Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4046
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Taitaa se pohjimmiltaan olla sama kone. Kaikenlaista pientä ja isompaa tuntuu olevan. Onhan tuossa tuo Boxer/Jumper-parivaljakko vuoteen 2016, jossa suht pätevä HDi-kone, josta tosiaan itselläkin kokemusta. Sen jälkeen tuli sitten Blue-etuliite. Siinähän taisi silloin uudella autolla mennä pari viikkoa, kun ensimmäinen vikailmoitus, joka ei pitänyt paikkaansa, rävähti näyttöruutuun :lol: Aina kun alan katselemaan muita, lopputuloksena otan lusikan kauniiseen käteen ja laajennan Hiacen hakukriteerejä.

​Mazdan tuulilasi sanoi raks.
Kuva

Jatkuu tuolla mustalla alueella toiseen suuntaan puoli metriä.
Kuva

Huomasin ensimmäisessä pesussa tuulilasin yläkulmassa kuskin puolella tuossa mustan ja vaalean rajalla aivan pienen särön. Tästä taisi olla puhetta, että useampi näistä kampanja-Mazdoista oli tullut valmiiksi rikkinäisellä tuulilasilla ja niitä oli vaihdettu ennen luovutusta. Tämä minun autoni oli yksi ensimmäisistä, enkä tuota pientä säröä minäkään huomannut ennen ekaa pesua.

​Eipä siinä mennyt kuin 2.5 kuukautta kun lähti liikkeelle. Soitin auton myyneelle myyntihenkilölle ja kerroin, että nyt pillastui. Totesi, että selvittää huollolta aikatauluja, tilaavat lasin ja vaihdetaan takuuseen, kun kerran oli samaa viallista sarjaa kuin muutama muukin. Lupasi soitella, kun selviää. Sitä odotellessa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Kesä 06, 2025 19:33
Tekniikan Maailmas tai josain muus uskottavas lehdes oli tästä juttua ehkä 10-15 vuotta sitte. Lopputulema oli se, että eko-diisseleiski on hukkalämpöä siinä missä vanhemmissaki, mutta se kone on vain rakenteeltaan sellanen, että lämpö menee harakoille eikä varsinkaan lämppärin kennolle. Eli lämpöä kyllä piisais sekä moottorille että kabiiniin, jos suunnittelija niin haluais, eikä ongelmalla sinänsä ole suoraan mitään tekemistä pieniruokaisuuden kanssa.

Tai noin mä ainaki siis muistelen jutun lopputuleman menneen...
Jos vähän päässälaskee henkilöautopuolelta, niin useimmat normaalin henkilöauton malliset sähköautot menee ymmärtääkseni siihen 15-20kWh/100km haarukkaan energiankulutukseltaan. Ei sekään ihan täydellinen ole hyötysuhteeltaan, mutta polttomoottoria parempi ja se tarpeeksi hyvä karkeaan ajatusvertailuun. Otetaan haarukan yläpää eli 20kWh, ollaan ns. turvallisella puolella ajatushahmotelmassa..

Sekä bensassa että dieselissä on energiasisältöä karkeasti n. 10kWh/l, etanolissa vähän vähempi (siinä 7 nurkilla), eli vastaava kulutus 100% hyötysuhteella nestemäisellä polttoaineella olisi siinä 1,5-2l/100km. Samalla kuitenkin kokemuksesta tiedetään, että pelkällä dinonpolttimella alle 5l/100km on edelleen melko harvinainen ja hyvä suoritus, mikä tarkoittaa että satkua kohden jonnekin muualle kuin liikkumiseen höljähtää helposti 30+kWh. Minne se sitten menee, on pääosin ääneksi ja lämmöksi. Ihan vähän menee sähköjärjestelmän kautta valoksi.

Aika ja matka ei kulje käsi kädessä, mutta kyllä jo tällä tasolla tuntuu aika selkeältä, että sitä lämpöä pitäisi kyllä löytyä jos sitä etsittäisiin. 5kW webastolla tekee yleensä puolessa tunnissa ihmeesti lämpöä koneeseen ja kabiiniin ja se nyt ei kuitenkaan ole kuin 2,5kWh.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1112
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Nykyisellä työnantajalla on tuomonen Transit jolla en toki ole edes yhtä tankillista ajanut mutta mielestäni yks huonoimpia ajettavia ikinä. Pintakova jousitus, äkkinäinen ohjaus (sanon että maantienopeuksissa jopa vaarallinen tottumattolle) kaasupoljin ei ole yhteydessä vissiin mihinkään, laiska ja vaihekeppiä saa hämmentää koko ajan. Viimeksi huollosa (100tkm ajettu.) uusittiin 3 pyörän laakeria. Surkea suoritus tavaran kuljettamiseen tarkotetulle pakulle joka ei juuri tavaraa kuljeta kuin satunnaisesti. Hyvänä puolena melutaso siedettävä, kuskin penkki kohtalainen ja ajoasennon saa tämmönen keskikokonen pötkylä hyväksi ilman että väliseinä tulee vastaan. Lisäksi ovipaffit ja kojelauta on täynä muki/pullotelineitä ja kaiken maailman lokeroa.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4046
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kiitokset Henri S., tietouden lisääntyessä olen konkreettisena toimenpiteenä lisännyt pari tonnia lisää neliveto-Hiacen hakukoneen hintahaarukkaan :lol:

Vertailun vuoksi laitoin myös hakuun kaksikon Jumper & Boxer, sekä Viton ja Transitin, neliveto & etuveto ja moottorin tilavuus yli 1.8 litraa, niin putoaa pois ne yksipilkkukutoset tuloksista.

Voisi kai kiteyttää, että sen minkä noissa uudemmissa ajo-ominaisuuksissa, varusteissa ja kenties yleisessä käytettävyydessä voittaa, häviää ylläpitokuluissa ja kestävyydessä. No, se nyt toki on ollut tiedossa aina. Firman piikkiin nyt ajaa millä vaan, mutta kun omaan käyttöön tulee, niin se on vähän eri asia. Toki Hiace kuluttaa enemmän ja kiinteät kulut ovat hivenen korkeammat, että se vähän antaa tasoitusta uudemmille.

On mulla hakukone päällä myös alle 4 tonnin Saabeista ja Porvoon ja lähialueen alle 10 tonnin autoista yleensä, että eipä sitä kyllä yhtään tiedä, mikä tötterö tohon seuraavaksi tulee, jos tulee.

Tämän tötterön sain tänään pestyä ja kattoa lukuunottamatta pinnoitettua. Jatkan huomenna loppuun.
Kuva

Sattui juuri sopiva rako hommalle, joka on ollut takaraivossa jo jonkun aikaa. Mazdalle vielä pitäisi saada sama tehtyä. No, eipä se tarvitse kuin 4-5 tunnin paikallaanolon autolle ja minulle samaan aikaan. Ja tietenkin inspiraation.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

aero kirjoitti:
La Kesä 07, 2025 12:54

Aika ja matka ei kulje käsi kädessä, mutta kyllä jo tällä tasolla tuntuu aika selkeältä, että sitä lämpöä pitäisi kyllä löytyä jos sitä etsittäisiin. 5kW webastolla tekee yleensä puolessa tunnissa ihmeesti lämpöä koneeseen ja kabiiniin ja se nyt ei kuitenkaan ole kuin 2,5kWh.
Joo tuon energiasisällön ja polttomoottorin hyötysuhteen kautta se sillonki laskettiin, että pakoputkeen ja konehuoneeseen valuu järjetön määrä lämpöä.

En nyt ota kantaa Transiittiin, mutta kyllä mulla on termostaatin vaihto tehny ihmeitä kaikkiin autoihin. Focuksen 1.6 riisseli ei pitäis nettitiedon mukaan lämmetä vaikka termarin vaihtais, mutta niin vain Aeromotorssin halvin termari sai aikaan sen, että kelillä ku kelillä viisari nousee puoleen väliin. Ennen ei noussu edes helteellä. Edellinen EA288 niin ikään pärjäs ilman Webastoa kun naapuri valitteli, että ilman Webastoa ei viisari edes nouse pohjasta jne...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4046
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pari päivää on mennyt aika intensiivisesti autokaupoilla reissatessa yms., kelit olleet niin perseestä, ettei ollut muutakaan tekemistä, kun ei voinut puutarhassa ruopsutella ja Mazdakin on ollut liikenteessä niin, ettei ole päässyt sitä pesemään + pinnoittamaan.

Tuloksena touhuilusta lähdetään vanhemman pojan kanssa taas reissuun huomenna, haetaan uusi kiesi pihaan. Tämä on sitten se mun eläkeauto, eli tarinaa autosta tässä ketjussa vielä vuonna 2032, jolloin toivon mukaan voin siirtyä pois työelämän parrasvaloista, tai ainakin selvästi vähentää.

Heti kun näin tämän yksilön myynnissä, unohdin kaikki muut kuviot ja aloin työstää tätä maaliin. Tätä ja kahta rinnakkaismalliaan olen stalkannut jo vuosikymmenen, mutta ovat niin pirun harvassa olleet, ettei vaan ole natsannut. Tässäkin on sanomista tottakai, kun ei ihan uusi enää ole, mutta ajan kanssa työstetään.

Sen verran tosissani olen, että selvitin esim. paikalliset huoltokuviot etukäteen ja kävin jopa mittaamassa autotallin tehollisen pituuden ensimmäistä kertaa ikinä, että mahtuuko sisään ! Pitäisi mahtua niin, että pääsee vielä etukautta kiertämään ulos, eikä tarvitse jättää ulko-ovia aina auki, että pääsee poistumaan :lol:

Olin viimeksi näin innoissani silloin, kun ostin ensiautoni vuonna 1988. Kerran täällä vaan eletään, vai miten se meni ?

Ihmetellään lisää, kun on reissut tehty ja päästy onnellisesti kotiin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Hähää, nyt se on vihjeistä päätellen ostanut jonkun jenkin. :wink: Mutta oisko sittenkin kyseessä Japapanialainen luxusmalli jenkkimausteilla? :D

Onneksi kelit vähän paranee. 4 vk lomat alkaa juhannukselta ja hätäpäissäni jo katselin lentojen hintoja Eurooppaan.

Eilen kurkkasin Civicin öljytikkua. Öljynvaihto + RVS ajettu 1700km ja tikussa karvan yli puolen välin öljyä. Eli oletuksella ja mutulla kuluu n. 0,3l/1000km.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tturku »

Munkin veikkaus olis jokin harvinainen Japski sedan spessumalli. Jäämme jännityksen sekaisissa tunnelmissa odottamaan paljastusta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Äänestän jotain kruunumallin Lexusta. Tai ylipitkää nelivetoautomaatti-hiacea, Hiace Finlandia!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Toyota Cressida?
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Joku alkupään Lexus kävi myöskin itsellä ekana mielessä, mutta voisiko kuitenkin ollakin Mitsubishi Sigma taikka Saab 9000 / Alfa 164 / Lancia Thema?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Lancia Thema 8.32 olis kyl kova. Tosin toi sarja ja Cressidaki kaatuu kyllä siihen, että tuskin niidenkä kans tallia tarttee mitata? Kaverilla oli joskus Lexus LS ja se kyllä oli aika laiva, mutta onko niin laiva, että talli tuottais tuskaa?
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13457
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eiks noi Hiacetkin ole IC:n tallissa olleet? Pitkä Haisu on yli 5,2m pitkä. LS-Lexat jää reippaasti alle tuon, tonnarista puhumattakaan.

Sen puolesta käryää kovasti joltain jenkiltä. Hiacea pidemmät japskit on vähissä, ellei aleta puhua jostain Toyota Centurystä tai muusta JDM-luksuksesta :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1112
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Luultavasti vastaus löytyy tästä ketjusta jos viittii etsiä :D
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Henri S kirjoitti:
Pe Kesä 13, 2025 18:21
Luultavasti vastaus löytyy tästä ketjusta jos viittii etsiä :D
Tää on 7260. viesti. IC paljastaa auton ennenkö noi edelliset 7259 viestiä on kahlattu läpi...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin