Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hyviä arvauksia. Olen varmaan joskus näistä horissutkin, mutta kuten Juho tuossa totesi, teillä menee ikä ja terveys jos kahlailette läpi. Vetäisen nyt tähän yhden kuvan alkajaisiksi, tietäjät tietää. Kohtapuoliin perään tulee matkatarina, mutta sitä värkätessä menee aikaa jonnin verran.

Tuollaisella tähtäsin 217 km kotiin tasan 10 litran keskikulutuksella. Kyyti oli mahtava. Minä olen isojen ja laiskanpulskeiden sedanien ystävä. Nyt ollaan niin asian ytimessä, kuin voidaan olla. Olen tullut (Saabien ohella) henkiseen kotiini, mitä autoiluun tulee.

Karva kojelaudalla on sellainen suoja, joka estää auringon tuhot.

Kuva
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Lincolnhan se on
-*-Elämä on-*-
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Lähdettiin pojan kanssa klo 10 liikenteeseen Porvoosta, Yarppa Crossilla. Mennessä tankattiin Hämeenlinnassa, kun lupasi enää 40 km matkaa, ei mennyt kuin 27 litraa ja keskikulutus 4.1. Kotiin takaisin tullessa oli lukemat kuulemma 4.8, nollasin kun tankkasin.

Juututtiin johonkin hemmetin tietyömaaruuhkaan Tampereen keskustassa vartiksi ja oltiin Sellukadun Sakalla vähän ennen yhtä. Keli oli kuin morsian.
Kuva

Auto oli maksettu ja vakuutettu jo mulle, sain matkalla Tampereelle myös linkin auton rekisteröintiin, että ihan omaa autoa olin hakemassa. Takapihalta rytkäytin Lincolnin käyntiin ja näillä metreillä alkoi yhteinen taival.
Kuva

Eli ei paljon paskaakaan, tuo on 175 tuhatta mailia, näillä ajettiin Usassa ja varmaan vielä jossain edelleen, taksi-ja viranomaiskäytössä 300-400 tuhatta mailia järjestään. Lasken siis sen varaan, että tässä on vielä paljon elämää jäljellä.

Konehan on erittäin matalaviritteinen Fordin 4.6-litrainen V8, tässä viimeisessä Town Carin versiossa ennen kuin tuotanto lopettiin vuoden 2011 lopulla vuosimalliin 2012, oli 242 hevosvoimaa. Ei tarvitse ihmetellä, että litraiset Ecoboostit porsivat jo alta 150 tuhannen, kun niistä piiskataan ulos 125 heppaa. Aika vaatimattoman näköinen tämä motti on, enkä edes ehtinyt yhtään putsata.
Kuva

Kotimatka meni hyvin ja erinomaisen mukavasti. Perä ei ole ihan uusi enää, n. 100 ja 120 km/h:n korvilla veto päällä ulisi vienosti, mutta muuten ei metelöinyt. Ei aiheuta toimenpiteitä toistaiseksi, viime vuonna tähän on vaihdettu vetoakseleiden tiivisteet ja peräöljyt, niillä mennään. Vaihteistoöljyt ja suodatin on vaihdettu kaksi kuukautta sitten, sanoin kuin alusta rasvattu !, vaihdettu moottoriöljyt ja suodatin, takapään tasonsäädön korkeusanturi (ilmajouset takana), sekä ilmansuodatin. Tein pistokokeen ja katsoin ilmansuodattimen, se näytti 2kk ikäiseltä.
Kuva

Perillä kotona tosiaan 217 km lisää taulussa ja kulutus tasan 10. Motarilta pois laskeutuessa oli taulussa 10.5 ja siitä se hiljalleen laski. Koska auto on outo, en tajunnut alkumatkasta laittaa overdrivea päälle napista ja ihmettelin muutaman kymmenen kilometriä ajettuani, että vaikka motarivauhtia mennäänkin, niin miksi kulutus on 11.5 litraa. Kun tajusin painaa overdriven päälle, alkoi kulutus laskea silmissä. Max. sataseen asti tämä menee siis tällä perusteella alle kympillä.
Kuva
Kuva

Omapaino on yli kaksi tonnia, näillä tehoilla ei yli 120 tapahtunut enää ihmeitä, mutta tuo onkin parhaimmillaan siellä satasen nurkilla, jolloin mennään tooodelllaaa leppoisasti ja mukavasti. Yhtään ei huvita räpätä, millään lailla, tällä ajelehditaan arvokkaasti eteenpäin, kuin valtamerilaiva lainehilla. Noilla alle satasen vauhdeilla todella vaivaton ja leppoisa laite, kertakaikkiaan.

Sisäpuhaltimen vika oli tiedossa, eli puhaltaa vain yhdellä nopeudella. Arvelin etuvastusta ja kas kas, varaosana oli auton mukana tämmöinen siili.
Kuva

Etuvastushan se. Toivottavasti sillä tokenee, koska nyt auton suurin melunlähde oli sisäpuhallin, joka puhalsi makuuni ihan liikaa. Ei huutanut, mutta ainakin pykälän ellei kaksi liian lujaa. Sen lisäksi loppumatkasta olisi tarvinnut toppatakkia, vaikka pyynti oli maltilliset 21.5 astetta. Amerikkalaiset osaa tehdä ilmastoinnin. Täyty opiskella, millainen homma tuo on vaihtaa. En tykkää purkaa kojelautaa, eli luovutan suosiolla, jos on vähänkin kauempana.

Takakontti aukeaa kaukkarista ja myös sulkeutuu sähköisesti, on kooltaan valtava. Amerikkalaiset elokuvat eivät valehtele, tuonne menee ruumis.
Kuva

Itse asiassa tuon syvennyksen alla on vielä iso lokerikko, jonne menisi melkein toinen. Paloiteltuna.
Kuva

Siellä näkyy uutuuttaan hohtava vetokoukku laatikossaan, koukkua ei ole koskaan käytetty. Vetokoukku on asennettu tähän lokakuussa 2023, samalla kun vaihdettiin uudet pakosarjat, lasku oli n. 1800 euroa. Hyvä mulle.

Varapyörä on omassa lokerossaan oikeassa sivussa, tässä on minipyörä, taisi vaihtua juuri edelliseen vuosimalliin, sitä ennen oli täysikokoinen.
Kuva

Talvirenkaina pinnatut 18-tuumaiset, saavat kelvata, tulen tällä talvellakin ajamaan, moottorinlämppäri löytyy, mutta vain siisteillä keleillä. Loskapaskassa tällä ei ajella, piste.
Kuva

Jos ulkokuoressa on lakkavikaa parissa paikassa, keulagrillin ympärys paikkamaalauksen tai kunnostuksen tarpeessa ja muitakin jälkiä siellä täällä, niin sisusta on aivan hemmetin hienossa kunnossa. Kuskin penkistä huomaa 280 tkm, mutta sekin on erinomaisessa lyönnissä, takapenkki esim. on kuin uudessa. Eikä ole mitään höpöhöpö nahkaa vaan sellaista upottavaa, laadukasta nojatuolinahkaa, parasta A-ryhmää, sanoisin.
Kuva

Yleensä en "jalopuusta" niin välitä, mutta tähän nuo somisteet sopivat kuin nenä päähän. Tuo puoliksi nahkainen ja puoliksi puinen ratti on todella miellyttävä pyöriteltävä.

En sen enempää ottanut ulkokuvia, pyörin kerran ympäri pestyn auton. Vahaa ja myllytystä kaipaa kipeästi, mutta tummansinisessä maalipinnassa metallivärin hiutaleet näkyvät aika kivasti, eli kunnossa on siellä, missä ei ole lakkavikaa. Tässähän on kylkilistojen alapuoli ja helmat muovia, takapuskuri ja jotain muutakin, mikä oli vähän yllätys. Selittää osittain, miksi on lokarien reunat priimassa kunnossa. Etulokarit käsittelin jo kokeeksi ja ihan hyvät tuli. Vasta videon oton jälkeen, siis.
phpBB [video]


Autohan käy ihan liian siististi, tekisi mieli pistää takimmaiset pöntöt lihoiksi ja suorat putket tilalle. Toisaalta, auto on äärimmäisen hiljainen ajossa, joten ehkäpä annan olla. Ai niin, se perinteinen kotiintulovideo, siitä ehkä kiihdytyksestä vähän aistii, että pellin alla on V8. Mutta kiva on pihassa siirrellä ikkunat raollaan, ihana ääni kuuluu pellin alta :heart_eyes:
phpBB [video]


Ja kyllähän tämä talliinkin mahtui, juuri ja juuri pääsen kummastakin päästä kulkemaan ja konepellinkin saa auki.
Kuva
Kuva

Tosiaan tämä Panther-platform jolle tämä on palapelinä eli body-on-frame tyylillä rakennettu, esiintyi ensimmäisen kerran 1979 ja viimeisen kerran 2011. Sisarmalleja tälle Lincoln Town Carille olivat Ford Crown Victoria ja Mercury Grand Marquis, Fordhan oli New Yorkin taksina 30 vuotta ja nämä olivat Usan viranomaiskäytössä todella pitkään ja tarina kertoo, ettei luotettavampia autoja ole heillä ollut ennen eikä jälkeen.

Tuota kolmikkoa olen etsinyt lompakolleni sopivalla hinnalla jo pitkään, nyt tärppäsi tämmöinen. Samalta omistajalta tuli Sakalle kolme autoa, kaksi Lincolnia ja yksi Mersu, vaihtoi harrasteensa yhteen käyttikseen. Toinen Lincoln oli Mark VIII, mutta se ei minua 2-ovisena coupena ja -93 vuosimallina niin kiinnostanut, hinta jäi vain 3090 euroon kun tästä jouduin pulittamaan kuluineen 7300 euroa. Oma hintaraja oli 8 tonttua, joten läheltä piti, ettei jäänyt taas haaveeksi.

Hiace saa nyt lähteä ja ennen talvea puntaroin, pärjätäänkö pojan kanssa Yaris Crossilla ja tällä, vai ostanko jonkun talvilintan tuohon rinnalle. Voi olla että ostankin, ettei käy liian tylsäksi :lol:
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5427
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No nyt on herrasmiesauto 8) Kasin höpötys on kyllä aina suloista kuunneltavaa, ei sille vaan ole vertaistaan löytynyt.

Miten tuo overdrive toimii? Eli motarivauhdis siis pitää automaatista pökätä manuaalisesti joku nappi? Pitääkö se sitte muistaa myös kytkeä pois kun hiljentää vai onko seki mallia manuaali? Joskus 20 vuotta sitte kaverin kaverin sukulaisen Caprice Classicilla ajeltiin ja siinä oli joku ylivaihdehässäkkä, mutta muuten on totaalisen outo konsepti tollanen manuaalinen toiminto automaattivaihteistojen maasta :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea hankinnalle, nyt on pihassa Auto isolla aalla :D

Ja tervetuloa yli-isojen laiskanleppoisien sedanien omistajakuntaan! :mrgreen:

Toihan on kauhea kierroskone, varmaan vaatii polkemista että pääsee vääntöalueelle. Todellinen matalavirikone olisi esim Oldsmobilen viislitrainen 307cid, joka tarjosi 140 hevosvoimaa suomalaisillekin kovin tutuissa GM:n 80-luvun piilofarkuissa. Tai Cadillacin 500-kuutiotuumainen (8,2 litraa) 178 hevosellaan 70-luvulla :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Joo, siinä on nappi tuon rattivaihdekepin päässä, sitä kun painaa niin pistää o/d:n päälle. Vissiin tasaa kierroshuippua niin, että säästää polttoainetta kovemmissa vauhdeissa. Ja todellakin, otin sen pois päältä kun tulin Porvooseen, ihmettelin muuten niin siististi toimineen vaihteiston rytkäytystä kevyessä perjantairuuhkan liikennevirrassa ja vaistomaisesti nappasin o/d:n pois, eipä muuten rytkäytellyt enää. Ilmeisesti se todellakin on ylivaihde, josta on hyötyä vain maantienopeuksissa ja toisinpäin. Laatikossahan on vain 4-pykälää ja konstruktio on ikivanha.

Täytyy tuota vakkarin toimimattomuutta vielä selvitellä, toisaalla arveltiin, että olisiko siinä joku nopeudenrajoitin kun luki "speed control" ja jotain mode tms. nappulaa pitää painaa että toimii vakkarina. Näyttöön tuli tosiaan speed control kun painoi SET, kun painoi OFF, niin katosi teksti. Sitten taas kun painoi ON ja perään SET, niin ei tapahtunut tai näkynyt mitään. Outo homma. Ehkä interwebin ihmemaailmasta löytyy vastaus. Manuaali olis kätevä. Siinä on nimittäin setin ja noitten on offien keskellä joku mikä coast vai mikä hitto se oli. Ehkä se vaan on rikki, yleensä olen osannut käyttää noita ilman ohjekirjoja ja tämähän on tehty vanhoille ihmisille, että pitäisi olla simppeli.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hieno peli :D
Kelpaa harrastella ja tuolla on kyllä mukava kiertääkki tapahtumissa.

Eli tuossa OD olis erillinen palikka tai ehkä vaihteistoon integroitu missä on siis olisi ihan oikea vaihde? Mulla kun ei ole muuta kokemusta jenkeistä kuin se suburban niin siinä OD meinas vaan vaihteen lukitusta, noh vaikka saattoi olla reilusti vanhempi niin tosiaan lootana saattoi olla tuoreempi.

Tuollaiseen sopeis hyvin läppäventtiili pakoputkeen minkä vois avata kun haluaa kuunnella höpötystä ja matkassa sitten kiinni.
edit. https://martelius.com/yleisosat/sahkooh ... istonlapat
edit2. Tuli vaan mieleen kun itekki oon säilöny vastaavaa läppää kun dusterin egr-läppä meni uusiks ja vaihdoin vaan uuden ohjausrasian vanhaan mekaniikkaan. Jossain prätkissä on vastaavia myös vaijerivälitteisenä...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

-*-Elämä on-*-
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se nappula vaihdekepissä on oikeastaan ylivaihteen kytkeytymisen estäjä. Vaihteisto on siis nelivaihteinen automaatti, jossa perinteiseen tapaan kolmonen on suora vaihde eli välitys on 1. Nelonen on ylivaihde eli välitys on alle 1. Jostain syystä jenkit ei ole tykänneet puhua automaatin vaihteista vain numeroina, vaan se suora kolmonen on perinteisesti Drive ja nelonen Overdrive.

Vielä mystisempää on miksi jenkit on joissain autoissa halunneet että vaihdekaaviossa on 1-2-D, mutta ei sitä OD:tä, vaan se kytketään jotenkin erikseen. Tän Lincolnin tapauksessa kojelaudan kaavio on itse asiassa 1-2-OD, eli D puuttuu. Sillä nappulalla estetään kuitenkin OD:n kytkeytyminen, jolloin auto käyttää vain kolmea alinta vaihdetta. Saman asian ajaisi kaavio 1-2-D-OD ja siitä valitsemalla D.

Toki nappulan voi miettiä varmaan yhtä hyvin OD:n sallimena kuin sen estäjänä, ihan sen mukaan kumman ajattelee olevan nappulan perusasennon.

Joka tapauksessa laatikko kyllä päättää koska vaihdetaan kolmoselta neloselle tai neloselta kolmoselle. Kuski voi nappulalla sitten valita että nyt ajellaan max kolmosella jolloin se nelonen ei kytkeydy.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4047
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

AZP kirjoitti:
La Kesä 14, 2025 00:23
Oisko tästä apuja: https://www.fordservicecontent.com/Ford ... owog3e.pdf
Jo vain, kiitos. Kuin myös vaihteiston toiminnan selvityksestä, ymmärsin minäkin.

Eka työmatka ajettu onnistuneesti. Auto herätti huomiota työpaikalla, työkavereiden vaatimuksesta käytiin Lincolnilla lounaalla. Lastina viisi suomalaista miestä raavaammasta päästä, varovainen arvio yhteisestä elopainosta oli yli 500 kiloa. Hyvin toimi tasonsäätö ja jaksoi auto ihmiset kivasti kuljettaakin.

Takaisin tullessa, taas yleisön pyynnöstä, ajettiin kunniakierros keskustassa, ikkunat alhaalla ja stereot täysillä, musiikkina Machine Gun Kellyn "Bad Mother *ucker". Voin sanoa, että hävetti, mutta samalla nauratti niin, että ajelin vaan. Ainakin yhdellä iäkkäämmällä pariskunnalla pysähtyi jäätelöiden liike kohti suuta heidät ohittaessamme. Olen vilpittömästi pahoillani :lol:

Huomenna ulkoilutan Hiacen ja annan vähän kohun laantua. Kaikkea sitä...

Ai niin, hieman liioittelin, vikalistaan tuli uusi ruksi, eli oikean takaoven ikkuna ei liikahtanut mihinkään, ei kuskin, eikä itse oven nappulasta. Eipä se mua haittaa, mutta huomioin nyt kuitenkin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

No nyt, on näköä ja kokoa ja hörpöttääkin vielä. Kyllä ristikampurakasin hörpötyksessä oma tunnelmansa on, itsekin tänään moista laulattelin kaupungilla poiketessani.

Kyllä sun pitää se ikkuna korjata, ihan vaan siksi että nyt tiedät että siinä on vikaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin