Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyl aina vähä hymyilyttää ku tää mainos tulee radiosta tai näkyy :mrgreen: "Kaikkien aikojen paras sukupolvi" :lol:
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

^^Täytyy muistaa, että Toyotassa monesti ostetaan koko paketti, eli auto ja palvelu sisältäen myynti- ja jälkimarkkinointiorganisaation ja takuuosaston. En ihmettele ollenkaan, etteikö Toyota-liikkeistä mene samaa autoa eri keulamerkillä enemmän kuin vaikkapa Opel- tai Sitikka-liikkeistä.

Krooninen autokuume on kyllä hirveä asia. Honda on nyt katalysaattorikorjauksen jälkeen toiminut paremmin, mutta mieli tekisi vaihtaa Toyota/Lexus-automaattiin. Mutta niin kuin ketjun isäntä on todennut niin markkinoilla tuntuu olevan pelkkää ylihintaista "roskaa". En missään tilanteessa suostu maksamaan esim. jostain 15 vuotta vanhasta ja 350tkm ajetusta Multidrive-Avensiksesta 7000€. Noita Aveja tuntuu olevan myynnissä askivikaisena aina tasaisin väliajoin, joten selkeästi kyseessä ei ole maailman vahvin automaattiaski.

Sinänsä Toyotaa enemmän kiinnostaisi Lexus, joko IS250 tai GS450h. Mäntsälässä on ollut aika pitkään myynnissä tällainen tuonti-Lexus: https://www.nettiauto.com/lexus/gs/14641419

Hyvät varusteet ja huoltohistoriaa mainittu, joten liekö auton korissa ruostetta enemmän kuin kuvissa näkyy (oikea takalokari paikattu rujosti ja voi olla hitsausta vailla), kun ei ole mennyt kaupaksi?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Numba
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Numba »

^^Ompa irvokas mainos, meinasin tukehtua puuroon.
"Pakettiauto sanotaan suomeksi Transporter." 8O Trasitmies vois olla erimieltä (tai IC1970).
Sitä on jo näköjään aika vanha, kun minä olen ymmärtänyt pakettiauton synonyymiksi transitin tai oikeammin ransitin. Onkohan tuo mainosidea syntynyt härskisti (nostetaan kissa pöydälle) Transit yhteistyöstä?

Mitäs näitä muita onkaan?
Caterpillar - katepillari eiku puskutraktori
Philipshave - parranajokone
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Meidän pihaan ei tule yhtään Tojotaa, Kiiaa tmv. Moni varmaan pahoitti mielensä, mutta tuo on minun näkemys. Muut voivat olla eri mieltä ja varmaan ovatkin, mutta niin saa ollakin.

Olen sen varmaan ennenkin täällä todennut, että näiden edellä mainittujen merkkien ajo-ominaisuudet ovat kamalat. Yhdessä edellisessä työpaikassa oli pari pikkubussia, Tranporter ja Hiace. Uusia autoja toki molemmat. Kummallakin tuli ajettua. Oli se Hiace aivan kamala ajettava. Yli 80 km/h ei mieli tehnyt ajaa maantiellä. Niin huterat oli ominaisuudet. Tuli mieleen ex -75 Corolla, samalla tasolla oltiin. Sitten taas Transporterilla olisi ajanut vaikka kuinka kovaa ja se kulki kuin juna.

Perhetutulle olin mukana ostamassa käytettyä autoa ja luotettavuus oli etusijalla. Vaihtoehtoina ei oikein hänelle ollut muu kuin Tojota ja riittävän tilava farmari. Avensis sieltä sitten valikoitui. Eipä kyllä ajo-ominaisuuksissa ole hurraamista, vaikka melko uudehko auto oli ja vähän ajettu. Vastapuolena on ollut täydellinen toimivuus ja luotettavuus jo monta vuotta.

Nykyisessä työpaikassa meillä on käytössä jo elinkaarensa loppupuolella oleva Transit pikkubussi, tai paremminkin se on Tourneo. Vähän karu vehje se on, mutta ok ajaa ja yllättävän toimintavarma. Tämä "Transit" taitaa lähteä kiertoon syksyllä ja tilalle tulee uusi pikkubussi. Oletettavasti vähän käytettynä. Olen sanonut pomolle, että ei sitten missään nimessä mitään Hiacea, vaan Transporter.

Työpaikan toisella osastolla on henkilöautona Ford Fiesta. Tällä olen ajannut useitakin reissuja, kun pikkubussille/pakulle ei ole tarvetta. Tämä Fiesta on 3-pyttyinen litranen turbo. Yllättävän hyvä ajaa ja kyllä siinä tuohon autoon on ihan riittävästi tehoa ja vääntöä käytännön ajoon. Huonoissa talviolosuhteissa sitten alkaa ajo-ominaisuudet heiketä radikaalisti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mitäs näitä muita onkaan?
Caterpillar - katepillari eiku puskutraktori
Philipshave - parranajokone
Ballograf = Mustekynä
ABA = klemmari/letkukiristin
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mut proacella ei oo mitään yhteistä hiasen kanssa niin voihan sen koeajaa :wink:

Mut on se tosi kuten tuossa aiemmin mainittiin niin monesti ne tutut myyjät ja huoltohenkilöt on oleellisempia kuin että minkä tekniikka maskin takaa löytyy..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4046
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tavallaan tämä on helppoa, kun kaiken kiinnostavan kohdalla hinnat karkaavat poskettomiin korkeuksiin tai pyynnit ovat niin pöyristyttävät lähtöjään, ettei jaksa edes ottaa yhteyksiä. Vaan mikäs tässä, ajelen liisarilla kaikki ajoni ja silloin kun se on pojan käytössä, Hiacella. Kuten nyt vaikkapa tänään ja eilen.

Tavoite on joku talvikelpoisempi sen tilalle hommata ennen about marraskuuta, mutta väkisin en osta mitään. Ajattelin nyt ihan piruuttaan haarukoida pakumarkkinat erittäin tiheällä kammalla, että eikö tosiaan alle 10000 euron löydy mitään järkevää. Jos neliveto-Hiacen haluan, joudun kaivamaan kuvetta niin paljon enemmän että ollaan taas siinä pisteessä, etten suostu maksamaan 20 tonnia 15 vuotta vanhasta Haisusta.

Siellä jossain ylempänä taas parjattiin Hiacen ajo-ominaisuuksia tai niiden puutetta. Kyllä se vaan on niin, että Hiacella ajaa todelliset rattimiehet, kermaperseet voi ajaa polkupyörällä :lol:

Cona siellä tuskaili kroonisen autokuumeen kanssa, on tosiaan nuo Avensiksen multidrivet hinnoissaan, se laatikko kyllä yleensä kestää yli 300 tkm, mutta saattaapi porsia joskus sen jälkeen. Pahempi minusta noissa on sähköisen käsijarrun ja Valvematic-laitteen rikkoutumiset, joita alkaa tulla siellä 250 tkm korvilla, kumpikin nelinumeroinen homma. Se on suht ikävä combo, kun sattuu nuo kaikki porsimaan, kun on sitä ennen maksanut Toyota-preemion vanhasta ruoskasta. Sen takia olenkin pudottanut omista hauista Avensiksen pois kokonaan. Paitsi jos löytyy helmi 1.6 tai 2.0 vuosimallia 1998-2000, eli aivan ensimmäistä inkarnaatiota, Carinakin käy välillä 1992-1997.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

IC1970 kirjoitti:
To Kesä 05, 2025 18:30
Siellä jossain ylempänä taas parjattiin Hiacen ajo-ominaisuuksia tai niiden puutetta. Kyllä se vaan on niin, että Hiacella ajaa todelliset rattimiehet, kermaperseet voi ajaa polkupyörällä :lol:
Tuota samaa ovat jotkut myös sanoneet automaattivaihteistosta, että todelliset rattimiehet ajaa manuaalilla, niin saa itse hämmentää keppiä.
Siinä on myös toinen asia mistä en halua luopua, ajo-ominaisuuksien lisäksi, nimittäin automaattivaihteisto.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4046
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Joo, kukin ajaa sillä millä ajaa, mieltymyksien, lompakon, tai ihan minkä vaan mukaan. Minulla ei ole mitään ongelmaa Hiacen ajo-ominaisuuksien kanssa, nelivetona mainio kautta linjan ja takavedolla pärjää talvellakin, kun vähän varustautuu ja on enempi ajatus mukana ajellessa. Sen myönnän auliisti, ettei takavetona ole todellakaan mikään perusjantterin auto, joka vaan hyppää rattiin ja lähtee suhaamaan, vaatii enemmän osaamista, mielellään takavetokokemusta ja aivoja ei voi laittaa narikkaan startatessa.

Itse ajelin todella pitkään manuaaleilla, mutta iän karttuessa on mieltymys kääntynyt enemmän automaatin suuntaan, ajamisen helppous siinä viehättää. Toisaalta, silloin tällöin on kiva ihan itse kepittää. Nyt kun omassa pihassa on vain automaatteja on tullut välillä mieleen ajatus, että ehkäpä se "ylimääräinen" auto voisi olla myös manuaali, esim. sen neliveto-Hiacen muodossa. Ei minusta "manuaalimies" ole vielä aivan täysin kaikonnut, vaikka koko ajan kauemmas käveleekin ja taakseen katsoo välillä vilkuttaen.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Jotkut ovat sillätavalla jyrkkiä, että joku argumentti on aina ehdoton, ehkä jopa toteutustavasta riippumatta. Jotkut haluaa välttämättä etuvedon, joku takavedon ja joku nelivedon (eikä kuitenkaan välitä että onko siellä haldex, actimax, torsen, kruunupyörä, viskolukko, viskokytkin vai jokumuumikä)̣. Jotkut haluaa välttämättä manuaalin, joku automaatin (eikä välitä siitä että onko siellä momentinmuunninaski, kaksoiskytkinaski, yksikytkinrobotti vai mikä). Olen kuullut argumentin että on ihan tyhmää että muita korimalleja kuin farmaria edes valmistetaan, toisaalta paljon on myös jengiä joka ei farmaria halua. Jotkut haluavat ajotuntuman irroittavan kuskin kokonaan tiestä, kun taas toiset haluavat alustalta ja renkailta äärimmäistä tarkkuutta. Jotkut haluavat ehdottomasti polttaa dieseliä, toiset bensaa, kolmannet pääosin etanolia ja neljännet elektroneja.

Sinänsä ihan hyväksyttäviä ja ymmärrettäviä lähestysmitapoja, mutta tietyllä tapaa myös kapeita näkökulmia. Eri argumenttien takana on erilaisia teknologioita, jotka toimivat eri tavalla ja johtavat tarkemmin katsottuna erilaiseen lopputulokseen. Vanha Haldex -neliveto viivyttelee ennen sekundäärisen akselin kytkemistä, mutta toisaalta torsen voi vuotaa kaiken voiman yhdestä kulmasta ulos ja jää jumiin jos yksi pyörä tipahtaa ojan puolelle. Moni farmari on lopulta tavaratiloiltaan pienempi kuin esim 9000CS. Useat kaksoiskytkinautomaatit ovat varsin jyrkkiä kytkimen suhteen, mutta eivät luistele turhaan, kun taas jotkut momentinmuuninaskit ei meinaa millään lukita turbiinia (vaikka voisivat) ja silti jotkut niistä unohtavat vaihtaa vaihdetta silloin kun aihetta olisi.

Loppuviimeeksi kyse on kuitenkin autosta kokonaisuutena ja sen sopivuudesta käyttäjälleen, eikä yhtä oikeaa vastausta ole. Joku auto on luonteeltaan sellainen, että siihen sopii manuaali, toinen sellainen, että siihen sopii paljolti luisteleva momentinmuuninautomaatti. Joku auto on omimmillaan takavetona, toinen etuvetona. Johonkin autoon sopii bensakoneen luonne ylärekistereineen, toiseen murhaavan alaväännön toteutuksen diesel. Johonkin on sopivia vaihtoehtoja jonkun argumentin molemmilta reunoilta - saa sekä hyvän manuaalin että hyvän automaatin, tahi laakeen vääntökäyrän dieselin ja ylärekisterillisen bensan. Sedanin, coupen tai farmarin. Näissä jää käyttäjän harteille, mikä versio sopii parhaiten omaan käyttötarkoitukseensa, vai pitääkö sittenkin katsoa toista mallia. Jos ei rajoita itseään yhden argumentin osalta, näkee maailman avoimemmin silmin, vaikka lopulta aina päätyisi samaan valintaan. Jos vaihtoehtoa ei harkitse eikä kokeile, on vaikea tietää kuinka vahvalla pohjalla se valinta onkaan. Vaihtoehto voi olla mielekäs kokemus ja harkittava jolloin voi olla tyytyväinen että tuli tutustuttua. Se voi myös olla vahva pettymys, joka taas antaa vahvistusta ja entistä paremman mielen siitä omasta valinnasta.

Omasta elämästä esimerkkiä, mitä tarkoitan: olisi kauheata ajatella omaa Ferraria automaattina tai nelivetona - ehei, siihen sopii, kuuluu ja osuu takavetomanuaali -voimalinja kuin nenä päähän. Alfa on just hyvä nelivetona vaikka Actimax olisi parempi kuin torsen - periaatteessa automaattikin menisi, mutta tuohon tarjolla ollut AW:n 6-lovinen kroonisesti dementiainen luistosalkku ei vaan osu omaan jalkaan ei sitten millään.
Toisaalta, olen tässä vähän himoinnut taas avoa käyttöautoksi - esim X150 -korista XK-Jaguaria, joka olisi automaattisesti automaatti - siihen asennetti ZF:n 6HP sopii konfiguraatioltaan loistavasti auton luonteeseen. Yhtenä mahdollisuutena Mazda MX-5, ehdottomasti manuaali - nuo molemmat takavetoja. Kolmantena vaihtoehtona BMW F23 -korinen 200-sarjalainen, ehdottomasti neliveto mutta siitä menisi kumpi vaan vaihteisto. Houkuttavien listalla on myös mm. Saab 9-3 2008-> joko 4- tai 6-sylinterisenä bensaturbona, ehdottomasti manuaalina ja sehän on etuveto. Kävinpä kokeilemassa myös MG Cybersterin sähköisenä nelivetona - jos tähän päätyisin, valintani olisi pikkuakkuinen takaveto (jota ei Suomesta saa).

Etenkään eri ihmisten kesken ei ole yhtä oikeaa ratkaisua, on erilaisia vaihtoehtoja ja kokonaisuuksia, joista lopulta valinnan tekee. Tärkeätä on tehdä valinta itse ja olla siihen tyytyväinen ja siinä auttaa vaihtoehtojen vertailu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4046
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tekisi mieli sanoa "Amen". Ja sanoinkin. Tai kirjoitin. Hyvää Ajatusten Tonavaa aerolta !

Jatkanpa siis pohdintoja. Onko kellään, omaa tai työnantajan, kaverin tms. kautta kokemusta Ford Transit Customeista ?

Havaitsin, että 2.2 TDCI-konetta eri versioissaan on saatavissa aina vuoteen 2015 saakka ja siinä ei ole adblueta. Vuonna 2016 tuli markkinoille 2-litrainen versio tuolla tuomiopäivän keksinnöllä. Neliveto ei ole minulle mikään pakko, etuveto riittää hyvin. Työn puolesta ajelin 15 vuoden aikana etuvetopakulla puolen miljoonan ja miljoonan kilometrin välillä kelissä kuin kelissä, ympäri vuoden ja aina päästiin perille. Tai no, kerran upottiin akseleita myöten kelirikkopeltoon ja tarvittiin hinuria, mutta se ei kenties ollut auton syy :D

Jos oikeasti haluan päivittää Hiacen selkeästi uudempaan, mutta pienellä ranskalaiskoneella (1.6) varustetut autot eivät tule kyseeseen ja adblue on ehdoton ei, niin vähiin käyvät vaihtoehdot. Markkinat on saastutettu noilla pikkukoneilla, samat motit kiertää Toyotassa, Fiatissa, Renaultissa, Citroenissa, Peugeotissa, Opelissa, Mercedeksessä ja missähän vielä. Hyh hyh.

Olen kaverin kautta saanut aika hyvin tietoa noista vehkeistä ja en aio niihin sekaantua, moni on ostanut kaksi autoa kerralla, eli sen ensimmäisen ja viimeisen Proacen ym. Sähköt sekaisin, adblue-vaivaa jatkuvasti, hihnat poikkeaa ym., lista on loputon.

Kartoitan siis tässä eri merkeistä ja malleista noita tarjolla olevia koneita ja yritän jonkinlaista listaa laatia, mihin vuosimalleihin asti ja mitä on saatavissa miltäkin. Sen verran olen rekisteröinyt vuosien varrella tuosta Ford Transit Customista, että pitäisi olla erinomainen ajettava pakuksi. Täytyy nyt selvittää, että millaisilla kilometreillä on odotettavissa mitäkin ja millainen tuo kone on konstruktiona oikeasti.

Esim. tämmöinen -> https://www.nettiauto.com/ford/transit-custom/15068464

Samalla hintapyynnöllä on tarjolla 7v vanhempi, 100 tkm enemmän ajettu neliveto-Hiace, jossa kuskin penkki paikattu jesarilla ja ruostetta ym. klommoa ihan joka puolella. Hiacejen hinnat ovat kyllä tällä hetkellä ehkä räikeimmin pörhöllään, mitä koskaan. Kertonee omaa kieltään autojen tarvitsijoiden adblue ym. epätoivosta.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

IC1970 kirjoitti:
Pe Kesä 06, 2025 16:59


Jatkanpa siis pohdintoja. Onko kellään, omaa tai työnantajan, kaverin tms. kautta kokemusta Ford Transit Customeista ?

On, 138 tkm olen nyt ajanut 4 vuoteen lukkoliikkeen customilla. Sain sen uutena (-21) liisingin kautta töiautoksi ja huomioin seuraavaa

-Kiva ajaa maantiellä, kulkee väkevästi
-Ei käänny yhtään, korkeintaan kaartaa ja vaatii lentokentän uukkariin
-Jaksaa vedellä traileriakin
-Kulungi manuaalilla 7~
-Pienempi tankki kuin vanhemmissa, ei pääse 1000km tankkaamatta vaan jää n 800 km
-Hytti pienehkö kuten aina, kolmelle ei onnaa mutta kaksi menee
-Äänekäs
-Syö eturenkaita epänormaalin paljon, tarkistutin kulmat melko uutena mutta wetteri tuumas että pitkää kaasua vain. Ilmeisesti näissä on jokin apurungon joustojuttu mikä sen tekee.
-Tavaratila vittumaisen mallinen kun kapenee yläspäin, uskokaa tai älkää
-40 tkm öljynvaihtoväli, useammin eivät suostu vaihtamaan mutta en koskaan ikinä ajaisi niin pitkään omalla. Syö tikullisen muutaman kerran vaihtovälillä ja on pikimustaa het vaihdon jälkeen
-Vinkkarit ristissä on helvetin hyvä systeemi, sais kaikissa autoissa olla
-Kylmä, siis ihan v*tun kylmä auto talvella ja video liittyy, ei auta keulan tukkimisetkaan
phpBB [video]

-Tehty niin ohuesta värkistä että tuntuu aina kun tavaratilan/oven avaa että lähtee ripa käteen kun peltit joustaa ympäriltä
-Adblue tankkihärvelit vaihdettu kerran takuuseen ja varmaan menee kohta uudestaan, jos olis pitäny itse maksaa niin olis ollu jotain 3000€
-Muuta remppaa kyseisellä ajalla ei ole ollut minkäänlaista, olen siitä hieman yllättynyt joskin osaan ajaa siististi
-Sadantonnin kohdalla silti auto on alkanut tuntua 300tkm ajetulta jos ymmärrätte mitä tarkoitan, kolinoita ja natinoita on ihan liikaa
-Kelirikko on laitteelle kryptoniittia ja se menee ihan sekaisin eikä kulje kun luulee että ajan ihan just 20 km/h vauhdissa kolaria


Summarum : Kyllä minä tuolla ajan ihan mielellään ja paljon mieluummin kuin muiden uusilla transporttereilla mutta en itselleni kyllä ostaisi vaikka olisin lottovoittaja.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4046
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No niin, loistavaa, kunnollista kokemusasijantuntijan faktaa. Tuohan vaikuttaa lupaavalta, koska mun autossa ei tuota adblueta tule olemaan. Tuosta sun listasta ikävin seikka on tietenkin tuo kylmyys, kai se sitten niin on, että kun ei kuluta, ei lämpiäkään !? Onneksi sentään näytti -24 tuo sun auton mittari videoimishetkellä, sellaisia lukujahan ei täällä etelässä näy kuin pari-kolme kertaa viiteen vuoteen. Muuten ei tekstissä ollut sellaista, ettenkö voisi käydä koeajamassa.

Mullahan on oma kokemus siitä taannoisesta -16 mallisesta Jumperista, joka ei -26 asteen pakkasella ja 18 km työmatkalla liikauttanut webastosta huolimatta moottorin lämpömittaria pohjasta laisinkaan, tunnelmat hyvin samat kuin tuossa Lerssisen videossa. Silloin oli vielä mahdoton tuuli, joka vaikutti aika paljon. Vähän lämpimämpi oli kotiin tullessa ja myötätuuleen, niin auto lämpisi normaalisti. Jumperissakin oli tehtaan oma suoja keulilla.

Jos löytyy lisää vankkaa tietoa esim. enemmän ajettujen ongelmista, niin hyvä !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

IC1970 kirjoitti:
Pe Kesä 06, 2025 17:22
kun ei kuluta, ei lämpiäkään !?
Tekniikan Maailmas tai josain muus uskottavas lehdes oli tästä juttua ehkä 10-15 vuotta sitte. Lopputulema oli se, että eko-diisseleiski on hukkalämpöä siinä missä vanhemmissaki, mutta se kone on vain rakenteeltaan sellanen, että lämpö menee harakoille eikä varsinkaan lämppärin kennolle. Eli lämpöä kyllä piisais sekä moottorille että kabiiniin, jos suunnittelija niin haluais, eikä ongelmalla sinänsä ole suoraan mitään tekemistä pieniruokaisuuden kanssa.

Tai noin mä ainaki siis muistelen jutun lopputuleman menneen...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

En tiedä, onko tossa Customissa sama 2.2-litrainen, kuin vanhemmassa isossa Ransussa, mutta ei ole vahvimman mahdollisen koneen maineessa, useampikin taho etsinyt kyseistä vaihtomoottoria rikkinäisen tilalle. Toki, tähän voisi joku sanoa, että "ne on kaikki tuon ikäiset ihan p*skoja".. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin