieno.

Volvon EX90 olis päässyt kans testaamaan mut relluun oli niin pal jonoo etten jaksanut sitä sitten enää käydä koittaa :lol:

Edit. Sisäkuva

Kuva
edit2. linkit korjattu by aero
Viimeksi muokannut tetammi, La Kesä 14, 2025 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin